Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nyt on todella onnistunut omavaraiseläjäperhe, 8 lasta keskellä metsää ja kaikki toimii silti kuin Strömsöössä

Vierailija
01.10.2022 |

https://www.is.fi/asuminen/art-2000009099759.html

Tunnen itseni megalooseriksi Kallion yksiössä 36-vuotiaana

Kommentit (567)

Vierailija
121/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas katkeraa kommentointia taas joiltakin (melkein tekisi mieli sanoa että kateus paistaa läpi).

Minusta tämä oli kiva ja mielenkiintoinen juttu. Tavallaan olisi hieno elää noin, mutta toisaalta olen kuitenkin liian mukavuudenhaluinen. Mulla on yksi maalla asuva ystävä joka kasvattaa kaikkea mahdollista itse, marjastaa ja sienestää valtavia määriä ja nyt hankki metsästysluvan ja -aseen ja pääsi hirviporukkaan mukaan. Melkein hengästyttää pelkästään se kun lukee niitä päivityksiä varsinkin näin syksyllä kun on säilömiset ym :). Asuvat miehen kanssa siis kahdestaan, ei lapsia. 

Heinää muuten tehdään edelleen seipäälle. Veljen naapurissa maalla on 5 eläkkeelle jäänyttä hevosta ja näille tehdään talven heinät seipäälle. Mun mies tykkää huhkia siellä heinäpellolla kun usein on osuttu kyläilemään sielläpäin just heinäntekoaikaan.

Hevosten heinä ns. kuiva heinä tehdään edelleen seipäille, mutta se ei sovi lampaille yli talven syötäväksi.

Vierailija
122/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä tyhmä kaupunkilainen, mutta miten kotioloissa nuo koko vuoden kasvikset ja juurekset säilytetään niin, että ne oikeasti säilyy seuraavaan kesään, kunnes tulee uutta satoa? Kun omassa jääkaapissa perunat ja porkkanat alkaa itää ja menee pilalle reilussa kuukaudessa ja kesäkurpitsa pilaantuu muutamassa viikossa, omenat nahistuu parissa viikossa.

Kunnon maakellarissä säilyy juurekset ja esim talviomenat. Muut sitten säilötään eri tavoin. Hillotaan, kuivataan, pakastetaan jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuollaisessa kuviossa käy, jos syntyy koliikkilapsi, joka itkee päivät yöt kolme kuukautta? Tai jos perheenäiti sairastuu niin että ei pysty talon töihin pariin viikkoon? Entä jos yksivuotiaana joku lapsista vaatii jatkuvaa huolenpitoa kotona sisällä sairastelukierteen takia?

Mitenkä mahdettiin tehdä Suomessa, agraariyhteiskunnassa vuosiin 1950-60 luvuille asti? Etkö ole kuullutkaan, että Suomi oli täynnä torppareita ja pienviljelijöitä, joilla oli aika monta lasta monella. Varmasti oli koliikkilapsia ym. sairauksia vanhemmillakin, mutta pärjättiin. Välillä paremmin ja joskus huonommin. On aivan ihmeellistä millaisiin asioihin takerrutte kuten maitolitran hintaan tai luulemalla, että tämä artikkelin perhe on täysin omavarainen, vaikkei artikkelissa sellaisesta puhuttu. Suurin osa pelkää töitä tuollaisessa taloudessa tai sitten on kateellinen, että joku on uskaltanut lähteä maaseudulle ja jopa viihtyy siellä erittäin hyvin. 

Vierailija
124/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta on ostettava ainakin suola, sokeri, jauhot, öljy, mausteet, kengät, talvivaatteet, monet muutkin vaatteet (tai ainakin kankaat ja langat niihin), pesuaineet, lannoitteet, ehkä osa rehusta, koneet, bensa. Muuten varmaan voi olla aika omavarainen, jos tiluksia, metsää, viljelymaata ja tuotantoeläimiä on. Mutta aivan valtavasti työtä ja työaikaa tuo vaatii. Ja pitkät sähkökatkot voi ajaa nopeasti pulaan, sillä tuotantoeläimet ja kasvihuoneet tarvitsee käytännössä jatkuvasti sähköä.

Näillä ei kyllä ollut tuotantoeläimiä. 

Vierailija
125/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä tyhmä kaupunkilainen, mutta miten kotioloissa nuo koko vuoden kasvikset ja juurekset säilytetään niin, että ne oikeasti säilyy seuraavaan kesään, kunnes tulee uutta satoa? Kun omassa jääkaapissa perunat ja porkkanat alkaa itää ja menee pilalle reilussa kuukaudessa ja kesäkurpitsa pilaantuu muutamassa viikossa, omenat nahistuu parissa viikossa.

Meillä on maakellari missä säilytän perunat, sipulit, omenat, hillot, mehut yms.

Omenat säilyy jouluun asti kellarissa. Perunat ja sipulit säilyy kevääseen.

Vierailija
126/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa jauhojenkin suhteen olla omavarainen, niin eikö siihen tarvitse olla joku mylly, missä se vilja jauhetaan jauhoksi? Myllyn rakentaminen ei liene ihan halpaa ja sitten kyse on jo aika isosta maatilasta, jos se tuottaa jauhotkin itse.

Vierailija
127/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maakellarissa koko talven yli - ainakin meidän maaseuduilla on tehty niin jo aikana ennen kuin sähköt tuli - ja sen jälkeenkin. Osa potuista annettiin itää siemenperunaksi ihan tarkoituksella.

Vierailija
128/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä närkästyttää ihmisiä, kun joku uskaltaa elää eritavalla kuin muut, oli asia sitten mikä hyvänsä. Olen itse huomannut, että jo sillä etten käytä nettiä muutamaan päivään, saan paljon enemmän aikaan ja olen jaksavampi. Ei tuo mahdottomalta kuulosta, että olisi omavarainen ja olisi 8 lasta ja siitä ihan hyvin selviäisi. Täytyy vaan jättää netin käyttö ja TV:n katsominen vähemmälle, eikä passivoitua.

Vierailija
129/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon maakellarissä säilyy juurekset ja esim talviomenat. Muut sitten säilötään eri tavoin. Hillotaan, kuivataan, pakastetaan jne

Mun lapsuudenkodissa ei ollut maakellaria, mutta talon alakerrassa oli kellari ja siellä säilyi juurekset ym. myös hillot ja mehut.

Vierailija
130/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tuollainen työmäärä pelottaa pullukkaa.

Vierailija
131/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa jauhojenkin suhteen olla omavarainen, niin eikö siihen tarvitse olla joku mylly, missä se vilja jauhetaan jauhoksi? Myllyn rakentaminen ei liene ihan halpaa ja sitten kyse on jo aika isosta maatilasta, jos se tuottaa jauhotkin itse.

Meidän kylällä oli joki, josta otettiin pyörään energia vesivoimasta jauhinkiviin eikä ne ollut muuta kuin köyhiä maalaisia, mutta saivat kyllä jauhetuksi jauhonsa.

Vierailija
132/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on maakellari missä säilytän perunat, sipulit, omenat, hillot, mehut yms.

Mutta siis joulun jälkeen ennen seuraavan kesän satokautta ei syödä mitään tuoreita kasviksia tai hedelmiä? Siis jos haluaa olla olla omavarainen. Vaan ainoa kasvisruoka on eri tavoin kypsennetty peruna ja sipuli ja sitten pakastetut marjat?

Vierailija
133/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa omista lampaista, moniko kaupungissa kasvanut raatsii syödä itse kasvattamansa tutun eläimen lihaa, jos ei ole ihan pakko.

Muutenkaan tuollainen elämä ei varmaan olisi sopinut minulle. Olisin kokenut sen pakkotyötä.

Vierailija
134/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä närkästyttää ihmisiä, kun joku uskaltaa elää eritavalla kuin muut, oli asia sitten mikä hyvänsä. Olen itse huomannut, että jo sillä etten käytä nettiä muutamaan päivään, saan paljon enemmän aikaan ja olen jaksavampi. Ei tuo mahdottomalta kuulosta, että olisi omavarainen ja olisi 8 lasta ja siitä ihan hyvin selviäisi. Täytyy vaan jättää netin käyttö ja TV:n katsominen vähemmälle, eikä passivoitua.

Asia on just näin. Kateus iskee helposti, jos ei itse viitsi tai pysty. Mutta kateuden sijaan kannattaa miettiä, miten itse voisi parantaa omaa onnistumistaan. Sainkin intoa tuosta jutusta lähteä tekemään uutta polttopuukuormaa.

Vierailija
135/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaa omista lampaista, moniko kaupungissa kasvanut raatsii syödä itse kasvattamansa tutun eläimen lihaa, jos ei ole ihan pakko.

Muutenkaan tuollainen elämä ei varmaan olisi sopinut minulle. Olisin kokenut sen pakkotyötä.

Joku se sinunkin ruokasi kasvattaa ja raataa pellolla sen eteen.

Vierailija
136/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itse tuottaisi vihannekset, hedelmät, lihan ja kananmunat ja leipoisi itse leivät, niin noin iso perhe kuluttaa aika paljon maidon lisäksi myös voita/margariinia, varmasti myös jugurttia/rahkaa, juustoa, ja pitäähän niitä itse leivottuja leipiä varten ostaa noin isolle porukalle aika paljon hiivaa, leivinjauhetta, vehnäjauhoa, sämpyläjauhoa, öljyä ym. Eli ei voi pitää paikkaansa 20 euroa viikossa kauppaan. 

Lisäksi ihmettelen miten tuo äiti ehtii hoitaa eläimet ja kasvimaat, jos on 1 ja 3 ikäiset lapset. Missä kuopus on kun äiti hoitaa lampaita? Tai 3vee.

Nelivuotias hoitaa kun isommat lapset ovat koulussa, koulun vapaa-aikoina isommat hoitaa. T. Kasvoin itse samanlaisessa perheessä. Kaksi-, kolmivuotiaskin osaa jo pidellä maitopulloa sitterissä makaavalle vauvalle, ja nelivuotias osaa jo ottaa jääkaapista ruokaa itselleen ja nuoremmille. 11-vuotiaalla sitten onkin jo aikuisen vastuut ruuanlaittamisineen, leipomiseen ja vaippojen vaihtamisineen, tai ainakin tytöillä on.

Minulla on neljävuotias lapsi, ja hän ei kyllä hoitaisi yksi- ja kolmevuotiasta pikkusisarusta, ei suoriutuisi siitä vaikka haluaisi ja pyydettäisiin. Itselleen osaa ottaa jonkun jugurtin jääkaapista, mutta siinä se. 

Ei tietenkään, eikä ole reilua pistää häntä tekemään niin. Mutta käytännössä se menee näin tällaisissa perheissä. Oman ruuan kasvattaminen ja iso perhe yhden ihmisen palkalla ei yksinkertaisesti voi olla olemassa muuten. T. Tuo jonka viestiin kommentoit.

Vierailija
137/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä sivusta kommentoin, että kaikki eivät saa kahdeksaa lastakaan, vaikka kuinka yrittäisivät. Eivät kaikki ennenkään saaneet. Omassa suvussa ei menneisyydessäkään ollut paljon suurperheitä. Tavallisempi lapsiluku oli neljän kieppeillä.

Vierailija
138/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis joulun jälkeen ennen seuraavan kesän satokautta ei syödä mitään tuoreita kasviksia tai hedelmiä? Siis jos haluaa olla olla omavarainen. Vaan ainoa kasvisruoka on eri tavoin kypsennetty peruna ja sipuli ja sitten pakastetut marjat?

Juuri näin. Ei tuoreita tomaatteja ja kurkkuja talvella syödä. Eikä viinirypäleitä niinkuin tässä jutussa.

Vierailija
139/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä menee muutama kymppi viikossa kauppaan ja kuitenkin maitoa menee 20 purkkia viikossa.

Miten tämä on mahdollista?

Sen omavaraisuuden takia.

En ihan usko että eivät osta mitään muuta kuin maitoa kaupasta.

Lampaanliha ja kananmunat omasta pihasta, kasvikset omasta maasta kesällä tuoreena ja syksyllä säilöö talteen. Perheenisällä on veljensä kanssa maatila, jossa viljellään viljaa ja kasvatetaan sikoja eli myös leivontaan saanevat viljat itse kasvatettuina. Enpä keksi mitä muuta tavalliseen elämiseen tarvitsee.

Vierailija
140/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihailtava elämäntyyli. Eläinten hoitaminen ja muut maatilan työt ei minulta luonnistuisi, mutta joku pieni kasvimaa olisi kiva ja sellaista jaksaisin jopa hoitaa.

Myös karjan ominaishajuun saa tottua. -Jonkin aikaa talvella leikkinyt alkaa kaivata kerrostaloon, jossa on hissi. Kuuma kesä ja/tai kylmä talvi huolehtivat, että vitsikirjaa ei kaipaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme