Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nyt on todella onnistunut omavaraiseläjäperhe, 8 lasta keskellä metsää ja kaikki toimii silti kuin Strömsöössä

Vierailija
01.10.2022 |

https://www.is.fi/asuminen/art-2000009099759.html

Tunnen itseni megalooseriksi Kallion yksiössä 36-vuotiaana

Kommentit (567)

Vierailija
81/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itse tuottaisi vihannekset, hedelmät, lihan ja kananmunat ja leipoisi itse leivät, niin noin iso perhe kuluttaa aika paljon maidon lisäksi myös voita/margariinia, varmasti myös jugurttia/rahkaa, juustoa, ja pitäähän niitä itse leivottuja leipiä varten ostaa noin isolle porukalle aika paljon hiivaa, leivinjauhetta, vehnäjauhoa, sämpyläjauhoa, öljyä ym. Eli ei voi pitää paikkaansa 20 euroa viikossa kauppaan. 

Lisäksi ihmettelen miten tuo äiti ehtii hoitaa eläimet ja kasvimaat, jos on 1 ja 3 ikäiset lapset. Missä kuopus on kun äiti hoitaa lampaita? Tai 3vee.

Jogurtit, juustot jne tekee itse naapurin maidosta, ei osta kaupasta.

Siis leivänpäällisjuustotkin tekee itse? Aika isot tilat korkealla hygienialla pitää olla, jotta tuo on mitenkään mahdollista, ja paljon aikaa. Kuka hoitaa pienet lapset, kun äiti tekee juustoa ja jugurttia?

Sulla ei taida olla mitään tietoa juuston tai jugurttien valmistuksesta? Jugurtin tekemiseen menee ehkä 5 minuuttia. Juustot tehdään parissa työvaiheessa, joista kukin vie muutaman minuutin.. Eniten aikaa kuluu siihen kun odottaa seuraavaa vaihetta tunnin tai pari päivää. Juston valmistaminen on itse asiassa helpompaa kuin puuron keittäminen. Käsittääkseni lapsiperheissä äitikin voi keittää puuroa, vaikka hänellä on lapsia?

Googlailin lisää, ja nyt minulla on enemmän tietoa juuston valmistuksesta. Olin oikeassa, se vaatii aika paljon tilaa ja aikaa. 

Tällainen yksinkertaistettu perusohje löytyi netistä:

Valmistusvaiheet lyhyesti, ajat vaihtelevat riippuen juustolaadusta, loppuvaiheet voivat olla myös erilaiset riippuen siitä millaista juustoa tehdään

Keittovaihe kestää noin 1 – 4 tuntia

-juoksettuminen

-massan paloittelu

-esihämmennys

-seisotus ja heran poisto

-jälkilämmitys

-jälkihämmennys

Puristaminen 12-20 tuntia

-juusto nostetaan kattilasta

-juuston kääritään juustoliinaan

-juustosta puristetaan hera pois

-juusto laitetaan muottiin

-juustoa puristetaan tasaisin väliajoin että siitä saadaan kova. Muottia pienennetään koko ajan

-viimeinen puristus tehdään ilman juustoliinaa, että pinnasta tulee sileä

Suolaus 13-18 päivää 

-kuivasuolaus 1 päivä

-suolavedessä liotus 2-3 päivää

-jäähdytys 10-14 vrk

Kypsytys 3-8 viikkoa

-juustoa käännetään, aluslaudat vaihdetaan, pestään ja suolataan joka päivä tai joka toinen päivä

Varastointi 2-4 viikkoa

-juuston hoito sama kuin edellä, mutta vain 2 kertaa viikossa.

😂😂😂 Tota, teepä sama juttu vaikka makaronilaatikosta. Kyllä listalle mittaa saa jos jokaisen käännön kirjoittaa ylös. Kopioit nyt tähän pitkäkypsytystä vaativan juuston reseptin, jota on tarkoitus säilyttää pitkään ja nuo ajat kertovat koska se vaihe tehdään tai kauanko juusto seisoo siinä vaiheessa. Tilaa tuon juuston valmistus ei vie yhtään sen enempää kuin esimerkiksi sen makaronilaatikon.

Tässä on sulle yksinkertainen ohje: kuumenna maito kattilassa, lisää juoksute, seisota tunti, tee muutama viilto massaan, kuumenna uudelleen, kaada hera pois, lisää suola, kaada massa juustoliinaan tai -muottiin ja laita paino päälle. Käännä 2h kuluttua. Laita juustopala jääkaappiin painon alle 3 vrk ja kas, sulla on valmis juusto.

Ei tuo ole leivänpäällisjuustoa. Siitä oli koko ajan puhe. Leivänpäällisjuustot tarkoittaa erilaisia edameja, goudia, emmentaleja, oltermanneja jne. Toki ricottatyyppiset juustot, mozzarellatyyppiset juustot ym. on hyviä ja niitäkin voi syödä leivän päällä, ja ne tosiaan valmistuu muutamassa päivässä. Mutta niistä ei ollut nyt puhe.

Eikä? Eikö ollut puhe? No hitsi. Tyyppi joka googlettaa juuston valmistusohjeen kertoo meille nyt vahvalla tietotaustallaan mitkä juustot ovat leivänpäällisjuustoja.

Tuo yksinkertaisen ohjeen juusto ei ole mozzarellaa saati ricottaa tai edes niiden tyyppisiä juustoja, vaan perinteistä kotijuustoa. Laitetaanpa hetkessä syntyneelle juustoasiantuntijallemme vielä senkin määritelmä, niin säästyy googlettamisen vaivalta.

Kotijuusto on perinteinen leikattava kotijuusto. Maultaan se on mieto. Kotijuusto nautitaan sellaisenaan leivän päällä, mutta sitä voi käyttää myös ruoanlaitossa ja salaateissa.

Joko nyt olet saanut keskustella riittävästi juustoista?

Vierailija
82/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itse tuottaisi vihannekset, hedelmät, lihan ja kananmunat ja leipoisi itse leivät, niin noin iso perhe kuluttaa aika paljon maidon lisäksi myös voita/margariinia, varmasti myös jugurttia/rahkaa, juustoa, ja pitäähän niitä itse leivottuja leipiä varten ostaa noin isolle porukalle aika paljon hiivaa, leivinjauhetta, vehnäjauhoa, sämpyläjauhoa, öljyä ym. Eli ei voi pitää paikkaansa 20 euroa viikossa kauppaan. 

Lisäksi ihmettelen miten tuo äiti ehtii hoitaa eläimet ja kasvimaat, jos on 1 ja 3 ikäiset lapset. Missä kuopus on kun äiti hoitaa lampaita? Tai 3vee.

Jos tuottaa itse lihaa, lihakarja tarvitsee rehua. Se maksaa. Mikään elukka ei elä pelkällä itse kasvatetulla nurmirehulla.

No, lammas ei kyllä isoja ostorehumääriä tarvitse. Jos on heinät omasta takaa niin kustannuksiltaan edullinen eläin kasvattaa lihamielessä

Heinän ja oljen paalaus ei ole halpaa lystiä. Koneet ja polttoaineet on kallista nykyään.

Voi sen tehdä perinteisin menetelmin jos haluaa säästää rahaa.

Kerro mulle kuinka sen tekisit että 20 lampaalle riittää ruokaa talven yli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö kuinka paljon työtä vaatii vaikka pelkästään niiden ihanien omien marjojen ja omenoiden poimiminen? Tietysti kun on noin monta lasta voi käyttää lapsityövoimaa...

Muuten hieman kadehdittava elämäntapa mutta se ei salli pienintäkään selkäkipua tai sairaspäivää. Elikot täytyy hoitaa joka päivä ja kasvimaat joka viikko. Entäs jos tuleekin yllättäen terveysongelmia? Sitten jää sato korjaamatta tai talo lämmittämättä tai joku muu joutuu tekemään sen omien töidensä lisäksi.

Ehkä voit kysyä häneltä miten järjestivät asiat, kun hän oli välilevyn pullistuman takia selkäleikkauksessa viime talvena. Ei pystynyt kävelemään eikä istumaan. Isovanhemmat hoiti lapsia ja pienimmät meni päiväkotiin.

Vierailija
84/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudenperheessäni oli 80-00 luvuilla sama mutta ei oltu yhtä omavaraisia, mutta yhden ihmisen palkalla ei pärjää ison perheen kanssa. Kasvikset ja vihannekset omasta pellosta, marjat metsästä ja omista pensaista, omia kanoja oli, maito ostettiin lähitiloilta, leivinuuni lämpeni itse pilkotuilla puilla ja leivät, mehut, hillot jne oli kaikki itse tehtyjä. Siinä on iso työ lapselle, joka ei ole elämäntapaa itse valinnut. Kasvimaalla kyykötetään niskaa särkien ja auringossa palaen, marjametsässä tarvotaan sateessa ja paarmojen syötävänä, kymmenvuotiaana voi olla vastuussa viikon leipien leipomisesta, 12-vuotias raahaa isoja rankoja traktorin peräkärryyn ja 8-vuotias karsii vesurilla oksat. Tällainen elämäntapa ei ole lapsille mitään tavallista kotitöiden tekemistä, se on työpaikka koulutöiden päälle.

Vierailija
85/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan jaksa syödä lampaanlihaa joka päivä. Kyllä siihen kyllästyy.

Eikä se niin hyvänmakuista ole.

Vierailija
86/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kaupunkilainen mutta vietin lapsena ja nuorena sukulaisten maatilalla paljon aikaa joka kesä. Tilalla ei ollut lehmiä, mutta muutama lammas, vuohi ja kanoja oli. Lisäksi perunapelto, kasvimaa ja yksi kasvihuone. Ei mikään suurtila vaan lähinnä omavaraistuotantoa ja jonkun verran ulosmyyntiä. Sen kokemuksen perusteella talonväellä (aikuisilla) menee kaikki aika eläinten ja kasvien hoitoon, oheisjuttuineen. Olivat lapseton pariskunta eli lastenhoitoa ja suurperheen kokkaamisia ei edes tarvinnut tehdä yhtään. Eli sanoisin, että lastenvahtimista ja runsasta ruoanlaittoa ei olisi ehtinyt he tehdä.

Vierailija
87/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuottaa itse lihaa, lihakarja tarvitsee rehua. Se maksaa. Mikään elukka ei elä pelkällä itse kasvatetulla nurmirehulla.

No, lammas ei kyllä isoja ostorehumääriä tarvitse. Jos on heinät omasta takaa niin kustannuksiltaan edullinen eläin kasvattaa lihamielessä

Heinän ja oljen paalaus ei ole halpaa lystiä. Koneet ja polttoaineet on kallista nykyään.

Voi sen tehdä perinteisin menetelmin jos haluaa säästää rahaa.

Kerro mulle kuinka sen tekisit että 20 lampaalle riittää ruokaa talven yli?

En osaa sanoa kun olen kaupungissa asunut lyhyen ikäni. Mutta jotenkin ne lampaat on 200v sitten säilyneet hengissä talven yli. Tehdään heinät käsin seipäisiin ja laitetaan ne sitten heinälatoihin?

Vierailija
88/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea heistä. Itse en halua koskaan lapsia, mutta muuten samaistun niiden ihmisten elämään jotka haluavat elää noin. Itse en syö lihaa, mutta muuten olisi kiva hoitaa omaa puutarhaa ja ehkä pitää muutamia hevosia tai muita eläimiä. Asun itsekin nyt syrjässä. Kauppaan on 15 km ja käyn siellä vaan kerran viikossa. Monesti menee yli viikkokin. Tosin asun vaan vuokralla. Jos mietin elämääni niin minulta ei oikein meinaa onnistua se elämä, että pitäisi joka aamu lähteä töihin ja jaksaa siellä hyvin. Jännitän myös sosiaalisia tilanteita ja väsyn ihmisjoukoissa. Näin tuntuu, ettei minusta ole mihinkään työhön. Joskus mietin, että itselleni olisi tavallaan vapautus kaikesta jos olisi esim oma tila ja voisi kotoa käsin elättää itsensä. Saisin elää omalla tavallani ja jokin asia ei jatkuvasti muistuttaisi kuinka en pärjää tai olen vääränlainen. Jos en saa ihmisiltä mitään hyvää niin miksi sitten yrittäisin olla sellainen kuin he haluavat. En enää tahtoisi kuulla olevani esim liian ujo, arka tai hiljainen.

Olen elänyt nyt melko hiljaiseloa jo vuosia. Tälläinen elämä sopii minulle hyvin ja jaksan paremmin. Samalla ymmärrän sen etten varmaan koskaan pysty elämään sellaista elämää kuin esim tuon jutun nainen. En pysty elättämään itseäni sillä tavalla vaan pitäisi pystyä tavallisiin töihin. Se taas on itselleni vaikeaa ja en meinaa edes ammattia itselleni saada. Itsellä ihmisistä muutenkin ikäviä kokemuksia. Näin voisin paremmin kun saisin elää ja jatkaa elämääni omalla tavallani. Kaikilla ei vaan ole mahdollisuuksia sellaiseen. Mietin monesti sitä, että jos omaisin jonkun tutun ihmisen esim hevospuolelta niin minulle riittäisi työksi hänen hevosten hoitamisensa. Varmasti taidoillani pärjäisin jo siinä ja voisin opiskella alaa. En koskaan ole kaivannut mitään suurta. Haluaisin vaan jaksaa täällä jotenkin eteenpäin kun en oikein sovi siihen mihin moni muu ja kestä niin paljon.

Vierailija
89/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Instan perusteella näillä on omat koneet ja ajelee itse heinäpaalit.

Koneetkin on varmaan omin pikku kätösin metalliromusta koottuja.

Vierailija
90/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sitä mikään pakko olekaan syödä joka päivä. Ihminen pärjää ihan kasvisruuallakin.

Vierailija
91/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva lukea heistä. Itse en halua koskaan lapsia, mutta muuten samaistun niiden ihmisten elämään jotka haluavat elää noin. Itse en syö lihaa, mutta muuten olisi kiva hoitaa omaa puutarhaa ja ehkä pitää muutamia hevosia tai muita eläimiä. Asun itsekin nyt syrjässä. Kauppaan on 15 km ja käyn siellä vaan kerran viikossa. Monesti menee yli viikkokin. Tosin asun vaan vuokralla. Jos mietin elämääni niin minulta ei oikein meinaa onnistua se elämä, että pitäisi joka aamu lähteä töihin ja jaksaa siellä hyvin. Jännitän myös sosiaalisia tilanteita ja väsyn ihmisjoukoissa. Näin tuntuu, ettei minusta ole mihinkään työhön. Joskus mietin, että itselleni olisi tavallaan vapautus kaikesta jos olisi esim oma tila ja voisi kotoa käsin elättää itsensä. Saisin elää omalla tavallani ja jokin asia ei jatkuvasti muistuttaisi kuinka en pärjää tai olen vääränlainen. Jos en saa ihmisiltä mitään hyvää niin miksi sitten yrittäisin olla sellainen kuin he haluavat. En enää tahtoisi kuulla olevani esim liian ujo, arka tai hiljainen.

Olen elänyt nyt melko hiljaiseloa jo vuosia. Tälläinen elämä sopii minulle hyvin ja jaksan paremmin. Samalla ymmärrän sen etten varmaan koskaan pysty elämään sellaista elämää kuin esim tuon jutun nainen. En pysty elättämään itseäni sillä tavalla vaan pitäisi pystyä tavallisiin töihin. Se taas on itselleni vaikeaa ja en meinaa edes ammattia itselleni saada. Itsellä ihmisistä muutenkin ikäviä kokemuksia. Näin voisin paremmin kun saisin elää ja jatkaa elämääni omalla tavallani. Kaikilla ei vaan ole mahdollisuuksia sellaiseen. Mietin monesti sitä, että jos omaisin jonkun tutun ihmisen esim hevospuolelta niin minulle riittäisi työksi hänen hevosten hoitamisensa. Varmasti taidoillani pärjäisin jo siinä ja voisin opiskella alaa. En koskaan ole kaivannut mitään suurta. Haluaisin vaan jaksaa täällä jotenkin eteenpäin kun en oikein sovi siihen mihin moni muu ja kestä niin paljon.

Toisin sanoen elät tukien varassa ja haihattelet?

Vierailija
92/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis leivänpäällisjuustotkin tekee itse? Aika isot tilat korkealla hygienialla pitää olla, jotta tuo on mitenkään mahdollista, ja paljon aikaa. Kuka hoitaa pienet lapset, kun äiti tekee juustoa ja jugurttia?

Täh? Ei juuston tekeminen vaadi mitään isoja tiloja ja laboratorio-olosuhteita 🤣 Iso kattila, lämpömittari ja siivilä riittää. Minäkin teen itse juustot ja asun Vantaalla 45 neliön kaksiossa 😀

Aivan. Meilläkin kotona tehtiin kotijuustoja. Helppo homma. Oli sellaisia kauniskuvioisia puisia muotteja, joihin juustoseos kaadettiin hyytymään. Ne muotit ovat nyt minulla ja teen kotijuustoa usein, maustan miten milloinkin juustot, yhden pippurilla, toisen kuminalla, kolmannen yrteillä ja paprikalla jne. Hyviä ovat ja ystävät toivovat aina sellaisia lahjoiksikin. Hillot ja marmelaadit teen myös itse ja joululahjat ovat siinä ystäville ja naapureille. Kotijuustot juuri ovat leivän päällä mitä parhaita, ei tarvi margariinejakaan (yäk). Viili tehtiin myös ennen itse, ainakin meillä maaseudulla. 

Vierailija
93/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

John Deereltä näytti yksi kone

Vierailija
94/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sitä mikään pakko olekaan syödä joka päivä. Ihminen pärjää ihan kasvisruuallakin.

Niin ja jos on kerran kanoja. Niitäkin teurastellaan parin vuoden välein ja otetaan uusia kanoja. Kanat pakasteeseen. 

Vierailija
95/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko varastanut nuo liikennemerkit maitokärryihin? Tuostahan saa isot sakot...

Vierailija
96/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuollaisessa kuviossa käy, jos syntyy koliikkilapsi, joka itkee päivät yöt kolme kuukautta? Tai jos perheenäiti sairastuu niin että ei pysty talon töihin pariin viikkoon? Entä jos yksivuotiaana joku lapsista vaatii jatkuvaa huolenpitoa kotona sisällä sairastelukierteen takia?

Vierailija
97/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kasvisruokaa? 10 ihmistä ja kauppaan menee rahaa viikossa 20e?

Mitä se silloin on?

Vierailija
98/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Ei juuston tekeminen vaadi mitään isoja tiloja ja laboratorio-olosuhteita 🤣 Iso kattila, lämpömittari ja siivilä riittää. Minäkin teen itse juustot ja asun Vantaalla 45 neliön kaksiossa 😀

Noiden perheen koko on kymmenen henkeä. Jos itse tekee kymmenelle kaikki leivänpäällisjuustot (ja mahdolliset muut juustot kuten salaattijuustot ja ruoanlaittojuustot) sekä jugurtit, niin kyllä siinä aika isot tilat pitää olla. En tarkoittanut labraoloja, vaan sitä, että hygienia on oltava korkea eli missään porstuassa niitä juustoja ei voi keitellä. 

En muuten ihan heti usko, että teet itse kaikki juustosi asuen piehehkössä asunnossa. Tai sitten et käytä päivittäin leivän päällä juustoa.

No älä usko. Et muutenkaan tiedä maatalossa elämisestä yhtään mitään. 

Vierailija
99/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kateus ja/tai katkeruus vahvaa. :D

Odotin aloituksen perusteella jotain pakkomielteisiä idealisteja, jotka ovat onnistuneet pitämään itsensä hengissä ensimmäiset puoli vuotta, mutta nuohan ovat hyvin jalat maassa ahkeria realisteja. Nostan hattua vaikka itse en laiskuuttani haluaisikaan samaa elämäntyyliä.

Vierailija
100/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hyvä juttu, mielenkiintoinen. Vaikutti tosiaan aika tavalliselta perheeltä eikä miltään hörhöiltä. Olisi ollut tosiaan mielenkiintoista saada haastatteluun muitakin perheenjäseniä. Entä talo, ovat ilmeisesti itse rakentaneet, millä rahalla? Minkäkokoinen talo? Tuossa on kuitenkin aika paljon sellaista mikä ei olisi mahdollista ns. tavalliselle kaupunkilaiselle. Pitäisi jostain saada tontti maalta, metsää josta kaataa puuta jne. Nämä on todella arvokkaita hankintoja. Jotain alkupääomaahan heillä on oltava.

Mutta tosiaan korostan vielä että hieno juttu ja arvostan heidän elämäntyyliään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme