Tilasin kaverilta villapaidan ja hinta HIRVITTÄÄ
Kaverini on tosi kätevä tekemään kaikkia käsitöitä. No kysyin häneltä että voisiko hän tehdä mulle sellaisen täysvillaisen villapaidan talven pakkasiin. Otettiin mitat ja kaveri alkasi sitä tekemään.
Nyt se sitten keskiviikkona soitti ja sanoi eträ paita on valmis ja sitä saisi kokeilla. Paita oli hieno ja just sopiva, mutta yhtäkkiä hän sanoi että hintaa olisi 100euroa 😳 siis satku siitä että on istunut ja katsonut teeveetä ja samalla värkännyt paitaa.
Mua ärsyttää se kun ns. ylihinnoitellaan omat harrastusjutut ja kuvitellaan että sukulaiset ja kaverit on valmiita maksamaan mitä vain.
Kommentit (800)
Oletko ap yksinkertainen, kun et älynnyt kysyä millä hinnalla ystäväsi tekee sulle villapaidan?
Jo kunnon langatkin maksavat useita kymppejä ja tekopalkkaa ei jää monta euroa/tunti tuolla satasen hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap yksinkertainen, kun et älynnyt kysyä millä hinnalla ystäväsi tekee sulle villapaidan?
Jo kunnon langatkin maksavat useita kymppejä ja tekopalkkaa ei jää monta euroa/tunti tuolla satasen hinnalla.
Minun mielestäni tässä ei edes pitäisi keskustella lankojen hinnasta. Ap arvelee, että niihin menee 20 euroa, mutta se on vain hänen arvauksensa.
Jos alun perinkin olisi keskusteltu vain työn hinnasta, ketju olisi ollut nopeasti hoidettu. Nyt on saatu yksi ihmeellinen ja hälyvä elementti lisää vain sotkemaan asiaa.
Ap, kun kuitenkin notkut täällä, kerro nyt selvästi, mikä mielestäsi on sopiva työn hinta, kun kaverille tekee.
Vierailija kirjoitti:
Te ette nyt YMMÄRRÄ tai halua ymmärtää. Jos tarvikkeet maksaa sen 20e niin mun mielestä on kohtuutonta pyytää kaverilta paidasta 80e voittoa.
Mulla on nyt sellainen olo etten halua edes käyttää tota paitaa.
Kerropa meille muillekin, mistä saat villalangat villapaitaan kahdella kympillä!
Jos on laadukkaampaa lankaa, ne itse langat maksaa lähemmäs sen satasen.
Aloittaja ei kerro, ostiko itse langat. Ja olkoon vaikka provo, osasta kommentteja näkee, ettei ihmisillä todellakaan ole mitään käsitystä käsityön arvosta. 100 euroa villapaidasta ei ole paljoa, siis yksivärisestä, kirjoneule tietysti huomattavasti enemmän, pelkkä työ!! Ja aloittaja mainitsi tuolla, ettei ystävällä ole muutakaan tärkeämpää tekemistä. Vaikka hän makoilisi päivät selällään ja katselisi kattoon, ei hänen velvollisuutensa ole tehdä sinulle polkuhintaan edes patalappua, kun sitä häneltä tilaat. Jos tekee lahjaksi, se on eri asia.
Työaika maksaa jotain 50-100e/tunti nykyään ulosmyyntinä ja lisäksi langat. Montako tuntia teet villapaitaa?
Jos se vie vaikka 10 tuntia, villapaidan hitan on jossain 600e paikkeilla vähintään, siis tehtynä käsityönä sinulle. Tuo on hinta, millä firma voisi tommosen tehdä menettämättä rahaa. Voiton tekemiseksi hinta on oikeasti kalliimpi.
Villapaidan neulomiseen menee helposti 40-50 tuntia, ohuella langalla ja monimutkaista mallia helposti enemmänkin. Siitä voi sitten laskea työlle hintaa.
T. Neulesuunnittelija, kokenut neuloja
Liian halpa. Kaverihinnalla on tehnyt sinulle sen.
Ap: ajatuksenjuoksu villapaidasta:
1) voisitko aloitus tilauksessa = tee minulle ilmaiseksi, ja ystävä suostui, otti jopa mitat paitaa varten
2) ap voisi maksaa hyvää hyvyyttään 20€ langoista = kiillottaakseen pyhimyskehäänsä
3) kaveri, tuo ahne paska, vaati vielä 80€ voittoa lankojen lisäksi, kymmenien tuntien työllä ap ilahdutti ystäväänsä
4) 50 €, mikä oli ostohinnan ja myyntihinnan ero, ei ole voitto, vaan ap:n oikeutettu korvaus, ystävän petoksen tuottamasta henkisestä kärsimyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Provoatko vai oletko ihan pihalla käsityön hinnasta? Ihan pelkkiin (villa)lankoihin menee tuosta yli puolet tai voi mennä koko summakin, jos paljon eri värisiä ja erikoisempaa/paksumpaa lankaa. Ystäväsi työlle et ilmeisesti laske arvoa juuri ollenkaan.
Kaupasta hankittuna puhdasta villaa oleva konekudottu villapaitakaan ei taida irrota satasella. Akryyli- tai vastaava sekoitemateriaalipaita on halvempi, mutta se ei kyllä kestä kovin kauaa käytössä eikä oikeastaan ole lämminkään.
Aloittajan kirjoituksesta: "Mua ärsyttää se kun ns. ylihinnoitellaan omat harrastusjutut ja kuvitellaan että sukulaiset ja kaverit on valmiita maksamaan mitä vain."
Miksi jonkun pitäisi tehdä ilmaiseksi sukulaisilleen ja kavereilleen villapaitoja, remontteja, valokuvausta, tietokoneiden korjausta, polttopuita omasta metsästä tai kerätä sieniä ja marjoja ihan kiitospalkalla.
En itse kudo juurikaan Eli käsityöihmiset hoi!!! Kertokaa nyt kuinka kauan menee aikaa a) yksinkertaiseen b) kuviolliseen aikuisten villapaitaan, jos käsin kutoo. Mun mielestä kaveri antaa paidan puoli-ilmaiseksi, jos huntin vaan pyytää.
Vierailija kirjoitti:
En itse kudo juurikaan Eli käsityöihmiset hoi!!! Kertokaa nyt kuinka kauan menee aikaa a) yksinkertaiseen b) kuviolliseen aikuisten villapaitaan, jos käsin kutoo. Mun mielestä kaveri antaa paidan puoli-ilmaiseksi, jos huntin vaan pyytää.
Arvioisin, että paksuun islanninneuleeseen multa kului n. 30 tuntia, viimeistelyineen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee neuleeseen noin 10-12 tuntia aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvioisin, että paksuun islanninneuleeseen multa kului n. 30 tuntia, viimeistelyineen.
Tyttärellä menee tuo kolmisenkymmentä tuntia, minulla melkein tupla aika.
Minulla kuluu housujen lyhentämiseen max puoli tuntia aikaa. Jos ihminen ei itse auta koskaan ja pyytää lyhennysapua perustellen hinnalla (8-25 euroa), minusta mukana on jo härskiyttä. Olen lyhentänyt esim, työkaverin lasten housuja tai korjannut sisarusten vaatteita korvauksetta, mutta monet pyynnöt epään nykyisin surutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttärellä menee tuo kolmisenkymmentä tuntia, minulla melkein tupla aika.
Minulla kuluu housujen lyhentämiseen max puoli tuntia aikaa. Jos ihminen ei itse auta koskaan ja pyytää lyhennysapua perustellen hinnalla (8-25 euroa), minusta mukana on jo härskiyttä. Olen lyhentänyt esim, työkaverin lasten housuja tai korjannut sisarusten vaatteita korvauksetta, mutta monet pyynnöt epään nykyisin surutta.
Mun mielestä on päivänselvää että jos pyytää jotakin, siitä myös maksaa. Maksu voi olla vastavuoroisuutta jos molemmilla on osaamista mitä toinen kaipaa, tai sitten selvää rahaa. Jos minä pyydän apua ihmiseltä jolle en pysty vastavuoroisuudella apua korvaamaan, kysyn hinnan ja maksan mukisematta. Usein sitten joku kaveri mutisee että eihän tästä nyt mitään tarvitse.. niin sitten maksan sen minkä arvioin työn maksavan liikkeessä teetettynä, esim. tuo housujen tai vaikka verhojen lyhentäminen. Varsinkin siis kun kyse on toisen erikoistaidon käyttämisestä. Kuka vaan osaa olla vaikka muuttoapuna, mutta kaikki ei tosiaan osaa tehdä vaikka IT-hommia tai käsitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Työaika maksaa jotain 50-100e/tunti nykyään ulosmyyntinä ja lisäksi langat. Montako tuntia teet villapaitaa?
Jos se vie vaikka 10 tuntia, villapaidan hitan on jossain 600e paikkeilla vähintään, siis tehtynä käsityönä sinulle. Tuo on hinta, millä firma voisi tommosen tehdä menettämättä rahaa. Voiton tekemiseksi hinta on oikeasti kalliimpi.
Mutta, oikeasti, kuka ns. tavallinen työssäkäyvä maksaa yksivärisestä supertavallisesta, paksusta langasta tehdystä villapaidasta 500 euroa? Tietysti, jos rahaa on rajattomasti, minkään materian hinnalla ei ole väliä.
Esim. suomalaiset "mummot" neuloivat aluksi myssyjä ja ovat nyt laajentaneet simppeleihin villapaitoihin, hinta verkkokaupassa 500 euroa/paita. Jos haluaa itse neuloa, lankapaketin hinta on 135-175 euroa. Siitä voi laskea työlle hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta, oikeasti, kuka ns. tavallinen työssäkäyvä maksaa yksivärisestä supertavallisesta, paksusta langasta tehdystä villapaidasta 500 euroa? Tietysti, jos rahaa on rajattomasti, minkään materian hinnalla ei ole väliä.
Esim. suomalaiset "mummot" neuloivat aluksi myssyjä ja ovat nyt laajentaneet simppeleihin villapaitoihin, hinta verkkokaupassa 500 euroa/paita. Jos haluaa itse neuloa, lankapaketin hinta on 135-175 euroa. Siitä voi laskea työlle hintaa.
Minulla äidin perintöjä pari Sirkka Könösen neuletta ja toinen ostettu v.1985 ja toinen 90-luvulla ja molemmat käsinneulottu ja maksoivat "maltaita", mutta edelleen molemmat päivittäisessä käytössä ja siistit. Eli toista pidetty lähes 40v.
Eli hinta on kulutettu moneen kertaan, jos vertaan Cittarista ostettiin muutaman kympin akryylineuleeseen, jotka kestävät siistinä muutaman kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla äidin perintöjä pari Sirkka Könösen neuletta ja toinen ostettu v.1985 ja toinen 90-luvulla ja molemmat käsinneulottu ja maksoivat "maltaita", mutta edelleen molemmat päivittäisessä käytössä ja siistit. Eli toista pidetty lähes 40v.
Eli hinta on kulutettu moneen kertaan, jos vertaan Cittarista ostettiin muutaman kympin akryylineuleeseen, jotka kestävät siistinä muutaman kuukauden.
Könösen neuleet olivatkin kirjoneuleita, joissa oli paljon yksityiskohtia ja varmasti työtunteja enemmän kuin kymmenen. Lisäksi ne ovat tunnistettavissa, jos vähänkin tuntee neulemaailmaa. Itse en osaa esim. myssykaupan tuotteita arvostaa hintaansa nähden, kun ovat niin yksinkertaista mallia. Ehkä niitä myydään ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä hinta etukäteen ja tehdä sitten päätös haluaako paidan .
Näin. Ja jos 100 euroa on liikaa käsintehdystä villapaidasta, niin tee itse niin näet, että onko kova hinta sittenkään.
Marimekon villamyssystä kyllä ollaan valmiita maksamaan sata euroa 🙄
Mutta kun ei osaa. Ja jos osaisi, ei viitsisi, kun on parempaakin tekemistä kuin nyhrätä jotain paidantynkää. Kaverilla - tai siis ystävällä - ei ole parempaa tekemistä, joten nyhrätköön.