Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tilasin kaverilta villapaidan ja hinta HIRVITTÄÄ

Vierailija
30.09.2022 |

Kaverini on tosi kätevä tekemään kaikkia käsitöitä. No kysyin häneltä että voisiko hän tehdä mulle sellaisen täysvillaisen villapaidan talven pakkasiin. Otettiin mitat ja kaveri alkasi sitä tekemään.

Nyt se sitten keskiviikkona soitti ja sanoi eträ paita on valmis ja sitä saisi kokeilla. Paita oli hieno ja just sopiva, mutta yhtäkkiä hän sanoi että hintaa olisi 100euroa 😳 siis satku siitä että on istunut ja katsonut teeveetä ja samalla värkännyt paitaa.
Mua ärsyttää se kun ns. ylihinnoitellaan omat harrastusjutut ja kuvitellaan että sukulaiset ja kaverit on valmiita maksamaan mitä vain.

Kommentit (800)

Vierailija
641/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaltaisiasi kavereita on yllin kyllin, kun olet rakennusalan ammattimies ja/tai omistat pakun.

Aina tarvitaan talkoisiin ja remppoihin, ja muuttomieheksi. Ilman korvausta tietysti.

Tolkun talkoot. Vaikka kyseessä on ammattisi ja työkalusi.

Vierailija
642/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippuhalvalla sait villapaidan! Ottaa päähän nämä ilmaiseksi vinkujat. Itse kyllästyin näihin ilmaiseksi teettäjiin: " Ajattelin että kun sinä olet niin hyvä maalaamaan". Joo toki ajan ensin lähes kolme tuntia ja sitten maalaan ikään kuin kunniatehtävänä sukulaisen seiniä ja sitten ajan saman kolme tuntia takaisin. Hinnoista ja ajankäytöstä ei tietenkään mitään

mainintaa. Naapurikin aikoinaan pyysi milloin mihinkin apua. Ei kysynyt enää sen jälkeen, kun vastaukset olivat tyyliin: " Voin lainata ompelukonetta ja voit itse ommella". No, jostain syystä se itse ompelu ei kiinnostanut. Toki joku läheinenhän neuloo ompelee ja maalaa ihan ohimennessä vaikka telkkaria katsoessa... Tärkeä taito on opetella sanomaan ei. Nykyään autan todella harkitusti ihmisiä, yleensä lähinnä omia lapsia ja lapsenlapsia. Mielelläni myös annan ja kerään apua esim. ukrainalaisille, siis oikeasti hädässä oleville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaltaisiasi kavereita on yllin kyllin, kun olet rakennusalan ammattimies ja/tai omistat pakun.

Aina tarvitaan talkoisiin ja remppoihin, ja muuttomieheksi. Ilman korvausta tietysti.

Tolkun talkoot. Vaikka kyseessä on ammattisi ja työkalusi.

Ihan kaikkea yritetään saada halvalla tai ilmaiseksi. Ikävimpiä ilmiöitä on se, että käsityötä haluttaisiin ilmaiseksi, vaikkei sitä edes arvostettaisi millään tavalla. Neulomista ja ompelemista nimitellään nyhertämiseksi ja korjausompelua pidetään niin tyhjänpäiväisenä, että itse ei haluta osata edes ommella nappia tai korjata neuleesta lepattavaa lankaa. Oma aika on hurjan arvokasta, mutta kaverin aika ei ole, kun se kuitenkin tykkää nyhrätä. 

Vierailija
644/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huippuhalvalla sait villapaidan! Ottaa päähän nämä ilmaiseksi vinkujat. Itse kyllästyin näihin ilmaiseksi teettäjiin: " Ajattelin että kun sinä olet niin hyvä maalaamaan". Joo toki ajan ensin lähes kolme tuntia ja sitten maalaan ikään kuin kunniatehtävänä sukulaisen seiniä ja sitten ajan saman kolme tuntia takaisin. Hinnoista ja ajankäytöstä ei tietenkään mitään

mainintaa. Naapurikin aikoinaan pyysi milloin mihinkin apua. Ei kysynyt enää sen jälkeen, kun vastaukset olivat tyyliin: " Voin lainata ompelukonetta ja voit itse ommella". No, jostain syystä se itse ompelu ei kiinnostanut. Toki joku läheinenhän neuloo ompelee ja maalaa ihan ohimennessä vaikka telkkaria katsoessa... Tärkeä taito on opetella sanomaan ei. Nykyään autan todella harkitusti ihmisiä, yleensä lähinnä omia lapsia ja lapsenlapsia. Mielelläni myös annan ja kerään apua esim. ukrainalaisille, siis oikeasti hädässä oleville.

Kauhea ajatus: joku tumpelo vastentahtoinen käyttämässä minun ompelukonettani. Tai saumuria tai ihan mitä tahansa, saksia tai tukikankaille tarkoitettua silitysrautaa. Sukkapuikkoja voisin lainata, mutta vain metallisia.

Vierailija
645/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitäisi palkita vuode paras provo niin tämä kyllä voittaisi.

Kaveri sai satoja uskomaan tarinan saati sitten rakensi nerokkaasti tarinan. Jopa viaton villapaita myyjä joutui osalliseksi.

Mikä ihmeen nerokas tarina?

Ja on sama onko provo vai ei, sillä aina on näitä lokkeilijoita, jotka käyttävät kaveripiiriään häikäilettömästi hyväksi ja olettavat saavansa ilmaisia palveluita. Ja lähes poikkeuksetta loikkeilijat ovat hyväosasia, eikä suinkaan vähävaraisia. Oli sitten kysymys kädentaidoista tai asiantuntija-palveluista.

Ap. on tyypillinen esimerkki, pyydetään täysvillainen villapaita, mutta ei olla valmis maksamaan edes tarvikkeita, vaan oletaan kaverin maksavan ne.

Ihan sama myös ompelijoilla, tuodaan vaatteita korjattavaksi tai takkiin pitäisi vaihtaa vetoketju, mutta itse ei osteta vetoketjua tai edes ompelulankaa, vaan oletetaan kaverin maksavan ne.

Ihan sama myös sähkö- ja putkiasentajilla, rakentajilla, juristilla, lääkäreillä jne. Ja sanat ruinaajat haluavat lainata koneita ja laitteita tai omiin perhejuhliin tarjoilut, kun eihän se voikeipäkakkuun nyt monta euroa tarvikkeet maksa ja sen tekeminen ei paljon vie aikaa.

Vierailija
646/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon hartaasti ja usein että hyväksikäyttäjät saa maistaa omaa lääkettään. Esim pomosa tilaa kattavan ja mittavan työsuorituksen ja nakkaa palkaksi muutaman kympin kun homma on tehty ja luovutettu. Oilisi oiken.

Vierailija
647/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on niin p*erseestä että ap.n mies ei erota mistä pakoputki alkaa ja minne se loppuu.

Vierailija
648/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä ihan mahtava kusetus! 😂😂😂😂

Vierailija
649/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olis kauan ap.n kaveri. Mutta näitähän on. Ikävämpää on se kun on "väkertänyt" esim. pitkät kirjoneulesukat lahjaksi ja yhtäkkiä näkeekin  ne sukat toisen ihmisen jalassa. Siis ei lahjan saajan ja asiaa tiedusteltaessa alkuperäinen lahjan saaja sanoo "kun se niin tykkäsi noista sukista , niin annoin". Teet sitten mulle uudet sukat. Just joo, gudbai sanon minä!

Vierailija
650/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimiskokemus.

Vierailija
651/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kysyä hinta etukäteen ja tehdä sitten päätös haluaako paidan .

Järjenkäyttö on kiellettyä provoissa. Tulisi tosi huono provo "Tilasin kaverilta villapaidan. Sovittiin hinta ja kaveri teki juuri sellaisen villapaidan kuin halusin sovittuun hintaan."

Vierailija
652/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä vuoden paras vedätys 😆

Vierailija
653/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, kyllä minuakin hirvittää, että tekee noin halvalla. Käytännössä ilmaiseksi jos osti langatkin siihen villapaitaan.

Vierailija
654/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos neulomisesta pitäisi edes saada pientä tuntipalkkaa niin villasukat maksaisi 120€ pari. Joten paidasta naurettavan pieni hinta tuo satku.

Vierailija
655/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä vuoden paras vedätys 😆

Ei mene läpi, ap. Kaisako sun nimesi oli? Pöljäke olet joka tapauksessa.

Vierailija
656/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpahan tuo on

Mutta langat maksaa varmaan sen 20e ja sitten kiskotaan kaverilta 80 euroa töistä mistä ei edes maksa veroa.

AP

Jos kunnon villalangasta puhutaan niin menee muuten toisinpäin noi summat.

Vierailija
657/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No paljollako itse olisit tehnyt kaverille villapaidan? Pelkät langat maksaa jo lähemmäs 100 euroa, kai edes ne ostit? Villapaidan neulominen kestää, paljonko tuli tuntipalkkaa sadalla eurolla? Tekisitkö itse yhtä halvalla villapaidan kaverille?

V**uttaa tämmöset, jotka haluaa hyötyä kaverin osaamisesta ilmaiseksi. Miksi pyysit kaveria neulomaan paidan, jos kerran se oli mielestäsi pelkkää harrastelua ja lopputulos ylihinnoiteltua?

Eihän tuo osaa neuloa itsellenkään saati kavereilleen. Ei kai se muuten vinkuis?

Vierailija
658/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wau... Täällähän on keskustelu edelleen jatkunut ja osa luulee edelleen että oli kysymys jostain villapaidasta.

Ootta työ hölömöjä 😂

Vierailija
659/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on edullinen.

Ai on vai?  Kaupasta satasella saa useamman villapaidan.

Vierailija
660/800 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpahan tuo oli tilaustyöstä. Käypä itse ostamassa langat ja mahdollisesti maksullinen ohje, ja käytä joku 40 tuntia neulomiseen, mieti sen jälkeen, minkä arvoinen homma oli.

Lahjaksi neulottu villapaita kertoo siitä, että toinen todella arvostaa sinua. Aika moni sanookin, että ei tee kuin lahjaksi omasta halustaan ja rakkaudesta, tilauksesta ei ollenkaan. Ilokseen voi neuloa itselleenkin, sitä mikä itseään miellyttää.

Pahin moka tässä tapauksessa (ellei ole provo) oli se, ettei hinta-asiaa selvitetty heti kättelyssä. Silloin olisi vältytty yllätykseltä. Näitä kuitenkin kuulee tapahtuvan jokseenkin usein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi