Tilasin kaverilta villapaidan ja hinta HIRVITTÄÄ
Kaverini on tosi kätevä tekemään kaikkia käsitöitä. No kysyin häneltä että voisiko hän tehdä mulle sellaisen täysvillaisen villapaidan talven pakkasiin. Otettiin mitat ja kaveri alkasi sitä tekemään.
Nyt se sitten keskiviikkona soitti ja sanoi eträ paita on valmis ja sitä saisi kokeilla. Paita oli hieno ja just sopiva, mutta yhtäkkiä hän sanoi että hintaa olisi 100euroa 😳 siis satku siitä että on istunut ja katsonut teeveetä ja samalla värkännyt paitaa.
Mua ärsyttää se kun ns. ylihinnoitellaan omat harrastusjutut ja kuvitellaan että sukulaiset ja kaverit on valmiita maksamaan mitä vain.
Kommentit (800)
Ap, osaatko sinä neuloa?
Jos osaat, mikset neulonut paitaa itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sä tulit haukkuu tänne ystäväsi ja sen tekemän paidan. Tosi kypsää ja ihana ystävä taidat olla kun näin teet :)
Sun ei olisi ollut pakko sitä paitaa ottaa, oisit sanonut että ei kiitos kun luulin ilmaiseksi.
En ole kertaakaan haukkunut ystävääni. Olen ihmetellyt että kun kysyin voisiko hän minulle paidan tehdä niin hän haluaa sen tehdä ns hyvällä voitolla. Itse olisin pyytänyt sen 20e mitä lankoihin menee ja jos toinen olisi halunnut maksaa työstä enemmän niin se olisi jäänyt hänen harteilleen. Siinä on iso ero pyytää tekemään ja kysyä voisiko toinen tehdä.
Sulla jotenkin ei noi hinnat mene yhtään kaaliin vaikka kuinka selittäisi. 20 eurolla saisi melkein sen 3 kerää mitä lankaa se käytti sun paitaan ja siitä ei tulisi kellekkää aikuiselle paitaa koska liian vähä lankaa.
Sä et vaa tajua mutta sitä voidaan jankata ja jankata mutta jotkut ei vaan ymmärrä mitään koska et tuu alas sun high horselta että kaikki mitä teet on oikein etkä ole väärässä.
'' No kysyin häneltä että voisiko hän tehdä mulle sellaisen täysvillaisen villapaidan ''
Ap tajuat kai että 7 veljes lanka ei ole 100% villaa siksi on jouduttu ostaa 100% villa lankaa sun paitaan joka ei ole halpaa.
Mä tein just villasta vauvanpeiton. Kolme kerää lankaa, puikot ja kaava pelkästään maksoivat 80 €.
Vierailija kirjoitti:
Ap, osaatko sinä neuloa?
Jos osaat, mikset neulonut paitaa itse?
Vaihtoehdot ovat tässä:
a) Ap ei osaa neuloa, mutta uskoo tietävänsä siitä kaiken tarpeellisen.
b) Ap osaa neuloa, mutta ei halua tuhlata aikaansa mokomaan nyhertämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävän ilahduttaminen olisi minulle se juttu, ei rahastaminen.
Tämä ja näin minäkin ajattelin kun kysyin VOISIKO hän minulle tehdä paidan talveksi.
Kysyn minäkin ystävältä tekisikö minulle neuletöitä kun en osaa. Aina arvostan maksamalla huomioiden langat+ työn enkä oleta että pitäisi saada mahdollisimman halvalla ystävältä. Hän ilahduttaa minua auttamalla siinä missä oma taito puuttuu ja minä vastaan arvostamalla vaivaa hänen puoleltaan.
Satku villapaidasta ei ole hinta eikä mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sä tulit haukkuu tänne ystäväsi ja sen tekemän paidan. Tosi kypsää ja ihana ystävä taidat olla kun näin teet :)
Sun ei olisi ollut pakko sitä paitaa ottaa, oisit sanonut että ei kiitos kun luulin ilmaiseksi.
En ole kertaakaan haukkunut ystävääni. Olen ihmetellyt että kun kysyin voisiko hän minulle paidan tehdä niin hän haluaa sen tehdä ns hyvällä voitolla. Itse olisin pyytänyt sen 20e mitä lankoihin menee ja jos toinen olisi halunnut maksaa työstä enemmän niin se olisi jäänyt hänen harteilleen. Siinä on iso ero pyytää tekemään ja kysyä voisiko toinen tehdä.
No, pyysitkö sinä vai kysyitkö vai peräti tilasit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihan itse sinä pyysit kaveriasu neulomaan täysvillaisen villapaidan
"kysyin häneltä että voisiko hän tehdä mulle sellaisen täysvillaisen villapaidan talven pakkasiin. Otettiin mitat ja kaveri"
Näin ainakin kerrot aloituksessa.
Ja nyt olet muuttanut mielesi ja kaverin olisi pitänyt neuloa se akryyli- tai sukkalangasta ja olisit valmis maksamaan 20€, vaikka pyysit täysvillaa.
Täysvilla langat puseroon maksaa 80-130€. Siis pelkät langat.
Jos ois kilpailu palstan historian tolloimmista AP:istä, niin tää tyyppi voittais heittämällä.
Hyvä AP, älä enää ikinä tilaa mitään kavereiltasikaan, jos et kerran ole valmis maksamaan niistä edes "kaverihintaa". Toivottavasti olet tajunnut jo itsekin tämän, luettuasi edellä olevat 529 kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjouksesta lankoja saa halvalla. Ja kyllä minustakin on hyvien tapojen mukaista antaa ystävälle vähän alennusta tai lahjaksi kuin kiskoa hirveitä summia rahaa harrastuksesta. Muista myös huolehtia, että villapaidan tekijä maksaa asianmukaiset verot. Käsityö on veronalaista tuloa.
Kyseisen paidan langat jos tehneet 85 euroa niin miten 15 euroa työstä on liikaa? Monen kuukauden työ ja tuntipalkaksi tulee joitain senttejä. Oletko ihan uuno vai provooja?
Onko joku pakko ostaa niitä kalleimpia lankoja? Kävin tänään kaupoilla ja ihan muutamalla eurolla saa keriä. Kyseessä on lisäksi harrastus, johon tuskin on kouluttauduttu. Eli jos harrastaa käsitöitä vapaaehtoisesti ilman koulutusta, miksi siitä pitää kiskoa paljon rahaa?
Ap halusi TÄYSvillaisen paidan ja ne langat maksaa enemmän. Äly hoi.
Tämän takia ystävien tai 'ystävien' kanssa ei tehdä minkääntasoista bisnestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero on siinä, että pyytää tekemään, ja kysyy, voisiko kaveri tehdä?
Pohdin tuota eroa itsekin ja päädyin tähän ratkaisuun.
Exäni soittaa usein ja pyytää(käskee) minua tekemään jotakin - mittaa kaapeli, tarkista lähetys ja soita ennen puolta päivää. Tuollaista tapaa voi kohdallani käyttää vain hän ja pomoni. Lapseni saattaa soittaa: voisitko tarkistaa? Ja silloin voin sanoa: en. Mutta vaikka lapseni soitti ja kysyin, voisinko käydä ostamassa tehtaanmyymälästä lihaa isomman erän, hän ei oleta minun vievän sitä hänelle ilmaiseksi.
Ap käyttää otsikossa ilmaisua: Tilasin kaverilta villapaidan, mutta, kun hän on käyttänyt ilmaisua voisitko, sen pitäisi hänestä olla ilmainen :) Kaverihan olisi voinut kieltäytyä.
Ap on fiksu tyyppia ja oikeutetusti pöyristynyt tilanteesta. Kenehen sitä vois luottaa ku kavereihin. Mihinä kehän sisäpualella te asutta ku haukutta. Tukkikaa suunne.
Vierailija kirjoitti:
Se paita siellä toris ei oo mun paita joten on ihan turha häiritä jotain toista myyjää toriviesteillä.
AP
Edelleen, mistä sä voit tietää, että sille torimyyjälle on laitettu viestejä jos et itse ole hän? Ei täällä mun mielestä kukaan ole kertonut laittaneensa hänelle viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Ap on fiksu tyyppia ja oikeutetusti pöyristynyt tilanteesta. Kenehen sitä vois luottaa ku kavereihin. Mihinä kehän sisäpualella te asutta ku haukutta. Tukkikaa suunne.
Hei ap.
Vierailija kirjoitti:
Murteen käyttäminen on mielenkiintoinen tehokeino. Ap:kin turvautui siihen jo eilen.
Tuohon villapaitaan menee n. kilo lankaa, koska kolmea eri väriä.
Olisiko ap. ollut tyytyväinen villapaitaan, jos kaveri olisi tehnyt sen akryylilangasta, vaikka ap. toivomus oli täysvilla?
Ja jos ap. olisi ollut valmis maksamaan langoista 20€, se tarkoittaa käytännössä 1€ 50g lankakerää, jolla ei saa minkäänlaista lankaa.
Sukkalangatkin (ei täysvillaa) maksaa useamman euron. .
Mikä ero on siinä, että pyytää tekemään, ja kysyy, voisiko kaveri tehdä?
Halusit siis maksaa lankojen hinnan eli 20 euroa ja saada neulomistyön ilmaiseksi.
Millaisia kymmenien tuntien urakoita olet tehnyt tuolle kaverille niissä mitoissa, että sinulla on pokkaa pyytää häneltä kymmenien tuntien työsuoritusta?
Uskon kyllä, että olet juuri sellainen nilkki kuin minun entinen (sattumalta oululaislähtöinen) kaverini, joka rakasti talkoita ja kaikenlaisia kimpparemontteja. Hän oli ylpeä siitä, ettei osannut tehdä juuri mitään, mutta hän hoiti osuutensa tanssimalla sillä aikaa, kun muut tekivät töitä. Hän piti itseään aivan tasavertaisena talkoolaisena, mutta kaikki muut olivat eri mieltä.