Tilasin kaverilta villapaidan ja hinta HIRVITTÄÄ
Kaverini on tosi kätevä tekemään kaikkia käsitöitä. No kysyin häneltä että voisiko hän tehdä mulle sellaisen täysvillaisen villapaidan talven pakkasiin. Otettiin mitat ja kaveri alkasi sitä tekemään.
Nyt se sitten keskiviikkona soitti ja sanoi eträ paita on valmis ja sitä saisi kokeilla. Paita oli hieno ja just sopiva, mutta yhtäkkiä hän sanoi että hintaa olisi 100euroa 😳 siis satku siitä että on istunut ja katsonut teeveetä ja samalla värkännyt paitaa.
Mua ärsyttää se kun ns. ylihinnoitellaan omat harrastusjutut ja kuvitellaan että sukulaiset ja kaverit on valmiita maksamaan mitä vain.
Kommentit (800)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävän ilahduttaminen olisi minulle se juttu, ei rahastaminen.
Tämä ja näin minäkin ajattelin kun kysyin VOISIKO hän minulle tehdä paidan talveksi.
Ystäviä ilahdutetaan itse, eikä kerjätä ystäviä ilahduttamaan sinua.
Ei ap kerjännyt. AP kysyi, ystävä suostui tekemään paidan eikä hinnasta mainittu mitään kuin vasta jälkikäteen. Kyllä minäkin olettaisin, että lahjaksi tekee. Eri asia, jos olisi joku vieras ihminen.
Ei hyvää päivää. Jos itse pyytää toista tekemään jotakin, ei todellakaan ole mitään asiaa olettaa sen tekeleen olevan ilmainen. Eri asia jos tekijä tarjoaa palveluaan. Vähintään materiaalikustannukset pitää maksaa jos pyytää, se on aivan selittämättä selvä asia. Ja fiksu ihminen maksaa myös tekopalkkaa.
Ystävän kohdalla voi olettaa, ei nyt ehkä ventovieraan kohdalla. Moni ei nyt ymmärrä tässä, että ei puhuta jostain randomista, vaan läheisestä ihmisestä. Asia on vähän eri silloin.
Ystävät yleensä tajuaa tuoda langat jos on isompi projekti joka sit lankojen kohdalla maksaa 80 euroa :)
Kukaan ei pakottanut maksamaan langoista 80 euroa, vaan tekijä itse valitsi niin.
Ap tartteen siivoojaa tuutkos siivojaksi pari tuntia päivä ilmaiseksi ja 60h yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ja näin minäkin ajattelin kun kysyin VOISIKO hän minulle tehdä paidan talveksi.
Ystäviä ilahdutetaan itse, eikä kerjätä ystäviä ilahduttamaan sinua.
Ei ap kerjännyt. AP kysyi, ystävä suostui tekemään paidan eikä hinnasta mainittu mitään kuin vasta jälkikäteen. Kyllä minäkin olettaisin, että lahjaksi tekee. Eri asia, jos olisi joku vieras ihminen.
Ei hyvää päivää. Jos itse pyytää toista tekemään jotakin, ei todellakaan ole mitään asiaa olettaa sen tekeleen olevan ilmainen. Eri asia jos tekijä tarjoaa palveluaan. Vähintään materiaalikustannukset pitää maksaa jos pyytää, se on aivan selittämättä selvä asia. Ja fiksu ihminen maksaa myös tekopalkkaa.
Ystävän kohdalla voi olettaa, ei nyt ehkä ventovieraan kohdalla. Moni ei nyt ymmärrä tässä, että ei puhuta jostain randomista, vaan läheisestä ihmisestä. Asia on vähän eri silloin.
Ystävät yleensä tajuaa tuoda langat jos on isompi projekti joka sit lankojen kohdalla maksaa 80 euroa :)
Kukaan ei pakottanut maksamaan langoista 80 euroa, vaan tekijä itse valitsi niin.
Ei olisi kannattanut pyytää islantilaisneuletta
Vierailija kirjoitti:
Ap tartteen siivoojaa tuutkos siivojaksi pari tuntia päivä ilmaiseksi ja 60h yhteensä.
Oletko AP:n ystävä? Siinä on eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko AP:n ystävä? Siinä on eroa.
No ajatusleikki että jos oisin sen kaveri niin uskotko että se tekisi niin?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit ystäväni ja tarvitsisit apua tulisin, mutta sä et taida olla edes Oulusta päin vaan joku kehä 3:sen raakki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit ystäväni ja tarvitsisit apua tulisin, mutta sä et taida olla edes Oulusta päin vaan joku kehä 3:sen raakki.
Kaukana jostain kehästä kylläkin :)
Mutta aina on eri asia sanoo ja tehdä :)
Emt tän perustteella et kovin hyvää kuvaa itsestäsi ole antanut.
YSTÄVÄN kohdalla minä tietysti siivoaisin, antaisin marjoja, ilahduttaisin käsitöillä. Ventovieraan kohdalla en, ellei ole kyse hädässä olevasta.
Mun islantilaispaidan langat ja puikot maksoi 100e.
Ap sä tulit haukkuu tänne ystäväsi ja sen tekemän paidan. Tosi kypsää ja ihana ystävä taidat olla kun näin teet :)
Sun ei olisi ollut pakko sitä paitaa ottaa, oisit sanonut että ei kiitos kun luulin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilahtuisitko itse, jos ystävi pyytäisi sinua remppamaan tuulikaappinsa? Tietenkin ilmaiseksi.
No mutta tottakai sinä sen tekisit, koska haluaisit ilman muuta ilahduttaa ystävääsi.
Ystävää voi pyytää tekemään ihan mitä vain suuritöistä(kin, kuten neulottu villapaita) koska sehän tarkoittaa vain sitä, että haluat, että ystäväsi saa ilahduttaa sinua.
Oi miten kauniisti ajateltu, not.
Kavereiden kanssa on toimittu keräämieni metsämarjojen suhteen niin, että on saatu vaihdossa vaikka herukoita, joita ei pihallamme kasva. Sieniä kerään erityisen mielelläni ja suppilovahveroita vaihdetaan esimerkiksi perunoihin.
Sama koskee muuttoapua. Ruokaa ja juomaa tietysti tarjotaan, mutta vaihdetaan sitten vaikka kaverin autoon talvirenkaat. Apua voi antaa myös pihatöihin, jos kaverilla sellainen piha on.
Mutta en kyllä rupeaisi neulomaan täydestä villasta olevaa puseroa niin, että joku maksaisi vain ne langat. Iso työ varsinkin, jos on kyseessä kirjoneule. Omissa neuleissaan sitä nyt sietää joitakin virheitäkin, mutta toiselle neulotun pitää olla viimeisen päälle kunnollinen.
Vierailija kirjoitti:
YSTÄVÄN kohdalla minä tietysti siivoaisin, antaisin marjoja, ilahduttaisin käsitöillä. Ventovieraan kohdalla en, ellei ole kyse hädässä olevasta.
Useimmilla on iäkkäitä sukulaisia, joita voi ilahduttaa siivousavulla tai vaikka vain seuranpidolla, mutta hehän eivät ole ystäviä. Montako ihmistä lasket kuuluvan ystäviisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla on iäkkäitä sukulaisia, joita voi ilahduttaa siivousavulla tai vaikka vain seuranpidolla, mutta hehän eivät ole ystäviä. Montako ihmistä lasket kuuluvan ystäviisi?
No, tapauskohtaista. Jos iäkäs on vaikka yksinäinen tai hänelle on vaikeaa siivota, niin tietysti ilahduttaisin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpahan tuo on
Mutta langat maksaa varmaan sen 20e ja sitten kiskotaan kaverilta 80 euroa töistä mistä ei edes maksa veroa.
AP
Halvalla sait paidan. Torilla pyydetään vastaavista uusista villapaidoista 130-150 euroa. Lankakeriä menee esim. kirjoneulepaitaan 7 kerää pääväriä ja 4 kerää kirjoneuleväriä. Riippuen langasta voi yhden kerän hinta olla yli kympinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap sä tulit haukkuu tänne ystäväsi ja sen tekemän paidan. Tosi kypsää ja ihana ystävä taidat olla kun näin teet :)
Sun ei olisi ollut pakko sitä paitaa ottaa, oisit sanonut että ei kiitos kun luulin ilmaiseksi.
En ole kertaakaan haukkunut ystävääni. Olen ihmetellyt että kun kysyin voisiko hän minulle paidan tehdä niin hän haluaa sen tehdä ns hyvällä voitolla. Itse olisin pyytänyt sen 20e mitä lankoihin menee ja jos toinen olisi halunnut maksaa työstä enemmän niin se olisi jäänyt hänen harteilleen. Siinä on iso ero pyytää tekemään ja kysyä voisiko toinen tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, se villapaita, jota sinä et kuulemma ole myymässä, on myynnissä juuri Oulussa. Suomi on pieni maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kertaakaan haukkunut ystävääni. Olen ihmetellyt että kun kysyin voisiko hän minulle paidan tehdä niin hän haluaa sen tehdä ns hyvällä voitolla. Itse olisin pyytänyt sen 20e mitä lankoihin menee ja jos toinen olisi halunnut maksaa työstä enemmän niin se olisi jäänyt hänen harteilleen. Siinä on iso ero pyytää tekemään ja kysyä voisiko toinen tehdä.
Etkö ymmärrä mitä eroa voitolla ja korvauksella työstä on? Se sinun pyytämäsi 50 euron erotus ostohinnan ja myyntihinnan välissä on osittain voittoa, osittain korvausta työstäsi, olethan kuvannut paidan ja laittanut siitä ilmoituksen toriin. Onko työsi arvo 10 €? Silloin voittosi olisi 40 €.
Ja lankoja ei saa missään tapauksessa 20 €:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä mitä eroa voitolla ja korvauksella työstä on? Se sinun pyytämäsi 50 euron erotus ostohinnan ja myyntihinnan välissä on osittain voittoa, osittain korvausta työstäsi, olethan kuvannut paidan ja laittanut siitä ilmoituksen toriin. Onko työsi arvo 10 €? Silloin voittosi olisi 40 €.
Ja lankoja ei saa missään tapauksessa 20 €:lla.
Sä et tiedä millä hintaa minä oon paitaa myymässä.
Tuo kuuluu ihan peruskohteliaisuuteen, että autetaan, jos toinen on hädässä. Ei se mitään kerjäämistä ole.