Tilasin kaverilta villapaidan ja hinta HIRVITTÄÄ
Kaverini on tosi kätevä tekemään kaikkia käsitöitä. No kysyin häneltä että voisiko hän tehdä mulle sellaisen täysvillaisen villapaidan talven pakkasiin. Otettiin mitat ja kaveri alkasi sitä tekemään.
Nyt se sitten keskiviikkona soitti ja sanoi eträ paita on valmis ja sitä saisi kokeilla. Paita oli hieno ja just sopiva, mutta yhtäkkiä hän sanoi että hintaa olisi 100euroa 😳 siis satku siitä että on istunut ja katsonut teeveetä ja samalla värkännyt paitaa.
Mua ärsyttää se kun ns. ylihinnoitellaan omat harrastusjutut ja kuvitellaan että sukulaiset ja kaverit on valmiita maksamaan mitä vain.
Kommentit (800)
Vierailija kirjoitti:
Ystävän ilahduttaminen olisi minulle se juttu, ei rahastaminen.
Tämä ja näin minäkin ajattelin kun kysyin VOISIKO hän minulle tehdä paidan talveksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että osa todellakin tekee vielä käsityötä työkseen, se on oikea työ ja ammatti, ja siitä oikeus saada korvaus. Ihan samoin kun muutkin yrittäjät elävät omalla työllään. Mutta kiitos nyt arvostuksesta porvari.
Ymmärrätkö sinä, että käsin neulominen opetetaan peruskoulussa koko ikäluokalle? Toki sitä tulee harrastaa vähän pitempään, että saa siistiä jälkeä. Mutta harva yrittäjä yrittää muullakaan alalla päästä tuntipalkoille ammattitaidolla, joka on opetettu ihan kaikille koulussa.
Eri juttu on sitten neulesuunnittelu, koneneulonta jne. Mutta se että pistää silmukkaa peräkkäin ohjeen mukaan, on yleissivistystä, ei yrittäjän ammattitaitoa. Ja se että haluaa kaverilta tuntipalkkaa, on harmaata taloutta.
- Ei ap, neulonut kohta 40 vuotta, kunnioittaa suuresti käsityöyrittäjiä mutta ymmärtää myös heidän ja harrastajien eron.
Ei kyllä kuulosta siltä, että olet neulonut 40v, kun kuvittelet " että pistää silmukkaa peräkkäin ohjeen mukaan, on yleissivistystä".
Minkä ohjeen mukaan, jos vaate tehdään mittojen mukaan?
Neulojan on itse suunniteltava ohje, mittojen mukaan, laskettava silmukat jne. joka vie aikaa.Eihän se silllon ole mikään mittojen mukaan tehty, jos mitat ja silmukkamäärät otetaan valmiista ohjeesta, koska jokaisella erilainen kroppa, eikä silloin vaate istu.
Ja ap. kertoi puseron olevan mittojen mukaan tehty ja istuvan hyvin.
Jokainen neuloja osaa tehdä mallitilkun ja verrata sitä ohjeeseen, ja sitten valita oikean silmukkamäärän. Ei se vielä neuleohjeen suunnittelua ole.
Jokaisella on erilainen vartalo, mutta harvoinpa kaarrokepaitaa tehdään jokaiselle yksilöllisesti. Paloista kootun paidan voi mittojen mukaan tehdäkin, mutta kaarrokepaidassa on omat rakenteelliset rajoituksensa, joiden vuoksi rinnanympärys, käsivarren ympärys ja rinnan mahdollisen muotolaskoksen syvyys ovat oikeastaan ainoat merkittävät mitat.
Jos ohjeessa on esim. 13 silmukkaa/10cm, mulla tulee aina 14s/10cm ohjeen mukaisella langalla ja hieman isommilla puikoilla. Puikkoa jos suurennan vielä, tulee omaan makuun liian harvaa ja löysää. Eli näitä ohjeita mitä olen tehnyt, käytännössä ohjeen mukaisella silmukkamäärällä jää yksi 10 cm uupumaan ympärysmitasta. Eli pitääkin tehdä kokoa isommalla ohjeella. Tämä vaan pitää tietää etukäteen, että osaa tilata jo valmiiksi riittävästi lankaa. Useimmiten jos tekee tilauksen myöhemmin lisäkerälle, kerä on eri erää ja sävy saattaa heittää, joten ne on vähän pakko tilata kerralla.
Mallitilkku ei siis varsinkaan neulomista aloitellessa välttämättä heti auta, kun ensin on pitänyt tilata ne langat ja vasta sitten pääsee neulomaan mallitilkkua, ja vasta sitten todeta että perhana, ei tämä lankamäärä riitäkään. Vasta kun on neulonut tarpeeksi, että tietää jo etukäteen paljonko käsiala eroaa ohjeen käsialasta, voi osata muokata ohjetta omiin tarpeisiin ja osaa tilata riittävästi lankaa. Ja tämä käsialan ero pitää opetella erikseen jokaiselle suunnittelijalle, koska jokaisella suunnittelijalla on omanlaisensa käsiala. Esimerkiksi erään suomalaisen suunnittelijan sukkaohjeessa jos koko on 38-39, minun ohjeen mukaan tekemäni sukat ovat kokoa 35-36. Toisen suunnittelijan 38-39 sukat ovat minun tekeminä 37, ja kolmannen suunnittelijan sukat ovat juuri samaa kokoa kuin ohjeen mukaan pitäisi. Ja kaikilla on ohjeessa tarkalleen sama määrä silmukoita/10 cm.
Sitä oppimisen ja opettelun määrää mitä tämän tyyppisiin käsitöihin menee ei pidä vähätellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä just tein itelleni villapaidan johon langat maksoi 130€. Jos langat villapaitaan maksaa 20€ niin se on sit jotain seiskaveikkaa. Mä en tee enää koskaan mitään tilauksesta. Kerran tein sukat, ja vaikka kukaan ei valittanut hinnasta tai muuta, oli sellaisen työn tekeminen mikä ei just inspiroinut niin tuskaisaa, etten siihen viitsi enää lähteä. Kudon mitä huvittaa, ja myyn/annan lahjoina niille ketkä niitä haluaa.
Minulta pyydettiin villapaitaa ja edullisuuden takia seiskaveikasta. Kieltäydyin, perustelin sillä, että villapaitaan menee paljon työtä, eikä sitä aikaa kannata käyttää villapaidan tekemiseen sukkalangasta. Makuasioitahan nämä on.
Mä tein villapaidan seiskaveikasta, kun opettelin ekaa villapaitaani tekemään. Siitä tuli tosi kiva ja onnistunut muuten, mutta liian pieni. Myin sitten lankojen hinnalla työkaverille, joka on tykännyt kovasti, on kuulemma lämmin. Veikan , kuten monen muunkin sukkalangan hyvä puoli on huoleton peseminen koneessa, muun pyykin joukossa. Mutta tosiaan, kukin tekee niin kuin itsestä hyvälle tuntuu.
Olen minäkin tehnyt ennen, esimerkiksi niitä kuusikossa käveleviä hirvi- paitoja tein useita, mutta nyt en kelpuuttanut. Jos teen parikymppiselle villapaidan mittojen mukaan hyvälaatuisesta langasta, sen pitäisi kestää pitkään. Minusta seiskaveikan laatu on muuttunut, sen huomaa langan paksuudesta ja kierteisyydestä, mutta jos jokapäiväistä käyttöpaitaa harkitsisin se ei olisi huono valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ja näin minäkin ajattelin kun kysyin VOISIKO hän minulle tehdä paidan talveksi.
Ystäviä ilahdutetaan itse, eikä kerjätä ystäviä ilahduttamaan sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä HALUSIT ison projektin villapaidan joka vei aikaa ystäväsi muilta jutuilta. Jos ne olisi olleet villasukat nii asia eri.
LANGATKIN MAKSAANEET JO 80 EUROA!
OSTA SÄKIN 80 EUROLLA JOTAIN JA ANNA SE ETEENPÄIN KOSKA OLET NIIN HYVÄ IHMINEN.
Varsinkin kun kaikki nyt kalliintunu ja sähköt nousseet niin 80 euroa iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjouksesta lankoja saa halvalla. Ja kyllä minustakin on hyvien tapojen mukaista antaa ystävälle vähän alennusta tai lahjaksi kuin kiskoa hirveitä summia rahaa harrastuksesta. Muista myös huolehtia, että villapaidan tekijä maksaa asianmukaiset verot. Käsityö on veronalaista tuloa.
Kyseisen paidan langat jos tehneet 85 euroa niin miten 15 euroa työstä on liikaa? Monen kuukauden työ ja tuntipalkaksi tulee joitain senttejä. Oletko ihan uuno vai provooja?
Onko joku pakko ostaa niitä kalleimpia lankoja? Kävin tänään kaupoilla ja ihan muutamalla eurolla saa keriä. Kyseessä on lisäksi harrastus, johon tuskin on kouluttauduttu. Eli jos harrastaa käsitöitä vapaaehtoisesti ilman koulutusta, miksi siitä pitää kiskoa paljon rahaa?
Miksi pitää haluta Mersu, kun halvemmalla saa Ladan, jos ei ole valmis maksamaan siitä.
Jos harrastaa käsitöitä, ei ole mitään velvollisuutta neuloa kaverille tai tutuille, vaan kaveri ostakoon sen kaupasta.
Tai jos harrastaa musiikkia ja laulua, ei ole kenenkään vielä toistaiseksi pakko mennä kaverin häihin laulamaan, vaan yhtähyvin hääpari voi palkata artistin ja maksaa siitä.
Tai jos joku harrastaa marjastusta, ei tarvitse kaverin olettaa saavan talven marjat
Jos kukkien harrastaja, kavereiden ei tule odottaa saavan kesäkukkia ilmaiseksi.
Käytkö sinä siivoamassa ja pesemässä
ikkunat kavereiden luona ilmaiseksi?Kyllä minä ihan ilomielin menen esiintymään kaverin juhliin tai annan osan poimimistani marjoista. Kaikki ei ajattele aina kaikkea rahassa.
Kiitos, voisitko poimia minulle 30 litraa mustikoita? Ja torstaisin meillä on pari tuntia kestävä virkistysilta paikallisella koululla - kiva kun haluat tulla vakioviihdyttäjäksi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävää ilahdutettaan yleensä jollain pienellä käsityöllä johon riittää 1 tai 2 kerää lankaa eikä sitten maksa kuin alle 10 euroa.
Mennääs kauppaa ap ja sä voisig ilahduttaa jotakuta ostamalla 80 eurolla langat ja alat sit siitä tekemää jtn hienoa neulomalla :) sit 2kk päästä se jollekkin annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap kerjännyt. AP kysyi, ystävä suostui tekemään paidan eikä hinnasta mainittu mitään kuin vasta jälkikäteen. Kyllä minäkin olettaisin, että lahjaksi tekee. Eri asia, jos olisi joku vieras ihminen.
Ap nyt aikoo sitten meille kaikille neuloa jtn pientä sillä 100 euron hinnalla ja ilmaiseksi tietenkina vaikka se veisi monta kk aikaa.
Ap kun itse on täällä kertonut että muita pitää ilahduttaa ilmaisilla neulomuksilla :)
Pistetäänkö sellainen adressi pystyyn että apn tehtävä jokaiselle villasukat vaikkapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjouksesta lankoja saa halvalla. Ja kyllä minustakin on hyvien tapojen mukaista antaa ystävälle vähän alennusta tai lahjaksi kuin kiskoa hirveitä summia rahaa harrastuksesta. Muista myös huolehtia, että villapaidan tekijä maksaa asianmukaiset verot. Käsityö on veronalaista tuloa.
Kyseisen paidan langat jos tehneet 85 euroa niin miten 15 euroa työstä on liikaa? Monen kuukauden työ ja tuntipalkaksi tulee joitain senttejä. Oletko ihan uuno vai provooja?
Onko joku pakko ostaa niitä kalleimpia lankoja? Kävin tänään kaupoilla ja ihan muutamalla eurolla saa keriä. Kyseessä on lisäksi harrastus, johon tuskin on kouluttauduttu. Eli jos harrastaa käsitöitä vapaaehtoisesti ilman koulutusta, miksi siitä pitää kiskoa paljon rahaa?
Miksi pitää haluta Mersu, kun halvemmalla saa Ladan, jos ei ole valmis maksamaan siitä.
Jos harrastaa käsitöitä, ei ole mitään velvollisuutta neuloa kaverille tai tutuille, vaan kaveri ostakoon sen kaupasta.
Tai jos harrastaa musiikkia ja laulua, ei ole kenenkään vielä toistaiseksi pakko mennä kaverin häihin laulamaan, vaan yhtähyvin hääpari voi palkata artistin ja maksaa siitä.
Tai jos joku harrastaa marjastusta, ei tarvitse kaverin olettaa saavan talven marjat
Jos kukkien harrastaja, kavereiden ei tule odottaa saavan kesäkukkia ilmaiseksi.
ikkunat kavereiden luona ilmaiseksi?Kyllä minä ihan ilomielin menen esiintymään kaverin juhliin tai annan osan poimimistani marjoista. Kaikki ei ajattele aina kaikkea rahassa.
Kiitos, voisitko poimia minulle 30 litraa mustikoita? Ja torstaisin meillä on pari tuntia kestävä virkistysilta paikallisella koululla - kiva kun haluat tulla vakioviihdyttäjäksi :)
Et ole ystäväni, joten eri asia. Läheisille ihmisille tietysti voi antaa lahjoja ja palveluksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap kerjännyt. AP kysyi, ystävä suostui tekemään paidan eikä hinnasta mainittu mitään kuin vasta jälkikäteen. Kyllä minäkin olettaisin, että lahjaksi tekee. Eri asia, jos olisi joku vieras ihminen.
Ei hyvää päivää. Jos itse pyytää toista tekemään jotakin, ei todellakaan ole mitään asiaa olettaa sen tekeleen olevan ilmainen. Eri asia jos tekijä tarjoaa palveluaan. Vähintään materiaalikustannukset pitää maksaa jos pyytää, se on aivan selittämättä selvä asia. Ja fiksu ihminen maksaa myös tekopalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjaksi tehdään ettei saaja tiedä että jtn tekeillä ja sitten viedään.
Apn tää että voisitko tehdä ja millaisen haluaa on selvästi pyyntö tehdä ja jos sanonut että maksaa. Ap oli indikoinut että olisi valmis maksaamaa koska oli aatellut hinnan olevan 20 euroa. Että en tiedä miten se sitten päätteli että ilmaiseksi tulee eikä lankoja tartte maksaa? Se että olisi edes maksanut langat niin ehkä oisi ilmaiseksi työn tehny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei taideta olla ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Ap nyt aikoo sitten meille kaikille neuloa jtn pientä sillä 100 euron hinnalla ja ilmaiseksi tietenkina vaikka se veisi monta kk aikaa.
Ap kun itse on täällä kertonut että muita pitää ilahduttaa ilmaisilla neulomuksilla :)
Pistetäänkö sellainen adressi pystyyn että apn tehtävä jokaiselle villasukat vaikkapa.
Ystävilleni teen kaikenlaista ilmaiseksi mutta heostä ei kukaan käyttäydy näin tyhmästi kun te täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvää päivää. Jos itse pyytää toista tekemään jotakin, ei todellakaan ole mitään asiaa olettaa sen tekeleen olevan ilmainen. Eri asia jos tekijä tarjoaa palveluaan. Vähintään materiaalikustannukset pitää maksaa jos pyytää, se on aivan selittämättä selvä asia. Ja fiksu ihminen maksaa myös tekopalkkaa.
Ystävän kohdalla voi olettaa, ei nyt ehkä ventovieraan kohdalla. Moni ei nyt ymmärrä tässä, että ei puhuta jostain randomista, vaan läheisestä ihmisestä. Asia on vähän eri silloin.
Apn alapeukuttelu on kyllä naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävilleni teen kaikenlaista ilmaiseksi mutta heostä ei kukaan käyttäydy näin tyhmästi kun te täällä.
Ap en oikein jaksa uskoa sinua.
Ala tekemään jo 60 tuntia sukkia jokaiselle ilmaiseksi ja sit katotaan millainen ääni kellossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli eilen ongelmia auton kanssa kaupan pihalla. Kello oli 16:20 eli läheinen huoltamo oli kiinni. Kinkkailin takaisin kauppaan ja näin tutun taksimiehen ja kerjäsin hänet avuksi - aikaa meni noin 5 minuuttia. Ei tulisi mieleenikään käyttää muuta termiä kuin kerjätä. Jos hän ei olisi ollut paikalla, seuraava uhri olisi ollut rekkakuski, mutta hän on vain hyvän päivän tuttu. Jos huoltamo olisi ollut auki, en olisi pyytänyt apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävän kohdalla voi olettaa, ei nyt ehkä ventovieraan kohdalla. Moni ei nyt ymmärrä tässä, että ei puhuta jostain randomista, vaan läheisestä ihmisestä. Asia on vähän eri silloin.
Ystävät yleensä tajuaa tuoda langat jos on isompi projekti joka sit lankojen kohdalla maksaa 80 euroa :)