Tilasin kaverilta villapaidan ja hinta HIRVITTÄÄ
Kaverini on tosi kätevä tekemään kaikkia käsitöitä. No kysyin häneltä että voisiko hän tehdä mulle sellaisen täysvillaisen villapaidan talven pakkasiin. Otettiin mitat ja kaveri alkasi sitä tekemään.
Nyt se sitten keskiviikkona soitti ja sanoi eträ paita on valmis ja sitä saisi kokeilla. Paita oli hieno ja just sopiva, mutta yhtäkkiä hän sanoi että hintaa olisi 100euroa 😳 siis satku siitä että on istunut ja katsonut teeveetä ja samalla värkännyt paitaa.
Mua ärsyttää se kun ns. ylihinnoitellaan omat harrastusjutut ja kuvitellaan että sukulaiset ja kaverit on valmiita maksamaan mitä vain.
Kommentit (800)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pyöröjä käytät jos noin vähän kestävät? Mulla samat olleet jotkut jo 30v ja paitoja vaikka kuinka monet tehty.
Jos on 30v vanhat puikot, tuskin niillä on paljon neulottu.
Minulla ainakin kaapelit irtoavat ja puikon kärjet tylsyvät.
Ja eikä ohjekkaan ole ilmainen, sähköinen ohje maksaa 3.90-9.90€ ja kirjat 35-55€.
Aloituksessa ap. pitäisi huomioida tarvikkeiden, mallin ja puikkojen hinta. Tuossakin mallissa tarvitaan 2-3 eri kokoa olevat pyöröpuikot ja niiden hinta n. 10-20€/kpl
No 40v olen neulonut, aina on jotain puikoilla joten ihan kiitettävästi. Ja ennen minua ne oli äitini joten en edes tiedä kuinka vanhat jotkut pyöröni ovat. Halpakin voi olla hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pyöröjä käytät jos noin vähän kestävät? Mulla samat olleet jotkut jo 30v ja paitoja vaikka kuinka monet tehty.
Ja eikä ohjekkaan ole ilmainen, sähköinen ohje maksaa 3.90-9.90€ ja kirjat 35-55€.
Aloituksessa ap. pitäisi huomioida tarvikkeiden, mallin ja puikkojen hinta. Tuossakin mallissa tarvitaan 2-3 eri kokoa olevat pyöröpuikot ja niiden hinta n. 10-20€/kpl
Kun ne 30 v vanhat puikot nimenomaan eivät tylsy. Ihmeellistä, miten maailma menee näin monissakin asioissa. Teknologia kehittyy, mutta käyttöesineet vain heikentyvät.
-eri, todellakin paljon neulonut.
Minulla on myös noita vanhoja mummini ja äitini puikkoja, mutta käytössä ne ovat epämukavat, raskaat ja jäykät. Tykkään käyttää puisia kärkiä ja ergonomimesti suunnitteluja ja olen valmis niistä maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100€ käsintehdystä tuotteesta on aika vähän. Eipä siinä paljon tuntipalkoille pääse. Eikä ne langatkaan nyt varsinaisesti ilmaisia ole.
Itse neulojana pidän vähän raivostuttavana neulojien jankutusta, miten he eivät pääse tuntipalkoille. Missä harrastuksessa ylipäätään pääsee tuntipalkoille?
Kokonaan toinen asia on sitten, että tarvitseeko tai pitääkö toisille neuloa ollenkaan.
Miksi oletit minun olevan neuloja? Puhuin yleisesti käsintehdyistä tuotteista.
Neuleet ovat hyvä esimerkki, koska kukaan ei neulo käsin työkseen. Ne, jotka haluavat päästä tuntipalkoille, neulovat koneella. Ne, jotka neulovat käsin, tekevät sitä harrastuksenaan.
Voidaan toki puhua vaikka marjanpoiminnasta. Pitääkö ilman poimuria poimituista marjoistakin maksaa tuntipalkkaa poimijalle?
No esimerkiksi mansikat poimitaan ihan käsin ilman poimuria. Tosin niistä ei makseta tuntipalkkaa, vaan urakkapalkka.
Entäpä puolukat? Jos naapurin Marja poimii poimurilla sangollisen tunnissa, ja mulla menee käsin koko päivä, niin pitääkö ihmisten maksaa mulle moninkertaista hintaa, koska teen käsityötä ja minun pitää saada siitä tuntipalkkaa?
Tosiaankin olen itse neuloja, ja tämä tuntipalkan käsite hämmentää minua. Minulla voi mennä kirjoneuleeseen kuukausia, ja se on aivan puhtaasti harrastus.
Ainakin mustikoista saa paremman hinnan torilla käsinpoimituista mustikoista ja niillä on ihan ostajakunta. Ja se näkyy myös mustikan ulkonäössä ja korkeampana hintana.
Poimurilla poimittaessa kanta jää marjaan kiinni, eikä moni niitä halua suuhunsa tai edes ostaa.
Mutta mikä on tuntipalkka käsin mustikkaa poimiessa?
Se riippuu täysin siitä, montako kiloa /litraa poimit sitä mustikkaa tunnissa ja millä hinnalla saat saaliisi myytyä. Kyllä siinä palkoille pääsee, varsinkin, kun on verovapaata tuloa.
Totta kai tuntipalkka riippuu hinnasta ja työn kestosta. Kerro sinä, kauanko poimit käsin sitä mustikkaämpäriä, että pääset tuntipalkoille, niin päästään eteenpäin.
Mun palkkani on niin kova, että mun ei kannata mennä metsään, koska voin ostaa ne mustikat kaupasta ja samalla itselleni vapaa-aikaa. Mutta jos menisi työpaikka alta, niin aivan saletisti olisin valmis tienaamaan vaikka sitten marjoja poimimalla.
Ai nyt se onkin sun palkastasi kiinni, kannattaako poimia mustikoita tai neuloa? Se alkuperäinen ajatus harrasteneulomisen tuntipalkoista loittonee aina vain kauemmaksi.
En ole missään vaiheessa väittänyt poimivani itse mustikoita tai harrastavani itse neulomista.
Ammatinvalintakysymys.
Nyt on kyllä hieman epäselvää, että mitä olet ylipäätään väittänyt, paitsi että sulla on kova palkka.
Eli kuuluuko sun mielestäsi harrasteista saada tuntipalkkaa vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun vielä oli markka, olisi kaunis käsinkudottu neule maksanut 600 mk. Ostamatta jäi.
Nykyinen 100€ vastaa vuoden 2001 rahassa vajaa 500mk. Inflaatio nääs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun vielä oli markka, olisi kaunis käsinkudottu neule maksanut 600 mk. Ostamatta jäi.
Minä taas maksoin 600 markkaa kauniista konekudotusta tehdastekoisesta kirjoneuleesta. Käytän sitä edelleen, hyvät kaupat.
Hyvä sinulle, minulla kun ei ollut sitä neuleesta pyydettyä hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ne 30 v vanhat puikot nimenomaan eivät tylsy. Ihmeellistä, miten maailma menee näin monissakin asioissa. Teknologia kehittyy, mutta käyttöesineet vain heikentyvät.
-eri, todellakin paljon neulonut.Minulla on myös noita vanhoja mummini ja äitini puikkoja, mutta käytössä ne ovat epämukavat, raskaat ja jäykät. Tykkään käyttää puisia kärkiä ja ergonomimesti suunnitteluja ja olen valmis niistä maksamaan.
Mitä tästä jankkaa, makuasia. En ole tuo, jolle vastasit, mutta itsekin käytän mieluiten metallipuikkoja. Omasta mielestäni ne luistaa parhaiten. Toiselle se voi olla huono asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri, todellakin paljon neulonut.Minulla on myös noita vanhoja mummini ja äitini puikkoja, mutta käytössä ne ovat epämukavat, raskaat ja jäykät. Tykkään käyttää puisia kärkiä ja ergonomimesti suunnitteluja ja olen valmis niistä maksamaan.
Mulla on puisia, bambuisia ja metallisia, 30 vuotta vanhoja ja melko uusia, eikä mulle ole vielä selvinnyt, miten se ergonominen suunnittelu voi näkyä neulepuikoissa. Suurin ergonomiaongelma liittynee hartioihin, ja siinä auttaa jo pelkästään se, että vaihtaa pitkät puikot pyöröihin.
Itseäni harmittaa eniten se, jos silmukat juuttuvat kaapelin ja puikon liittymäkohtaan. Tämä on monien uudempien puikkojen, etenkin vaihdettavien ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen 100€ vastaa vuoden 2001 rahassa vajaa 500mk. Inflaatio nääs.
Itse asiassa alle 450mk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tästä jankkaa, makuasia. En ole tuo, jolle vastasit, mutta itsekin käytän mieluiten metallipuikkoja. Omasta mielestäni ne luistaa parhaiten. Toiselle se voi olla huono asia.
Peesi tälle. Ja sehän on langasta kiinni. Minä neulon karheaa käsittelemätöntä villaa, ja tykkään metallipuikoista. Kaveri suosii bambulankoja ja puupuikkoja.
Ärsyttäis jos olis tollasia köyhii kavereita kuten ap. 100€ muka iso raha!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pipsa kirjoitti:
Millainen se villapusero on? Onko monivärinen? Kuvioitu?
On nyt aivan sama millainen paita se on kun väännätte koko jutusta sellaisen että minä en arvosta ja oon pihi. Kyse ei edelleenkään ole siitä.
Ohis. Mitä kaikkea sinä osaat tehdä? Ilmeisesti osaat kirjoittaa koneella tai kännykällä. Ottaisitko ystävältäsi puhtaaksikirjoitettavaksi tekstin, jonka käsittelemiseen menee 75 tuntia? Tekisitkö ilmaiseksi vai haluaisitko vaivanpalkkaa? Vai kieltäytyisitkö - ja miksi?
Mä teen kuule ystäville aina kaiken ilmaiseksi. Sitä on ystävyys.
Kerropa sitten vaikka viisi ystävyydestä tekemääsi urakkaa, joihin sinulla on kulunut kymmeniä tunteja.
Tää ei nyt liity tähän aiheeseen milläänlailla.
Eli et ole tehnyt mitään koska olet mitään osaamaton😁pöhkö.
Ymmärsinkö mä nyt oikein että se paita on MYYNNISSÄ NYT 150 eurolla??
Siis ap yrittää vetää 33% vielä voittoa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttäis jos olis tollasia köyhii kavereita kuten ap. 100€ muka iso raha!!!
Vaikutat niin vittumaiselta tyypiltä, ettei sulla mitään kavereita ole.
Minä kudon vanhoilla metallipuikoilla, osa niistä on ollut erittäin ahkerasti käytössä jo isoäidilläni, eli ovat vähintään 60v vanhoja, osa vielä vanhempia. Kudon esimerkiksi kymmeniä sukkia vuodessa, pari villapaitaa, hattuja, huiveja jne. Olen siis se hullu kissatäti, joka joka joulu antaa kaikille sukulaisille villasukat lahjaksi.
Olen hankkinut näitä uusia "hienoja"puikkoja ja todennut, että niissä menee minulla rahat hukkaan. Omat parhaat pyöröpuikkoni on Prymin noin 35v vanhat pyöröt, jotka aina kaivan lopulta esiin, jos olen jollain muilla aloittanut.
En kudo rahaa vastaan, vaan esimerkiksi työkaverit ostavat haluamansa langat, ja saan pitää jämälangat. He saattavat tuoda korvaukseksi ämpärillisen puolukkaa, tai kassillisen porkkanoita.
Kudon, koska pidän siitä ja olen hyvä siinä. Kenelläkään ei kuitenkaan olisi varaa tai halua maksaa tuntipalkan mukaista korvausta minun työstäni, joten en kuvittelekaan pyytävän sitä.
Siksi en KOSKAAN edes aloita mitään työtä, ennenkuin olemme sopineet ehdoista!!!
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitushan oli alun perinkin hyötyä kaverin työstä. Satasella myydessään ap ei hyödy mitään, joten totta kai hintaa pitää nostaa.
Ap, aika moni taitava neuloja on jäsenenä jossain Facebookin neulontaryhmässä. Tämä ketju varmasti löytää tiensä noihin ryhmiin. Kaveruutenne taitaa olla pian koetuksella.
Vierailija kirjoitti:
Matikka 4?
Vierailija kirjoitti:
Minä kudon vanhoilla metallipuikoilla, osa niistä on ollut erittäin ahkerasti käytössä jo isoäidilläni, eli ovat vähintään 60v vanhoja, osa vielä vanhempia. Kudon esimerkiksi kymmeniä sukkia vuodessa, pari villapaitaa, hattuja, huiveja jne. Olen siis se hullu kissatäti, joka joka joulu antaa kaikille sukulaisille villasukat lahjaksi.
Olen hankkinut näitä uusia "hienoja"puikkoja ja todennut, että niissä menee minulla rahat hukkaan. Omat parhaat pyöröpuikkoni on Prymin noin 35v vanhat pyöröt, jotka aina kaivan lopulta esiin, jos olen jollain muilla aloittanut.
En kudo rahaa vastaan, vaan esimerkiksi työkaverit ostavat haluamansa langat, ja saan pitää jämälangat. He saattavat tuoda korvaukseksi ämpärillisen puolukkaa, tai kassillisen porkkanoita.
Kudon, koska pidän siitä ja olen hyvä siinä. Kenelläkään ei kuitenkaan olisi varaa tai halua maksaa tuntipalkan mukaista korvausta minun työstäni, joten en kuvittelekaan pyytävän sitä.
Siksi en KOSKAAN edes aloita mitään työtä, ennenkuin olemme sopineet ehdoista!!!
Juuri näin. Neulontapiireissä neulontaa verrataan välillä seksiin. Jos molemmat haluavat sitä ja olet minulle tärkeä, neulon sinulle ilmaiseksi. Mutta jos tulet setelitukon kanssa kyselemään, mikään summa ei ole vaivan arvoinen.
Täällä myös 35 vuotta vanhat Prymit. Niissä on jotain taikaa! Uudemmat napsuvat rikki tai juuttuvat.
AP ei ymmärrä nykyhintoja tai on armoton hyväksikäyttäjä.