Tilasin kaverilta villapaidan ja hinta HIRVITTÄÄ
Kaverini on tosi kätevä tekemään kaikkia käsitöitä. No kysyin häneltä että voisiko hän tehdä mulle sellaisen täysvillaisen villapaidan talven pakkasiin. Otettiin mitat ja kaveri alkasi sitä tekemään.
Nyt se sitten keskiviikkona soitti ja sanoi eträ paita on valmis ja sitä saisi kokeilla. Paita oli hieno ja just sopiva, mutta yhtäkkiä hän sanoi että hintaa olisi 100euroa 😳 siis satku siitä että on istunut ja katsonut teeveetä ja samalla värkännyt paitaa.
Mua ärsyttää se kun ns. ylihinnoitellaan omat harrastusjutut ja kuvitellaan että sukulaiset ja kaverit on valmiita maksamaan mitä vain.
Kommentit (800)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpahan tuo on
Mutta langat maksaa varmaan sen 20e ja sitten kiskotaan kaverilta 80 euroa töistä mistä ei edes maksa veroa.
AP
Provohan tämä on mutta silti kysyn mistä saa villapaitaan 20 €lla langat? Olen kiinnostunut!
7 veljestä on monesti alessa Tokmannilla. 6 kerää riittää paitaan ja niitä on siellä monesti 5 kerää 10€. Saa helposti langat kirjoneile paitaankin 20€
Oli muuten hieno paita, jos on tuo Torissa myytävänä oleva. Voisin ostaa sen satasella, postikulut maksaa ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpahan tuo on
Mutta langat maksaa varmaan sen 20e ja sitten kiskotaan kaverilta 80 euroa töistä mistä ei edes maksa veroa.
AP
Provohan tämä on mutta silti kysyn mistä saa villapaitaan 20 €lla langat? Olen kiinnostunut!
7 veljestä on monesti alessa Tokmannilla. 6 kerää riittää paitaan ja niitä on siellä monesti 5 kerää 10€. Saa helposti langat kirjoneile paitaankin 20€
Niin no nuo langat ei olekkaan 100% villaa.
Onko villapaita vielä Torissa? En löytänyt enää.
Älä myy sitä, ap! Saatat hyvinkin katua sitä myöhemmin. Tosi nätti on! Tuollainen on vaatinut todella paljon aikaa ja taitoa, arvosta sitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100€ käsintehdystä tuotteesta on aika vähän. Eipä siinä paljon tuntipalkoille pääse. Eikä ne langatkaan nyt varsinaisesti ilmaisia ole.
Itse neulojana pidän vähän raivostuttavana neulojien jankutusta, miten he eivät pääse tuntipalkoille. Missä harrastuksessa ylipäätään pääsee tuntipalkoille?
Kokonaan toinen asia on sitten, että tarvitseeko tai pitääkö toisille neuloa ollenkaan.
Kyllä se kuuluu jo alkeellisempiin käytöstapoihin, jollakin tapaa korvata, jos joku näkee vaivaa toisen puolesta.
Verrattavissa kimppakyytiin. Pitääkö maksaa kimppakyydistä auton kuljettajalle, jos sama määränpää esim. työpaikka ja autoilija joka tapauksessa käyttää autoa työmatkoihin?
Fiksu maksaisi autonkuluista.
Tai jos joku lainaa sinulta esim. peräkärriä, niin tottakait fiksu korvaisi jotain, vaikka kahvipaketilla.
Ilmaisia lounaita ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100€ käsintehdystä tuotteesta on aika vähän. Eipä siinä paljon tuntipalkoille pääse. Eikä ne langatkaan nyt varsinaisesti ilmaisia ole.
Itse neulojana pidän vähän raivostuttavana neulojien jankutusta, miten he eivät pääse tuntipalkoille. Missä harrastuksessa ylipäätään pääsee tuntipalkoille?
Kokonaan toinen asia on sitten, että tarvitseeko tai pitääkö toisille neuloa ollenkaan.
Miksi oletit minun olevan neuloja? Puhuin yleisesti käsintehdyistä tuotteista.
Neuleet ovat hyvä esimerkki, koska kukaan ei neulo käsin työkseen. Ne, jotka haluavat päästä tuntipalkoille, neulovat koneella. Ne, jotka neulovat käsin, tekevät sitä harrastuksenaan.
Voidaan toki puhua vaikka marjanpoiminnasta. Pitääkö ilman poimuria poimituista marjoistakin maksaa tuntipalkkaa poimijalle?
No esimerkiksi mansikat poimitaan ihan käsin ilman poimuria. Tosin niistä ei makseta tuntipalkkaa, vaan urakkapalkka.
Entäpä puolukat? Jos naapurin Marja poimii poimurilla sangollisen tunnissa, ja mulla menee käsin koko päivä, niin pitääkö ihmisten maksaa mulle moninkertaista hintaa, koska teen käsityötä ja minun pitää saada siitä tuntipalkkaa?
Tosiaankin olen itse neuloja, ja tämä tuntipalkan käsite hämmentää minua. Minulla voi mennä kirjoneuleeseen kuukausia, ja se on aivan puhtaasti harrastus.
Jos villapaita on tuo milä Torissa, niin miksi ihmeessä pyydät siitä 150€, etkä 100€ jonka ystäväsi pyysi lankojen hinnasta.
Vai teetkö bisnestä ystävän kustannuksella?
Vai annatko 50€ ystävälle?
Onkohan AP koskaan pelannut Sakarin villapaitapeliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpahan tuo on
AP
Niin ehkä johonkin lasten paitaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko villapaita vielä Torissa? En löytänyt enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpahan tuo on
AP
Mutta miksi ihmeessä neuleen tilaaja ei itse käy itse ostamassa näitå 10€ sukkalankoja puseroonsa?
7 veljestä on sukkalanka ja se helposti kutittaa ihoa vasten, kun karhea sukkalanka. Ja siinä osa on keinokuitua, ei villaa. Eli nyppäåntyy todella helposti.
Kylläpä sitä nykyään joitakin ihmisiä hirvittää naurettavat asiat. Eivär ilmeisesti ole kokeneet elämässään mitään oikeasti hirveätä.
Juuri äskettäin mun hyvä ystävä kutoi mulla villasukat, mutta hän löysi uuden miehen alakerran baarista- sai vain vasemman jalan sukan valmiiksi.
Pyysi tonnia tuosta yhdestä sukasta? Mitä teen, maksanko vai onko ystävyys nyt koetuksella?
Jos täällä vinkattu torimyynnissä oleva neule on tosiaan ap:n, paidan malli on Kinos. Ohje löytyy ainoastaan Linka Neumannin Norjalaisia villapaitoja kirjasta, sitä ei siis voi ostaa yksin netistä ainakaan suomeksi. Kirja löytyy hyllystäni, joten voin kertoa täsmälleen paidan vaatimat tarvikkeet.
Paita neulotaan alafosslopi-langoista, jotka maksavat 6,90-7,90 50g kerä, riippuen kaupasta. Pääväriä tarvitaan L-kokoon 600g, kuviovärejä menee 200g kumpaakin. L-koon neuleeseen menee siis kilo lankaa. Tähän toki vaikuttaa vähän myös neulojan käsiala.
Paita neulotaan pyöröpuikoilla. Hyvät pyöröt maksavat noin kympin. Yhdet kestävät 5-10 paitaa, tähänkin vaikuttaa käsialan tiukkuus: kireässä käsittelyssä puikot katkeavat helpommin. Muutama euro on kuitenkin hyvä laskea myös puikkoihin + kirjan hankintahintaan, vaikka saman kirjan ohjeilla neuloo toki aina uudestaan ja uudestaan.
Ap:n upean paidan tarvikkeiden hinnaksi muodostuu siis näin ollen 75-85 €. Eipä jää kyllä tekopalkkaa neulojalle.
Onneksi ap aikoo kuitenkin netota 50 € kaverinsa selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuleet ovat hyvä esimerkki, koska kukaan ei neulo käsin työkseen. Ne, jotka haluavat päästä tuntipalkoille, neulovat koneella. Ne, jotka neulovat käsin, tekevät sitä harrastuksenaan.
Voidaan toki puhua vaikka marjanpoiminnasta. Pitääkö ilman poimuria poimituista marjoistakin maksaa tuntipalkkaa poimijalle?
No esimerkiksi mansikat poimitaan ihan käsin ilman poimuria. Tosin niistä ei makseta tuntipalkkaa, vaan urakkapalkka.
Entäpä puolukat? Jos naapurin Marja poimii poimurilla sangollisen tunnissa, ja mulla menee käsin koko päivä, niin pitääkö ihmisten maksaa mulle moninkertaista hintaa, koska teen käsityötä ja minun pitää saada siitä tuntipalkkaa?
Tosiaankin olen itse neuloja, ja tämä tuntipalkan käsite hämmentää minua. Minulla voi mennä kirjoneuleeseen kuukausia, ja se on aivan puhtaasti harrastus.
Ainakin mustikoista saa paremman hinnan torilla käsinpoimituista mustikoista ja niillä on ihan ostajakunta. Ja se näkyy myös mustikan ulkonäössä ja korkeampana hintana.
Poimurilla poimittaessa kanta jää marjaan kiinni, eikä moni niitä halua suuhunsa tai edes ostaa.
Mitä pyöröjä käytät jos noin vähän kestävät? Mulla samat olleet jotkut jo 30v ja paitoja vaikka kuinka monet tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mustikoista saa paremman hinnan torilla käsinpoimituista mustikoista ja niillä on ihan ostajakunta. Ja se näkyy myös mustikan ulkonäössä ja korkeampana hintana.
Poimurilla poimittaessa kanta jää marjaan kiinni, eikä moni niitä halua suuhunsa tai edes ostaa.
Mutta mikä on tuntipalkka käsin mustikkaa poimiessa?
Vierailija kirjoitti:
Jos täällä vinkattu torimyynnissä oleva neule on tosiaan ap:n, paidan malli on Kinos. Ohje löytyy ainoastaan Linka Neumannin Norjalaisia villapaitoja kirjasta, sitä ei siis voi ostaa yksin netistä ainakaan suomeksi. Kirja löytyy hyllystäni, joten voin kertoa täsmälleen paidan vaatimat tarvikkeet.
Paita neulotaan alafosslopi-langoista, jotka maksavat 6,90-7,90 50g kerä, riippuen kaupasta. Pääväriä tarvitaan L-kokoon 600g, kuviovärejä menee 200g kumpaakin. L-koon neuleeseen menee siis kilo lankaa. Tähän toki vaikuttaa vähän myös neulojan käsiala.
Paita neulotaan pyöröpuikoilla. Hyvät pyöröt maksavat noin kympin. Yhdet kestävät 5-10 paitaa, tähänkin vaikuttaa käsialan tiukkuus: kireässä käsittelyssä puikot katkeavat helpommin. Muutama euro on kuitenkin hyvä laskea myös puikkoihin + kirjan hankintahintaan, vaikka saman kirjan ohjeilla neuloo toki aina uudestaan ja uudestaan.
Ap:n upean paidan tarvikkeiden hinnaksi muodostuu siis näin ollen 75-85 €. Eipä jää kyllä tekopalkkaa neulojalle.
Onneksi ap aikoo kuitenkin netota 50 € kaverinsa selän takana.
Vielä vähemmän tuossa tienaa suunnittelija. Ohjeita ei ole tarkoitettu kaupalliseen käyttöön.
Käsityönä, kotimainen valmistus yms. Tuossa nyt ei juuri ole edes työnosuutta mukana, jos tutniveloituksen mukaan hinnoiteltaisi.