Tilasin kaverilta villapaidan ja hinta HIRVITTÄÄ
Kaverini on tosi kätevä tekemään kaikkia käsitöitä. No kysyin häneltä että voisiko hän tehdä mulle sellaisen täysvillaisen villapaidan talven pakkasiin. Otettiin mitat ja kaveri alkasi sitä tekemään.
Nyt se sitten keskiviikkona soitti ja sanoi eträ paita on valmis ja sitä saisi kokeilla. Paita oli hieno ja just sopiva, mutta yhtäkkiä hän sanoi että hintaa olisi 100euroa 😳 siis satku siitä että on istunut ja katsonut teeveetä ja samalla värkännyt paitaa.
Mua ärsyttää se kun ns. ylihinnoitellaan omat harrastusjutut ja kuvitellaan että sukulaiset ja kaverit on valmiita maksamaan mitä vain.
Kommentit (800)
Kai muistat nyt murjottaa ja kiukutella asiasta joka käänteessä.
Ostitko sen paidan?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä hinta etukäteen ja tehdä sitten päätös haluaako paidan .
No en mä nyt ajatellut että kaverilta aletaan edes perimään ns voittoa.
Käy katsomassa taitoshopista mitä maksaa villapaidan tarvikepaketti ja ole sen jälkeen tyytyväinen että kaverisi näki vuoksesi vaivaa ja teki sinulle villapaidan materiaalien hinnalla.
Mua ärsyttää se kun lokkisukulaiset ja -kaverit kuvittelee, että voi ilmaiseksi teettää milloin mitäkin TYÖTÄ, "kun sähän muutenkin harrastat käsitöitä/ puutöitä/ remontointia/ autojen korjausta/ leipomista/ juhlien järjestämistä/ jne." 🙄
Te ette nyt YMMÄRRÄ tai halua ymmärtää. Jos tarvikkeet maksaa sen 20e niin mun mielestä on kohtuutonta pyytää kaverilta paidasta 80e voittoa.
Mulla on nyt sellainen olo etten halua edes käyttää tota paitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä hinta etukäteen ja tehdä sitten päätös haluaako paidan .
No en mä nyt ajatellut että kaverilta aletaan edes perimään ns voittoa.
Totta kai kaverille maksetaan vaivanpalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpahan tuo on
Mutta langat maksaa varmaan sen 20e ja sitten kiskotaan kaverilta 80 euroa töistä mistä ei edes maksa veroa.
AP
20 eurolla saat ehkä 400 g huonolaatuista lankaa ja naisen M-kokoiseen paitaan menee vähintään 700 g. Ja jos työstä veloitetaan 80 e, niin paljonko jää tuntipalkkaa? Ei varmasti jää edes 4 e tunti. Mieti nyt vähän.
Tuon takia en suostu tekemään kenellekään mitään käsitöitä. Ihmisillä ei ole mitään hajuja materiaalien hinnoista ja mistään ei olla valmiita maksamaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpahan tuo on
Mutta langat maksaa varmaan sen 20e ja sitten kiskotaan kaverilta 80 euroa töistä mistä ei edes maksa veroa.
AP
"Varmaan" joo.. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpahan tuo on
AP
20e saa neljä kerää jotain 7 veljestä lankaa, niistä ei villapaitaa tule. Olisit itse käynyt edes langat ostamassa! Olisit vähän nähnyt hintoja. Islantilaisneuleeseen olisi langat maksaneet suunnilleen satasen, onneksi löysin sellaisen nettikirppikseltä.
Onko Suomesta tullut kehitysmaa kun mainostetaan ostetun villapaitakin kirpputorilta. Eikö tällä kansalla ole varaa ostaa enää edes vaatteita uusina tai lankoja yhteen villapaitaan. Olen jo pitkään miettinyt katsoessa liiketilojen tyhjenemistä ja joka kulmalle ilmestyviä kirpputoreja täynnä roinaa. Millä tämä maa elää ja millä rahoitetaan hyvinvointivaltio. Kirpputorit ovat sitä samaa basaaritaloutta mille suomalaiset nauroivat 90-luvulla käydessään Tallinnassa.
Käsin tehdystä villapaidasta voi kyllä tuon maksaa, helposti. Itse olen ostanut villasukkia 25 euroa pari. Villapaita on kuitenkin melkein ikuinen ja langat + työ maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Te ette nyt YMMÄRRÄ tai halua ymmärtää. Jos tarvikkeet maksaa sen 20e niin mun mielestä on kohtuutonta pyytää kaverilta paidasta 80e voittoa.
Itse et YMMÄRRÄ että 20 eurolla ei saa tarvikkeita villapaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ne langat oikeasti maksoi? Siis oikea hinta, ei sinun päästä repäisemä luku. Kerro vaikka lankojen merkki?
Minä tilasin ystävältä villapaidan ja työn hinnaksi sovittiin 100€.
Sen lisäksi tilasin Katia merinovillalangat 800g
Ja langan hinta 6.40 €/50g
Eli pelkkien lankojen hinnaksi tuli reilut sata euroa + postikulut.
Olet saanut ystävältäsi villapaidan lankojen hinnalla.
Kaveruutta ei pidä käyttää hyväksi niinkuin sinä teet ap. Kannattaa kyllä sopia etukäteen mitä hinta tulee olemaan. Toki maksun voi suorittaa jonkun vastapalveluksen muodossa jos ei rahaa haluta käyttää vaihdannan välineenä.
Kun ne tarvikkeet ei maksa sitä 20 euroa. Ne tarvikkeet maksaa lähemmäs 80 euroa tai reilusti ylikin. Riippuen, mitä lankaa hän on käyttänyt ja sinun kokosi (joka on perus av mamma niin puhutaan xxxl).. Eli ei ymmärretä, mistä sinä tuon 20 euroa materiaalikustannuksia olet kaivanut?
Eipä paljoa pyydä. Tuplasti voisi pyytää. Iso työ, käsityö ja lankojen määrä.
Vaikutat vähän yksinkertaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä sait kahdella kympillä paitavillat? Minäkin tahdon siihen kauppaan.
80e työstä on villapaidasta eli n 5e/h edullinen hinta.
Mitä sinä et nyt ap tajua?
No eihän tuo oo hinta eikä mikään. Mitäs tilasti, jos oot pa.