Peseekö mies teillä pyykkiä?
Luin jostain Diili-neuvonantajana olleen Noora Fagerströmin haastattelun. Hän mainitsi siinä, että aviomiehensä ei ole heillä koskaan pessyt pyykkiä. Perheessä on 3 lasta. Sanoisin, että melkoisen vanhanaikaista meininkiä... Miten on palstamammoilla, peseekö miehenne pyykkiä? Omani laittaa koneeseen sutjakkaasti niin urheiluvaatteensa, 60- ja 40-asteiset, pyyhkeet kuin lakanatkin, eikä mikään ikinä mene väärin tai pilalle, kun niitäkin kauhutarinoita joskus kuulee. Meillä pyykit pesee se, joka ehtii ensin.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesee. Eilen pesi käsin pyykkiä tuolla saunalla. Ollaan maalla ja täällä ei ole pesukonetta.
Siis asutte ilman vesijohtoa ja sähköä? Miten oikein palstailet? Savumerkeillä?
Mihin tarvitset vesijohtoa palstaillessasi?
Vierailija kirjoitti:
Pesen pyykkini itse kun naista ei ole. Hyvin pärjännyt ja puhdasta vaatetta on päälle laittaa.
Kuulostaa siltä, että jos naisen löydät, pesetät omat pyykkisi hänellä.
En yhtään ymmärrä sinkkumiesten vastauksia. Sinkkujen ei tarvitse huolehtia kuin omista asioista ja kotitöitä on hirveän vähän.
Mies meillä pesee lähes aina pyykit. Tekee muutenkin enemmän kotitöitä, koska hänellä on enemmän aikaa ja mielenkiintoa niihin. Minä vastaan ruoanlaitosta.
Pesee. Mun mies on sillä tavalla älykäs, että se erottaa värit toisistaan (ei siis esim. pese punaisia vaatteita vaaleitten kanssa), erottaa materiaalit toisistaan (ei siis pese villapaitaa lakanapyykin kanssa 60 asteessa) ja osaa lukea ne pesulaput. Ilmeisen moni mies ei taida osata, jos kerran pilaa pyykit?
Vierailija kirjoitti:
Ei pese. Pari kertaa yrittänyt omia aikojaan ja ainakin eka kerralla sai tukittua pesukoneen pesuaine lokerikon, kun oli laittanut, ties miten paljon, pesujauhetta huuhteluainelokeroon :(
Joskus laitoin pesukoneen aamulla ennen täihin lähtöä pyörimään, että mies , kun oli kotona, saattoi viedä ne kuivumaan ulos pyykkinaruille.
No aina illaalla, kun tulin kotiin, oli pyykit nosteltu möykkyinä narulle. Koko kesä mentiin näin ja miespuolinen työkaveri sanoi, että mies selvästi yrittää päästä koko hommasta, tekemällä sen niin huonosti, että ei enää joutuisi sitä tekemään. Ja oikessa varmaan olikin.
No minun mies onkin vanhanliiton miehiä ja ollaan jo ikää kuokka ja lapio......
Minun mieheni oli 59, kun tapasimme. Ei ollut mitään ongelmia pestä pyykkejä. Aika paskassa hän olisi asunutkin, jos olisi edeltävät viisi vuotta käyttänyt pesemättömiä vaatteita ja liinavaatteita (vaimonsa kuolemasta saakka).
Olisin kuvitellut, että joku lapsuudenkodistaan suoraan avoliittoon muuttava poikanen ei osaa pestä pyykkiä, mutta että ihan aikuinen mies... Ei riitä ymmärrys. Ja meillä kyllä poikakin pesi pyykkinsä jo asuessaan minun kanssani sekä sittemmin asuessaan kimppakämpässä kaverinsa kanssa. Koskaan ei ole äidille tuonut pyykkejä pestäväksi eikä myöskään likaisissa vaatteissa kulkenut.
Mies osaa pestä pyykkiä, mutta pesen aina itse, koska olen niin tarkka siitä miten se tehdään (mikä pesuaine, miten lajitellaan jne.) että en halua, että kukaan muu tekee sitä kuin minä. Nautin pyykinpesusta muutenkin, se on minun lempikotityöni. Miehellä sitten taas on sellaisia kotitöitä, jotka yleensä aina vaan hän hoitaa. Ei ole kyse kuitenkaan siitä, ettei toinen osaa tai ettei huvittaisi, mutta meillä vaan toimii paremmin ennalta sovittu työnjako.
Aina ihmettelen tätä kysymystä. Jos nyt mietitään niitä "perinteisiä naisten ja miesten hommia" niin pyykinpesukone on elektroniikkalaite. Eikö miehet yleensä hoida tuollaiset asiat? Se on korkeintaan pari napin painallusta ja pyykkiaine koneeseen ja se on siinä. Aika huolestuttavaa jos joku mies ei tällaista osaa
Mies tankkaa aamulla koneen valmiiksi. Lapset painavat napista koulusta tultuaan. Kun kone piippaa tunnin ja 4minuutin päästä, siirtävät vaatteet kuivaajaan. Kun sekin piippaa 40minuutin kuluttua, ottavat vaatteet pois, siirtävät omansa kaappeihinsa, muut odottavat minua tason päällä. Niin helppoa, vain muutaman minuutin työ.
Vierailija kirjoitti:
Mies tankkaa aamulla koneen valmiiksi. Lapset painavat napista koulusta tultuaan. Kun kone piippaa tunnin ja 4minuutin päästä, siirtävät vaatteet kuivaajaan. Kun sekin piippaa 40minuutin kuluttua, ottavat vaatteet pois, siirtävät omansa kaappeihinsa, muut odottavat minua tason päällä. Niin helppoa, vain muutaman minuutin työ.
Helpoin kotityö!
Meillä tämä mies ja pyykinpesu vaihtelevin tuhoin on pitkän perinteen jatke. En varmaan ole ainut, jonka isä myös sai kotona tuhoja pyykinpesukoneella aikaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä taas on sitä rankkaa metatyötä sekä fyysistä työtä naisille.
Todellisuudessa nakataan koneeseen kamppeet ja pulverit ,ja otetaan pois sitte myöhemmin
Miehet ei edes puhu tuosta,mutta naiset kyllä muistaa mainita asiasta kysymättäki että on ollu rankkaa ja tehny paljo hommia.
Onhan se pyykinpesu aika perseestä jos naisen kontolla on kaikki muutkin kotityöt. En tiedä yhtäkään naista, jonka ainut kotityö on pyykkien pesu.
Minä olen sellainen. Okei, muutaman kerran viikossa pesen vessan jos ehdin ennen miestä, ja ikkunat pestään kerran vuodessa yhdessä. Muuten siivousfriikkimies hoitaa kaiken.
Pyykinpesu on muotoutunut mun hommaksi koska mulla on vaatteita jotka vaativat hienopesua yms, eli tiedän parhaiten mitkä vaatteet sopivat mihinkin koneelliseen ettei pestä vajaita. Nyt mies on alkanut osoittaa kiinnostusta pyykkäämiseenkin eli mun hommat sen kuin vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pesee. En huolisi miestä, joka ei osaa pestä pyykkiä.
Mitä hemmetin osaamista siinä on tunkea ryysyt koneeseen, laittaa pesuaine ja napsauttaa kone päälle :D Konehan siinä sen pesemisen hoitaa.
Ei. Meillä minä pesen pyykit ja vaihdan lakanat. Mies tekee ruuat ja tiskaa.
Pesee ja juuri opetin teini-pojat pesemään pyykkiä! Eivät edes olleet moksiskaan, sanoivat joo
Kyllä,ja pyykkilaudalla kiltisti.
Sinkkumiehenä tiskaan, pesenpyykit, ja imuroin itse.
En ole kuitenkaan ikinä naisille kelvannut joten kaiketi naiset salaa tykkäävät tuosta pyykkäämisestä vaikka muuta väittävät.
Ei pese. Olen yrittänyt opettaa miestä pesemään edes omat työkamppeensa, mutta suostuu vain pitkin hampain ja unohtaa kaiken samoin tein. Jännä, että pyykkikone on hänelle niin vaikea vekotin, kun mies kuitenkin osaa korjata isoja työkoneita. Ärsyttää.