Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peseekö mies teillä pyykkiä?

Vierailija
29.09.2022 |

Luin jostain Diili-neuvonantajana olleen Noora Fagerströmin haastattelun. Hän mainitsi siinä, että aviomiehensä ei ole heillä koskaan pessyt pyykkiä. Perheessä on 3 lasta. Sanoisin, että melkoisen vanhanaikaista meininkiä... Miten on palstamammoilla, peseekö miehenne pyykkiä? Omani laittaa koneeseen sutjakkaasti niin urheiluvaatteensa, 60- ja 40-asteiset, pyyhkeet kuin lakanatkin, eikä mikään ikinä mene väärin tai pilalle, kun niitäkin kauhutarinoita joskus kuulee. Meillä pyykit pesee se, joka ehtii ensin.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vuorotellaan kaikki kotityöt. Molemmat käy töissä.

Vierailija
22/99 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme eri talouksissa, joten ei pese täällä pyykkejään. Yhden kerran erehtyi tuomaan minulle omat likaiset vaatteensa pestäviksi. Ei erehtynyt uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pese,olen eläkkeellä ja mies vielä työelämässä joten minä hoidan pyykit.

Vierailija
24/99 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesee omat ja joskus lapsenkin vaatteet. Loput on mun hommia. Mun vaatteita ei mies saa pestä, koska se ei osaa ottaa kaikkea huomioon ja kuivumaan ripustaessa viimeistään pilaa vaatteet. Kuivausrumpuun ei myöskään ole lupa koskea.

Vierailija
25/99 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesee hyvin harvoin. Ehkä 2 x vuodessa laittaa esim. työhaalarinsa tms pesuun.

Minusta pyykinpesu koneella on kaikista helpoin kotityö, jonka siis mielelläni hoidan. Se ärsyttää, että mies ei yksin kotona ollessaan tajua ilman erillistä ohjeistusta laittaa pesukoneesta vaatteita kuivariin, vaikka pesukoneemme piipittää kovaa, kun on valmis ja linkoaminenkin hurisee niin kovaa, että sen varmasti huomaa.

Vierailija
26/99 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme (nyt jo aikuista) lasta, ja suht konservatiivinen perheenisä, mutta niin vaan hänkin on pyykkiä pessyt, ja usein jopa minua useammin.

Vierailija
27/99 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen pyykit lähes aina. Mies pesee pyykkiä (lähinnä omia urheiluvaatteita) silloin tällöin, hyvin harvoin.

Ongelma on, ettei hän viitsi katsoa pesulappuja tai jaksa ripustaa vaatteita joille ei käy rumpukuivaus. Joten mieluummin pesen itse omat vaatteeni ja siinä samalla tietysti koneen täydeltä muutakin pyykkiä (meillä on 1 lapsi joka ei vielä osaa käyttää pyykkikonetta).

Mutta jos olen esim. viikon kipeänä tai matkalla, on melko varma ettei sinä aikana ole koneellistakaan pesty.

Viime vuonna miehen farkut oli pyykkikorissa likaisina yli 6kk, kun hän ei niitä pessyt. Siis useampi pari housuja. Olisin laittanut koneeseen, jos olisi ollut nurinpäin käännetyt, vetskarit ja napit kiinni ja taskut tyhjät. Mutta en enää viitsi sanoa siitä, olen aikani asiasta huomauttanut.

Ollaan noin 50v ja yhdessä eletty kohta 20v.

Vierailija
28/99 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies. Ei minun pyykkejäni kukaan muukaan pese, joten kyllä "meillä mies pesee pyykkiä". Miksi tällä palstalla muuten on aina näin tyhmät jutut?

Myös meille mies pesee pyykit upouudelle Miele-pesukoneella käyttäen Bio Luvilia ja hajusteista Comfort-huuhteluainetta. Tosin minulla ei ole vaihtoehtoja kotitöiden suhteen, joista vastaan 100 %:sti yksinasuvana sinkkuna. En koe myöskään sängyn petaamista, astioiden pesemistä käsin, imurointia, roskien lajittelua ja roskapussien viemistä tai ruuanlaittoa mitenkään ylivoimaisen raskaana tai vaikeana tehtävänä. Ne hommat hoituvat vuosikausien automaattisella rutiinilla, sillä haluan pitää asuntoni siistinä ja tavarat oikeilla paikoilla.

Vierailija
29/99 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki pyykit pessyt sen jälkeen kun pesin miehen villapaidan vahingossa 60 pyykissä. Oli maksanut lähes 200e.

Vierailija
30/99 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia pesimme kumpikin omat pyykkimme, ja hän oli omistaan niin tarkka, ettei edes antanut minun pestä niitä. Oli myös ahkera pesemään pyykkejään. Eipä käynyt silloin mielessäkään, että tullaan vielä käymään isoja riitoja siitä, kuuluuko hänelle puolet lasten pyykkihuollosta. Tai kolmannes. Tai edes neljännes. Omasta mielestään hän osallistuu riittävästi, kun pesee yhden koneellisen lasten pyykkejä viikossa. Ihan sama kuka ne loput 5-7 koneellista hoitaa, mutta ei ole hänen ongelma. Riitojen jälkeen hän on pessyt jopa kaksi koneellista viikossa vähän aikaa, kunnes palataan taas lähtöruutuun. Omiansa pesee edelleen ahkerasti, mutta ei suostu laittamaan samaan pesuun sopivia lasten vaatteita samaan koneelliseen, vaikka mahtuisi hyvin. Ei ole kertonut sen kummempaa syytä, kuin että ei vaan halua.

Vierailija
31/99 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies pesee kaiken pyykin. Joskus jos on vaikka viikon työreissulla, niin saatan pestä akuuteimmat. Tai tietty jos nyt iskisi joku yrjötauti ja lapset yökkii minne sattuu, niin tottakai pesen.

Mutta arkipyykin mies hoitaa meillä täysin; llikapyykin lajittelusta viikattuna kaappiin (4 lasta, kaksi jo teinejä, jotka itsekin osaavat pyykätä).

Mä hoidan sitten enemmän tai vähemmän muut kotityöt, mutta mies on aina hoitanut pyykkihuollon.

Vierailija
32/99 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä taas on sitä rankkaa metatyötä sekä fyysistä työtä naisille.

Todellisuudessa nakataan koneeseen kamppeet ja pulverit ,ja otetaan pois sitte myöhemmin

Miehet ei edes puhu tuosta,mutta naiset kyllä muistaa mainita asiasta kysymättäki että on ollu rankkaa  ja tehny paljo hommia.

Se on juuri näin. Meillä minä ( mies ) saatan etätöiden ohessa herättää lapset, laittaa aamupalan (vaimo töissä 7-15), välipalan ja ruoan. Siivoan keittiön ja autan lapsia läksyissä. Oman työpäiväni jälkeen imuroin, käyn tietysti kaupassa ( koska vaimo ei työpäivän jälkeen jaksa..ja itsehän olen ollut vaan koko päivän kotona.) Illalla kun kuskaan lapsia harrastuksiin, vaimo laittaa pyykit koneeseen ja istuu loppuajan puhelin kourassa sohvalla. Harrastusten jälkeen laitan pyykit kuivumaan ( joskus teemme sen yhdessä). Vaimon mielestä meillä ei kotityöt jakaannu tasan, koska minä en koskaan pese pyykkiä.

Tervetuloa elämään, jota varmaan 90% naisista elää koko aikuisuutensa.

Vierailija
33/99 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesee. Itse asiassa just tossa ripustelee pestyjä vaatteita kuivumaan.

Vierailija
34/99 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä taas on sitä rankkaa metatyötä sekä fyysistä työtä naisille.

Todellisuudessa nakataan koneeseen kamppeet ja pulverit ,ja otetaan pois sitte myöhemmin

Miehet ei edes puhu tuosta,mutta naiset kyllä muistaa mainita asiasta kysymättäki että on ollu rankkaa  ja tehny paljo hommia.

Se on juuri näin. Meillä minä ( mies ) saatan etätöiden ohessa herättää lapset, laittaa aamupalan (vaimo töissä 7-15), välipalan ja ruoan. Siivoan keittiön ja autan lapsia läksyissä. Oman työpäiväni jälkeen imuroin, käyn tietysti kaupassa ( koska vaimo ei työpäivän jälkeen jaksa..ja itsehän olen ollut vaan koko päivän kotona.) Illalla kun kuskaan lapsia harrastuksiin, vaimo laittaa pyykit koneeseen ja istuu loppuajan puhelin kourassa sohvalla. Harrastusten jälkeen laitan pyykit kuivumaan ( joskus teemme sen yhdessä). Vaimon mielestä meillä ei kotityöt jakaannu tasan, koska minä en koskaan pese pyykkiä.

Tietämättä tästä perheestä enempää, sanoisin että naisen 7-15 työvuoro voi useinkin olla jaloillaan oloa esim. sairaalassa, myymälässä tai vastaavassa työssä.

En ihmettele, jos ei sellaisen päivän jälkeen jaksa lähteä markettiin.

Työ jota voi tehdä etänä voi siis hyvin olla kevyempää sekä fyysisesti että henkisesti. Varsinkin jos päivän aikana tosiaan ehtii ajattelemaan ja huolehtimaan pyykinpesua ja lasten välipaloja. Konkreettinen käsillä tekeminen (esim. pyykkärin täyttö ja tyhjennys) ihan tutkitusti virkistää ja palauttaa asiantuntijatyön tekijää, jonka aikaansaannokset työssä ovat abstrakteja tai ehkä näkyvät vasta jonkin ajan päästä (esim. projektin valmistuessa).

T. ope, jonka etäpäivät tuntuu melkein lomalta verrattuna lähityön jaksoihin

Vierailija
35/99 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykit pesen, silitän, kokkaan kaikenlaista, leipominen on vielä toistaiseksi opettelematta, mutta ehkä siihenkin pääsen. Siivoan, tiskaan ja muut mitä ei nyt tullut mieleen, eli käytännössä kaikki kotihommat hoituu. Piti tällaisen miehen olla kuulemma jokanaisen unelma. Vielä yksikään ei ole kelpuuttanut.

Jotenkin en ole hämmästynyt.

Vierailija
36/99 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talonyhtiön pyykkikone pesee meidän pyykit. En tiedä onko se mies, nainen vai joku muu.

Vierailija
37/99 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kone pesee.

Vierailija
38/99 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kone pesee.

No onpas hauskaa...

Vierailija
39/99 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan koneeseen ja yhdessä laitetaan kuivumaan. 

Vierailija
40/99 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin pesee mutta tarvittaessa kyllä osaa sen ihan sujuvasti. Hoitaa sitten meillä kyllä ruokahuollon aika suurelta osin joten tässä on vain muodostunut sellainen työnjako että minä hoidan sitten vaatehuollon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä