Zalando identiteettivarkaus
Minä olen nyt joutunut identiteettivarkauden uhriksi Zalandon kautta. Joku on tilannut samana päivänä pari kuukautta sitten kolmella eri ostokerralla tuotteita Nimissäni LASKULLA. Minulla on luottotiedot kunnossa, enkä silti tilaile laskuilla mistään. Zalandoa en ole käyttänyt vuosiin. Otin heti yhteyttä Zalandoon, ja sieltä todettiin että asiakasnumero on tosiaan eri, kuin mikä minulla on, ja he sulkivat kyseisen tilin ja totesivat että kyseessä on identiteettivarkaus. Tietenkin tein rikosilmoituksen ja annoin kaikki mahdolliset tiedot laskuista, asiakasnumeroista, jne. Mutta tosiasiahan on, että he eivät voi luovuttaa tietoja muille, kuin poliisille. Olen heti tehnyt kaikki mahdolliset toimet asian suhteen ja hoidan asiaa aktiivisesti, olen myös aina ollut todella varovainen yksityisyydestäni. En esim. lataile mitään pankkisovelluksia puhelimeeni enkä laita sovelluksiin luottokorttitietojani.
Mietinkin, että miten helppoa se onkaan saada oikein laskulle minun nimissäni ja henkilötunnuksellani (selkeästi) tilattua tavaraa, ja ylipäätään luoda tili samalla nimellä toisen ollessa edelleen aktiivinen. Toki osoite on eri, mutta luulisi luottotietoja tarkistettaessa yrityksen olevan vähän vastuullisempi. Lupasivat kuitenkin viedä asiaa heillä eteenpäin ylemmälle taholle. Tiedä sitten. Ainakin myönsivät heti asian, ja sanoivat että laskut eivät ole minun maksettaviani.
Aloitukseni tarkoitus onkin kysyä, että onko muille tapahtunut vastaavaa ja erityisesti kyseisen firman kanssa?
Tai muiden firmojen kanssa. Tässä alkaa kokoajan ajautua nurkkaan eikä uskalla luottaa enää mihinkään tahoon. Liityin myöskin asiakastietoon, eli ainakin saan jatkossa tietää jos luottotietojani kysytään. Sitä en vielä tiedä saanko tietoja takautuvasti.
Kommentit (80)
Täällä myös yksi uhreista. Nimissäni tehtiin ostoksia Ouluun kesällä 2022. Tein myöhemmin syksyllä rikosilmoituksen saatuani perintökirjeet ko. ostoksista. En voi ymmärtää miten Zalandolla voi olla näin heikko systeemi.
Sama homma jatkuu edelleen? Tänään 17.4. tuli muka 2.muistutus. Tavaraa ei ole palautettu eikä maksettu. Summa satasen paikka. Olisi pitänyt maksaa jo 13.4.
Tuli mieleen sellainenkin, että joku on saanut tän muistutuksen ja muuttanut siihen mun tiedot ja oman tilinumeronsa. Huijausyritys siis.
Miten tuo huijaus käytännössä on edes mahdollista? Paljon olen zalandolta tilannut eikä mitään ongelmia. Mutta miten se identiteettivarkaus on siinä edes mahdollinen?
Soitin Zalandon Asiakaspalveluun ja sanoin tilausnumeron kysyttäessä. Sitten hän kysyi osoitetta ja laskutusosoite oli minun, mutta toimitusosoite jotain muuta.
Kysyin, miten he uskaltavat lähettää tilauksen noin vain. Kuulemma netissä oli tunnistautunut. Eli mun tunnukset oli jotenkin saanut, vaikken tajua miten. En huomannut kysyä, voiko "tunnistautua" pelkällä sotulla? Pelkän sotun saaminen onnistuu kyllä, käyn joskus (hammas)lekurilla ja verikokeissa julkisella.
Olisi tämä asiakaspalvelija lähettänyt jotain ohjeita s-postiin ja puhui poliisille ilmoittamisesta. Sanoin jo ilmoittaneeni poliisille. Mailia ei ole tullut.
En tiedä mihin lasku ja eka huomautus ovat päätyneet. Ehkä posti vienyt jonnekin tai olisiko joku pöllinyt ne mun laatikosta? Kumpikin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Soitin Zalandon Asiakaspalveluun ja sanoin tilausnumeron kysyttäessä. Sitten hän kysyi osoitetta ja laskutusosoite oli minun, mutta toimitusosoite jotain muuta.
Kysyin, miten he uskaltavat lähettää tilauksen noin vain. Kuulemma netissä oli tunnistautunut. Eli mun tunnukset oli jotenkin saanut, vaikken tajua miten. En huomannut kysyä, voiko "tunnistautua" pelkällä sotulla? Pelkän sotun saaminen onnistuu kyllä, käyn joskus (hammas)lekurilla ja verikokeissa julkisella.
Olisi tämä asiakaspalvelija lähettänyt jotain ohjeita s-postiin ja puhui poliisille ilmoittamisesta. Sanoin jo ilmoittaneeni poliisille. Mailia ei ole tullut.
En tiedä mihin lasku ja eka huomautus ovat päätyneet. Ehkä posti vienyt jonnekin tai olisiko joku pöllinyt ne mun laatikosta? Kumpikin mahdollista.
Aseta nyt omaehtoinen luottokielto kahteen paikkaan ja pyydä myyntikielto Zalandoon.
Vierailija kirjoitti:
Miksei näissä tilauksissa ei ole vahvaa tunnistautumista. Ihan hullua hommaa.
Minulle sanottiin Elloksella, että minun pitää itse valvoa tekeekö joku minun nimissäni olevalla sähköpostiosoitteella tilauksia. Snoin, etten todellakaan ole mikään maailmanvaltias, joka voisi valvoa anna.asiakas@gmail.comin eli oman sähköpostin lisäksi vieraiden ihmisten tekemiä asiakas.anna@gmail.com, anna.asiakas1@gmail.com ja loputtomia muita kombinaatioita, koska ne eivöt ole sähköpostitilejäni.
Viestini ei mennyt jakeluun asiakaspalvelijalle ja kiitin saamastani huomiostani sekä toivotin hyvää päivänjatkoa. Sitten tein omaehtoisen luottokiellon kahdeksi vuodeksi aluksi ja otin yhteyttä Kuluttaja- ja kilpailuvirastoon, jossa virkailija sanoi ettei ole todellista pakottaa syytön ihminen maksamaan identiteettivarkaiden laskuja. Etenkin Ellokseen kun riitti siihen aikaan, että tiesi henkilön kotiosoitteen ja keksi jonkun sähköpostiosoitteen. Puhelinnumeron voi ottaa vaikka prepaid-kortista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hfhrthrt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä et saanu tilaa noinkin yleensä se 200e on raja kun tilaa sieltä laskulla eka kertaa johonki osoitteeseen.
Mitenhän saanut 🤔
Luin jostain muutaman vuoden takaisesta keskustelusta, että Zalandolla on hyvin vaihtelevat käytännöt laskutilausten suhteen. Joku oli saanut kiellon, mutta loi uuden tilin ja pystyi taas tilaamaan laskulla. Joten veikkaan että tuo rajakin voi olla häilyvä.
Heiltä kuitenkin löytyi tiedoista nuo kyseiset tilaukset tuolla varkaan tilillä, joita oli siis 3 kpl, jokainen yli 200€, yhteissumma 840€. Kaikki tehty samana päivänä. Tuotteet noudettu koska kirjeissä luki että ei ole tullut maksua eikä palautuksia.
Eli toimitusosoite on tiedossa.
Kyllä, mutta tunnen
Voihan sitä valehdella olevansa toisella paikkakunnalla käymässä ja pyytää sen vuoksi pakettia tilapäisesti Poste restanteen.
Mulle tuli jokunen vuosi sitten Zalandolta ilmoitus, että tilini jäädytettiin koska joku oli yrittänyt tilata nimissäni. Luulin ensin, että kyseessä on huijaus mutta sitten selvisi heidän sisäisen järjestelmän hälyttäneen oston epätavallisen sijainnin takia. Ilmeisesti Zalandolla on jossain vaiheessa ollut jonkinasteinen tietomurto ja tunnuksia päätynyt vääriin käsiin.
fsdjghsd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku onkohan löytänyt heikkouden zalandon tilaamisessa, muissa tulee se että ei saa tilata jos yrittäisi toiseen osoitteeseen tilata kuin mikä on oikeesti oma osoite.
Kannattaa laittaa sinne et tutkivat asian!
Odottelen, että poliisi ottaa yhteyttä. Yleensä soittavat perään kysyäkseen tarkennuksia/lisätietoja. Mutta jos ei vähään aikaan kuulu mitään, soitan itse, ja kysyn että kuka hoitaa asiaa ja miten voin olla häneen yhteydessä. Ja aion myös olla uudestaan Zalandoon yhteydessä, koska mielestäni tietyt asiat kuuluvat tietooni. Esimerkiksi luottotietojen tarkistaminen. Nyt odottelen yhteydenottoa Asiakastiedosta, heillä on 24/7 palvelu identiteettivarkauksia varten. Siitä etenen sitten seuraavaan asiaan.
On tämä kyllä ahdistavaa.
Voit joutua odottelemaan. Minun kortillani oli Paypalin kautta joskus ostettu jotakin ties mistä ulkomaalaisesta kaupasta, en ole varma koska näin vain jonkun epämääräisen nimen maksuissa. Poliisilla kesti pari vuotta ottaa yhteyttä asian tiimoilta.
Voisiko joku kertoa, voiko Zalandosta tilata jotain pelkästään sotun avulla ja jos vielä laittaa kyseisen sotun omistajan oikean osoitteen. Puhelinnro ja s-posti sitten huijarin omat.
Zalandon asiakaspalvelu ei ekaa kertaa kuule, että tavaraa on tilattu toisen nimissä; sen mukainen käytös. Jostain syystä luvataan lähettää s-postiin tietoa, miten menetellä, muttei mitään kuulu. Eka tyyppi kuuli kai s-osoitteeni väärin. Toinen pahoitteli ja lupasi lähettää tietoa. Ei vaan vieläkään kuulu mitään!
Eka tyyppi sanoi, että oli jotenkin tunnistauduttu (mun tunnisteilla)? Kysyin voiko joku tunnistautua omilla tunnuksillaan ja laittaa mun tiedot. Tyypin mielestä ei voi.
Toiselta rouvalta kysyin, voiko tunnistautua pelkällä sotulla. He eivät kuulemma sitä kysy, mutta kysyvät iän! En oikein ymmärrä!
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo huijaus käytännössä on edes mahdollista? Paljon olen zalandolta tilannut eikä mitään ongelmia. Mutta miten se identiteettivarkaus on siinä edes mahdollinen?
Kerro, miten sieltä tilataan laskulle!? Mulla ei ole tiliä siellä. Tilaisin luottokortilla, jos tilaisin.
Listaatteko, mitä kaikkia firmoja nyt on, jotka antavat huijareiden tilata muiden nimiin. Edellä mainittu jo muutama ja tullut selväksi, että eivät välttämättä edes tarkista luottorekistereitä. Nämä kaikki yritykset pitäisi saattaa joukolla viranomaisten tietoon ja vaatia muutosta, sillä henkilötietoja vuotaa nyt näköjään kaikilta viranomaisilta.
Pojalleni tuli tänään yli 500€ lasku sähköpostiin Zalandolta. Tilauksessa oli naisten vaatteita tilattuna Rovaniemelle. Me asumme pääkaupunkiseudulla. Onneksi tilaus ehdittiin perua, rikosilmoitus tehty.
Ihan pankkitunnistautuminen on, eli jos olet antanut sukulaispojallesi pankkitunnuksesi ja hetun niin itseäsi voit syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan pankkitunnistautuminen on, eli jos olet antanut sukulaispojallesi pankkitunnuksesi ja hetun niin itseäsi voit syyttää.
Ei ollut
Sama jatkuu edelleen. Sain perintälaskun, jossa oli onnistuttu tilaamaan nimelläni osoitteeseen, jossa en ole asunut yli kymmeneen vuoteen. Alkaa olla varmaan jo rikollista tämä Zalandon touhu, kun laskulle voi tilata mihin tahansa osoitteeseen, jossa olen joskus asunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro, miten sieltä tilataan laskulle!? Mulla ei ole tiliä siellä. Tilaisin luottokortilla, jos tilaisin.
Zalandolle laskulle tilaaminen onnistuu millä tahansa nimellä ja mihin tahansa osoitteeseen. Tilasin testi mielessä laskulle nyt tekaistulla nimellä vaatteita oikeaan osoitteeseen, jonka poimin randomisti Google Mapsista ja noutopaikaksi valitsin lähimmän noutolokeron. Zalando ottaa yrityksenä melko kovan riskin toimimalla näin.
Nostan tätä keskustelua sillä minäkin jouduin uhriksi. Nimelläni tilattiin vaatteita Ouluun ja sain tietää asiasta, kun sain perintäkirjeen.
Rikosilmoitus tehty ja omaehtoinen luottokielto hankittu. Miten tämä firma voi jatkaa näin hataralla tietoturvalla toimintaa? Mietin, että tekisin juttuvinkin Iltasanomiin. Varokaa ihmiset tätä firmaa!!!!