Zalando identiteettivarkaus
Minä olen nyt joutunut identiteettivarkauden uhriksi Zalandon kautta. Joku on tilannut samana päivänä pari kuukautta sitten kolmella eri ostokerralla tuotteita Nimissäni LASKULLA. Minulla on luottotiedot kunnossa, enkä silti tilaile laskuilla mistään. Zalandoa en ole käyttänyt vuosiin. Otin heti yhteyttä Zalandoon, ja sieltä todettiin että asiakasnumero on tosiaan eri, kuin mikä minulla on, ja he sulkivat kyseisen tilin ja totesivat että kyseessä on identiteettivarkaus. Tietenkin tein rikosilmoituksen ja annoin kaikki mahdolliset tiedot laskuista, asiakasnumeroista, jne. Mutta tosiasiahan on, että he eivät voi luovuttaa tietoja muille, kuin poliisille. Olen heti tehnyt kaikki mahdolliset toimet asian suhteen ja hoidan asiaa aktiivisesti, olen myös aina ollut todella varovainen yksityisyydestäni. En esim. lataile mitään pankkisovelluksia puhelimeeni enkä laita sovelluksiin luottokorttitietojani.
Mietinkin, että miten helppoa se onkaan saada oikein laskulle minun nimissäni ja henkilötunnuksellani (selkeästi) tilattua tavaraa, ja ylipäätään luoda tili samalla nimellä toisen ollessa edelleen aktiivinen. Toki osoite on eri, mutta luulisi luottotietoja tarkistettaessa yrityksen olevan vähän vastuullisempi. Lupasivat kuitenkin viedä asiaa heillä eteenpäin ylemmälle taholle. Tiedä sitten. Ainakin myönsivät heti asian, ja sanoivat että laskut eivät ole minun maksettaviani.
Aloitukseni tarkoitus onkin kysyä, että onko muille tapahtunut vastaavaa ja erityisesti kyseisen firman kanssa?
Tai muiden firmojen kanssa. Tässä alkaa kokoajan ajautua nurkkaan eikä uskalla luottaa enää mihinkään tahoon. Liityin myöskin asiakastietoon, eli ainakin saan jatkossa tietää jos luottotietojani kysytään. Sitä en vielä tiedä saanko tietoja takautuvasti.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli myös ihmiset ei oo saanu tilattu ekaa kertaa ees 100 eurolla laskulle.
Että jos se voinu 840 eurolla niin outoa :sVähän kieltämättä haiskahtaa trolli/kusetus
Siis luuletko että minä trollaan tai kusetan vai käsitinkö väärin? Jos luulet että trollaan, niin mikä ihme olisi motiivini. Tässä ,minulla on nuo Zalandon aidoiksi todistamat laskut edessäni, koko hiton päivän olen hoitanut asiaa, rikosilmoitus tehty. Minä pyysin täältä tietoa, onko muille käynyt vastaavaa, tai muita identiteettivarkauden uhreja.
kolme tilausta laskulle: 209,95€, 279,95€, 324,95€ + jokaiseen 10 € viivästyskorko = 30 € ~840€ noin pyöreästi. Kaikki tehty samana päivänä.
Silleen et sisäpiiri hommia jos 840e kun 600 e saa vaa olla laskui yhteensä zalandolla.
Ap:han kertoi ylempänä, että oli tilannut kolmessa erässä yhteensä tuon summan.
Vierailija kirjoitti:
Ap:han kertoi ylempänä, että oli tilannut kolmessa erässä yhteensä tuon summan.
Se siis on kaikki mitä tilaakaan niin et 600e asti vaan että enempää et voi ostaa. Esim jos vuodessa ostat eri summia niin max 600e voi olla laskulla.
Ite tilaan zalandolta laskulla eikä luottotietojani ole koskaan tarkastettu. En siis ole joutunut laittamaan henkkaria mihinkään koskaan siellä. Pelkkä nimi, osoite, sähköposti ja puhelin riittää laskulla tilaamiseen. Siksi näitä tulee herkästi jos on samannimisiä ihmisiä, vaikka osoite pitäisikin olla eri. Onneksi itelläni nimi on niin erikoinen ettei toista ihan heti löydy. Toki jos muut tiedot ovat erilaisia niin laskun ei pitäisi onnistua...
No niin, vähän lisätietoa. Olin yhteydessä sekä englanninkieliseen chat-tukihenkilöön sekä Suomen puolen asiakaspalveluun. Kumpikin sanoivat, että EI OLE MITÄÄN RAJOJA kertatilauksen (ellei se ole todella suuri jolloin saattavat tietyissä harvoissa tapauksissa estää laskumahdollisuuden), eikä vuosimäärän suhteen. Suomen asiakaspalvelija sanoi kysyessäni, että laskumahdollisuus onnistuu henkilötunnuksen avulla, ja että laskutusosoitteen ja tilausosoitteen ei välttämättä tarvitse olla samat, toisin kuin sivuilla väitetään.
Kuka tahansa voi tehdä nimelläsi ja osoitteellasikin tunnukset, valita toimituspaikaksi ihan minkä tahansa postituslokeron, jolloin henkilöllisyyttä ei tietenkään tarkasteta. Jos jollakin on henkilötunnuksesi tiedossa, ja sinulla luottotiedot kunnossa, hän voi tilata nimissäsi Zalandolta (kuten varmasti monesta muustakin lafkasta) roinaa. Ja koska henkilötunnus syötetään (katsoin, ja varmistin myös asiakaspalvelijalta) Zalandon sivuilla, se tarkoittaa että Zalandolla on se myös hallussaan, koska laskulle tilaaminen ei vaadi tunnistautumista.
En ole koskaan tilannut laskulla Zalandolta, enkä vuosikausiin mistään muualtakaan, enkä syötellyt henkilötunnustani minkään nettikauppojen sivuille. Joten jollakin on hallussani henkilötunnukseni. Pyysin häntä välittämään tiedon ylemmälle portaalle tästä tietoturvariskistä, aukosta systeemissään.
Voin nyt vain ohjeistaa muitakin liittymään palveluihin, joista saat ilmoituksen kun luottotietojasi kysytään, ja kuka on kysynyt, ja voit laittaa luottokiellon itsellesi. Itse tosiaan liityin välittömästi tämän keissin jälkeen. Tässähän nyt ärsyttää se, että tämä voi tapahtua uudelleen, jos joku vaikka tilailee huumeita nimissäni ulkomailta, ja joudun joka kerta hyppäämään eri toimistoilla näyttämässä rikosilmoitusta ja tutkintapäätöstä. Huoh..
Toivon myös, että mahdollisimman moni näkee tämän, jotta se vähän avaa silmiä sille että vaikka kuinka olisi varovainen, näin voi käydä kelle tahansa, minkä tahansa firman ollessa kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Voihan huijari asua samassa kaupungissa kuin sinä, on laittanut osoitetietoihin sinun nimesi ja osoitteesi, mutta puhelinnumeroksi omansa eli paketin noutoilmoitus tuli hänelle? 🤔
Se on voinut olla kuka tahansa, mistä kaupungista tahansa. Henkilötunnus voi vuotaa aika helpostikin. Ja kun osoitteeksi voi laittaa ihan mitä pilipalia tahansa, ja nimeksikin, koska postituslokerosta haettaessa riittää puhelinnumero (tod.näk. prepaid), johon saapumisilmoitus koodeineen tulee. Eli löyhät on turvallisuustoimet Zalandolla.
Heillä nyt tuntuu olevan muutenkin hyvin vaihtelevat käytännöt laskulle saamisen suhteen? Joiltakin vaadittu hetua, joiltain ei? Tässä nyt on todennäköisesti hetuni tiedossa, koska loppusumma on niin suuri, ja tiesivät lähettää muistutuslaskut minun kotiosoitteeseeni. Silti tässä on jotakin niin outoa. Että miten se väärä tili on yhdistetty minuun, kun muutin osoitetietoni salaisiksi viime vuoden lopulla. Ainoa selitys on henkilötunnus. Eli vaikka en ole itse koskaan hetuani antanut Zalandolle, enkä ole tilannut korteillakaan, heillä on se hallussaan tämän toisen henkilön takia. Mutta mietityttää, miten helposti osoitetiedot/henkilötiedot päätyvät yritysten tietoon, jos on maksamattomia laskuja
Mulle kävi juuri sama honma saman lafkan kanssa. Elokuussa tuli lasku tavarasta jota en ole tilannut, en ole ko. yrityksen asiakkaana edes ollut koskaan. Soitin aspaan ja selvisi että tavara on toimitettu postilokeroon Ouluun, eli n. 600 km päähän henkilötunnuksen osoitteesta. Rikosilmoitus heti vireille, ei ole kuulunut mitään. Paitsi että tänään tuli ilmoitus luottotietokyselystä samasta firmasta, eli yritystä on taas ilmassa. Toivottavasti omaehtoinen luottokielto tällä kertaa estää yrityksen. Olen todella järkyttynyt siitä, että pelkällä hetulla pystyy toimimaan!
Mun tiedot oli hakkeroitu työpaikan tiedoista ja mun nimissä kaksi virolaista lieroa yritti hakea ainakin kolmesta eri paikasta nimissäni pikalainoja, onneksi yhdestä niistä soitettiin ja kysyttiin että oonko oikeasti hakemassa lainaa. Luojan kiitos hänellä oli alkanut raksuttaa että tässä hakemuksessa on jotain outoa! Tein heti itselleni luotonantokiellon (vai mikä se on nimeltään) eli sen jälkeen ei olisi edes voinut saada lainaa nimissäni. Tsemppiä! Tiedän mitä käyt läpi.
Vierailija kirjoitti:
Mun tiedot oli hakkeroitu työpaikan tiedoista ja mun nimissä kaksi virolaista lieroa yritti hakea ainakin kolmesta eri paikasta nimissäni pikalainoja, onneksi yhdestä niistä soitettiin ja kysyttiin että oonko oikeasti hakemassa lainaa. Luojan kiitos hänellä oli alkanut raksuttaa että tässä hakemuksessa on jotain outoa! Tein heti itselleni luotonantokiellon (vai mikä se on nimeltään) eli sen jälkeen ei olisi edes voinut saada lainaa nimissäni. Tsemppiä! Tiedän mitä käyt läpi.
Kiitoksia! Sitä tässä tarvitaan.
Vituttaa kirjoitti:
Mulle kävi juuri sama honma saman lafkan kanssa. Elokuussa tuli lasku tavarasta jota en ole tilannut, en ole ko. yrityksen asiakkaana edes ollut koskaan. Soitin aspaan ja selvisi että tavara on toimitettu postilokeroon Ouluun, eli n. 600 km päähän henkilötunnuksen osoitteesta. Rikosilmoitus heti vireille, ei ole kuulunut mitään. Paitsi että tänään tuli ilmoitus luottotietokyselystä samasta firmasta, eli yritystä on taas ilmassa. Toivottavasti omaehtoinen luottokielto tällä kertaa estää yrityksen. Olen todella järkyttynyt siitä, että pelkällä hetulla pystyy toimimaan!
Todella hyvä tietää, että muillekin on tätä tapahtunut. Olisihan tässä lehdille hieman ainesta. Positiivista tässä nyt ainakin alkuun on poliisin nopea reagointi. Oli heti seuraavana päivänä laittanut mailia, ja pyytänyt kuvat Zalandon lähettämistä laskuista. Eli asia ainakin etenee. Olen myös järkyttynyt että pelkällä henkilötunnuksella saa laskulle tilattua. Siihen päälle feikkiosoite, -nimi, ja prepaid-numero ja toimitus lokeroon. Huhhuh!
Mulle kävi eri firman kanssa niin että joku oli tilannut omaan osoitteeseensa tavaraa, mutta maksanut klarnan kautta ja tunnistautunut minun sähköpostiosoitteella. Eli lasku tuli mulle, koska olen itsekin joskus sitä kautta maksanut. Onneksi sain selvitettyä asian Klarnan asiakaspalvelun kanssa, mutta aika syvältä tuokin että syötät vaan eri henkilön sähköpostin niin lasku sujahtaa sille ihmiselle. Ei mitään tarkempaa tunnistautumista.
Hei, minä sain tällä viikolla maksumuistutukset Zalandolta kahdesta laskusta, yhteensä lähes 900 euroa. En ole koskaan ollut Zalandon asiakas. Joku oli onnistunut nimellä, jostakin hakkeroiduilla henkilötiedoilla ja vaillinaisella katuosoitteella luomaan tilin Zalandoon. Onneksi maksukehoitukset tulivat kirjepostina ja jopa oikeaan postilaatikkoon. Soitin aspaan, henkilö huokaisi syvään ja myönsi, että lopettaa sen tilin, selvästikään en ollut itse tilannut sellaisia pikkutoppeja yms (olen yli 60v). Tein rikosilmoituksen, liitteenä maksukehoitukset, joissa tilausnumero, ja omaehtoisen luottokiellon. Tavarat oli noudettu boxista, tilaus ja nouto tehty sill välin kun olin itse ulkomailla. Todella vastuutonta toimintaa Zalandolta. Voisikohan Zalandostakin tehdä tutkintapyynnön poliisille, osallisuus ja yritys velkoa olematonta saatavaa. Nyt on siis taas vilkasta nettikauppojen petospuolella!
Tämä uutinen oli lokakuussa
Iltalehden saamien tietojen mukaan saksalaisen vaateverkkokaupan Zalandon suomalaiskäyttäjien asiakastileille on päästy käsiksi. Tileillä on tehty tilauksia eri Euroopan maista. Osassa tapauksista Zalando on liputtanut tilaukset automaattisesti epäilyttäviksi, mutta joissain tapauksissa tilaus on mennyt läpi ja veloitus tapahtunut tililtä. https://www.iltalehti.fi/tietoturva/a/e1d101a6-8fd6-49b2-b4a2-73190a8eb…
1.12 sain maksumuistutuksen kirjepostina Zalandolta. Joku tilannut 2 x lokakuussa minun nimellä tavaraa laskulla. Oli perustanut uuden asiakastilin, mun tiedoilla, todennäköisesti feikki sähköpostilla ja pre paod liittymällä (eivät suostuneet antamaan niistä tietoja minulle). Paketti noudettu lähikaupungista ja laskut luonnollisesti maksamatta. Zalando ei suostu kertomaan, onko käytetty henkilötunnusta asiakastilissä. Zalando pyysi minulta henkilötunnusta, mutta en antanut sitä heille, koska en ole sitä heille ennenkään antanut. Olisivatko naputelleet sen jälkikäteen tuohon petoksen tehneen asiakastiliin? Ilmoitin, että asian saa selvittää Poliisi (tein rikosilmoituksen). Eivät suostuneet kertomaan, onko nimissäni avattu montakin asiakastiliä. Kävin Asiakastiedossa tarkistamassa tietoni. Minun luottotietojani ei ole kukaan kysynyt 12 kuukauteen. Toisin sanoen, Zalando myynyt laskullr ilman luottotietojen tatkistusta. Minulla on luottokielto. Tämä touhu Zalandolla ei lopu, se on varma. Mahdollisesti osa petoksen uhreista saattaa vahingossa tai peloissaan jopa maksaa maksumuistutukset. Eikä Zalando välitä yksittäisten asiakkaiden identiteettivarkaudesta aiheutuvasta pelosta tai ahdistuksesta, kunhan kauppa käy.
Tämä ei ole pelkästään Zalandon ongelma. Yksin elävä miespuolinen kaveri sai maksumuistutukset useasta nettivaatekaupasta. Naisten ja lasten vaatteita oli tilattu. Hän teki rikosilmoituksen eikä hänenkään tarvinnut vaatteita maksaa. Tekijä ei ole selvinnyt ja poliisin mukaan ei yleensä selviä.
Voi jeesus sentään, eikö nämä tällaiset uutiset tämän firman osalta ikinä lopu? Sen jälkeen kun nimissäni oli kerran tilattu tavaraa otin omaehtoisen luottokiellon. Joka kuukausi tulee ilmoitus että luottotietojani on kyselty -Zalandolla. Ilmeisesti luottokielto on estänyt tähän asti tilaukset koska laskuja ei ole näkynyt mutta jos alkavat myydä ilman luottotietotarkistusta niin kiva. Millä tuon saisi pysäytettyä?
Ihmettelin Z:n roskapostin määrää ja otin yhteyttä Zalandoon, josta sain kuulla, että tililläni on epämääräistä toimintaa. Tilini onneksi poistettiin heti, mutta kauhulla mietin mitä siellä on tapahtunut ja mitä ehkä tulossa. Tein rikosilmoituksen. Onneksi en ole usein tilannut sieltä ja jatkossa en uskalla tilata enää mitään. Olkaa varovaisia.
Zalandolla kai on et laskulle saa vaa max 600 euroo, miten se vetäny noi paljo