Zalando identiteettivarkaus
Minä olen nyt joutunut identiteettivarkauden uhriksi Zalandon kautta. Joku on tilannut samana päivänä pari kuukautta sitten kolmella eri ostokerralla tuotteita Nimissäni LASKULLA. Minulla on luottotiedot kunnossa, enkä silti tilaile laskuilla mistään. Zalandoa en ole käyttänyt vuosiin. Otin heti yhteyttä Zalandoon, ja sieltä todettiin että asiakasnumero on tosiaan eri, kuin mikä minulla on, ja he sulkivat kyseisen tilin ja totesivat että kyseessä on identiteettivarkaus. Tietenkin tein rikosilmoituksen ja annoin kaikki mahdolliset tiedot laskuista, asiakasnumeroista, jne. Mutta tosiasiahan on, että he eivät voi luovuttaa tietoja muille, kuin poliisille. Olen heti tehnyt kaikki mahdolliset toimet asian suhteen ja hoidan asiaa aktiivisesti, olen myös aina ollut todella varovainen yksityisyydestäni. En esim. lataile mitään pankkisovelluksia puhelimeeni enkä laita sovelluksiin luottokorttitietojani.
Mietinkin, että miten helppoa se onkaan saada oikein laskulle minun nimissäni ja henkilötunnuksellani (selkeästi) tilattua tavaraa, ja ylipäätään luoda tili samalla nimellä toisen ollessa edelleen aktiivinen. Toki osoite on eri, mutta luulisi luottotietoja tarkistettaessa yrityksen olevan vähän vastuullisempi. Lupasivat kuitenkin viedä asiaa heillä eteenpäin ylemmälle taholle. Tiedä sitten. Ainakin myönsivät heti asian, ja sanoivat että laskut eivät ole minun maksettaviani.
Aloitukseni tarkoitus onkin kysyä, että onko muille tapahtunut vastaavaa ja erityisesti kyseisen firman kanssa?
Tai muiden firmojen kanssa. Tässä alkaa kokoajan ajautua nurkkaan eikä uskalla luottaa enää mihinkään tahoon. Liityin myöskin asiakastietoon, eli ainakin saan jatkossa tietää jos luottotietojani kysytään. Sitä en vielä tiedä saanko tietoja takautuvasti.
Kommentit (80)
Miten id-varkaus kävi ilmi sinulle?
Ja miksi alapeukku? Outoa.. Identiteettivarkaudet ovat yleisiä, vakavia, ja pahimmillaan voivat pilata ihmisen elämän vuosiksi.
Kotiini tuli Zalandolta kirjeet maksamattomista laskuista, ja että ovat lähettäneet sähköpostimuistutuksia (eivät tietenkään minun sähköpostiini). Varmistin, että kyseessä on Zalandon viralliset kirjeet ja tilinumero myös.
Miksei näissä tilauksissa ei ole vahvaa tunnistautumista. Ihan hullua hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei näissä tilauksissa ei ole vahvaa tunnistautumista. Ihan hullua hommaa.
Olen aloittaja, ja tätä myös ihmettelen suuresti!
Joku onkohan löytänyt heikkouden zalandon tilaamisessa, muissa tulee se että ei saa tilata jos yrittäisi toiseen osoitteeseen tilata kuin mikä on oikeesti oma osoite.
Kannattaa laittaa sinne et tutkivat asian!
Jännä et saanu tilaa noinkin yleensä se 200e on raja kun tilaa sieltä laskulla eka kertaa johonki osoitteeseen.
Mitenhän saanut 🤔
Vierailija kirjoitti:
Joku onkohan löytänyt heikkouden zalandon tilaamisessa, muissa tulee se että ei saa tilata jos yrittäisi toiseen osoitteeseen tilata kuin mikä on oikeesti oma osoite.
Kannattaa laittaa sinne et tutkivat asian!
Odottelen, että poliisi ottaa yhteyttä. Yleensä soittavat perään kysyäkseen tarkennuksia/lisätietoja. Mutta jos ei vähään aikaan kuulu mitään, soitan itse, ja kysyn että kuka hoitaa asiaa ja miten voin olla häneen yhteydessä. Ja aion myös olla uudestaan Zalandoon yhteydessä, koska mielestäni tietyt asiat kuuluvat tietooni. Esimerkiksi luottotietojen tarkistaminen. Nyt odottelen yhteydenottoa Asiakastiedosta, heillä on 24/7 palvelu identiteettivarkauksia varten. Siitä etenen sitten seuraavaan asiaan.
On tämä kyllä ahdistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Jännä et saanu tilaa noinkin yleensä se 200e on raja kun tilaa sieltä laskulla eka kertaa johonki osoitteeseen.
Mitenhän saanut 🤔
Luin jostain muutaman vuoden takaisesta keskustelusta, että Zalandolla on hyvin vaihtelevat käytännöt laskutilausten suhteen. Joku oli saanut kiellon, mutta loi uuden tilin ja pystyi taas tilaamaan laskulla. Joten veikkaan että tuo rajakin voi olla häilyvä.
Heiltä kuitenkin löytyi tiedoista nuo kyseiset tilaukset tuolla varkaan tilillä, joita oli siis 3 kpl, jokainen yli 200€, yhteissumma 840€. Kaikki tehty samana päivänä. Tuotteet noudettu koska kirjeissä luki että ei ole tullut maksua eikä palautuksia.
hfhrthrt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän saanut 🤔
Luin jostain muutaman vuoden takaisesta keskustelusta, että Zalandolla on hyvin vaihtelevat käytännöt laskutilausten suhteen. Joku oli saanut kiellon, mutta loi uuden tilin ja pystyi taas tilaamaan laskulla. Joten veikkaan että tuo rajakin voi olla häilyvä.
Heiltä kuitenkin löytyi tiedoista nuo kyseiset tilaukset tuolla varkaan tilillä, joita oli siis 3 kpl, jokainen yli 200€, yhteissumma 840€. Kaikki tehty samana päivänä. Tuotteet noudettu koska kirjeissä luki että ei ole tullut maksua eikä palautuksia.
Eli toimitusosoite on tiedossa.
Zalando on ihan konkurssin partaalla, siitä nämä ihme sekoilut vain kertoo. Joutaa mennäkin, niin asiakasepäystävällinen pulju.
Digi-idtä tarjotaan tähänkin ratkaisuksi.
Vierailija kirjoitti:
hfhrthrt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän saanut 🤔
Eli toimitusosoite on tiedossa.
Kyllä, mutta tunnen lain, ja minulla ei ole niihin tietoihin oikeuksia, koska asia on vasta tutkinnassa. Vain poliisilla on oikeus niihin tietoihin. Suomi, Suomi.. Mutta, onko poste restante mahdollinen Zalandossa?
hfhrthrt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän saanut 🤔
No joo outoa että annettu muka sit tilata kun yleensä jos ei ole tilannu jo ja maksanut ne ei anna laskulla mitään ottaa. Kuulostaa että jossain nyt menny piuhat väärin kun saanut tolleen tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Zalando on ihan konkurssin partaalla, siitä nämä ihme sekoilut vain kertoo. Joutaa mennäkin, niin asiakasepäystävällinen pulju.
Onneksi seurailinkin muutamia vuosia tilannetta ennen näitä kaikkia kriisejä ja kun huomasin tietyn muutoksen Zalandon epätoivoisessa markkinoinnissa, myin osakkeet pois voitolla, ennen niiden romahtamista :D En myöskään usko kyseisen puljun tulevaisuuteen. Mutta, asiakaspalvelu oli todella ystävällistä. Ehkä se, kun itse on asiallinen ja ystävällinen, vaikuttaa asioihin.
Jos onkin henkilökuntaa se väärinkäyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
hfhrthrt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän saanut 🤔
No joo outoa että annettu muka sit tilata kun yleensä jos ei ole tilannu jo ja maksanut ne ei anna laskulla mitään ottaa. Kuulostaa että jossain nyt menny piuhat väärin kun saanut tolleen tehtyä.
Sitähän mäkin tässä hikoilen ja ihmettelen että mitä v*ttua? :( En tiedä onko se automaattista, mutta luulisi että laskulla saaminen vaatisi tunnistautumisen? Tuntuu olevan aika löyhät ja vaihtelevat linjaukset siellä.
Niin mistä tietää jos joku siellä töissä nähny tilaisuutensa että noin voi tehdä et sit pistäny vaa et saa tilata laskulla vaikka mihin asti vaikka uusi asiakas.
Lisäys, että summa oli yhteensä 840 €