Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini käytti sanaa vanhapiika ja se aiheutti minussa pienen kriisin

Vierailija
28.09.2022 |

Koska olen vapaaehtoisesti lapseton ja hän tietää sen, muttei selvästikään ole oikeasti vielä sisäistänyt asiaa.

Vanhapiika-sanalla hän tietysti viittasi negatiivisessa mielessä naiseen jolla ei ole lapsia. Siis yhteen tiettyyn naiseen, eikä vain siksi ettei kys. naisella ole lapsia, vaan ikään kuin sivulauseessa kuvaillessaan henkilön kurjaa asennoitumista lapsiin.

Olen mainitun naisen toimista ja sanomisista ihan samaa mieltä, mutta silti niskakarvani nousivat pystyyn tuosta sanavalinnasta. Mitäköhän äiti ajattelee minusta, kun hänelle valkenee etten oikeasti aio lisääntyä? Olemme läheisiä enkä halua tuottaa pettymystä, mutta koen jo valmiiksi että niin käy. Mietin myös että missäköhän iässä viesti menee perille. Olen nyt 31, ja edelleen äiti heittelee välillä juttuja malliin "sitten kun teillä on se pieni niin minä vien sen tuonne ja tuonne" yms.

Miten muiden velojen vanhemmat ovat suhtautuneet asiaan? Onko asiasta puhuttu, oliko se hiljainen itsestäänselvyys vai vaiettu tabu? Olenko ainut jota asia vaivaa?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi ei tarkoittanut sinua, koska et ole vanhapiika. Mistä loukkaannuit?

Vierailija
22/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttäkää maa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. Sinun tärkein tehtäväsi on jatkaa sukua. Ei ihme, että vanhempasi katsoo, että laistat velvollisuuksistasi oman mukavuudenhalun kustannuksella.

Kuka tällaisen tehtävän on asettanut?

Ap

Jumala. Kysy vaikka lestadiolaisilta.

En minä muiden jumalilta ota neuvoja vastaan elämäni suhteen.

Ap

Miksi sitten ottaisit äidiltäsikään? Mikä olikaan aloituksesi pointti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhapiika viittaa mielestäni naiseen, jolla ei ole miestä (ei ole koskaan ollutkaan) eikä siten lapsiakaan. Minusta se tarkoittaa kuitenkin ennemminkin miehetöntä kuin vapaaehtoisesti lapsetonta. Vähän niin kuin vanhapoika tarkoittaa miestä, jolla ei ole naista.

Mielestäni sinä et ole vanhapiika, jos seurustelet.

Tuo vanhapiika sanana viittaa niihin aikoihin kun ei ollut ehkäisyä, joten vanhapiika (naimaton nainen) tosiaan eli seksittömän elämän perheellisiä piikoen, ellei sitten joku tullut väkisinmakaamaan. Vastaavanlaiset miehet olivat sitten tallirenkejä, eli myös työskentelivät perheellisille pelloilla ja talleissa. Mua ei haittaa jos joku mua sanoo vanhapiiaksi, joskus sanon leikkimielisesti itsekin. Mutta se vaan ei sovi ollenkaan nykyaikaan, vaan pitäisi keksiä joku uusi pilkkasana.

Vierailija
24/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhapiikuus oli naimattomuutta tietyn iän jälkeen (ei lapsettomuutta, vaikka useimmiten liittyikin asiaan). Koko sanan sietäisi hävitä.

Arvolatautunutta arvostelua toisen ihmisen henkilökohtaisia valintoja kohtaan.

Se on vain sana, miksi se häiritsee. Vanhapiika tai -poika. Nykyisin sinkutellaan. Ei ole yhtään parempi sana tuo sinkku. Turun puolessa oli keittokinkku SINKKUA. Kaikista sitä ahdistusta saakin kuin jostain sanastakin. Ei uskoisi. 

Vierailija
25/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko äitisi nimittämä nainen nk. ikisinkku? Se on ollut se alkuperäinen merkitys sanalle.

Ei minunkaan mielestä lapsettomasta naisesta vanhapiika-nimitystä käytetä, vaan jo ikävuosia keränneestä naisesta, joka ei ole koskaan ollut naimisissa.

Vierailija
26/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko äitisi nimittämä nainen nk. ikisinkku? Se on ollut se alkuperäinen merkitys sanalle.

Ei minunkaan mielestä lapsettomasta naisesta vanhapiika-nimitystä käytetä, vaan jo ikävuosia keränneestä naisesta, joka ei ole koskaan ollut naimisissa.

Mutta niillehän on oma nimitys: ikäneito.

Vierailija
27/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhapiika viittaa mielestäni naiseen, jolla ei ole miestä (ei ole koskaan ollutkaan) eikä siten lapsiakaan. Minusta se tarkoittaa kuitenkin ennemminkin miehetöntä kuin vapaaehtoisesti lapsetonta. Vähän niin kuin vanhapoika tarkoittaa miestä, jolla ei ole naista.

Tuo vanhapiika sanana viittaa niihin aikoihin kun ei ollut ehkäisyä, joten vanhapiika (naimaton nainen) tosiaan eli seksittömän elämän perheellisiä piikoen, ellei sitten joku tullut väkisinmakaamaan. Vastaavanlaiset miehet olivat sitten tallirenkejä, eli myös työskentelivät perheellisille pelloilla ja talleissa. Mua ei haittaa jos joku mua sanoo vanhapiiaksi, joskus sanon leikkimielisesti itsekin. Mutta se vaan ei sovi ollenkaan nykyaikaan, vaan pitäisi keksiä joku uusi pilkkasana.

Höpöhöpö. Kyllä piiat ja rengit menivät useimmiten keskenään naimisiin ennenkin ja rupesivat vaikka torppareiksi tai puursivat jossain tehtaissa kaupungeissa töitä ja lapsia tehtiin hellahuoneeseen ja torppaan samaa tahtia jos ei enemmänkin kuin talolliset ja muut "herrat", kuten tuohon aikaan esim. virkamiehiä ym. tohtoreita ja tuomareita nimitettiin. 

Vierailija
28/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on vanhanpiian ja ikäneidon merkityksen ero?

Vierailija
29/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä naiset ennenkin himosivat ja seksiä harrastivat, vaikkeivät naimisissa olisi olleetkaan, ei siinä rais kausta tarvittu. Minunkin 1913 syntyneet mummot saivat esikoisensa alle 18-vuotiaana, naimisiin mentiin viimeisillään raskaana.

Vierailija
30/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidin kesäjuhlat kun täytin 25 vuotta ja en ollut avioliittoon menossakaan. Iloiset juhlat olivat, oli nuoria ja iäkkäämpiä sukulaisiakin näissä vanhapiikajuhlissa. Vanhemmilleni ilmoitin jo teininä, etten sitten koskaan mene avioon ja lapsia en ainakaan rupea tekemään. 

Minkä ikäinen olit, kun menit naimisiin?

Vierailija
31/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhapiikuus oli naimattomuutta tietyn iän jälkeen (ei lapsettomuutta, vaikka useimmiten liittyikin asiaan). Koko sanan sietäisi hävitä.

Se on vain sana, miksi se häiritsee. Vanhapiika tai -poika. Nykyisin sinkutellaan. Ei ole yhtään parempi sana tuo sinkku. Turun puolessa oli keittokinkku SINKKUA. Kaikista sitä ahdistusta saakin kuin jostain sanastakin. Ei uskoisi. 

Se häiritsee, koska se on haukkumasana

Nykyäänhän ihminen saa itse määritellä, mikä häntä loukkaa. N-sana jne.

Vierailija
32/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan kysyn. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vivahde-ero. Ikäneito hieman kunnioittavampi. Tuskin esim aateliston naimattomia naisia kutsuttiin vanhoiksipiioiksi, piika kun oli palvelijana.

Vierailija
33/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne entisajan vanhatpiiat toki seksiä harrastivat muutenkin kuin rai ska ttuina. Raskaaksi tullut nainen vain harvoin itse kasvatti häpeän vuoksi. Piian lapsi saatettiin merkitä pelkästään talon isännän nimiin tai aviottoman naisen lapsi luovuttaa eteenpäin kasvatiksi lehti-ilmoituksella.

Vierailija
34/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, etten saa lapsenlapsia. Jos näin kävisi, siihen saattaa mennä monta vuotta. Vanhempi lapsi on valinnut lapsettomuuden ja nuorempi ei ole tähän mennessä seurustellut tai pitänyt mitään kiirettä sen tapaisten asioiden kanssa.

Ihan ok, tässä vaiheessa elämää ei olisi juuri annettavaa isovanhempana. Ehkä sitten olisi kun olen oikeasti mummo. Omien ja suvun lasten kanssa vietetty aika kesti kymmeniä vuosia. Elämä on kaikilla nyt vähän vaiheessa muutenkin.

Vierailija
35/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan kysyn. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vivahde-ero. Ikäneito hieman kunnioittavampi. Tuskin esim aateliston naimattomia naisia kutsuttiin vanhoiksipiioiksi, piika kun oli palvelijana.

Nämä hyvin iäkkäät naimattomina pysyneet naiset kertovat itse olevansa "neiti-ihmisiä".

nimim. töissä terveydenhuollossa

Vierailija
36/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi ei tarkoittanut sinua, koska et ole vanhapiika. Mistä loukkaannuit?

En ole loukkaantunut. Olen mietteliäs.

Vanhapiika tosiaan tarkoitti ennen vanhempaa naimatonta naista, mutta keskustelun yhteydessä äitini viittasi sillä sanalla naisen lapsettomuuteen (ja siinä yhteydessä lapsettomuus oli negatiivinen huomio).

Ap

Vierailija
37/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttäkää maa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttäkää maa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. Sinun tärkein tehtäväsi on jatkaa sukua. Ei ihme, että vanhempasi katsoo, että laistat velvollisuuksistasi oman mukavuudenhalun kustannuksella.

Kuka tällaisen tehtävän on asettanut?

Ap

Jumala. Kysy vaikka lestadiolaisilta.

En minä muiden jumalilta ota neuvoja vastaan elämäni suhteen.

Ap

Miksi sitten ottaisit äidiltäsikään? Mikä olikaan aloituksesi pointti?

En otakaan. En aio lisääntyä siksi että äitini niin toivoo.

Pointin teen mielestäni selväksi aloituksessa; tietynlaista vertaistukea kaipaan. Miten vanhemmat ovat suhtautuneet lapsettomuuteen ja miltä se itsestä on tuntunut kun tietää heidän toivovan lapsenlapsia.

Ap

Vierailija
38/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu lähti nyt sivuraiteille, mutta pakko sen verran selventää että sinkku ei ole millään tapaa halventava nimitys. Se tarkoittaa yksineläjää. Ilman parisuhdetta voi olla myös vapaaehtoisesti, ja moni onkin. Sitä pidetään jo normaalina.

Ennen ei pidetty, ja naimattoman naisen sosiaalinen asema oli naimisissa ollutta huonompi. Vanhaksi palvelijaksi kutsuminen ei ollut neutraalia silloin eikä ole sitä nyt.

"Puolisottomien ja lapsettomien elämää tutkineen Arja Mäkisen mukaan vanhapiika-ajattelu juontaa juurensa talonpoikaisyhteiskunnasta, jolloin äitiys ja avioliitto määrittelivät naisena olemista. Normista poikkeavia vanhojapiikoja pilkattiin julkisesti. Heidän kohtaloaan myös surtiin avoimesti. Vitsikin yksin elävästä naisesta tuli, olihan vailla seksiä elävässä naisessa jotakin huvittavaa."

-mtvuutiset . fi

Ap

Vierailija
39/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raatikkoon, Raatikkoon, vanhatpiiat viedään, tuonne tuonne Kyöpelivuoren taa, ettei niitä, ettei niitä pojat nähdä saa!

Vierailija
40/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhapiian oletettiin olevan ikineitsyt ja lapsi viittaisi johonkin muuhun, ellei ole kasvattilapsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme