Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini käytti sanaa vanhapiika ja se aiheutti minussa pienen kriisin

Vierailija
28.09.2022 |

Koska olen vapaaehtoisesti lapseton ja hän tietää sen, muttei selvästikään ole oikeasti vielä sisäistänyt asiaa.

Vanhapiika-sanalla hän tietysti viittasi negatiivisessa mielessä naiseen jolla ei ole lapsia. Siis yhteen tiettyyn naiseen, eikä vain siksi ettei kys. naisella ole lapsia, vaan ikään kuin sivulauseessa kuvaillessaan henkilön kurjaa asennoitumista lapsiin.

Olen mainitun naisen toimista ja sanomisista ihan samaa mieltä, mutta silti niskakarvani nousivat pystyyn tuosta sanavalinnasta. Mitäköhän äiti ajattelee minusta, kun hänelle valkenee etten oikeasti aio lisääntyä? Olemme läheisiä enkä halua tuottaa pettymystä, mutta koen jo valmiiksi että niin käy. Mietin myös että missäköhän iässä viesti menee perille. Olen nyt 31, ja edelleen äiti heittelee välillä juttuja malliin "sitten kun teillä on se pieni niin minä vien sen tuonne ja tuonne" yms.

Miten muiden velojen vanhemmat ovat suhtautuneet asiaan? Onko asiasta puhuttu, oliko se hiljainen itsestäänselvyys vai vaiettu tabu? Olenko ainut jota asia vaivaa?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille olen tehnyt selväksi ettei biologisia lapsia ainakaan tule ja ovat asian suhteen ok. Varmaan lähinnä sen vuoksi kun yhdellä sisaruksellani on jo lapsi.

Kannattaa vain sanoa suoraan ettet lapsia aio hankkia seuraavan kerran kun tulee lapsi asiat puheeksi niin ei vanhempasi syytä sinua turhasta johdattelusta ja jos vanhempasi haluavat ruveta vauvoja hoitamaan niin siitä vaan voivat itse tehä/adoptoida niitä lisää.

Vierailija
2/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko äitisi nimittämä nainen nk. ikisinkku? Se on ollut se alkuperäinen merkitys sanalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Status lastenlasta kaipailee. Olin statuslapsi.

Vierailija
4/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmille olen tehnyt selväksi ettei biologisia lapsia ainakaan tule ja ovat asian suhteen ok. Varmaan lähinnä sen vuoksi kun yhdellä sisaruksellani on jo lapsi.

Kannattaa vain sanoa suoraan ettet lapsia aio hankkia seuraavan kerran kun tulee lapsi asiat puheeksi niin ei vanhempasi syytä sinua turhasta johdattelusta ja jos vanhempasi haluavat ruveta vauvoja hoitamaan niin siitä vaan voivat itse tehä/adoptoida niitä lisää.

Myös minun yhdellä sisaruksellani on lapsia, eli ilman lastenlapsia äitini ei jää. Ja olen sanonut suoraan useasti että lapsia ei tule. Se kaikuu jotenkin omituisesti kuuroille korville ja puheenaihe vaihtuu näppärästi.

Ap

Vierailija
5/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Sinun tärkein tehtäväsi on jatkaa sukua. Ei ihme, että vanhempasi katsoo, että laistat velvollisuuksistasi oman mukavuudenhalun kustannuksella.

Vierailija
6/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko äitisi nimittämä nainen nk. ikisinkku? Se on ollut se alkuperäinen merkitys sanalle.

Tottapuhuen en tiedä, enkä usko että äitinikään tietää. Olet kyllä oikeassa.

Ap

Vierailija
7/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Sinun tärkein tehtäväsi on jatkaa sukua. Ei ihme, että vanhempasi katsoo, että laistat velvollisuuksistasi oman mukavuudenhalun kustannuksella.

Kuka tällaisen tehtävän on asettanut?

Ap

Vierailija
8/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkytyin kun äitini sanoi joskus keski-ikäiseksi. Sitä ei tarvitse ääneen sanoa, kai itsekin tietää missä iässä on. :)

Vierailija
9/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhapiika ei ollut lapsettoman vaan avioliitossaolemattoman nimitys. 

Vierailija
10/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin iloisesti vanhapiika, koska en näe parisuhteessa mitään parisuhteeseen menemisen arvoista. 

Vierailija
11/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarukseni ovat veloja. Minä olen ainoa jolla on perhehaaveita. Voit vain arvata ne paineet mitkä vanhemmat ovat minulle kasanneet. Sitten jos joskus löydän hyvän miehen niin varmasti alkaa lapsista kysely ja suoranainen painostus.

Vierailija
12/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhapiika viittaa mielestäni naiseen, jolla ei ole miestä (ei ole koskaan ollutkaan) eikä siten lapsiakaan. Minusta se tarkoittaa kuitenkin ennemminkin miehetöntä kuin vapaaehtoisesti lapsetonta. Vähän niin kuin vanhapoika tarkoittaa miestä, jolla ei ole naista.

Mielestäni sinä et ole vanhapiika, jos seurustelet.

Vierailija
13/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on aina ollut asiasta ihan ok, mutta toisaalta hänellä on kuitenkin yksi lapsenlapsi, veljeni lapsi, joka syntyi äitini ollessa vain nelikymppinen. Eli en tiedä kuinka katkera hän olisi jos ei olisi saanut yhtään lapsenlasta. On hän kuitenkin nyt iäkkäämpänä sanonut, että ei hän jaksaisikaan mitään kauheaa lapsilaumaa enää huomioida, että ihan mukavaa kun on vain tuo yksi.

Vierailija
14/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jumala. Kysy vaikka lestadiolaisilta.

Vierailija
15/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisarukseni ovat veloja. Minä olen ainoa jolla on perhehaaveita. Voit vain arvata ne paineet mitkä vanhemmat ovat minulle kasanneet. Sitten jos joskus löydän hyvän miehen niin varmasti alkaa lapsista kysely ja suoranainen painostus.

Ai kamala, meni kylmät väreet. Tsemppiä.

Minä huokaisin helpotuksesta kun veljeni lisääntyi. Eivät äitini toiveet siihen kuitenkaan laantuneet suhteeni, en tiedä miksi. Tai tiedän sen verran että äidin mukaan tyttären lapset ovat eri asia kuin pojan lapset, käytännön syistä.

Ap

Vierailija
16/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä? Miksi se aina pitää olla "hyvä"??

Vierailija
17/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttäkää maa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jumala. Kysy vaikka lestadiolaisilta.

En minä muiden jumalilta ota neuvoja vastaan elämäni suhteen.

Ap

Vierailija
18/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan jännä miten vanhempien mielipide muuttuu nopeasti kun teini-iässä ei saanut toisen sukupuolen kaverille mennä edes käymään vain pelaamaan videopelejä, mutta sitten kun tuli täysi-ikäiseksi niin heti alkoi lapsista ja serurustelusta puhuminen.

Anteeksi nyt vaan vanhemmat, mutta miten oletatte minun alkavan lapsia vääntävän tyhjästä kun en ole ennen sananut vastakkaisen sukupuolen kanssa edes kavereita olla muualla kuin vain koulussa.

+ Käyn koulun mieelusti loppuun ennen tuollaisia puuhia.

Vierailija
19/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhapiikuus oli naimattomuutta tietyn iän jälkeen (ei lapsettomuutta, vaikka useimmiten liittyikin asiaan). Koko sanan sietäisi hävitä.

Arvolatautunutta arvostelua toisen ihmisen henkilökohtaisia valintoja kohtaan.

Vierailija
20/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin kesäjuhlat kun täytin 25 vuotta ja en ollut avioliittoon menossakaan. Iloiset juhlat olivat, oli nuoria ja iäkkäämpiä sukulaisiakin näissä vanhapiikajuhlissa. Vanhemmilleni ilmoitin jo teininä, etten sitten koskaan mene avioon ja lapsia en ainakaan rupea tekemään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän