Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini käytti sanaa vanhapiika ja se aiheutti minussa pienen kriisin

Vierailija
28.09.2022 |

Koska olen vapaaehtoisesti lapseton ja hän tietää sen, muttei selvästikään ole oikeasti vielä sisäistänyt asiaa.

Vanhapiika-sanalla hän tietysti viittasi negatiivisessa mielessä naiseen jolla ei ole lapsia. Siis yhteen tiettyyn naiseen, eikä vain siksi ettei kys. naisella ole lapsia, vaan ikään kuin sivulauseessa kuvaillessaan henkilön kurjaa asennoitumista lapsiin.

Olen mainitun naisen toimista ja sanomisista ihan samaa mieltä, mutta silti niskakarvani nousivat pystyyn tuosta sanavalinnasta. Mitäköhän äiti ajattelee minusta, kun hänelle valkenee etten oikeasti aio lisääntyä? Olemme läheisiä enkä halua tuottaa pettymystä, mutta koen jo valmiiksi että niin käy. Mietin myös että missäköhän iässä viesti menee perille. Olen nyt 31, ja edelleen äiti heittelee välillä juttuja malliin "sitten kun teillä on se pieni niin minä vien sen tuonne ja tuonne" yms.

Miten muiden velojen vanhemmat ovat suhtautuneet asiaan? Onko asiasta puhuttu, oliko se hiljainen itsestäänselvyys vai vaiettu tabu? Olenko ainut jota asia vaivaa?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhapiikuus oli naimattomuutta tietyn iän jälkeen (ei lapsettomuutta, vaikka useimmiten liittyikin asiaan). Koko sanan sietäisi hävitä.

Arvolatautunutta arvostelua toisen ihmisen henkilökohtaisia valintoja kohtaan.

Vanhapiian oletettiin olevan ikineitsyt ja lapsi viittaisi johonkin muuhun, ellei ole kasvattilapsi.

*Vanhanpiian

Vierailija
42/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noista kannata loukkaantua, vanhat käyttävät vanhojen sanoja ja nuoret oikeastaan vielä ilkeämpiä sanoja eri tavalla valinneista ihmisistä.

Yleensä ne tyttären tai miniän arvostelut johtuvat jostain tuttavien aiheuttamasta kateudesta. Olen joutunut näiden kanssa lounaalle muutaman kerran, niin siellä kyllä pistellään ilkeästi juurikin esim. Meidän Tiina se on niin ÄÄRETTÖMÄN hoikka, jonkun toisen omainen sattuu olemaan pyöreämpi.

Ja lastenlasten saantikin voi olla pelkoa, että toiset arvostelee vaikka siitä, että ei "saa" miestä tai lapsia.

Jokainen valitsee itse elämänsä valinnat, kyllä niidn valintojen sietäminen on parempi vaihtoehto, kun vaikka tehdä lapsi jonkun toisen painostuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noista kannata loukkaantua, vanhat käyttävät vanhojen sanoja ja nuoret oikeastaan vielä ilkeämpiä sanoja eri tavalla valinneista ihmisistä.

Yleensä ne tyttären tai miniän arvostelut johtuvat jostain tuttavien aiheuttamasta kateudesta. Olen joutunut näiden kanssa lounaalle muutaman kerran, niin siellä kyllä pistellään ilkeästi juurikin esim. Meidän Tiina se on niin ÄÄRETTÖMÄN hoikka, jonkun toisen omainen sattuu olemaan pyöreämpi.

Ja lastenlasten saantikin voi olla pelkoa, että toiset arvostelee vaikka siitä, että ei "saa" miestä tai lapsia.

Jokainen valitsee itse elämänsä valinnat, kyllä niidn valintojen sietäminen on parempi vaihtoehto, kun vaikka tehdä lapsi jonkun toisen painostuksesta.

En loukkaantunut, vaan ehkä jotenkin tavallaan järkytyin siitä että mitä ilmeisimmin äitini pitää lapsettomuutta negatiivisena asiana. Olen vielä ymmärtänyt sen, että oman jälkeläisen päätös olla lisääntymättä on asia jota täytyy pureskella, mutta nyt selvisi että myös käytännössä täysin randomin ihmisen lapsettomuus on negatiivista. Mietin mitä tulevaisuus tuo tullessaan kun itse jään lapsettomaksi.

Ap

Vierailija
44/52 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin nuori, äitini jaksoi aina muistuttaa siitä, että naisen täytyy hankkia ensin hankkia ammatti, vasta sitten lapsia. Tunsin valtavaa syyllisyyttä seurustelustani koko opiskeluajan.

Kun sitten valmistuin ammattiin, menin kihloihin. Olin aika loukkaantunut, kun äitini totesi vähätellen, että ennen tuon ikäisiä naimattomia naisia sanottiin vanhoiksi piioiksi. Olin silloin 25 v.

Joo, on ollut sopimatonta seurustella nuorena, mutta ei sitten saa jäädä vanhaksi piiaksi. Äidit ovat joskus aika taitavia syyllistäjiä ja vallan käyttäjiä tyttäriinsä.

Vierailija
45/52 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin nuori, äitini jaksoi aina muistuttaa siitä, että naisen täytyy hankkia ensin hankkia ammatti, vasta sitten lapsia. Tunsin valtavaa syyllisyyttä seurustelustani koko opiskeluajan.

Kun sitten valmistuin ammattiin, menin kihloihin. Olin aika loukkaantunut, kun äitini totesi vähätellen, että ennen tuon ikäisiä naimattomia naisia sanottiin vanhoiksi piioiksi. Olin silloin 25 v.

Joo, on ollut sopimatonta seurustella nuorena, mutta ei sitten saa jäädä vanhaksi piiaksi. Äidit ovat joskus aika taitavia syyllistäjiä ja vallan käyttäjiä tyttäriinsä.

Joku puhui tästä samasta aiheesta ekalla sivulla. Että se mies ja lapset pitäisi vaan taikoa jostain verrattaen nuorella iällä, vaikka sitä ennen ei ole saanut vilkaistakaan vastakkaisen sukupuolen suuntaan.

Nyt kun mietin niin omallakin äidilläni oli toive siitä että kouluttaudun pitkälle, mutta samalla hän on elätellyt toivoa lisääntymisestäni suurin piirtein siitä asti kun olin 20 v. Aikamoinen yhdistelmä olisi ollut.

Ap

Vierailija
46/52 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä lapsenlapsia toivovat tai painostavat akat ovat niitä jotka itse lisääntyivät koska niin kuului tehdä, eikä aina olisi kannattanut. Heitä harmitta ja ärsyttää status syistä jos oma lapsi ei rupeakaan täyttämään tätä samaa velvollisuutta. Haluavat vaan kehuskella sukulaisille ja naapureille lapsenlapsillaan ja sillä että oma lapsensa on "normaali" kun kerran jollekin kelpasi ja lapsia teki.

Vierailija
47/52 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaivaa naisia jotka ei halua lapsia? Jokin kehityshäiriö aivoissa?

Vierailija
48/52 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten järkyttää, ettei ap tiedä, mitä tarkoittaa vanhapiika. Se tarkoittaa nimenomaan naimatonta naista.

Vierailija
49/52 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä välität noin vanhana vielä äitisi mielipiteistä? Napanuora katki nyt!

Vierailija
50/52 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä lapsenlapsia toivovat tai painostavat akat ovat niitä jotka itse lisääntyivät koska niin kuului tehdä, eikä aina olisi kannattanut. Heitä harmitta ja ärsyttää status syistä jos oma lapsi ei rupeakaan täyttämään tätä samaa velvollisuutta. Haluavat vaan kehuskella sukulaisille ja naapureille lapsenlapsillaan ja sillä että oma lapsensa on "normaali" kun kerran jollekin kelpasi ja lapsia teki.

Jotain tällaista siinä varmaan on taustalla.

Ap

Vierailija
51/52 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten järkyttää, ettei ap tiedä, mitä tarkoittaa vanhapiika. Se tarkoittaa nimenomaan naimatonta naista.

Tiedän kyllä. Ehkä äitini ei tiedä, mutta se ei nyt ollut tässä keskustelussa pointtina. Anteeksi kun järkytin.

Ap

Vierailija
52/52 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä välität noin vanhana vielä äitisi mielipiteistä? Napanuora katki nyt!

Totta kai välitän. Hän on minulle hyvin tärkeä ja läheinen ihminen nyt ja toivottavasti tulevaisuudessakin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan