Lähihoitajille 3000€/kk
Iisalmessa näyttäisi palkat alkavan asettua kohdalleen:
https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/lahihoitajat-medistaff-oy-stse-15608…
Kommentit (310)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vuokrafirma alkaa ottaa tuon käytännön yleiseksi kaikkien hoitajien kohdalla, niin suunta on selvä. Hoitajat irtisanoutuvat ja siirtyvät vuokrafirman leipään.
Ettekö huomaa, että samaan rinnastettava käytäntö on hävittänyt ns kunnallisen vanhushoidon kokonaan, kun yksityiset valtasivat vanhusten ja vammaisten hoidot. Kuntien omat laitokset hävisivät ja tilalle tulivat mm Attendo, Mehiläinen tms. Kunnat ostavat heiltä vanhusten hoidon ja hoito maksaa n 5000e/kk. Jopa enemmän.
Kunnat joutuvat nyt ostamaan myös hoitajat kalliimmalla. Tuo tulee yleistymään.Mikään ei pakota kuntia tai tulevaisuudessa ostamaan palveluja keneltäkään. Hyvinvointialueet voi hyvin tuottaa palvelut myös itse.
Palvelujen ostaminen ulkopuoliselta on enemmän politiikkaa kuin pakko. Ostamalla palvelut muualta ostetaan myös mielikuva siitä että palveluiden järjestämisestä vastuu on jollakin muulla kuin kunnan tai hyvinvointialueen päättäjillä.Ei tietenkään pakota ostamaan, mutta käytännössä noin on tehty suuressa osassa Suomen kuntia/ kaupunkeja. Olin hämmästynyt, kun kuulin lapsuuden kotikuntani luopuneen omasta vanhusten hoitolaitoksesta ja se oli myyty yksityiselle, joka rakennutti täysin uuden hoitolaitoksen. Mitään muuta hoitopaikkaa ei ole ko kunnassa enää, kuin se yksityinen. Naapurikunnassa, isommassa on vielä yksi oma kunnallinen hoitolaitos, mutta sen rinnalle on tullut useita yksityisiä toimijoita, joilta kunta ostaa palvelut, koska se yksi ei riitä millään tarpeisiin.
Kuten tiedämme hoitopaikka maksaa yksityisellä 3000- 6000e/kk riippuen hoivatarpeen määrästä. Ne tapaukset, mitä tiedän lähipiiristä ovat maksaneet 4000- 4500e/ kk. Kunta maksaa erotuksen ja hoidettavan eläke+ hoitotuki otetaan ja hoidettavalle jätetään n 150- 200e/kk omiin menoihin.
Niin. Kunnat ei ole kuin velvoitettu siihen että tietyt palvelut on olemassa. Se kuuluu polutikkaan että päätetään miten ne palvelut järjestetään, ostopalveluina tai itse tuottaen.
Ihan oikein menee? 6 vuotta opiskellut ja erikoistumisopinnot aloitteleva lääkäri saa 3417 euroa päivätyössä. Voitte tarkistaa sairaaloiden palkanmaksusta.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä mallia työtaisteluun. Jos lähihoitajan peruspalkka olisi 3000e niin sairaanhoitajan olettaisi olevan 3500e. Jo alkaisi olla tunkua alalle ja koulutukseen. Noihin vuorotyölisät päälle.
Enemmän sairaanhoitajalle suhteessa, ainakin 4000€.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein menee? 6 vuotta opiskellut ja erikoistumisopinnot aloitteleva lääkäri saa 3417 euroa päivätyössä. Voitte tarkistaa sairaaloiden palkanmaksusta.
Miksi tuut tänne purnaamaan jotain opiskelijan palkasta? Tässä nyt on kyse jo valmistuneiden palkasta. Eikä tämä aloituksen palkka koske lääkäreitä, vaan lähihoitajia.
Ja tässä sulle vähän oikeaa dataa noista lääkäreiden palkoista vaikka nyt väärään ketjuun änkesitkin:
https://www.laakariliitto.fi/laakariliitto/tutkimus/palkka-ja-ansiot/
Vierailija kirjoitti:
6 vuotta opiskellut ja lääkäriksi valmistunut saa lähemmäs 7000e/kk.
Näillä alkoholisti raksaduunareilla ei kestäisi pääkoppa tai keskittyminen edes siihen että saisi päivän tehtyä töitä lääkärinä. Olisit silloin nuorena opiskellut ahkerasti etkä vetänyt viroviinoja ja nikotiinia joka viikonloppu niin olisit sinäkin paremmassa duunissa
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vasta kouluttautuva ja ohjattava tehtävässään epäpätevä lääkäri saa vähemmän palkkaa kuin jo valmistunut ja tehtäväänsä pätevöitynyt kollegansa. Etkö sä tän vertaa tajua? Ihan itsestään selvä asia kaikille muille.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vaan, mutta liikaahan tämä on pelkän lähihoitajan palkaksi. Tuohon tulee vielä lisät päälle.
Olen kaksoiskelpoinen luokanopettaja ja kaksinkertainen maisteri (FM ja KM), minun palkkani on 3020€/kk. Ylitöistä tai viikonlopun töistä ei makseta lisää, palkka on tasan tuo, vaikka oikeasti joudun useinkin tekemään töitä myös iltaisin ja viikonloppuisin sen normaalin työajan päälle. Olen yksin virkavastuussa lasten oppimisesta ja työtä on ihan perhanasti.
Jos lähihoitaja saa 3000, minä vaadin vähintään 4000.
Opettajilla on jo ihan hyvät palkat ja pitkät lomat pitkin vuotta. Opetusvelvollisuuttakin vain 24 tuntia viikossa luokanopettajalla. Normaali vkotyöaika useimmilla ihmisillä on se 37,5h, eli hyvin jää opettajilla aikaa korjailla kokeita ja suunnitella tunteja sen puitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan tuon verran jo nyt lähihoitajana Helsingissä ja veroja lähtee järkyttävä määrä. Käteen jää 2200€/kk. Ei sillä juhlita kun lapsia on, koti löytyy ja auto.
2200 käteen työstä, jota tehdään 8h/päivä ja jonka saadakseen on tarvinnut kouluttautua pari vuotta. No, hm. Itse teen työtä, jossa on iso henkilökohtainen vastuu. Työ on pääsääntöisesti päivätyötä, toisinaan olen töissä myös iltaisin ja viikonloppuisin, normipalkalla, ei lisiä. Jos jokin budjetti tm. tarvitaan valmiiksi päivänä x, niin sitä tehdään sitten vaikka yöllä, eikä tästä makseta mitään ylimääräistä. Jos olen sairas ja kyseisenä aikana sattuu olemaan jokin tärkeä deadline, teen töitä sitten sairaana, koska työhöni ei oikeasti voi hankkia sijaista yksittäiseksi viikoksi tai päiväksi ja aika moni isokin juttu saattaa kaatua ja hankaloitua merkittävästi jos työtäni ei tehdä viikkoon. Työhön vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto, olen opiskellut siis yhteensä 3+6 vuotta. Oman alan töitä ei ole juurikaan tämän alan opiskelijoille saatavilla, rahoitin opinnot erilaisilla, aika raskaillakin hommilla ja opintolainalla. Työni on usein mielenkiintoista, toisinaan "kivaakin", mutta työtä kuitenkin, noina vastuunkannon hetkinä aika raskasta. Käteen jää 2400. Olen ollut ihan suht tyytyväinen, alallani tämä on ihan ok palkka ja tällä netolla kyllä tulee toimeen (jopa minä kahden lapsen yh:na Helsingissä. Ydinperheellinen maakunnassa elää jo varsin mukavasti näillä liksoilla). Oma moka, kun en opiskellut DI:ksi tai juristiksi.
Hoitoalalla on isoja ongelmia, se on aivan totta. Se, että hoitaja ei saa ylisuurta palkkaa, ei ole se ongelma.
Ei kuulosta pahalta. Päivätyö, jossa sulla varmasti joustoja. JOSKUS iltaa tai viikonloppua, joskus ehkä kipeänä pitää tehdä. Nettona saat 2400e joka kuukausi, joka siis varmasti kyllä kattaa ne satunnaiset ilta tai viikonlopputunnit...
Niin, siis oman alan töitä et kuitenkaan olis pitänyt opiskeluaikana raskaana? Sen sijaan teit muita "raskaita töitä". Heh. Hoitoalan opiskelijat kyllä tekee niitä raskaita hoitoalan duuneja jo opiskeluaikana ja samat raskaat duunit jatkuu sit työelämässä 😅
Oot malliesimerkki ihmisestä joka pitää omaa työtään kovinkin raskaana ja vastuullisena, vain lähinnä nyt siksi kun olet opiskellut vähän enemmän kuin joku muu. Vaikka usein se on kyllä niin päin että oikeasti se helpottaa sitä mukaa kun opiskelet enemmän, vaikka joku vastuu paperilla vähän kasvaiskin.. eihän me muuten pitkälle opiskeltais ;)
Hoitajaa motivoi palkka siinä missä muitakin, sinä vaan et halua että hoitaja saa isompaa palkkaa, koska se aiheuttaa sinussa kateutta.
T. Lähäristä ylempään amkiin
"Oot malliesimerkki ihmisestä joka pitää omaa työtään kovinkin raskaana ja vastuullisena". Öh, juurihan tuossa kirjoitin, että olen ollut ihan tyytyväinen, vaikka vastuu painaa ja työ tuntuu ajoittain raskaalta. Ja mistä päättelet, että olisin kateellinen? Tulkitsetko nyt vähän liikaa kirjoitustani?
En ole kateellinen, enkä valita, kuinka minua pidetään orjana ja kuinka saamani palkka ja tekemäni työ on paskaa ja yhtä riistoa - tätä tekevät hoitajat (eivät tietenkään kaikki), ja sitä juuri tässä kritisoin. Minusta työstä, jossa on hyvät lomat ja edut, (usein) varsin vähän henkilökohtaista vastuuta ja johon pääsee todella lyhyillä opinnoilla, ei tarvitse saada 3t bruttopalkkaa.
Hoitajien työoloja ja alan johtamista pitäisi ehdottomasti parantaa ja mielestäni osa hoitajista ansaitsee myös korotuksen palkkaan. Korotusten pitäisi kuitenkin perustua työn raskauteen ja vaativuuteen, ei tulla koko ammattiryhmälle. Vaativuusluokat käyttöön ja tuntuvat erot palkkoihin niiden mukaisesti. On aivan eri asia olla töissä jossain silmäpolilla tai pienen paikkakunnan terveysasemalla, kuin vaikkapa ensiavussa tai kätilönä.
Hoitajat eivät tunnu ymmärtävän, että koko alan palkkojen nosto ei ole samanlainen asia, kuin mikä tahansa muu hankinta, se on jatkuvaluonteinen meno ja tulee aivan hirvittävän kalliiksi yhteiskunnalle, jos korotukset ulotetaan koskemaan kaikkia.
https://ls24.fi/uutiset/thl-sote-ammattilaisille-ei-toistaiseksi-suosit…
THL: sote-ammattilaisille ei toistaiseksi suositella syystalven koronarokotetehostetta
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ei toistaiseksi suosittele perusterveille sote-ammattilaisille syystalven koronarokotusten tehosteannoksia.
Perusterveiden rokotettujen työikäisten aikuisten riski parhaillaan kiertävien omikronvarianttien aiheuttamalle vakavalle koronataudille on erittäin pieni.
Tällä hetkellä ei ole riittävästi tutkimustietoa, joka tukisi sote-ammattilaisten tehosteannoksia.