Lähihoitajille 3000€/kk
Iisalmessa näyttäisi palkat alkavan asettua kohdalleen:
https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/lahihoitajat-medistaff-oy-stse-15608…
Kommentit (310)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä on joidenkin mielestä väärin, että joku muu kuin julkinen puoli maksaa lähihoitajalle hyvin? Ainahan on perusteltu miksi se amiksen käynyt sähkäri tai putkiasentaja tienaa päivätyöstä sen +3000€/kk, kun yksityinen firma maksaa, niin miksi sama ei päde nyt hoitajiin?
Kun eihän se nyt käy että naapurin Pirkolle maksetaan työstä melkeen sama palkka ku mulle, vaikka mun työ on niin paljon tärkeempää ja koulutuskin pidempää ja työpäivät niiiin raskaita
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vaan, mutta liikaahan tämä on pelkän lähihoitajan palkaksi. Tuohon tulee vielä lisät päälle.
Olen kaksoiskelpoinen luokanopettaja ja kaksinkertainen maisteri (FM ja KM), minun palkkani on 3020€/kk. Ylitöistä tai viikonlopun töistä ei makseta lisää, palkka on tasan tuo, vaikka oikeasti joudun useinkin tekemään töitä myös iltaisin ja viikonloppuisin sen normaalin työajan päälle. Olen yksin virkavastuussa lasten oppimisesta ja työtä on ihan perhanasti.
Jos lähihoitaja saa 3000, minä vaadin vähintään 4000.
Tai voithan vaihtaa alaa ja ryhtyä lähihoitajaksi? Kysynnän ja tarjonnan laki tosin nostanee kyllä opettajienkin palkkoja, mutta ilmeisesti niihin töihin sitten vielä toistaiseksi riittää tekijöitä nykyisilläkin palkoilla. Ainakin sen verran että homma edes auttavasti toimii. Kun ei enää toimi, kuten hoitoalalla on käynyt, on jotain pakko tehdä. Niin se vaan on, että vasta äärimmäisen pakon edessä ollaan valmiita nostamaan palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuossa palkkailmoituksessa kikkailtu eli sisältää jo lomarahan ym.
Mitä sitten? Lomarahan kuitenkin saa, pistää säästöön, ja lomailee sitten haluamansa ajan ennen kuin ottaa vastaan uuden määräaikaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Oliko kukaan ottanut huomioon täällä, että tuo 3000e sisälsi 9% lomakorvauksen? Tajusin kukaan tätä?
Ootteko laskenut paljonko se peruspalkka itseasiassa ees on?
Tajusi toki. Tajusitko sinä että peruspalkan päälle tulee vielä vuorolisät, joilla saa palkkaa nostettua vielä 20-25%.? Palkka on silti merkittävästi parempi kuin kuntatyönantajalla. Parempi kuin sairaanhoitajan palkka.
Vierailija kirjoitti:
Minä en osallistu eläkkeellä olevan anopin hoitoon. Ansiosidonnaista leikattiin.
Onnea kotihoitajille.
No mitäs se heitä muka haittaa? Eivät hekään osallistu, paitsi jos tarpeeksi maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
On varmaankin. Eli mitään lomia ei kerry vaan pitää tajuta säästää itselleen rahaa lomaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan tuon verran jo nyt lähihoitajana Helsingissä ja veroja lähtee järkyttävä määrä. Käteen jää 2200€/kk. Ei sillä juhlita kun lapsia on, koti löytyy ja auto.
2200 käteen työstä, jota tehdään 8h/päivä ja jonka saadakseen on tarvinnut kouluttautua pari vuotta. No, hm. Itse teen työtä, jossa on iso henkilökohtainen vastuu. Työ on pääsääntöisesti päivätyötä, toisinaan olen töissä myös iltaisin ja viikonloppuisin, normipalkalla, ei lisiä. Jos jokin budjetti tm. tarvitaan valmiiksi päivänä x, niin sitä tehdään sitten vaikka yöllä, eikä tästä makseta mitään ylimääräistä. Jos olen sairas ja kyseisenä aikana sattuu olemaan jokin tärkeä deadline, teen töitä sitten sairaana, koska työhöni ei oikeasti voi hankkia sijaista yksittäiseksi viikoksi tai päiväksi ja aika moni isokin juttu saattaa kaatua ja hankaloitua merkittävästi jos työtäni ei tehdä viikkoon. Työhön vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto, olen opiskellut siis yhteensä 3+6 vuotta. Oman alan töitä ei ole juurikaan tämän alan opiskelijoille saatavilla, rahoitin opinnot erilaisilla, aika raskaillakin hommilla ja opintolainalla. Työni on usein mielenkiintoista, toisinaan "kivaakin", mutta työtä kuitenkin, noina vastuunkannon hetkinä aika raskasta. Käteen jää 2400. Olen ollut ihan suht tyytyväinen, alallani tämä on ihan ok palkka ja tällä netolla kyllä tulee toimeen (jopa minä kahden lapsen yh:na Helsingissä. Ydinperheellinen maakunnassa elää jo varsin mukavasti näillä liksoilla). Oma moka, kun en opiskellut DI:ksi tai juristiksi.
Hoitoalalla on isoja ongelmia, se on aivan totta. Se, että hoitaja ei saa ylisuurta palkkaa, ei ole se ongelma.
Ei kuulosta pahalta. Päivätyö, jossa sulla varmasti joustoja. JOSKUS iltaa tai viikonloppua, joskus ehkä kipeänä pitää tehdä. Nettona saat 2400e joka kuukausi, joka siis varmasti kyllä kattaa ne satunnaiset ilta tai viikonlopputunnit...
Niin, siis oman alan töitä et kuitenkaan olis pitänyt opiskeluaikana raskaana? Sen sijaan teit muita "raskaita töitä". Heh. Hoitoalan opiskelijat kyllä tekee niitä raskaita hoitoalan duuneja jo opiskeluaikana ja samat raskaat duunit jatkuu sit työelämässä 😅
Oot malliesimerkki ihmisestä joka pitää omaa työtään kovinkin raskaana ja vastuullisena, vain lähinnä nyt siksi kun olet opiskellut vähän enemmän kuin joku muu. Vaikka usein se on kyllä niin päin että oikeasti se helpottaa sitä mukaa kun opiskelet enemmän, vaikka joku vastuu paperilla vähän kasvaiskin.. eihän me muuten pitkälle opiskeltais ;)
Hoitajaa motivoi palkka siinä missä muitakin, sinä vaan et halua että hoitaja saa isompaa palkkaa, koska se aiheuttaa sinussa kateutta.
T. Lähäristä ylempään amkiin
Vierailija kirjoitti:
Lähärit ne jaksaa valittaa kuinka niillä on raskasta työtä ja sen takia niille pitäs maksaa enemmän.
-Raksan apumies saa 10-11€/h ja joutuu kantamaan ikkunoita, ovia ja kalusteita.
-hitsari. Ei se teräspalkki itsestään sitä putkea vasten nouse.
-Postinjakaja juoksee koko päivän portaita.
-Roskakuski, ei tartte selittää
-Rengasasentaja
Näillä kaikilla on fyysisempää työtä kuin lähäreillä ja hitsari on ainoa joka yltää lähes samoille palkoille kuin lähäri. Todellakin haluaisin laittaa lähärin raksalle kantamaan roinaa aamuseiskalta räntäsateeseen savi-/mutamaalle.
Noilla tuo työ onkin vain fyysisesti raskaampaa. Helpompaahan se fyysinen raskaus on kestää kuin henkinen/psyykkinen raskaus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä on joidenkin mielestä väärin, että joku muu kuin julkinen puoli maksaa lähihoitajalle hyvin? Ainahan on perusteltu miksi se amiksen käynyt sähkäri tai putkiasentaja tienaa päivätyöstä sen +3000€/kk, kun yksityinen firma maksaa, niin miksi sama ei päde nyt hoitajiin?
Nuo ei saa tollasia palkkoja kun urakoissa ja urakoissa on se, että ne ei kestä ikuisesti ja sen jälkeen tuntiliksa onkin 14€/h.
Ruotsissa opiskelijat eivät saa etuja mitä täällä on , ilmeisesti siellä on panostettu se raha sairaanhoitajille .Valinta kysymyksiä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo ei saa tollasia palkkoja kun urakoissa ja urakoissa on se, että ne ei kestä ikuisesti ja sen jälkeen tuntiliksa onkin 14€/h.
Eihän nämä määräaikaisetkaan kestä ikuisesti :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähärit ne jaksaa valittaa kuinka niillä on raskasta työtä ja sen takia niille pitäs maksaa enemmän.
-Rengasasentaja
Näillä kaikilla on fyysisempää työtä kuin lähäreillä ja hitsari on ainoa joka yltää lähes samoille palkoille kuin lähäri. Todellakin haluaisin laittaa lähärin raksalle kantamaan roinaa aamuseiskalta räntäsateeseen savi-/mutamaalle.Noilla tuo työ onkin vain fyysisesti raskaampaa. Helpompaahan se fyysinen raskaus on kestää kuin henkinen/psyykkinen raskaus.
No just... Henkisesti raskaampaa työtähän ei olekkaan millä tienaa vähemmän kuin lähäri...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Rengasasentaja
Näillä kaikilla on fyysisempää työtä kuin lähäreillä ja hitsari on ainoa joka yltää lähes samoille palkoille kuin lähäri. Todellakin haluaisin laittaa lähärin raksalle kantamaan roinaa aamuseiskalta räntäsateeseen savi-/mutamaalle.Noilla tuo työ onkin vain fyysisesti raskaampaa. Helpompaahan se fyysinen raskaus on kestää kuin henkinen/psyykkinen raskaus.
Roskakuskillakaan ole stressiä ja kiirettä yhtään. Ootko huomannut, että melko vauhdilla tyhjentää roskikset?
Vierailija kirjoitti:
Eikö se olis hyvä vaan että hoitajien liksaa nostetaan? Nopea koulutus. Ja pulaa on paljon tekijöistä. Auttaisi kumminkin kaikkia jos hoitajia saadaan pysymään alalla ja väelle saataisiin töitä. Ja hoitaa sitten sairaita, vanhuksia, vammaisia tai lapsia. Hoitajien pysyvyys on plussaa, vaihtuvuus huonoa. Ja mitä enemmän tekijöitä sitä paremmin voi hoidettavat. Jos vaan varaa on niin tottakai kannattaa maksaa palvelusta josta kaikki jossain välissä hyötyy ja paljon.
Luuletko että sen jälkeen ei muutkin ala vaatimaan parempia palkkoja?Maksa sinä lisää veroja vapaaehtoisesti niin paljon kuin haluat,minä en halua maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tuossa. Palkkahan se on, jolla niitä tekijöitä saadaan.
Mulle olis ihan ok, jos meidän kunnassa päätettäisiin alkaa maksamaan lähäreille tuollaista palkkaa, jotta saataisiin hoitajapula selätettyä. Kerrankin jokin päätös, josta olisi oikeasti hyötyä kuntalaisille.
Varmaan kuntalaiset hyppii ilosta kun kunnallisveroa nostetaan.Edelleen ,saikuttakaa vähemmän niin riittää hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vaan, mutta liikaahan tämä on pelkän lähihoitajan palkaksi. Tuohon tulee vielä lisät päälle.
Olen kaksoiskelpoinen luokanopettaja ja kaksinkertainen maisteri (FM ja KM), minun palkkani on 3020€/kk. Ylitöistä tai viikonlopun töistä ei makseta lisää, palkka on tasan tuo, vaikka oikeasti joudun useinkin tekemään töitä myös iltaisin ja viikonloppuisin sen normaalin työajan päälle. Olen yksin virkavastuussa lasten oppimisesta ja työtä on ihan perhanasti.
Jos lähihoitaja saa 3000, minä vaadin vähintään 4000.
Aloituksessa linjattu palkka on lähihoitajalle poikkeuksellisen hulppea 2750e/kk kun huomioidaan se että lomat tulee rahana. Näinhän se monessa hommassa on että jos työnteko edellyttää muuttoa hevonjeeraan, palkkauksen on oltava houkutteleva.
Mutta. Voimme verrata kolmen tonnin palkkaa kolmen tonnin palkkaa JA huomioida että toisella ei ole lainkaan lomaa ja toisella 10-12 viikkoa vuodessa. Tai sitten voidaan ajatella että jos tämä lähihoitajakin lomailisi kolmisen kuukautta vuodessa, keskimääräinen kuukausiansio ilman haittalisiä olisi 2250e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Rengasasentaja
Roskakuskillakaan ole stressiä ja kiirettä yhtään. Ootko huomannut, että melko vauhdilla tyhjentää roskikset?
Kiiren nyt on tätä päivää vähän joka alalla. Roskakuskit sentään käsittelee vaan niitä roskiksia, ei ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Rengasasentaja
No just... Henkisesti raskaampaa työtähän ei olekkaan millä tienaa vähemmän kuin lähäri...
Laita toki niistäkin esimerkkejä ja vertaa niihin. Nyt itse päätit nostaa esille vain noita fyysisesti raskaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vuokrafirma alkaa ottaa tuon käytännön yleiseksi kaikkien hoitajien kohdalla, niin suunta on selvä. Hoitajat irtisanoutuvat ja siirtyvät vuokrafirman leipään.
Ettekö huomaa, että samaan rinnastettava käytäntö on hävittänyt ns kunnallisen vanhushoidon kokonaan, kun yksityiset valtasivat vanhusten ja vammaisten hoidot. Kuntien omat laitokset hävisivät ja tilalle tulivat mm Attendo, Mehiläinen tms. Kunnat ostavat heiltä vanhusten hoidon ja hoito maksaa n 5000e/kk. Jopa enemmän.
Kunnat joutuvat nyt ostamaan myös hoitajat kalliimmalla. Tuo tulee yleistymään.Mikään ei pakota kuntia tai tulevaisuudessa ostamaan palveluja keneltäkään. Hyvinvointialueet voi hyvin tuottaa palvelut myös itse.
Palvelujen ostaminen ulkopuoliselta on enemmän politiikkaa kuin pakko. Ostamalla palvelut muualta ostetaan myös mielikuva siitä että palveluiden järjestämisestä vastuu on jollakin muulla kuin kunnan tai hyvinvointialueen päättäjillä.
Ei tietenkään pakota ostamaan, mutta käytännössä noin on tehty suuressa osassa Suomen kuntia/ kaupunkeja. Olin hämmästynyt, kun kuulin lapsuuden kotikuntani luopuneen omasta vanhusten hoitolaitoksesta ja se oli myyty yksityiselle, joka rakennutti täysin uuden hoitolaitoksen. Mitään muuta hoitopaikkaa ei ole ko kunnassa enää, kuin se yksityinen. Naapurikunnassa, isommassa on vielä yksi oma kunnallinen hoitolaitos, mutta sen rinnalle on tullut useita yksityisiä toimijoita, joilta kunta ostaa palvelut, koska se yksi ei riitä millään tarpeisiin.
Kuten tiedämme hoitopaikka maksaa yksityisellä 3000- 6000e/kk riippuen hoivatarpeen määrästä. Ne tapaukset, mitä tiedän lähipiiristä ovat maksaneet 4000- 4500e/ kk. Kunta maksaa erotuksen ja hoidettavan eläke+ hoitotuki otetaan ja hoidettavalle jätetään n 150- 200e/kk omiin menoihin.