Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö muita ainainen valitus opintotuen pienuudesta?

Vierailija
31.10.2006 |

Taas tänään Iltalehdessä samaa lätinää. Joku opiskelija valittaa, että opintotuella ei elä. Töihin ei voi mennä, kun ei jaksa eikä ole muka aikaa.

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei Suomessa ole niin hienoa, kun että ensin jollain hyvin lyhyellä ammatillisella koulutuksella menee vaatimattomiin hommiin ja ryhtyy sitten aikuisopiskelijaksi. Suorittaa täydennyskoulutusta, kurssia, sen ja sen pilipali-instituutin tutkintoa. Ihan kauheen kunnioitettavaa. Hänelle kaikki tuet, kun monesti aikuisopiskelijalla on perhekin elätettävänä, ja asuntolainat ja ruokakin on niin kallista.

Mutta jos ajattelisit opiskella yliopistossa, ennen sitä työelämää, niin selkään tulee niin omilta kuin vierailta.

Vierailija
22/111 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

opintotuki kolmannen asteen opiskelijalla on 300 euroa, josta vähennetään vero eli käteen jää noin 280 euroa, tuohon summaan saa asumis lisän tai tuen riippuen siitä onko elätettäviä vai ei. omalla kohdallani asumislisän jälkeen vuokraa jää maksettavaksi 130 euroa. eli tuosta 280 jää 150 euroa kuukauden muihin menoihin, sähkö 20e, bussilippu 60e, puhelin 20e, tv lupa n. 15e /kk kun näihin lisätään koulukirjojen hinta (kaikkia ei saa kirjastosta) koulu ruokailu (kuukaudessa noin 45e) niin paljonko jäi ruokaan? vaippoihin? talvivaatteisiin? mihinkään? Opiskelija PAKOTETAAN ottamaan lainaa. Suomen laki kieltää ettei ketään saisi pakottaa ottamaan lainaa, sillä senhän joutuu itse maksamaan takaisin. Olen sitä mieltä että vaje mikä perheellisellä syntyy suhteessa toimentulotukeen tulisi korjata sossussa.

siis minimi toimeentulo suomalaisella ihmisellä on 300 e vuokran/ sähkön lääkekulujen jälkeen!! opiskelija maksaa kaiken omasta pussistaan mutta työtön juoppo saa kaiken lisäksi tuon 300 e joka kuukausi, on siinä pieni ristiriita.

sitten joku vielä ehdottaa että lapsilisät pitäisi säästää lapsen tilille.. just joo. meidän perhe elää kirjaimellisesti tuosta lapsilisästä, ja lahjoituksista.

t. yo ja opintolainaa kohta 10 000

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuitenkaan työttömien tukia ei varmaankaan ikinä voi LASKEA, niin ehdottomasti pitäisi vaatia tekemään rahan eteen jotain. Olisi vaikka jotain 4 tunnin päiviä nykyistä " rahaansa" vastaan jotain vapaaehtoistöitä. Esim niitten laiskojen vanhempien (jotka on kotona mutta vanhemmat lapset tai kaikki kunnan hoidossa) lasten hoitoa puistossa. Tai vanhuksille seuran pitoa, roskien siivoamista tienvarsilta ym...

Silloin kun ovat koulutuksessa saisivat vapautuksen, mutta muuten pitäisi jotenkin hyvittää yhteiskunnalle saamiaan " ilmaisrahoja" .

Vierailija
24/111 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taalla saa tukea vain tosi huonotuloisten vanhempien lapsi. Kaikki maksavat opiskelumaksua 3000 puntaa per vuosi, siihen saa automaattisen lainan. Vanhin lapseni alotti tana syksyna opinnot. Vuokra yliopiston asuntolassa (oma huone, keittio ja kylppari jaetaan 4 muun kanssa) maksaa 4300 puntaa per vuosi. Tahan ei sisally ruoka, mutta kuuluu sahko, vakuutus ja internetyhteys. Yliopiston ruokalat eivat saa mitaan valtion tukea vaan ruoka on ihan markkinahintaista. Itse voi tietysti kokata niin halvalla kun pystyy. Kirjoihin ja muihin tarvikkeisiin on tahan mennessa mennyt ehka 100 puntaa, ja oma tietokone on valttamaton.

Miksi valtion pitaisi niin ylenpalttisesti tukea opiskelijoita? Sita vartenhan opiskellaan, etta paastaan sitten paremmin palkatuihin hommiin ' aikuisena' . Taalla kestaakin yliopisto-opiskelu joko 3 tai 4 vuotta, eika taalla voi olla ikuisena opiskelijana. Nuoret silti pystyvat kaymaan opiskelun ohella osapaivatoissa. Jos vanhemmat ei pysty yhtaan avustamaan, on pakkokin tehda jatkuvasti toita ja ottaa maksimilainat etta yleensa voi opiskella.

Vierailija
25/111 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi voi olla joko töissä tai ottaa opintolainaa. Ei todellakaan ole mikään ongelma valmistua kohtuullisessa ajassa näillä rahoilla.

Mulla aikanaan ei ollut opintorahaa, koska vanhempieni tulot vaikuttivat 21-vuotiaaksi saakka. Kukaan ei ollut kiinnostunut siitä, että en saanut opintoihini tukea vanhemmiltani. Otin lainaa - maksoin ne pois - ja nyt kaikki hyvin.

Maisteri

Vierailija
26/111 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaankin ärsyttää nykyopiskelijoiden ruikutus ja vielä enemmän se, että kadehditaan työttömiä. No, kyllä mekin aikanaan sitä samaa mantraa hoettiin, että ei minkään muun kansanryhmän tarvitse ottaa lainaa elääkseen, mutta ikinä ei tullut mieleen kadehtia vielä huonompiosaisia eli työttömiä. Ihme, että ette sairaita tai kansaneläkkeellä eläviä kadehdi.

Olen kokenut myös tyttömyyden ja olen parhaillaankin työtön. Joku väitti, että kaikki työttömät saavat parempaa korvausta työttömyydestään kuin opiskelijat opiskelustaan, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Minä en saa tyttömyyskorvauksia euroakaan enkä ole mitenkään ainutlaatuinen tapaus.

Vierailija
27/111 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelevia perheellisiä. Tukeen pitäisi tulla lapsikorotus!

Vierailija
28/111 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin siinä saumassa että opiskelujen alkuajat sain valtiontakamaan lainaa, ja sillä kyllä kieltämättä eli " leveästi" , eli ei tehnyt tiukkaa. Sitten lainat muuttui markkinakorkoisiksi, enkä halunnut enää ottaa lisää lainaa. Opintotuella ei pärjännyt millään, menin iltatöhin ja kiitin luojaani, että opintoja oli siinä vaiheessat takana jo 4 vuotta. Nimittäinei ei todellakaan olisi työnteko onnistunut ekoina vuosina mun opiskelualalla! Päivät oli pahimmillaan 12-tuntisia, ja päälle sitten yötämyöten tehtävät. Kieliä kun ei voi opiskella tenttikirjoja lukemalla ja tiukat läsnäolorajat oli melkein kaikilla kursseilla. Kyllä olis valmistuminen kestänyt vuoooooosia jos olis pitänyt siinä jaksaa vielä töissäkin käydä. Ja miten uupunut sitä olisi sitten ollut kun olis pitänyt jaksaa työelämään lähteä?

Vierailija
29/111 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä rahalla? Työttömyyskorvauksellako? Huomaa kyllä että olette valmistuneet joskus ennen lamaa. Valtio voisi sitten järjestää kaikille työttömiksi kouluttamilleen jotkut suojatyöpaikatkin että pääsisi oikein ansiotuloilla maksamaan laskujaan.

(aloittakaa nyt keskustelu, että opiskelijat vaativat että työpaikkakin kannetaan eteen)

Vierailija
30/111 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri opiskeli kielenopettajaksi, koulua 5 vuoden ajan 3 tai max. 4 päivää viikossa, muutaman tunnin päiviä, joten aikaa oli hyvin työnteolle.

Itse lääkäriksi, jolloin koulua 6 vuoden ajan 5-7 päivänä viikossa, johon sisältyi paljon pakollista opetusta, hajautusta aina muutamaksi viikoksi kerrallaan ties minne kuppaiseen asuntolaan kymmenien kilometrien päähän yliopistopaikkakunnalta, ilta- ja yötöitä, koulu- ja loma-aikaiset amanuenssuurit, joku tentti aina vähintään 3 viikon välein...Säännöllinen työ ei olisi onnistunut millään, kun aikataulu ja olinpaikka vaihtui jatkuvasti. Hain kyllä tilapäisiä tiskarin, siivoojan, laitoshuoltajan, sairaala-apulaisen yms. hommia, mutta en päässyt, koska ei ollut aikaisempaa työkokemusta eikä omaa autoa ollut käytettävissä keikkatyöhön. Kesät tutkimustyössä apurahalla - koko kesän saldo n. 1200 euroa, joten näistäkään ei juuri säästöön jäänyt...Lainalla siis elelin 3 hengen solussa, bussikorttia tai vastaavaa luksusta ei ollut. Ja olen siis sitä mieltä, että opintotukea voisi hivenen nostaa...

Vierailija
31/111 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taustasta riippumatta. Haluatteko, opintotuen poistamista kannattavat, Suomen palaavan aikaan, jolloin ylemmän koulutuksen hankkiminen on mahdollista vain rikkaiden/sosiaalisesti ylempien perheiden jälkikasvulle?

Aloitin itse opiskelut laman aikaan, jolloin opintolainakin oli sidottu markkinakorkoon. Pelko uudesta lamasta säilyi koko opiskelun ajan eikä lainan otto todellakaan houkutellut. Ilman vanhempieni tukea en olisi selvinnyt, vaikka eivät hekään rahassa kylve. Jos olisin työskennellyt opintojeni ohessa, en olisi valmis vieläkään.

Koska opintotukeen on viimeksi tehty edes indeksikorotusta? Opiskelu on täyspäiväistä työtä ja opintotuen tulisi osaltaan mahdollistaa tavoitteena olevan mahdollisimman nopean valmistumisen, niin saataisiin opiskelijat nopeasti kunnon (=tuottavaan) työhön ja veronmaksajiksi!

Vierailija
32/111 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta opisntotukea pitää ehdottomasti nostaa...! Se ei yksinkertaisesti riitä elämiseen... :(

Huomauttaisin vielä, että esim. -80 ja -90 luvuilla ei opiskelija tarvinnut niin paljon asioita, mitä tänä päivänä.

Muotivaatteet, mp3-soittimet ymv. ovat toki " turhuuksia" , joihin saa upotettua vaikka pienen omaisuuden opiskelu aikana... Unohtakaa nyt ne;)

Mutta " tämän päivän" tavaroista esim. tietokone on käytännössä PAKKO olla jokaisella opiskelijalla. Vaikka koululla olisi koneita joita saa käyttää, niin se ei ole riittävästi. Koulusta riippuen, koneita esim. ei saa käyttää kun vain silloin kun koulu on avoinna, eli iltaisin/

v-loppuisin. Näin on esim. lukiossa.

Nykyään kaikki opettajat eivät enää tahdo lainkaan, tai hyväksyvät vain pitkin hampain käsikirjoitetut esitelmät ymv. Ja monissa kolmannen asteen kouluissa, oppilaat saavat palautteen sähköpostiinsa, joissakin paikoissa opettajat lähettävät myös tehtäviä/lukujärjestyksiä/aikataulumuutoksia sähköpostitse. Joten oppilas joka pääsee lukemaan sähköpostinsa vasta koululla, saattaa olla auttamattomasti myöhässä, tai jäänyt ilman tietoa että tunti on peruttu/siirretty... :(

Ja tietokoneeseen saakin sitten laittaa paljon rahaa...! Monet ostavat kotiinsa myös printterin ymv. Ja vaikka käytännössähän oppilaat kopiovat koulun koneilta erilaisia ohjelmia, niin oikeastihan ne kuuluisi ostaa rehellisesti... Puhun nyt ohjelmista, joita joillakin aloilla tarvitaan opiskeluun. Vaikka tietokoneet ovat halventuneet, niin 500-1000e niihin kuitenkin väkisinkin menee. Ja netti liittymä maksaa myös, ei paljoa jos asuu opiskelija asunnossa ja saa edullisen liittymän, mutta omassa asunnossa 20-25e ---> joka kuukausi...

Ja pitäisin myös kännykkää sellaisena asiana, joka opiskelijalla nykyään tulee olla... Niitä saa toki edullisesti, mutta jos esim. laskemme että laskua tulee joka kuukausi vaikkapa 10e, niin nettiliittymän kanssa se tekee jo n.30e/kk.

Ja kun huomioimme vielä että hinnat ovat nousseet yleisesti (vuokra- sähkö- bussi ja junaliput esim. ) niin joka kuukausi tämän päivän opiskelija maksaa PALJON enemmän pakollisia menoja, mitä esim. 10-15 vuotta sitten opiskellut.

Eli saako opiskelija nyt 259 (miinus verot?) opintotukea? Käytännössä hän saa (kun nyt huomioidaan menojen kasvu...) n. 50e VÄHEMMÄN joka kuukausi mitä opiskelija ennen.

Huomauuttaisin vielä sen verran, että nykyään monilla aloilla myös pidetään suorastaan velvollisuutena viettää osa opiskelu ajasta ulkomailla vaihdossa (3. asteen koulutus), joka ei sekään ole mitään edullista puuhaa... :(

Vierailija
33/111 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli EI iltaisin/viikonloppuisin

Vierailija
34/111 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.

Jättää pari kaljailtaa pois kuukaudessa niin riittää rahat. Se on siinä.

Vierailija
35/111 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole nyt aikaa lukea koko ketjua ja joku on saattanutkin tuoda jo esille KESÄTYÖT. Eli vaikka kuinka olisi perheellinen opiskelija, niin niiden muutaman opiskeluvuoden ajan voi varsin hyvin tehdä kesätöitä!!! Ja kun laskee neljän kuukauden täyden palkan (useimmista korkeakouluista kai on se neljä kk kesälomaa?) niiden opintotukien päälle, niin kyllä siitä ihan kohtuullinen summa vuodessa tulee.

Tiedän muutamia opiskelijoita, jotka ei viitsi kunnolla etsiä kesätöitä, eikä mikään muu kelpaa kuin oman alan hommat (joita saattaa olla lähes mahdoton saada vuoden tai parin opiskelun jälkeen) ja sitten valitetaan ainaisesta rahapulasta samalla kun lorvitaan koko kesä.

Me olemme eläneet yhden lapsen kanssa niin, että mies opiskeli ja minä olin hoitovapaalla, ja aivan hyvin pärjäsimme!

Vierailija
36/111 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu, että oli päivänselvää. " Ennen" oli myös niin, että koulutus ei johtanut epävarmaan tulevaisuuteen ja pätkätöihin. Näetkö näillä asioilla yhteyttä?

Pidän täysin oikeutettuna sitä, että opiskelijat eivät tahdo ottaa henkilökohtaiseksi riskikseen tulevaisuden epävarmuutta. Mikä se Suomen strategia sitten on ellei koulutus?

Onko Suomen strategia se, että tuetaan pankkijärjestelmää pakottamalla nuoret ihmiset lainanottoon? Minä olen aina olettanut, että yhteiskunnan tehtävä on pyrkiä vakauteen luomalla olosuhteet, joissa kaikki lahjakkuuspotentiaali otetaan käyttöön. Tämä ei onnistu kyykyttämällä nuoria ihmisiä.

Vierailija
37/111 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta ja lasten isä kuollut. Saan opintotukea 192¿ kuukaudessa. Joudun koko ajan nostamaan opintolainaa. Töihin en voi mennä koska lapset katsottava ja toisekseen olisi pienille liikaa olla päivät hoidossa sekä vielä illat.

Itseäni harnittaa se, että opiskelija lähtee joka arkiaamu kouluun, eli on aktiivinen. Ja työtön sen kun makaa kotona laiskottelemassa ja saa paljon enemmän rahaa kuin opiskelija.

Opintotukikin pitäisi olla tulosidonnainen tai jotain vastaavaa.

Vierailija
38/111 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla eka kesä kieliharjoittelussa saksassa au-pairina, pakollinen harjoittelu 2 kk. Toka kesä kieliharjoittelussa Englannissa, maatilalla surkealla palkalla. Kolmas kesä kieliharjoittelussa Ruotsissa, tällä kertaa hotellissa ja kyllä siitä jotain jäi, mutta ei paljon, kun piti kumminkin pitää asuntoa Suomessakin.

Vierailija
39/111 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo narina opintotuen pienuudesta, silti opiskelija-asuntoloiden parkkipaikat on autoja täynnä.

Vierailija
40/111 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tuo narina opintotuen pienuudesta, silti opiskelija-asuntoloiden parkkipaikat on autoja täynnä.

Kenelläkään meidän parinkymmenen hengen vuosikurssista ei ollut autoa :D. Ja sitäpaitsi, mitkä parkkipaikat?