Ärsyttääkö muita ainainen valitus opintotuen pienuudesta?
Taas tänään Iltalehdessä samaa lätinää. Joku opiskelija valittaa, että opintotuella ei elä. Töihin ei voi mennä, kun ei jaksa eikä ole muka aikaa.
Kommentit (111)
Silisi osa työttömistä ei edes halua töihin. Osa on (melko)
nuoria, hyväkuntoisia ja terveitä - ja laiskoja. Osa ei viitsi
tai halua yrittää, kun rahaa saa paljon helpommin tekemättä
_mitään_.
Itse kannatan ennemmin kansalaispalkan tyyppistä järjestelmää
eli kaikki saisivat tietyn minimin elämiseen + bonusta
lastenhoidosta, opiskelusta jne. Ja vaikka sitten vielä
vähän ikälisiä, kun olisi paljon työelämää takana! :)
Vierailija:
Eli äitini jäi työttömäksi kuusikymppisenä ja näin ollen pääsi eläkeputkeen. Nyt sitten teidän mielestä hän ei ole oikeutettu ansiosidonnaiseen vaikka on tehnyt töitä niska limassa yli neljäkymmentä vuotta. On tehnyt jopa kahta työtä yhtä aikaa jotta olisi ollut katto pään päällä johtuen siitä, että ei esim ompelijoille paljon paskaakaan makseta.Ymmärrän pointin johonkin asti kun puhutaan työttömistä, mutta hei useimmat heistä on maksanut hiton monta vuotta veroja valtiolle ennenkuin ikäleikkuri heidät heitti työelämästä ulos.
Ja kaikki muutkin sosiaalirahoista nurisijat.
Itse kävin töissä koko opiskeluajan, samoin useat kaverini. Valmistuttiin normaaliajassa.
Sillä asia paranisi ja valtio saisi vaan enemmän verotuloja!
Minulle ei tullut mieleenkään valittaa rahan pienuudesta, vaan olin onnellinen, että sain jotain. Samoin nyt kun olen kotihoidontuella: en valita rahan pienuutta vaan olen tyytyväinen siihen, että yhteiskunta jotain rahaa minulle antaa.
Jos opiskelija ei saa opintotukea (ja -lainaa) riittämään, menköön töihin. Eri asia toki ovat lapsiperheet, joissa molemmat vanhemmat opiskelevat, heille voisi rahaa antaa enemmän.
draumur, tällä kertaa kirjautumatta
Ei liikauttaisi elämääni mihinkään suuntaan. Eipä tarvitsisi kuulla aivan turhaa napinaa. Yliopistoihin kunnon lukukausimaksut jenkkimalliin, ei mitään turhia puoleenhintaan-opiskelija etuuksia tai ilmaisia ruokia koulussa. Kotiäidit saisivat vastedes katsoa tarkemmin kenen kanssa sikiävät, onko miehellä varaa elättää kotona loisiva vaimo.
Minun vanhemmillani on kaksi lasta, jotka molemmat ovat opiskelleet korkeakoulussa n. 5-6 vuotta. Jos he olisivat maksaneet meidän vuokramme opiskelija-asuntosäätiön asunnoissa asuessamme, jos siitä olisi tullut heille maksettavaksi noin 40 000 euroa. Samanverran olisi mennyt varmaan meidän ruokkimiseemme, vaatettamiseen ja opiskelusta aiheutuvien kulujen kattamiseen. Minusta tuo on aika kohtuuton vaatimus vanhemmille.
Itse menin töihin opitojeni ollessa loppuvaiheessa. Gradu on yhä 1,5 vuotta myöhemmin palauttamatta. Kiva kiva. En vaan jaksa kirjoittaa sitä työn ohessa.
Vierailija:
Minusta opiskelijaa saisi elättää vanhemmat, jos ovat elossa. Pois koko opintotuki. Työssäkäynti on liian raskasta monissa opinnoissa, jos aikoo valmistua normaaliajassa. Opiskelijoilla on esim. toimiva terveydenhuolto ja alennuksia monessa paikassa.
vanhempien panosta vaaditaan lasten kouluttautumiseen. Esim. mieheni asui 24- vuotiaaksi lapsuudenkodissaan, koska opiskeli korkeakoulututkinnon. Ei ollut varaa muuttaa omilleen. Eihän suomalaisilla nuorillakaan ole varaa oikeasti muuttaa omilleen vaan yhteiskunta maksaa viulut.
Miehen kotimaassa on opiskelija-asuntolat vaan niille, jotka asuvat niin kaukana yliopistosta, etteivät voi kulkea junalla tms. Muut asuvat sitten kotona tai rahoittavat elämisensä ravintola jne. töillä.
Suomessa ajatellaan, että lapsista saa tulla vanhemmille vaan ruoka- ja vaatekuluja 18- vuotiaaksi asti. Kaikki muu - suuri osa ruokakuluistakin ilmaisen kouluruokailun muodossa - pitäs tulla yhteiskunnan pussista.
Vierailija:
Suomessa ajatellaan, että lapsista saa tulla vanhemmille vaan ruoka- ja vaatekuluja 18- vuotiaaksi asti. Kaikki muu - suuri osa ruokakuluistakin ilmaisen kouluruokailun muodossa - pitäs tulla yhteiskunnan pussista.
ainakin periaatteessa. Käytäntö on tietty toista.
Tällä systeemillä myös köyhän perheen lapsilla on mahdollisuus kouluttautua niin pitkälle kuin haluaa ja päätä riittää (jos opiskelupaikka aukeaa)
nim. köyhän perheen akateeminen
Vierailija:
Kyllä ne opiskelijat ihan päivätyön tekee kun ovat koulussa pitkää päivää ja tekee vielä päälle kaikenlaisia esseitä ja muita töitä. Mitäs ne työttömät tekee. Kenen psyyke voi kestää sitä et vaikka 4-6 vuotta on ensin päivät koulussa ja sieltä vielä illaksi töihin ja ikinä ei saa LEVÄTÄ. Kyllä kuulkaa se burnout on aika yleistä opiskelijoillakin nykyään, kun ei saa ikinä ottaa rennosti.
Voin sanoa, ettei psyyke oikein kestäkään. Olen opiskellut koko elämäni ilman taukoja ala-asteen ensimmäiseltä luokalta tähän päivään, takana siis jo viisi vuotta yliopisto-opintoja, joihin tartuin suoraan lukiosta ilman välivuosia. Koko opiskeluajan olen tehnyt töitä kesät talvet. Talvella opiskelu ja muut vastuutehtävät sekä niin ikään vastuullinen työ, kesällä kesätyöt ja kesätenttejä, jotta pysyy tahdissa (kun ne talvella tehdyt työt aina väistämättä ovat hidastaneet etenemistä). Koskaan tämän viiden vuoden aikana (ja siihen voitaisiin hyvin laskea lukioaikakin) ei ole ollut sellaista tilannetta, ettei olisi ollut dead lineja ja pakollisia suorituksia tiedossa, kirjoja lukematta, esseitä kirjoittamatta, töitä sunnittelematta tai tekemättä... Edes kesällä, edes " lomilla" . Koskaan ei voi ottaa itselleen aikaa hyvällä omallatunnolla.
Burn out tuli viime keväänä, kun työskentelin opettajana ja yritin opiskella, enkä ollut pitänyt lomaa useampaan vuoteen. Ei tosin ollut aikaa jäädä potemaan työuupumusta - ryhdyin hoitamaan itseäni kuntoon töiden ja opiskelun ohessa hidastamalla tahtia (mikä tosin lisää yleisahdistusta sekin).
Lainaa en ole nostanut, koska opiskelen alaa, jolla työllistymisnäkymät todella heikot. En missään tapauksessa uskalla velkaantua! Toisaalta tulorajat ovat niin pienet, etten viime vuosina ole voinut nostaa opintorahaakaan kuin muutamana kuukautena vuodessa. Enpä tiedä, kuinka moni työssä käyvä jaksaisi elämää vailla lepoa.
Vierailija:
Esim. mieheni asui 24- vuotiaaksi lapsuudenkodissaan, koska opiskeli korkeakoulututkinnon. Ei ollut varaa muuttaa omilleen. Eihän suomalaisilla nuorillakaan ole varaa oikeasti muuttaa omilleen vaan yhteiskunta maksaa viulut.
Minköhänlainen veroprosentti tuossa maassa on? Nämä jutut liittyvät aika tiukasti yhteen. Niissä maissa, joissa on ilmainen koululaitos on korkea varotus. En minäkään narisisi opintotuen puutteesta lapsilleni, jos palkkani veroprosentti olisi 20. Nyt se on 40, mikä tarkoittaa 600 euron eroa.
Mutta köyhemmällä kansanosalla ei olisi mitään mahdollisuutta lähettää jälkeläisiään korkeakouluihin.
itse kyllä elin pelkällä opintotuella ja kävin samaan aikaan töissä. maisterin paperit oli kädessä 3 vuoden opiskelun jälkeen silti. kyllä niitä töitä oikeasti ehtii tehdä, jos ei ole perheellinen (suurin osa ei ole)!
Vierailija:
Töihin ei voi mennä, kun ei jaksa eikä ole muka aikaa.
olisiko ap:n mielestä parempi että heittäytyisin työttömäksi ja eläisimme koko perhe " leveästi" valtion tuella?
minusta opiskelevien perheellisten ja varsinkin sellaisten joilla ei vielä ole ammattia, tukia tulisi korottaa. ei ole ihme että tälläkin hetkellä suomessa on satoja kotiäitejä tehtailemassa lapsia vain siksi että yhteiskunta rankaisee opiskelusta. aivan älytöntä. ja totta on myös se ettei töissä voi opiskella. olen itsekkin kyllä tehnyt töitä jo lukio aikana koulun ohessa ja sen takia opiskeluihin ei ole voinut keskittyä " täysillä" .
Suomessa koulutusta korostetaan kaikilla aloilla, mutta olemmeko menossa siihen ettei köyhällä ole varaa enää parempiin hommiin? olisihan se outoa jos esim minua äitini täytyisi opintojani rahoittaa, olenhan kuitenkin jo 25 vuotias ja kahden pienen lapsen äiti... ?
Olisi kannattanut jäädä loppuiäkseen työmarkkinatuelle, se kun on enemmän kuin tämä opintotuki. Ajattelin vain omata senverran selkärankaa, etten jää " lusmuksi" loppuiäkseni.
Ja miksi en opiskellut ennen lapsia? Opiskelinkin, vaan kun ei tullut synnyttyä itse kultalusikka suussa niin elämä ei mennyt suunnitelmien mukaan ja olen edelliseen ammattiini työkyvytön.
Pitäisi varmaan mennä sitten töihin illaksi. Venyttää lasten hoitopäivät 7.30 yli 18 illalla... kun mies ei sitä ennen pääse. Ja voisin olla viikonlopullakin päivät töissä, iltaisin hoitaa kotityöt ja läksyt... tai sitten en...
Opintotukea tulisi korottaa niin, että sillä pystyy elämään ja opiskelemaan. Nyt toisaalta kiristetään valmistumisvaatimuksia ja -aikatauluja (=eliminoidaan työnteko, koska opiskelijat valmistuvat Raimo Sailaksen mielestä liian hitaasti) ja toisaalta opintoraha kuihdutetaan olemattomiin, koska indeksikorotuksia ei ehdä valtio käytännössä puskee opiskelijoita lainanottoon, eli siirtää koko järjestelmän riskin opiskelijalle itselleen.
Jonkun mielestä tämä voi tietysti olla hyväkin, mutta mielestäni yhteiskunta on olemassa ihmisiä varten eikä päinvastoin. Yhteiskunnan tehtävä on tarjota kaikille mahdollisuus kerätäkseen myöhemmin hyödyn verotulojen muodossa - jakaakseen sen sitten taas takaisin. Yhteiskunnan tehtävä ei ole kyykyttää ja vartioida massoja pamppu kädessä.
Tämä olisi juuri sellainen paikka, jossa sen mahdollisuuden voisi konkreettisesti tarjota. Kannustan täysin opiskelijoita: opintotukeen kunnon korotus.
Eikä siitä mun mielestä edes valiteta usein. Ihan yhtä paljon kuulee valitusta esim. kotihoidontuen pienuudesta.
Vierailija:
Miks vi....ssa pitäisi yhteiskunnan rahottaa sitä, että joku lukee tuomariksi tai lääkäriksi?
minua ei ärsytä opiskelijoiden valitus- ihan asiasta valittavat. On törkeää ettei opintotukea ole korotettu aikoihin (onko se nyt 10 vuoteen)? Elinkustannukset on kyllä sinä aikana nóusseet reippaasti. Eikä ole edes oma lehmä ojassa- omat opinnot takana kauan aikaa sitten.
on koskaan valittanut siitä, että arvokasta kotona tehtävää lastenhoitotyötä arvostetaan yhteiskunnassa rahallisesti niin vähän..? Että siitä pitäisi maksaa paremmin että joku hoitaa kotonaan tekemiään lapsia.
Nih.
Opiskeluaikaisessa työnteossa ei ole kuin yksi suuri ongelma. Se harvoin liittyy opiskelualaan, tuo juuri alan kokemusta tai jopa vauhdittaa opintoja. Yleensä opiskelijan ansiotyö on hanttihommaa. Odotan kiinnostuneena, miten meneillään olevat työelämään siirtymisprojektit menestyvät. Toivottavasti saadaan opiskelijat töihin koko opiskeluajaksi. Meinaan ns. oikeisiin töihin.
Huomaako kukaan, että opiskelijat eivät opiskele ainoastaan itseään vaan myös yhteiskuntaa varten? Tarvitaan sitä lääkäriä ja tuomaria. Olispa hyvä yhteiskunta kun puolet olisi työttöminä ja loput kodinhoidon tuella. Ai niin sit tarvisi vielä ne kunnalliset lastenhoitajat hoitamaan niiden työttömien ja kodinhoidon tuella olevien muut lapset.
Otetaan esimerkiksi äitini hän on työskennellyt koko ikänsä ompelijana no kuten tiedätte tänä päivänä vaatteet tehdään jossain muualla kun Suomessa.
Eli äitini jäi työttömäksi kuusikymppisenä ja näin ollen pääsi eläkeputkeen. Nyt sitten teidän mielestä hän ei ole oikeutettu ansiosidonnaiseen vaikka on tehnyt töitä niska limassa yli neljäkymmentä vuotta. On tehnyt jopa kahta työtä yhtä aikaa jotta olisi ollut katto pään päällä johtuen siitä, että ei esim ompelijoille paljon paskaakaan makseta.
Ymmärrän pointin johonkin asti kun puhutaan työttömistä, mutta hei useimmat heistä on maksanut hiton monta vuotta veroja valtiolle ennenkuin ikäleikkuri heidät heitti työelämästä ulos.