Ärsyttääkö muita ainainen valitus opintotuen pienuudesta?
Taas tänään Iltalehdessä samaa lätinää. Joku opiskelija valittaa, että opintotuella ei elä. Töihin ei voi mennä, kun ei jaksa eikä ole muka aikaa.
Kommentit (111)
Työttömälle riittäisi hyvin minimiäitiyspäivärahan suuruinen
summa + jonkinlainen asumistuki tarvittaessa.
Toki työttömien saama peruspäiväraha on joltain muilta pois!
Sehän on yhteiskunnnan (KELAn) maksamaa tukea, ihan kuten
kaikki muukin tuki.
siis tosiaan ite en pääse asuntolaan vanhemmat liian köyhiä en saa vittu rahaa niiltä opinto tuki ja asumislisä yhteensä 398.21 €
vuokra 221.05 € sähkö noin 20 € yhteensä 241.05 €
jää kätteen noin 150
mihin se mennee ruokaan
koulu kaveri saa jonku vitun asperger tuki rahan 800 euroa kuussa mitä vittua näyttää kyllä ihan työkyvylliseltä ja kaikkea perkele se elää siellä herroiksi sillä aikaa ku meikäläine vettää makarooni laatikko ja sitte ku ei pysty syömään paljoa ku pittää säästää ettei vaan mee liika että kyllä ne sais nostaa opintotuen määrää ja vittu vöhentää sitä helvetin asperger tuen määrää
Tulorajat on kyllä se ongelman ydin, muun muassa. Ne pitäisi olla HUOMATTAVASTI korkeammat, tai poistaa kokonaan.
Opintotuen maksimikoko on nettona 470 euroa kuukaudessa, ja sitä saa vuodessa 9 kuukauden ajan, jos opiskelee täyspäiväisesti. Köyhyysraja Suomessa on reilu 1000e/kk.
Jos olet onnekas kuten minä ja saat 350 e/kk maksavan solukämpän (solujonoissa tuhansia ihmisiä atm), riittää bussikorttiin, ruokaan, lääkkeisiin, vaatteisiin, puhelinlaskuun jne. noin neljä euroa päivässä. Kuka sillä pärjää? Itse käyn tämän vuoksi ihan iloisesti töissä. Töissäkäyntiä kuitenkin vaikeuttaa tulorajat (opiskelijan pitää maksaa tuet takaisin, jos käy töissä "liikaa" eli saa bruttona n. 1000e kuussa). Itselleni tämä on ollut aikamoinen ongelma varsinkin tänä vuonna, sillä kävin töissä ns. liikaa, jotta saisin säästettyä rahaa vaihto-opiskelua varten. Otin tietysti lainaakin, jotta pärjäisin taloudellisesti vaihdon ajan, mutta silti pitää maksaa tukikuukausia takaisin. Tämä siitä huolimatta, että suoritin keväällä opintoja 60% yli sen määrän, jota tavoiteajassa valmistuminen vaatii. Systeemin pitäisi kannustaa ahkeruuteen, mutta kun ei.
Opintotuen pienuudesta valitetaan ihan syystä, ja silti sitä on kiristetty joka ikinen vuosi viimeisen seitsemän vuoden ajan. Viimeisin kiristys naamioitiin mediassa korotukseksi, sillä tuki per kuukausi nousi n. 20 euroa, mutta todellisuudessa tukikuukausista leikattiin melkein 20 prosenttia pois, eli kokonaisen vuoden tuet. Nettovaikutus: jokainen uusi opiskelija saa tukea parituhatta euroa vähemmän kuin aiemmin. Tämä uutisoitiin mediassa opintotuen nostoksi.
Kun tukikuukaudet loppuvat, opiskelijalla ei ole mitään toimeentuloa, jolloin on tottakai pakko mennä töihin. Ongelmaa? Ei minusta. Mutta nähtävästi päättäjien mielestä on, sillä tällöin opintoajat pitenevät edelleen. Ja sitten tukea taas kiristetään, sillä pieni tuki kannustaa opiskelemaan eikä suinkaan työntekoon, vai miten se nyt meni?
Omasta mielestäni opintotukea voisi parantaa nostamalla lainan kuukausittaista määrää (nykyisin 400e), jolloin töissä ei tarvitsisi käydä, ja nopea opiskelu olisi mahdollista. Toinen vaihtoehto olisi tulotajojen poistaminen niiltä opiskelijoilta, jotka opiskelevat vähintään 55op vuodessa.
Mä kanssa uskoin sokeasti siihen, että valtaosa, jättiosa, työttömiä haluaisi epätoivoisesti töihin, mutta töitä ei ole. Paskat. Nyt on tullut läheltä seurattua instituution puolelta heidän elämäänsä ja 70% on laiskiaisia. Joukossa on toki epätoivoisia ja ne yleensä onnistuukin jotain hommaamaan itselleen joko tuettuna tai yksin. Oma lukunsa ovat nämä kuusikymppiset putkessa olevat, joita oikeasti säälin. Päästettäisiin eläkkeelle! Mutta... joo, teoriassa halutaan töitä, mutta sitten tulee kaikki niin pirun vaikeaksi. Tässä juuri pari täysin saman tyyppistä työtöntä tarvi töitä. Oli yksi työpaikka, johon kumpikin olisi päässyt. Palkka 2500 Euroa ja työtä luvassa vähintään 6kk + työkokemuksen karttuminen etuna. Toiselta alkoi heti marina, kun ei ole autoa (kulkeminen mahdotonta yleisillä, matkaa noin 50km) ja kun sitten miehen pitäisi viedä lapset päivähoitoon ja kauhea härdelli jne. Toinen taas hommasi päivässä itselleen jonkun auton ja aloitti kahden päivän päästä työt. Yhtälailla hänellä on matkaa, herätykset nyt kuudelta aamulla ja mies joutuu huolehtimaan lapset jne. Niin. Onhan siinä vaivaa ja stressiä nyt hänelle, mutta aidosti haluaa päästä eteenpäin elämässä, kun toisella on taas kaikki niin vaikeaa. Työpaikan pitäisi olla mukavasti kodin vieressä, työajat just itselle sopivat jne. Tavallaan ollaan halukkaita töihin, mutta kamalasti on rajoitteita ja ei saa olla liian vaikeaa. Yksi hyväkäs sanoi, että ei voi mennä kuin h/pv töihin, kun koiransa ei ole tottunut olemaan yksin. Kysymys oli 8-vuotiaasta koirasta. Niinpä niin. Tarvitaanhan me aikuinen ihminen koiranhoitajaksi kotiin. Näitä esimerkkejä kyllä riittää! Satoja tapauksia tullut tututksi ihan jo tämän vuoden puolella.
Kyllä se opintotuki on vain todella pieni. Itse olin vakituisessa työssä mutta päätin lähteä opiskelemaan paremmin työllistävää alaa ja jäin pelkän opintotuen ja opintolainan varaan. Lyhennän asuntolainaa sekä maksan kaikki laskut ja vakuutukset noista rahoista. Mies tietenkin maksaa oman omsuutensa mutta silti elän kirjaimellisesti vielä ainakin 1,5v kädestä suuhun. Töissä kävisin jos vain kerkeisin, mutta olen joka pv 8h koulussa ja illalla minun on varattava 2-3h kotitehtäviin, joita on aivan saatanasti koska suoritan tutkinnon nopeammassa tahdissa kun muut, jotta pääsisin nopeammin töihin ja tienaamaan. Että näin.
Taas otetaan se musta lammas ja maalataan kaikki opiskelijat samaan kastiin. Mieti hei nyt vähän, moni haluaisi tehdä töitä opintojen ohessa enemmänkin, mutta sitten tippuu loputkin tuet..
Miten on OK odottaa opiskelijan yht-äkkiä elvän huomattavasti pienemmillä tuilla (esim n.400e/kk vähemmän minun tapauksessa) ilman että tulorajaa nostetaan? Uusi tukijärjestelmä olettaa siis, että mitä tuissa menettää sen lainassa voi nostaa.
Omasta mielestäni olen oikeutettu tasapainoittamaan oman työn ja opiskelun, niin ettei prosessissa tule liikaa takkiin lainojen muodossa. Tätä varten näen opintotukien olevan olemassa.
Nämä foorumit tietäen, vastaan jo etukäteen muutamaan argumenttiin:
-Kyllä, tienaan opintojen ohessa tulorajaan asti kesä ja osa-aika duunissa ja puolisonikin jotain tienaa, tosin hän on ulkomaalaisena muutenkin kaikkien tukiemme ulkona ja maksaa viisumista vuosittain ~400e.
-En kuitenkaan usko että on oikein vähentää tukia kesken opintojen, kun alunperinkin budjetti opiskeluajalle oli laadittu tiedettyjen tulojen ja säästöjen perusteella.
-Jos nyt halutaan saavuttaa säästöjä hyvinvointivaltiossa, miksei anneta sitten tehdä töitä ja maksaa veroja niistä tuloista?
-Kaikki opiskelijat eivät ole nuoria ja ilman vastuuta muistakin kuin itsestään. Joillakin on lapsia, jotkut elättää ulkomaalaisia vanhempiaan lähettämällä rahaa, toiset maksavat asuntolainaa kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Taas tänään Iltalehdessä samaa lätinää. Joku opiskelija valittaa, että opintotuella ei elä. Töihin ei voi mennä, kun ei jaksa eikä ole muka aikaa.
Kyllä. Olen yrittänyt selittää ulkomaalaisille ystävilleni miksi suomessa opiskelijat valittavat vaikka saavat tukia, lainaa yms. alennuksia mutta kukaan ei ole vielä ymmärtänyt mistä valittavat sillä heidän maissaan opiskelijat itse maksavat (tai heidän vanhempansa) mutta suomessa opiskelijat saavat rahaa ja valittavat silti.
Aloitus on vuodelta 2006, olisit voinut vaan aloittaa uuden keskustelun aiheesta
Vierailija: