Miksi sairausloma pitää ilmoittaa soittamalla?
Miksei vaikka tekstiviestit kelpaa sairausloman ilmoittamiseen?
Eräässä työpaikassa sain haukut kun ilmoitin sairastumisen tekstiviestillä vaikka sairastuin yöllä eikä silloin olisi voinut kenellekään edes soittaa.
Miksi se soittaminen on niin tärkeää ja vielä se että pitäisi soittaa joka päivä vaikka tekstiviestit olisi niin paljon kätevämpiä kun ne voi lukea silloin kun on aikaa ja niistä jäisi mustaa valkoiselle todisteeksi.
Kommentit (86)
mä olen joskus tehnyt niin, että jos olen tullut sairaaksi vapaapäivänä päiväaikaan ja tiedän, etten voi tulla töihin seuraavana päivänä, olen ensin yrittänyt soittaa esimiehelle ja kun tämä ei ole vastannut, olen lähettänyt tekstarin, jossa olen pyytänyt esimiestä soittamaan takaisin, koska haluan ilmoittaa sairaslomasta.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungilla pitää myös soittaa ja syynä juurikin tuo, että valehtelu puhelimessa on vaikeampaa kuin viestissä.
Persoonallisuushäiriöisten sairaalloinen tapa kontrolloida muita.
Joissakin tapauksissa soittaminen ainoana keinona on perusteltua, mutta ei suinkaan siksi että olisi muka vaikeampi valehdella.
Tekstiviestillä olen ilmoittanut, että olen sairas ja menossa työterveyslääkärin vastaanotolle. Sairauslomatodistuksen toimitan esimiehelle, sikäli mikäli olen siinä kunnossa, että jaksan mennä työpaikalle. Tekstiviestiä olen tarvinnut pari kertaa siksikin, että kurkkutulehdus vei äänen muutamaksi päiväksi. Oli se aika erikoista, kun vastaanotollakin keskusteltiin niin, että minä näpyttelin omat sanani puhelimen näytölle. Meillä ei ole koskaan edes ehdoteltu jotain korvaavaa työtä, jos ei pysty omaa työtään tekemään.
Kaikissa työpaikoissa jossa olen ollut on pitänyt ilmoittaa soittamalla heti aamusta heti työajan alettua (toimistotyö liukuvalla työajalla).
Toisesssa paikassaa pomo välillä vastas bussissta jolloin otti ilmoituksen vastaan ja soitti takas kun oli toimistolla. Kun soitti takas alkoi tenttaaminen, onko kuumetta, tuuthan huomenna, etkö vois tulla tänään kun ei ole kuumetta. Ihan hirveetä. Monesti menin sit sairaana töihin kun en jaksanut sitä tenttaamista. Tässä paikassa napsahti lääkärintodistus ekasta päivästä vuoden ajaksi jos oli liukuvan 12kk aikana enemmän kuin 5päivää saikkua, riippumatta siitä oliko todistus tai ei. Itsekkin jouduin toimittamaan kun jouduin tenniskyynärpään takia saikulle. Kiva oli sit vatsataudissa ruikulit housussa ja oksennuspussi kädessä lähteä terkkariin bussilla ja metrolla hakemaan todistusta. Onneks kelpas terkkarilta saatu todistus. Työterveyteen olisi joutunut matkustamaan vielä pidemmälle.
Toisessa paikassa pomo vastas kun vastas siihen puhelimeen mutta piti kuitenkin viimeistään 8 aikaan soittaa. Jos en ekalla soittamalla saanut kiinni, laitoin viestin perään jossa ilmoitin olevani sairaana ja pyysin soittamaan. Omalla ilmoituksella sai olla pois 3 päivää ja joka saakelin aamu piti soittaa vaikka olisit tiennyt että joudut olemaan ainakin sen 3 päivää pois. Jos lääkärintodistuksen sai niin tietenkin silloin ei tarvinnut ilmoittaa kuin sen kerran. Täälläkin nämä tietyt hälyrajat mutta keskustelemalla selvitettiin mistä liiat poissaolot johtuivat.
Mikä ihmeen kynnys on soittaa? Minuutin puhelu, asia selvä eikä mitään epäselvyyttä. Ihme aloituksia.
Mun työpaikalla on ohje, että oma ilmoitus sairaudesta pitää aina tehdä puhelimitse ja jokaisen poissaolopäivän osalta erikseen. Itse vedän 20 hengen tiimiä ja käytän omaa järkeäni.
Joo, ilmoittaa pitää, moni kyllä soittaa aamulla tai laittaa viestin aamulla ja pyytää soittamaan kun olen viestin saanut. Itsekin migreenistä kärsivänä en todellakaan soittele migreenistä kärsivälle vaan kuittaan ok. Enkä myöskään vaadi päivittäistä soittoa, kyllä silloin ensimmäisenä päivänä jo kuulee pahan flunssan ja tietää ettei tuo tuosta päivässä selviä.
Itse ilmoitan tiimille poissaolon ja varmistan onko jotain mihin tarvitaan sijaisuus. Pääosin porukka tekee asiantuntijatyötä, mutta muutamia päivittäisiä rutiineja pitää jonkun kuitenkin hoitaa. Mutta todella vähän on sairastelua, eikä ikinä ole tarvinnut epäillä että kukaan olisi ns. huvikseen sairaana, enemmän niin päin että pitää patistaa sairastamaan rauhassa.
Ei kait oikeesti kukaan soita esimiehelle keskellä yötä, vaikka sairastuis yöllä, jos työt alkais aamulla?
Itse olen hoitoalalla töissä ja kyllä meillä pitää soittaa. Ihan siitä syystä, että tieto varmasti menee työpaikalle ja ehditään etsiä sijainen. Tekstiviesti ei välttämättä mene perille tai sitten sitä ei huomata ajoissa. Meillä töihin voi soittaa vaikka keskellä yötä koska yököt ovat paikalla. Aamulla sitten vielä soitto esimiehelle kun hänen työaikansa on alkanut.
Yhdessä työpaikkaa piti laittaa viesti työnjärjestelijälle, soittaen ilmoittaa työkavereille ja sit soittaa vielä pomolle.
Soittamalla varmistetaan ettet ole umpikännissä, ryyppi päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on oikeus tarjota muuta työtä, jos katsoo, että olet siihen työkykyinen. Meillä sairausloma on palkatonta, jos sen ilmoittaa tekstarilla.
Kuulostaa työpaikalta jonka toimintaa olisi hyvä käydä tarkistamassa.
Onko kyseessä joku mamuvaltainen pulju?Myös ihan valtiolla toimitaan näin. Esim. kipu tai migreeni ei ole syy olla töistä pois koska kipulääkkeet on keksitty.
Migreeni todellakin on syy olla pois töistä! Joo lääkkeet on keksitty, mutta ei auta heti ja ainakin mulla migreenilääke saa huonovointiseksi ja olo on aivan kummallinen. Migreenissä mulle tulee näköhäiriöitä enkä siis näe kunnolla. Olisipa tosi turvallista ajaa autolla töihin ja hoitaa vanhuksia.
Puhelun aikana on hankalampi feikata sairastumista. Liikaa on julkisestikin ollut jottuja että haetaan saikkua kun ei saa vapaata.
Toisilla saikku kynnys on olematon ja saikkua haetaan vaikka hiuksen katkeamisesta kun on niin paha mieli.
Meillä riittää sähköposti tai tekstari. Toimistotyötä. Olen ollut samassa paikassa jo useamman vuoden enkä ole ikinä itse havainnut tai kuullut muidenkaan puhuvan siitä että kukaan saikuttelisi turhaan. Käytännössä omat työt odottavat kunnes palaa töihin (ellei ole jokin pidempi poissaolo johon hankitaan sijainen) joten ei töitä pysty saikulla välttelemään.
Mitä ihmettä, soitatteko heti sillä sekunnilla yöllä kun sairastutte?! Omituista.
Minä laitan kellon soimaan aamukahdeksaksi ja soitan silloin. Jos pomo ei vastaa, laitan viestin. Sitten jatkan nukkumista.
Soittamalla tiedät onko asia mennyt perille asti. Eli vastaako ihminen vai ei. Viesti voi jäädä lukematta. Jos sairastuu yöllä, ilmoittaa aamulla sairastumisestaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, soitatteko heti sillä sekunnilla yöllä kun sairastutte?! Omituista.
Minä laitan kellon soimaan aamukahdeksaksi ja soitan silloin. Jos pomo ei vastaa, laitan viestin. Sitten jatkan nukkumista.
Sehän riippuu työpaikasta. Itse kerroin tuossa muutama viesti aiemmin, että olen hoitoalalla töissä ja meillä voi soittaa vaikka keskellä yötä koska yököt ovat paikalla. Jos pitäisi aamuvuoroon, niin pakkokin soittaa jo yökölle. Yököt sitten laittaa whatsapp-ryhmään vuoron jakoon. Joskus saattaa joku yökkö jäädä tekemään vielä pätkän yön perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on oikeus tarjota muuta työtä, jos katsoo, että olet siihen työkykyinen. Meillä sairausloma on palkatonta, jos sen ilmoittaa tekstarilla.
Kuulostaa työpaikalta jonka toimintaa olisi hyvä käydä tarkistamassa.
Onko kyseessä joku mamuvaltainen pulju?Myös ihan valtiolla toimitaan näin. Esim. kipu tai migreeni ei ole syy olla töistä pois koska kipulääkkeet on keksitty.
Migreeni todellakin on syy olla pois töistä! Joo lääkkeet on keksitty, mutta ei auta heti ja ainakin mulla migreenilääke saa huonovointiseksi ja olo on aivan kummallinen. Migreenissä mulle tulee näköhäiriöitä enkä siis näe kunnolla. Olisipa tosi turvallista ajaa autolla töihin ja hoitaa vanhuksia.
Mulla on hyvin harvoin migreenikohtauksia mutta silloin kun on oireet ovat olleet melko pysäyttäviä. Kerran lähti toisesta silmästä näkö joksikin aikaa, viimeksi puutui koko toinen puoli kehosta. Lisäksi ollut pahoinvointia. Ei kyllä tuossa tilanteessa ole ensimmäinen ajatus ollut että särkylääke vaan naamaan ja sitten menoksi.
Kumma juttu, kun täällä kaikki väittää, ettei harrasta turhaa saikutusta. Kuitenkin samalla palstalla aina neuvotaan saikuttamaan, jos ei saa lomaa silloin kun haluaa.
Meillä kunnalla on ihan yhtenäinen käytäntö, että pitää soittaa. Esimiehet eivät saa lipsua tästä.
Itse olen sanonut porukalleni, että voi laittaa heti kun sairastuu tekstarin, niin minä sitten soitan aamulla klo 7.45-8 aikana. Tai voi soittaa tuolloin (varaan itselleni tuon soittoajan).
Puhelun aikana sovin, milloin kuntoa tsekataan ja miten (saan antaa max 5 päivää sairauslomaa, mutta en kaikkea kerralla), mitä/kuka ilmottaa asiasta minnekin, onko henkilö jo perunut töitään, vai pitääkö jotain vielä perua ja voin tarvittaessa ohjeistaa myös lääkärillemenosta. Tosi hankalaa näitä näpytellä kännykkään, menisi hirveästi aikaa.
Bonuksena tulee puhelimessa se, että joskus äänestä kuulee suoraan, että henkilö on varmasti kipeä. Ei tietenkään aina tuo kuulu ja se on ihan ok
Yksi kimppakyydillä kulkeva työkaveri käski aina jonkun toisen kyydissä kulkevan sanoa pomolle, että hän on sairaana eikä itse ilmoittanut mitenkään suoraan.