Miksi sairausloma pitää ilmoittaa soittamalla?
Miksei vaikka tekstiviestit kelpaa sairausloman ilmoittamiseen?
Eräässä työpaikassa sain haukut kun ilmoitin sairastumisen tekstiviestillä vaikka sairastuin yöllä eikä silloin olisi voinut kenellekään edes soittaa.
Miksi se soittaminen on niin tärkeää ja vielä se että pitäisi soittaa joka päivä vaikka tekstiviestit olisi niin paljon kätevämpiä kun ne voi lukea silloin kun on aikaa ja niistä jäisi mustaa valkoiselle todisteeksi.
Kommentit (86)
Minä olen ilmoittanut kyllä sairastumiseni tekstarilla, kun olin menossa viiden aikaan aamulla päivystykseen ja työt alkaa siinä klo 7-8 vähän milloin haluaa aloittaa (viimeistään 9.30 pitää työssä olla). Esimies vastasi heti seitsemältä. Jos ei olisi vastannut, olisin ehtinyt ilmoitella myöhemminkin puhelimitse, että tuliko viesti perille.
Toisen kerran olin etätöissä, joten ilmoitin Skypellä tarkistettuani, että oli paikalla. Olin puoli tuntia tehnyt töitä, kunnes oli pakko todeta, ettei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on oikeus tarjota muuta työtä, jos katsoo, että olet siihen työkykyinen. Meillä sairausloma on palkatonta, jos sen ilmoittaa tekstarilla.
Kuulostaa työpaikalta jonka toimintaa olisi hyvä käydä tarkistamassa.
Onko kyseessä joku mamuvaltainen pulju?
"Lääkäri voi joissain tapauksissa todeta työntekijän sairaaksi mutta tarkentaa, että työntekijä voi tietyin rajoituksin tehdä työtä. Jos lääkärintodistuksessa todetaan täysi työkyvyttömyys, ei työnantaja voi vaatia työntekijää tekemään töitä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on oikeus tarjota muuta työtä, jos katsoo, että olet siihen työkykyinen. Meillä sairausloma on palkatonta, jos sen ilmoittaa tekstarilla.
Onko kyseessä joku mamuvaltainen pulju?
Myös ihan valtiolla toimitaan näin. Esim. kipu tai migreeni ei ole syy olla töistä pois koska kipulääkkeet on keksitty.
Mitä sitten, jos on yö ja sairaspoissaolo tulee ilmoittaa puhelimitse? Sehän on sen esimiehen ongelma, jos hän haluaa menetellä noin. Itse olen soittanut aina vuorokaudenajasta riippumatta ja laittanut sitten viestiä, jos ei vastaa heti ja pyytänyt soittamaan ja kertonut lyhyesti syyn. Tällöin olen ainakin täyttänyt velvoitteen soitosta ja esimies saa tällöin itse valita soittaako takaisin vai hoitaako viestitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstari tai sähköposti on helppo kirjoittaa kännissä.
Puhelussa humalatila on vaikea kätkeä.Voisiko olla syy tähän?
Aika heikkoa ainesta on palkattu töihin, jos sairastuneen kohdalla on tarpeen epäillä, että oliskohan se kuitenkin oikeasti kännissä :D
Montaa hommaa pystyy myös hoitamaan kännissä, että eihän kännin takia edes tarvi välttämättä saikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin syy on se, että esimiehen täytyy varmistetusti saada tieto asiasta heti aamulla. Jos vaikka olisit lähettänyt hänelle tekstarin, mutta mitä jos hänkin sattuisi olemaan sairaana ja pitää työkännykkänsä suljettuna. Sitten tulee turhaa viivettä asiakastapaamisten perumisessa ja töiden uudelleenjärjestelyssä.
Mihin siis teillä pitää soittaa, jos ei siihen esimiehen (mahdollisesti yöllä kiinni olevaan) kännykkään? Ihan samalla tavalla se puhelu ei mene perille, tekstaria sentään yrittää matkapuhelinverkko lähettää kunnes se vastaanottajan puhelin tulee takaisin verkkoon.
Jos ei lähiesimies vastaa puhelimeen aamulla noin vartissa, ohje on soittaa ylemmälle esimiehelle. Jos hänkin olisi poissa, niin hänellä on aina määrätty sijainen, jonka puhelimeen laitetaan soitonsiirto.
Puhelunhan voi myös tallentaa, jotta jää todiste siitä, että esihenkilö on saanut tiedon sairastumisesta ja antanut pyhän siunauksensa sairauslomapäivälle.
Meillä kelpaa kyllä viestitkin, joko sähköposti, tekstari tai whatsapp.
Meillä ei ole mitään yleisesti sovittua tapaa. Jotkut soittaa, jotkut laittaa tekstaria. Itse laitoin viimeksi pomolle whatsapp viestin ja sitten vielä työporukan ryhmään, että tiesivät tehdä testin, kun iso K kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä joku mamuvaltainen pulju?Myös ihan valtiolla toimitaan näin. Esim. kipu tai migreeni ei ole syy olla töistä pois koska kipulääkkeet on keksitty.
Meillä ei tarvitse kertoa tarkempaa syytä vaan riittää, kun sanoo olevansa vaan sairas.
Meillä on ilmoitettava soittamalla, ja vieläpä tiettyyn kellonaikaan (klo 7.45 ja 8.15 välillä). Muuten poissaolo katsotaan luvattomaksi ja tulee kauhea sirkus kirjallisine varoituksineen.
Teen julkisella sektorilla asiantuntijatyötä.
Minä yritin keväällä ilmoittaa sairastumiseni tekstarilla, kun ääni hävisi kokonaan (työssä paljon puhelimessa puhumista), pomo soitti perään ja yritin sitten kähistä ja pihistä ja sopia miten pystyisin tekemään kotona edes osan töistä. Kyllä ärsytti kipeällä kurkulla yrittää setviä asioita... Onneksi muuttui kesällä, riittää joko s-posti tai tekstari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä joku mamuvaltainen pulju?Myös ihan valtiolla toimitaan näin. Esim. kipu tai migreeni ei ole syy olla töistä pois koska kipulääkkeet on keksitty.
Kipulääkkeet ovat usein kolmiolääkkeitä, etenkin migreenilääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä joku mamuvaltainen pulju?Valtiolla olen töissä. Tervetuloa koska tahansa tarkistamaan toimintaa.
Mitenkäs tämä Sannan armeijan lentokonejuttu, sanoitte ettei se maksanut kuin pari tonnia, vaikka laskutushinta on 5000€/h, Sanden matka kesti melkein 3h.
Aloitetaanko siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli mieleeni, että jouduin töissä kerran varsinaiseen kiirastuleen kun olin joutunut olemaan migreenin takia pois. Siellä sitten istuttiin esihenkilön, esihenkilön oman esihenkilön sekä työterveyshoitajan kanssa palaverissa ja pohdittiin syitä "turhalle saikutukselle". Perusteena juurikin tuo, että migreeniin on särkylääkkeet keksitty.
Harmi vain, että minulle tulee migreenissä päänsäryn lisäksi pahoja neurologisia oireita, joihin ei särkylääkkeet auta: mm. puheentuoton ja kirjoittamisen vaikeutta, pahoinvointia ja valonarkuutta. Hankala näiden oireiden kanssa on yrittää tehdä kirjallista tietotyötä.
- valtiolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstari tai sähköposti on helppo kirjoittaa kännissä.
Puhelussa humalatila on vaikea kätkeä.Voisiko olla syy tähän?
Aika heikkoa ainesta on palkattu töihin, jos sairastuneen kohdalla on tarpeen epäillä, että oliskohan se kuitenkin oikeasti kännissä :D
Alkoholisti osaa piilotella tilaansa. Heikkoa ainesta on erityisen paljon persujen ja koksujen eduskuntaryhmässä.
Kummankin puolueen humalikkoja on hätistelty ulos Eduskuntatalosta.
Meillä se esimies on melkein jatkuvasti palavereissa sun muissa, joten soittaminen on toivotonta.
Viestin lähettämisestä jää aina todiste sisältöineen ja kellonaikoineen, joten se on paljon parempi oikeusturvan kannalta.
Työpaikastahan se riippuu mikä riittää. Meillä riittää whatsapp-viesti oikein hyvin, toinen esimiehelle ja toinen työpaikan yleiseen ryhmään että saavat tiedon heti kun joku on pois, jotta voivat tarkistaa onko jotain akuuttia poissaolijalle kuuluvaa työtä ja jakaa ne keskenään. Ennen piti soittaa, muttä nykyisin tämä riittää kun todettu toimivaksi käytännöksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ilmoitettava soittamalla, ja vieläpä tiettyyn kellonaikaan (klo 7.45 ja 8.15 välillä). Muuten poissaolo katsotaan luvattomaksi ja tulee kauhea sirkus kirjallisine varoituksineen.
Teen julkisella sektorilla asiantuntijatyötä.
Miten teillä menetellään, jos oksentaa 8:20? Ajaa työmatkalla kolarin eikä heti pysty soittamaan? Tai peräti kesken työpäivän sairastuu? Kuulostaa hyvin oudolta tuo toimintamalli ei sairastumisesta voi tulla kirjallista varoitusta....
Meillä, jos on sairas, joutuu esimiehen lisäksi soittamaan tuuraajalle ja järjestämään sen.
Montako kertaa ajattelit trollata tätä samaa?
Joka tapauksessa! Olen itse ilmoittanut sairauden tekstarilla. Miksi ihmeessä ei?