Pitäisi mennä ensimmäistä kertaa ikinä huumevirtsatestiin. Olen lukenut että se pitää tehdä valvottuna aivan kuin testattava olisi syyllinen kunnes toisin todistetaan
Oletteko alistuneet tämänlaiseen käytäntöön? Onko tämä laillista?
Kommentit (118)
Hohhoijjaa, on laillista eikä se ole noin kamalaa. Turhaa draamailua. On käyty ja koettu, olihan se uusi kokemus itselle ja toiselle vain rutiinityötä.
Riippuu täysin mihin työtehtävään olet menossa. Useat työpaikat testauttaa laittomasti, laissa on siis määritelty aika hyvin minkälaisia tehtäviä varten voi testauttaa. Jotkut firmat testauttaa kaikki siivoojista toimariin vaikka se ei oikeasti ole laillista.
Työhöni kuului huumetestien valvominen. Sinne vessaan mentiin testattavan kanssa, muuten on helppo huijata. En kerro miten.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se on laillista, he voivat myös kuvata vessakäyntisi. Mulle sanottiin myös että sit nostat hihas ylös! Kysyin ihan ihmeissäni että anteeksi, saanko esittää tyhmän kysymyksen mutta miksi hihat pitää nostaa ylös? Kun hoitaja tajusi että en ole narkkari, muuttui suhtautuminen. Oli vain pakko mennä silloin siihen testiin.
Huoh. Katos kun siellä sun hihassa voi olla pieni pullo puhdasta virtsaa jonka sujautat purkkiin vaivihkaa. Metkut kyllä tiedetään älä edes yritä!
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se on laillista, he voivat myös kuvata vessakäyntisi. Mulle sanottiin myös että sit nostat hihas ylös! Kysyin ihan ihmeissäni että anteeksi, saanko esittää tyhmän kysymyksen mutta miksi hihat pitää nostaa ylös? Kun hoitaja tajusi että en ole narkkari, muuttui suhtautuminen. Oli vain pakko mennä silloin siihen testiin.
Kuvata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Katos kun siellä sun hihassa voi olla pieni pullo puhdasta virtsaa jonka sujautat purkkiin vaivihkaa. Metkut kyllä tiedetään älä edes yritä!
Sen virtsan lämpötila tutkitaan. Rakossa oleva virtsa on ruumiinlämpöistä, hihassa oleva ei.
Minut testattiin työpaikkaa varten. Se ei ollut yhtä valvottu tilanne, kuin ymmärtääkseni vaikkapa doping-testi on. Sain mennä vessaan yksin oven taakse, ovea ei saanut lukkoon. Valvoja odotti oven takana ja laittoi jopa hanan päälle.
Silloin on ilmeisesti tiukasti valvottua, jos on entinen käyttäjä ja pitää osoittaa olevansa kuivilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Katos kun juuri tuon se hoitaja silloin selitti mulle. Että älä yhtään yritä esittää fiksua kun et selvästikään sellainen ole.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin mihin työtehtävään olet menossa. Useat työpaikat testauttaa laittomasti, laissa on siis määritelty aika hyvin minkälaisia tehtäviä varten voi testauttaa. Jotkut firmat testauttaa kaikki siivoojista toimariin vaikka se ei oikeasti ole laillista.
Näillä seulotaan yhteistyöhaluiset palkankorotuksien pyytelijöistä.
-HR
Vierailija kirjoitti:
Työhöni kuului huumetestien valvominen. Sinne vessaan mentiin testattavan kanssa, muuten on helppo huijata. En kerro miten.
Kävellen samalla ovenavauksella? En tiedä muuta keinoa mennä vessaan testattavan kanssa.
En ole koskaan joutunut huumetestiin, mutta mietin vaan että kuinka kauheaa se olisi omalla kohdalla. Sen verran on mahaa, että minkään virtsatestin ottaminen on hankalaa. Yleensä tarvittavat testit on voinut tehdä kotona ja silloin pissaan suosiolla isoon puhtaaseen kulhoon kylppärin lattialla. En valvovan silmän alla varmaan edes saisi pissattua, saati napattua sitä purkkiin...
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin vanhassa työpaikassa joutui menemään testattavan kanssa vessaan. Uudessa työpaikassa on seulavessan ja labrahuoneen välissä peili-ikkuna. Vessan puolella näkyy peili, joka on labrakopista katsottuna ikkuna. Myös vessan takaseinällä ja nurkassa iso peili, joten näkyvyys on kyllä hyvä koko tilaan ja monesta suunnasta.
Jos voisin valita, niin menisin antamaan näytteen sellaiseen nykyaikaiseen paikkaan, jossa on tuo peili-ikkuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävellen samalla ovenavauksella? En tiedä muuta keinoa mennä vessaan testattavan kanssa.
Juuri niin. Samaan koppiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen virtsan lämpötila tutkitaan. Rakossa oleva virtsa on ruumiinlämpöistä, hihassa oleva ei.
Rakon voi täyttää etukäteen vaikka kissanpissalla.
Miksi kukaan ajoittaisi huumeiden käytön työpaikan vaihtohetkeen? Noi testithän on täysin ennustetusti joko ennen työsuhteen alkua, ekana päivänä tai sitten työhöntulotarkastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan joutunut huumetestiin, mutta mietin vaan että kuinka kauheaa se olisi omalla kohdalla. Sen verran on mahaa, että minkään virtsatestin ottaminen on hankalaa. Yleensä tarvittavat testit on voinut tehdä kotona ja silloin pissaan suosiolla isoon puhtaaseen kulhoon kylppärin lattialla. En valvovan silmän alla varmaan edes saisi pissattua, saati napattua sitä purkkiin...
Sellaisen puhtaan keskivirtsanäytteen ottaminen onkin paljon vaikeampaa. Mutta huumetestin ei tarvitse olla puhdas.
Oletan, että olet nainen, kun pissaat kulhoon. Huumetestiin riittää, että istuu pöntölle ja työntää näytepurkin jalkojen väliin. Siihen osuu mitä osuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen voi lämmittää ruumiinlämpöiseksi juuri ennen näytteen antoa.
Noissa voi huijata, konstit on kyllä tiedossa mutta osa on sellaisia että jos ne toteuttaa oikein niin ei voi juuri mitään.
Oon etukäteen pyytänyt valvomattomana mut en ole varma millaisesta syystä tällainen lupa voidaan myöntää, tarvitaanko erityinen syy vai riittääkö ettei ole käyttöhistoriaa