Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alan olla todella uupunut. Koko ajan uhkakuvia talvesta ja kuinka siitä ei selviä

Vierailija
26.09.2022 |

Sähkön hinta pilvissä, talo pitäisi lämmittää, ruokaa pitäisi saada, lainat pitäisi maksaa, teinit pitäisi elättää. Teen kahta työtä, keskimäärin 50-60h viikkoja, palkka ei ole suuri, ja verottajakin vie koko ajan enemmän. Itse alan uupua kun stressaan niin paljon talvea. Pitää olla puskuria, pitää pystyä maksamaan, kaikki pitäisi pystyä raapimaan omasta päänahasta, mistään ei näy helpotusta.
Miten ihmeessä te kaikki muut jaksatte? Tuntuu että monella muulla asiat on hyvin.

Kommentit (406)

Vierailija
221/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta Marin kiristää kun sanoi: Emme tue sähköfirmoja vaan laitamme ihmiset maksamaan tuntuvammin sähköstä, että he oppisivat säästämään ja sitten ellei rahat riitä he saavat sähkölaskuunsa kyllä tukea (oliko se Kela).

No kun ihmiset eivätmene hädässäkään sille Kelan luukulle, niin moni tulee kuolemaan kylmyyteen ja kurjana. Rikkaimmat kyllä menevät Kelan luukulle hakemaan jälkikasvulleen kattilaa ja hilavitkutinta.

Mitä järkeä tuossa trollaamisessa on?

Etpä sitä sinä määrittele mikä on trollausta. Marin sanoi näin ja toisaalta tiedän ja olen jututtanut tarpeeksi montaa, että tiedän, ettei köyhät mene sille luukulle kun sähkölasku nousee, he tinkivät muusta sillä tietyille ihmisille ollaan opetettu liiankin hyvin ettei pidä olla kenenkään muun varassa, valtion vähiten.

En nimenomaan trollaa.Tästä kohdasta 53:00 >>> voit itse kuunnella mitä Marin sano, oleppa hyvä :

Minun mielestäni tässä kiristetään ihmisiä perustarpeilla kuten lämmön ja valon saatavuudella.

Ja kun laskuja on pakko yhä useamman viedä Kelaan, jonne ollaan varattukin rahaa se saa yhä useamman ihmisen polvilleen luukuille ja arvatkaapa ketä he sitten äänestävät- no sitä josta ollaan riippuvaisimpia.

Ihan oikein Orpo toisessa paneelissa protestoi ja sanoi että miksei Valtio auta yhtiöitä suoraan että ihmiset saisivat maksaa itse ne omat laskunsa? Marinin toimet ovat orjuuttavat ja kyykyttävät.

Ja kaikki eivät tule suostumaan kuitenkaan Kelaan, ja kärsivät sitten pahoin jos tulee pakkastalvi. Moni vanhus tuupertuu.

Mitä yhtiöitä olisi pitänyt auttaa suoraan? Sähköyhtiöitä vai? Nehän keräävät jo nyt ihan hirvittäviä voittoja näiden korotusten vuoksi.

Se tuki ei tarkoita rahaa  firmoille vaan parempaa ohjausta miten ihmiset selviävät laskuista jotka pidetään sopimuksin kohtuudella. Valtion tulisi asettaa ilman muuta tällaisia kattoja ettei kukaan rellestä miten sattuu.  Ja jos firman tilanne olisi kiperä suunnattaisiin niitä Kelalle nyt varattuja rahoja suoraan niille, eikä kiristettäisi ihmisiä näin luukuttamalla.

Vierailija
222/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta Marin kiristää kun sanoi: Emme tue sähköfirmoja vaan laitamme ihmiset maksamaan tuntuvammin sähköstä, että he oppisivat säästämään ja sitten ellei rahat riitä he saavat sähkölaskuunsa kyllä tukea (oliko se Kela).

No kun ihmiset eivätmene hädässäkään sille Kelan luukulle, niin moni tulee kuolemaan kylmyyteen ja kurjana. Rikkaimmat kyllä menevät Kelan luukulle hakemaan jälkikasvulleen kattilaa ja hilavitkutinta.

Etpä sitä sinä määrittele mikä on trollausta. Marin sanoi näin ja toisaalta tiedän ja olen jututtanut tarpeeksi montaa, että tiedän, ettei köyhät mene sille luukulle kun sähkölasku nousee, he tinkivät muusta sillä tietyille ihmisille ollaan opetettu liiankin hyvin ettei pidä olla kenenkään muun varassa, valtion vähiten.

En nimenomaan trollaa.Tästä kohdasta 53:00 >>> voit itse kuunnella mitä Marin sano, oleppa hyvä :

Minun mielestäni tässä kiristetään ihmisiä perustarpeilla kuten lämmön ja valon saatavuudella.

Ja koska se sota ei ole Suomessa Pääministeri ei nyt ymmärrä ettei suomalaisten tule tinkiä jo perustarpeistaan lämpöön ja suojaan meillä. Meidän hallituksen olisi turvattava perustarpeet kyllä omille kansalaisilleen ihan aina.

No koska sota ei ole Suomessa, Marin ei voi sitä lopettaa. Mitä Marinin pitäisi tehdä saadakseen kansainvälinen energiakriisi poistettua maailmasta ja Suomesta? Suomalaisia pitää tukea, kyllä, mutta minkäs teet kun veroja ei ole haluttu vuosikymmeniin maksaa tai sen puoleen periäkään ja toisaalta käyttökohteet vain lisääntyvät. Hoitajatkin haluavat ennätysmäiset palkankorotukset, joihin menee verorahoja niin että veroprosenttia on pakko nostaa jo senkin vuoksi.

Marinin ensisijainen tehtävä on turvata elinolosuhteet omalle maalleen ei ajaa ideologista globaalia sokeanmaanista agendaansa lännen kanssa ainostaan. Pitäisi katsoa kokonaistilannetta ja turvata joka tilanteessa sen öljyn ja kaasun jne saanti. Ideologia on huono tekosyy antaa ihmisten paleltua kylmässä maassa.Se lähestyy fascismia. Ihmisillä on oikeus saada suoja lämpö ja valo.

Kekkonen ei olisi ikinä ajanut Marinin asemassa idänsuhteita tälle mallille, Hän olisi pötkinyt Putinin luokse suoraan ja neuvotellut Suomen ulos tilanteesta ja ottanut neutraalimman kannan. Sotiahan tulee aina olemaan, mutta me emme pysty auttamaan muitakaan ellemme itse saa edes lämpöjä päälle ja autoihin sähköjä.

Kyllä Marin lähti ihan haihattelulinjalle tilanteessa jossa Ukraina vielä itse aloitti sodan 8v omilla pommituksillaan omaa maata kohtaan. Ei Suomi tekisi tuollaista, mutta Marin samaistuu siihen kyllä ihan täysin eikä moralisoi asiaaa kuin toisinpäin.

Kekkonen ei olisi myöskään tukemut Naton tuomista naapurin eteen, viisaana tajusi ettei riitapukarit voi olla napitusten ilman välimatkaa.

Marin tekee kaiken nyt päin persettä. Ja ajaa maamme sotaa kohti. Kaikki näemme sen.

No nyt tuli kyllä niin paksua tuubaa että huh huh. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön hinnannousua enemmän pelottaa mitä tuleman pitää sodan suhteen. Käyttääkö Venäjä ydinasetta, tuleeko kolmas maailmansota, voiko sota levitä Suomeen ja joutuuko tässä vielä evakkoon kuten isovanhemmat Karjalasta aikanaan.

Samalla mietin miten voidaan olla tässä tilanteessa, että ollaan negatiivisella varauksella sähkön riittävyyden suhteen, eikö tähän kukaan hallituksessa ole varautunut ja miten sähköä voidaan myydä ennakkoon jollekin johdannaismarkkinoille. Ihan uskomatonta! Tälläkin hetkellä olemme Fingridin mukaan 1000MWh miinuksella, eli kulutamme enemmän sähköä kuin sitä tuotetaan ja saadaan muualta. Aina on opetettu että pitää varautua pahimpaan, nyt tuntuu että Eurooppa ja Suomi ei todellakaan osaa varautua katastrofien varalle.

Vierailija
224/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin stressaa yksin asuvana miten selviän sähkölaskuista, joitten suuruutta ei osaa edes ennustaa. Täytyy elää tosi pihisti ja miettiä jatkuvasti tuota sähkön käyttöään.

Ruoan hinta on noussut ja nousee.

Pelottaa myös, jos tulee ne suunnitellut sähkökatkot. Yksin pimeässä olla sitten aina pari tuntia. Pelottaa myös, että sota tulee Suomeenkin.

Laita niitä valosarjoja pattereilla sinne sun tänne niin ei oo pimeetä vaikka sähköt olisikin poikki . Sellaiset missä on 3 patteria kestää pidempään kuin2  ja ajastimella  tietenkin.

Vierailija
225/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla sitä puskuria. Pienipalkkainenkin pystyy kymmenien vuosien aikana säästämään mukavan summan jos haluaa.

Joo ja se onkin oikein fiksu veto laittaa se kymmenien vuosien aikana kerrytetty puskuri sähköfirmojen taskuihin megavoittoina ja ruokakauppiaiden ahneuteen. Mitäs sitten, jos itse joskus tarvitsee niitä rahoja, vaikka sairastuu, tai taloon tulee joku äkillinen remppa, esim katto vuotaa?

Ei Suomessa sähkön tuotanto ole kallistunut eikä loppunut. Tämä koko kriisi johtuu siitä, kun 15% Saksan sähköntuotannosta on ollut riippuvaista Putinin kaasusta, se on saanut Euroopan sähköpörssin ja johdannaismarkkinat sekaisin. Ja ruokakauppiaat ovat nostaneet ja jopa moninkertaistaneet useiden sellaistenkin tuotteiden hintoja, joilla ei ole mitään tekemistä Ukrainan viljan kanssa. Nyt otetaan meiltä rahat pois!

Vierailija
226/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä, täällä piehtaroidaan jo etukäteen niissä ihanissa kärsimyksen kuvitelmissa! Säästäkää nyt vähän sinnekin kun tilanne on jo päällä.

Ajatelkaa millaisen järkyttävän ahdistavankauniin passion siitä talven yli selviytymisestä voi sitten laatia! Taide syntyy tuskasta.

Sitten kevään koittaesssa huomataan että kaikki onnettomuuden merkit oli kohdallaan mutta me selvittiin! Melkein häpeällistä, kukaan ei kuollut edes nälkään!

näin juuri, annetaan ymmärtää että kerväällä saa keräillä kylmään paleltuneita raatoja ympäriinsä ja jos ei kylmä korjannut niin nälkä ainakin.... hohhoijaa.

Ei 'köyhät' ole tähänkään asti kuolleet kumpaankaan, miksi nyt, kyllä sossu omistaan huolen pitää ja muut edelleen elää kuin ennenkin, tingitään jostain jos tarvis on.

Meille olisi tullut jumalattomat maakaasulaskut, mutta juurikin huomenissa tulee asentajat VILPin laittamaan. Se syö sähköä, mutta ei maksa likikään kuin maakaasu ,jonka hinta kerroin oli viime kuulle 4,61, nyt 6,48 ja essikuulle  olisi 9,81. Siitä voi laskea kuinka monikertainen hinta tulee ja tuosta eteenpäin n kertoimet aivan eriluokkaa talvella. 

Vierailija
227/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja koska se sota ei ole Suomessa Pääministeri ei nyt ymmärrä ettei suomalaisten tule tinkiä jo perustarpeistaan lämpöön ja suojaan meillä. Meidän hallituksen olisi turvattava perustarpeet kyllä omille kansalaisilleen ihan aina.

No koska sota ei ole Suomessa, Marin ei voi sitä lopettaa. Mitä Marinin pitäisi tehdä saadakseen kansainvälinen energiakriisi poistettua maailmasta ja Suomesta? Suomalaisia pitää tukea, kyllä, mutta minkäs teet kun veroja ei ole haluttu vuosikymmeniin maksaa tai sen puoleen periäkään ja toisaalta käyttökohteet vain lisääntyvät. Hoitajatkin haluavat ennätysmäiset palkankorotukset, joihin menee verorahoja niin että veroprosenttia on pakko nostaa jo senkin vuoksi.

Marinin ensisijainen tehtävä on turvata elinolosuhteet omalle maalleen ei ajaa ideologista globaalia sokeanmaanista agendaansa lännen kanssa ainostaan. Pitäisi katsoa kokonaistilannetta ja turvata joka tilanteessa sen öljyn ja kaasun jne saanti. Ideologia on huono tekosyy antaa ihmisten paleltua kylmässä maassa.Se lähestyy fascismia. Ihmisillä on oikeus saada suoja lämpö ja valo.

Kekkonen ei olisi ikinä ajanut Marinin asemassa idänsuhteita tälle mallille, Hän olisi pötkinyt Putinin luokse suoraan ja neuvotellut Suomen ulos tilanteesta ja ottanut neutraalimman kannan. Sotiahan tulee aina olemaan, mutta me emme pysty auttamaan muitakaan ellemme itse saa edes lämpöjä päälle ja autoihin sähköjä.

Kyllä Marin lähti ihan haihattelulinjalle tilanteessa jossa Ukraina vielä itse aloitti sodan 8v omilla pommituksillaan omaa maata kohtaan. Ei Suomi tekisi tuollaista, mutta Marin samaistuu siihen kyllä ihan täysin eikä moralisoi asiaaa kuin toisinpäin.

Kekkonen ei olisi myöskään tukemut Naton tuomista naapurin eteen, viisaana tajusi ettei riitapukarit voi olla napitusten ilman välimatkaa.

Marin tekee kaiken nyt päin persettä. Ja ajaa maamme sotaa kohti. Kaikki näemme sen.

Oletko täysin psykopaatti? Ei kukaan halua olla tässä tilanteessa venäjän kanssa missään tekemisissä. Sinulle ehkä on ok raiskata ihmisiä, kiduttaa ja hyökätä muihin valtioihin mutta suurin osa ihmisistä ei ole noin pahoja kuin sinä ja pihalla totaalisesti siitä mikä elämässä on tärkeää. Jos inhimillisyys ja ihmisyys menetetään niin me olemme täysin arvottomia sen jälkeen. Emme me ansaitse silloin enää mitään.

Vierailija
228/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että tämä on jopa kansakunnalle hyväksi. Herättelee miettimään ja ehkä oppimaan, mikä on oikeasti tärkeää.

Kansakunnan tasolla ehkä joo. Mutta ihmiset elävät nykyään enemmän poterossa ilman lähellä olevaa apua, mitä ennen lankapuhelimien aikaa. Pitempään tiukoilla ja köyhänä olleet yksin asuvat ja muistinsa menettäneet kotona sinnittelevät vanhat ihmiset ovat vielä enemmän pulassa.

Itsellä on pikkasen varaa kiristää, mutta ei paljoa. Auto on nytkin koko kesän seissyt tiukasti paikallaan. Hyvin vähän tulee ajettua. Syömisistä on useampi herkku ja turhat juomat jo karsiutuneet. Kaikkien maksujen jälkeen rahaa on vain ruokaan ja jos apteekissa pitää käydä, se voi sekoittaa ruokaostosmietteet.

Ehkäpä tuo juuri olikin edellisen kirjoittajan yhtenä ajatuksena. Eli opitaan huomaamaan, että poterossa eläminen ei ehkä sittenkään ole järkevää. Mulle ainakin ihmissuhteet ovat paljon tärkeämpi asia kuin pääsenkö matkustelemaan tms. Huomasin tämän jo aika pian sen jälkeen, kun pandemia keväällä 2020 alkoi. 

Vierailija
229/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en seuraa enää uutisia. Tein päätöksen viime viikolla, kun uutislähetyksessä maalailtiin miten selvitään, jos talvella tulee parin tunnin sähkökatkoja ja toimittaja kysyi, että pitäisikö kaikkien nyt sitten mennä ostamaan trangia että selviää tuon kaksi tuntia (kun ruokaa ei pysty silloin muuten laittamaan.) Siis voi herrajumala sentään. Jos tähän ollaan menty, että kahden tunnin sähköttömyyden takia aletaan trangioita hommaamaan, niin kiitos, mulle riittää. Älkää ottako yhteyttä. Ikinä.

Eihän kyse nyt selviämisestä ole. Voi vaikka olla tilanne että kohta pitää lähteä jonnekin ja pitäisi saada lämmintä ruokaa, mutta tuleekin sähkökatko. Ei se lämmin ruoka tietenkään ole pakollista, mutta on se parempaa kuin voileipä. Tai jos haluaa kupin kuumaa teetä, niin voi tunnelmoida kynttilän valossa kun sähköt on poikki.

Trangia maksaa muutaman kympin ja vie vähän tilaa. Ei sen hankkiminen tarkoita että ihminen pelkää maailmanloppua. Voisin hankkia itsekin jos ei olisi jo kaapissa.

Retkikeitin on hyvä olla olemassa, mutta jos epäilee rahojensa riittävyyttä, en lähtisi ensimmäisenä ostamaan Trangiaa muutaman tunnin sähkökatkojen varalle. Risukeitin vähän isompien katastrofien varalle on helppo valmistaa itse, ja muutaman tunnin sähkökatkon aikana voi vaikka lusikoida kaupan halvinta hernekeittosäilykettä suoraan purkista suuhun.

Mulla on tuossa rivarin terassilla kaasugrilli sivupolttimella. Käyn hakemassa toisen kaasupullon varalle niin selviän ruuanlaitosta sähkökatkon aikaan. Se että ei oo takkaa tulee olemaan isompi ongelma jos sähköt menee pois.

Vierailija
230/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla sitä puskuria. Pienipalkkainenkin pystyy kymmenien vuosien aikana säästämään mukavan summan jos haluaa.

Joo ja se onkin oikein fiksu veto laittaa se kymmenien vuosien aikana kerrytetty puskuri sähköfirmojen taskuihin megavoittoina ja ruokakauppiaiden ahneuteen. Mitäs sitten, jos itse joskus tarvitsee niitä rahoja, vaikka sairastuu, tai taloon tulee joku äkillinen remppa, esim katto vuotaa?

Ei Suomessa sähkön tuotanto ole kallistunut eikä loppunut. Tämä koko kriisi johtuu siitä, kun 15% Saksan sähköntuotannosta on ollut riippuvaista Putinin kaasusta, se on saanut Euroopan sähköpörssin ja johdannaismarkkinat sekaisin. Ja ruokakauppiaat ovat nostaneet ja jopa moninkertaistaneet useiden sellaistenkin tuotteiden hintoja, joilla ei ole mitään tekemistä Ukrainan viljan kanssa. Nyt otetaan meiltä rahat pois!

Mistä tulee tuo logiikka, kun sitä käytetään nykyään joka paikassa puskurin säästämisen vastustamiseen? Eihän sitä puskuria ole järkevää käyttää ikinä mihinkään! Tietenkin se kannattaa pitää itsellään jos voi. Kyse onkin siitä että on mistä ottaa, jos tulee kriisejä. Eli rahaa tarvitaan siihen mihin rahaa ei olisi fiksua käyttää mutta on pakko.

Vierailija
231/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä kuka voi tässä tilanteessa olla niin ylimielinen, että kehtaa viisastella kenellekään. Meilläkin on ollut hyvää onnea paljon matkassa ja kaksi isoa palkkaa joista säästää. Kyllä vaan se puskurikin ja kaikenmaailman "viisaat ratkaisut" jos niitä on kerennyt tekemään, hupenee hetkessä jos ihan kaikki kallistuu. Tai ehkä joku on niin perkuleen rikas sitten, ettei mikään maailmaakaan kaatava kriisi voisi niitä kaataa. :D Mun mielestä on ihan järkyttävää, että pian edes keskituloisetkaan ei enää pärjää työssä käymällä ja ihmiset ajetaan ahtaalle, mielenterveysongelmat lisääntyy ja pahoinvointi. Kyllä se vaan vaikuttaa teihin kuolemattomiin mahtiviisaisiinkin, jos valtaosalla ihmisistä kukkaro kiristyy miinuspuolelle ja pahasti. Oikeastaan ainoastaan heidän tuleva ahdinko saa pienen hymyn kasvoille, ei tavallisen työsskäyvän kunnollisen veronmaksajan ahdinko, kun ei ollut valmistautunut esimerkiksi meteoriitin varalta 100k puskurilla tai muuta ihan älytöntä. 

Vierailija
232/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä kuka voi tässä tilanteessa olla niin ylimielinen, että kehtaa viisastella kenellekään. Meilläkin on ollut hyvää onnea paljon matkassa ja kaksi isoa palkkaa joista säästää. Kyllä vaan se puskurikin ja kaikenmaailman "viisaat ratkaisut" jos niitä on kerennyt tekemään, hupenee hetkessä jos ihan kaikki kallistuu. Tai ehkä joku on niin perkuleen rikas sitten, ettei mikään maailmaakaan kaatava kriisi voisi niitä kaataa. :D Mun mielestä on ihan järkyttävää, että pian edes keskituloisetkaan ei enää pärjää työssä käymällä ja ihmiset ajetaan ahtaalle, mielenterveysongelmat lisääntyy ja pahoinvointi. Kyllä se vaan vaikuttaa teihin kuolemattomiin mahtiviisaisiinkin, jos valtaosalla ihmisistä kukkaro kiristyy miinuspuolelle ja pahasti. Oikeastaan ainoastaan heidän tuleva ahdinko saa pienen hymyn kasvoille, ei tavallisen työsskäyvän kunnollisen veronmaksajan ahdinko, kun ei ollut valmistautunut esimerkiksi meteoriitin varalta 100k puskurilla tai muuta ihan älytöntä. 

Olet hoitanut asiasi huonosti jos tämä hinnannousu kaataa kahden hyvin tienaavan talouden. Itseltäni korona vei työpaikan ja lomautukset vei seuraavankin työpaikan. Nyt perustin yrityksen säästöillä ja selviän ensi talvesta säästöillä, vaikka asun omakotitalossa. Tietenkin tämä vaikuttaa myös minuun, mutta selviän koska olen varautunut.

Vierailija
233/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopan poliitikot/äänestäjät eivät osaa hommiaan. Nykydemokratiaa pitää jotenkin kehittää. Sveitsin malli?

Vierailija
234/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon sun kommenttiisi nyt sen verran, että Suomessakaan ei onneksi tarvitse lämmittää taloaan sähköllä koko vuotta. Puskurin idea on just se, että selvitään pahimman vaiheen yli. Ei sen ole tarkoituskaan riittää vuosiksi tai vuosikymmeniksi. Esimerkiksi jos jää työttömäksi ja joutuu useamman kuukauden odottelemaan päivärahojaan. Tai jos muutaman kuukauden ajan on tonnin sähkölaskut. 

Vierailija
235/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en seuraa enää uutisia. Tein päätöksen viime viikolla, kun uutislähetyksessä maalailtiin miten selvitään, jos talvella tulee parin tunnin sähkökatkoja ja toimittaja kysyi, että pitäisikö kaikkien nyt sitten mennä ostamaan trangia että selviää tuon kaksi tuntia (kun ruokaa ei pysty silloin muuten laittamaan.) Siis voi herrajumala sentään. Jos tähän ollaan menty, että kahden tunnin sähköttömyyden takia aletaan trangioita hommaamaan, niin kiitos, mulle riittää. Älkää ottako yhteyttä. Ikinä.

Hyvä päätös. Itse lakkasin aktiivisesti seuraamasta uutisia viime syksynä pahimpien koronapelottelujen/rokotuspakottamisen aikaan. Mun mielestä uutiset on enimmäkseen täynnä propagandaa ja maalaillaan uhkakuvia milloin mistäkin. Koko ajan pitäis pelätä ja stressata. Nykyään luen satunnaisesti Ylen ja Iltalehtien etusivut ja pysyn kyllä ihan hyvin kärryillä maailman menosta ilmankin jatkuvaa päivittäistä seuraamista. Keskityn olemaan läheisten kanssa ja teen mukavia juttuja omassa arjessa.

Vierailija
236/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa meni huru-osastolle tämä ketju.

Vierailija
237/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ap luet vielä tätä aloittamaasi ketjua, niin kannattaisiko kysyä pankista asuntolainalle lyhennysvapaata talvikuukausiksi? Siis silloin, kun sähkölaskusi tulevat olemaan korkeimmillaan?

Vierailija
238/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki ole boomerina olleet "kymmeniä vuosia" töissä HALOO!

Itse aloitin säästämisen jo kansakoulussa.

Mä olen nyt eläkkeellä. Menin töihin 15-vuotiaana, koska vanhemmat eivät halunneet kouluttaa mua. Pieni palkka, alivuokralaisasunto. Menin lukioon omakustanteisesti, suoritin sen töiden ohella. Kahta työtä jonkin aikaa. Sitten oli pakko ostaa asunto, jos aikoi asua jossain. Sitten tuli lama. Mut irtisanottiin 3 kertaa. Ehdin olla 20 vuotta töissä.

Tein kaksi lasta ja jäin heti yksinhuoltajaksi kuoleman kautta. En ole leski. Olin liian vanha kuitenkin saamaan vakituista työtä, koska tilanne muuttui.

Rahat, jotka tuli, myös meni. Mitään puskuria ei pystynyt säästämään.

Jäin eläkkeelle. Saan täydentävää kansaneläkettä, koska työeläke on pieni. Lisäksi asumistuki. Netto alle 1400, nyt ekaa kertaa säästymässä 100 euroa puskuriksi, kun ei osta muuta kuin ruokaa.

Kaikilla ei tsägä käy.

En uskonut itselleni käyvän näin. Luulin pääseväni rauhallisille eläkepäiville ilman huolta jokapäiväisestä toimeentulosta.

Luulin voivani jättää lapsillenikin jotain.

Aina ei elämä kohtele hyvin eikä varsinkaan suunnitelmien mukaisesti.

Vierailija
239/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän päälle vielä yyteet töissä ja itänaapuri on todellinen uhka. Puskuri tuli jo käytettyä kun korona vei perheyrityksen. Sähkölämmitteinen talo ei mene kaupaksi. Voi kuinka kaipaan vuotta 2019 kun eleltiin tavallista perhearkea pienine murheineen..

Vierailija
240/406 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vi ttu miten ärsyttävää yleistämistä tietämättä toisten menoista ja kuluista. Pienipalkkainen joutuu usein karsimaan ihan kaikesta siis pyyhkimään tyyliin sormella perseensäkin kun ei oo varaa veskipaperiin saati, että jäisi säästöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän