Alan olla todella uupunut. Koko ajan uhkakuvia talvesta ja kuinka siitä ei selviä
Sähkön hinta pilvissä, talo pitäisi lämmittää, ruokaa pitäisi saada, lainat pitäisi maksaa, teinit pitäisi elättää. Teen kahta työtä, keskimäärin 50-60h viikkoja, palkka ei ole suuri, ja verottajakin vie koko ajan enemmän. Itse alan uupua kun stressaan niin paljon talvea. Pitää olla puskuria, pitää pystyä maksamaan, kaikki pitäisi pystyä raapimaan omasta päänahasta, mistään ei näy helpotusta.
Miten ihmeessä te kaikki muut jaksatte? Tuntuu että monella muulla asiat on hyvin.
Kommentit (406)
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla sitä puskuria. Pienipalkkainenkin pystyy kymmenien vuosien aikana säästämään mukavan summan jos haluaa.
Et selvästikään ole koskaan ollut OIKEASTI pienituloinen.
Minusta tuntuu, että tämä on jopa kansakunnalle hyväksi. Herättelee miettimään ja ehkä oppimaan, mikä on oikeasti tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että tämä on jopa kansakunnalle hyväksi. Herättelee miettimään ja ehkä oppimaan, mikä on oikeasti tärkeää.
Ja sinäkö sen tiedät mikä on. Kultalusikka perseessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Marin kiristää kun sanoi: Emme tue sähköfirmoja vaan laitamme ihmiset maksamaan tuntuvammin sähköstä, että he oppisivat säästämään ja sitten ellei rahat riitä he saavat sähkölaskuunsa kyllä tukea (oliko se Kela).
No kun ihmiset eivätmene hädässäkään sille Kelan luukulle, niin moni tulee kuolemaan kylmyyteen ja kurjana. Rikkaimmat kyllä menevät Kelan luukulle hakemaan jälkikasvulleen kattilaa ja hilavitkutinta.
Mitä järkeä tuossa trollaamisessa on?
Etpä sitä sinä määrittele mikä on trollausta. Marin sanoi näin ja toisaalta tiedän ja olen jututtanut tarpeeksi montaa, että tiedän, ettei köyhät mene sille luukulle kun sähkölasku nousee, he tinkivät muusta sillä tietyille ihmisille ollaan opetettu liiankin hyvin ettei pidä olla kenenkään muun varassa, valtion vähiten.
En nimenomaan trollaa.Tästä kohdasta 53:00 >>> voit itse kuunnella mitä Marin sano, oleppa hyvä :
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Marin kiristää kun sanoi: Emme tue sähköfirmoja vaan laitamme ihmiset maksamaan tuntuvammin sähköstä, että he oppisivat säästämään ja sitten ellei rahat riitä he saavat sähkölaskuunsa kyllä tukea (oliko se Kela).
No kun ihmiset eivätmene hädässäkään sille Kelan luukulle, niin moni tulee kuolemaan kylmyyteen ja kurjana. Rikkaimmat kyllä menevät Kelan luukulle hakemaan jälkikasvulleen kattilaa ja hilavitkutinta.
Etpä sitä sinä määrittele mikä on trollausta. Marin sanoi näin ja toisaalta tiedän ja olen jututtanut tarpeeksi montaa, että tiedän, ettei köyhät mene sille luukulle kun sähkölasku nousee, he tinkivät muusta sillä tietyille ihmisille ollaan opetettu liiankin hyvin ettei pidä olla kenenkään muun varassa, valtion vähiten.
En nimenomaan trollaa.Tästä kohdasta 53:00 >>> voit itse kuunnella mitä Marin sano, oleppa hyvä :
Minun mielestäni tässä kiristetään ihmisiä perustarpeilla kuten lämmön ja valon saatavuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni tässä kiristetään ihmisiä perustarpeilla kuten lämmön ja valon saatavuudella.
Ja kun laskuja on pakko yhä useamman viedä Kelaan, jonne ollaan varattukin rahaa se saa yhä useamman ihmisen polvilleen luukuille ja arvatkaapa ketä he sitten äänestävät- no sitä josta ollaan riippuvaisimpia.
Ihan oikein Orpo toisessa paneelissa protestoi ja sanoi että miksei Valtio auta yhtiöitä suoraan että ihmiset saisivat maksaa itse ne omat laskunsa? Marinin toimet ovat orjuuttavat ja kyykyttävät.
Ja kaikki eivät tule suostumaan kuitenkaan Kelaan, ja kärsivät sitten pahoin jos tulee pakkastalvi. Moni vanhus tuupertuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koska se sota ei ole Suomessa Pääministeri ei nyt ymmärrä ettei suomalaisten tule tinkiä jo perustarpeistaan lämpöön ja suojaan meillä. Meidän hallituksen olisi turvattava perustarpeet kyllä omille kansalaisilleen ihan aina.
Tuleehan tämä varmaan olemaan joillekin vastaava tilanne kuin mitä joillain oli 1990-luvun laman aikaan. Tulot eivät enää riittäneet velkojen ja elämisen maksamiseen. Velkaiset asunnot menivät pankille, velalliselle jäi vain velkaa, joka päätyi ulosottoon. Ei kannattanut enää yrittää saada töitä vaan oli järkevämpää asua vuokralla ja antaa yhteiskunnan maksaa peruseläminen. Surullista se oli silloin ja surullista se tulee olemaan nytkin. Mutta aivan kuten silloinkin, tuo ei osunut läheskään kaikkien suomalaisten kohdalle. Hyvin moni sinnitteli laman yli ja jatkoi elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun laskuja on pakko yhä useamman viedä Kelaan, jonne ollaan varattukin rahaa se saa yhä useamman ihmisen polvilleen luukuille ja arvatkaapa ketä he sitten äänestävät- no sitä josta ollaan riippuvaisimpia.
Ihan oikein Orpo toisessa paneelissa protestoi ja sanoi että miksei Valtio auta yhtiöitä suoraan että ihmiset saisivat maksaa itse ne omat laskunsa? Marinin toimet ovat orjuuttavat ja kyykyttävät.
Ja kaikki eivät tule suostumaan kuitenkaan Kelaan, ja kärsivät sitten pahoin jos tulee pakkastalvi. Moni vanhus tuupertuu.
Mitä yhtiöitä olisi pitänyt auttaa suoraan? Sähköyhtiöitä vai? Nehän keräävät jo nyt ihan hirvittäviä voittoja näiden korotusten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Monella muulla onkin asiat hyvin, koska ei ole sähkölämmitteistä taloa eikä teinejä elätettävänä. Mulla rivitaloasunto, jossa kaukolämpö ja senkin vielä tarjoaa Vantaan Energia, jolla ei ole samanlaisia hintojen korotuspaineita kuin esimerkiksi naapurikaupungin Helenillä. Samasta firmasta vielä sähkönsiirto ja varsinainen sähkö toisesta firmasta määräaikaisella (voimassa vielä pari vuotta) sopimuksella hintaan 11,77 snt/kwh. Lapseni ovat jo aikuisia eikä mulla ole muita elätettäviä kuin itseni ja kissani. Helppo siis sanoa, että asiat on hyvin.
Siitä huolimatta ymmärrän, että monelle tulee vaikea talvi. Jos ei niinkään sähkön vuoksi, niin ainakin ruuan hinnan nousun vuoksi. Mä olen tukenut vähävaraista ystäväperhettäni ostamalla heille ruokaa. Teen kerran kuukaudessa heille ison tilauksen, jolla täytetään pakastin, jääkaappi ja kuivakaapit sekä lisäksi talouspaperit ja pesuaineet. Helpottaa heidän tilanettaan, kun ei tarvitse ostaa kuin noin 1/4 tarvitsemastaan itse ja mä ostan loput 3/4. Eipä tässä yksittäinen ihminen voi muuta tehdä kuin koittaa auttaa jotain sellaista, jolla ei mene hyvin.
Olet aika kultainen ystävä.
Lapsien hankkiminen tällaiseen maailmaan niin niin perheen perustus on hyväksymistä vähävaraisuuteen tai hirveeseen stressiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä yhtiöitä olisi pitänyt auttaa suoraan? Sähköyhtiöitä vai? Nehän keräävät jo nyt ihan hirvittäviä voittoja näiden korotusten vuoksi.
Se on totta. Kun sähköstä on pulaa niin että hinta nousee moninkertaiseksi, niin yhtiöt voivat myydä tuottamansa sähkön moninkertaisella hinnalla asiakkaille. Sähkön tuotantokustannus tuskin nousee vastaavassa suhteessa. Markkinatalous kun nääs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koska se sota ei ole Suomessa Pääministeri ei nyt ymmärrä ettei suomalaisten tule tinkiä jo perustarpeistaan lämpöön ja suojaan meillä. Meidän hallituksen olisi turvattava perustarpeet kyllä omille kansalaisilleen ihan aina.
No koska sota ei ole Suomessa, Marin ei voi sitä lopettaa. Mitä Marinin pitäisi tehdä saadakseen kansainvälinen energiakriisi poistettua maailmasta ja Suomesta? Suomalaisia pitää tukea, kyllä, mutta minkäs teet kun veroja ei ole haluttu vuosikymmeniin maksaa tai sen puoleen periäkään ja toisaalta käyttökohteet vain lisääntyvät. Hoitajatkin haluavat ennätysmäiset palkankorotukset, joihin menee verorahoja niin että veroprosenttia on pakko nostaa jo senkin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan tämä varmaan olemaan joillekin vastaava tilanne kuin mitä joillain oli 1990-luvun laman aikaan. Tulot eivät enää riittäneet velkojen ja elämisen maksamiseen. Velkaiset asunnot menivät pankille, velalliselle jäi vain velkaa, joka päätyi ulosottoon. Ei kannattanut enää yrittää saada töitä vaan oli järkevämpää asua vuokralla ja antaa yhteiskunnan maksaa peruseläminen. Surullista se oli silloin ja surullista se tulee olemaan nytkin. Mutta aivan kuten silloinkin, tuo ei osunut läheskään kaikkien suomalaisten kohdalle. Hyvin moni sinnitteli laman yli ja jatkoi elämäänsä.
Ukkini kertoi että maksoi korkoa asuntolainastaan 28% ja teki ympäripyöreää päivää yrittäjänä, jotta sai korot maksettua ja elämiseen jäi rahaa. On erittäin nuuka edelleen vaikka omaisuus kymmenkertaistunut vuosien aikana.
Mitä, täällä piehtaroidaan jo etukäteen niissä ihanissa kärsimyksen kuvitelmissa! Säästäkää nyt vähän sinnekin kun tilanne on jo päällä.
Ajatelkaa millaisen järkyttävän ahdistavankauniin passion siitä talven yli selviytymisestä voi sitten laatia! Taide syntyy tuskasta.
Sitten kevään koittaesssa huomataan että kaikki onnettomuuden merkit oli kohdallaan mutta me selvittiin! Melkein häpeällistä, kukaan ei kuollut edes nälkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole, koska on jo kyse perustarpeista, kiristämistä tämä on. Osataan muka maailmanpolitiikkaa mutta ei osata suunnitella suhteita niin että kansa saa perustarpeet. Tämä on vain typeryyttä ja ideologista kiristämistä. Jos tässä on parentaalinen hyysääminen vielä lisänä kasvattamiseen niin Pääministeri ei ole enää ihan terve. Kostoa omasta ankeasta lapsuudesta?
Kekkonen pelkäsi päästää Demareita valtaan ja syy oli juuri se, että tiesi heidän ajavan maan polvilleen joka suuntaan. Se vie itsenäisyyden ihmiseltä ajamalla luukuille. Nöyryyttävää. Siinä ei ole mitään jäljellä työväen etujen ajamisesta. Piiruakaan, on kyse vaan ylimielisestä vallanpaisuttamasta eliitistä. Joka nöyryyttää niitä joilla se nousikin aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole taloa, ei ole lapsia, ei velkaa ja säästöjä on joten enköhän pärjää. Elämä on valintoja.
Miten luulet että Suomi pärjäisi, jos kukaan ei uskaltaisi elää, kaikki eläisivät pitkitettyä teiniikää kuten sä?
Ei lapsia, ei pitkän tähtäimen suunnitelmia, pelkkää rilluttelua.
Voi jessus.
Valintojahan ne kaikki on. Ei kai ehkäisyn käyttäminen ja velattomuus tee ihmisestä pelkkää rilluttelijaa tmsp.? Pois sieltä äiti-tornista nyt.
- Eri
(Lapseton 39 v. nainen, vuorotöitä, asuntolainan maksua, opiskelua, läheisiä elämässä ja elämästä nauttimista)
Vierailija kirjoitti:
Kansakunnan tasolla ehkä joo. Mutta ihmiset elävät nykyään enemmän poterossa ilman lähellä olevaa apua, mitä ennen lankapuhelimien aikaa. Pitempään tiukoilla ja köyhänä olleet yksin asuvat ja muistinsa menettäneet kotona sinnittelevät vanhat ihmiset ovat vielä enemmän pulassa.
Itsellä on pikkasen varaa kiristää, mutta ei paljoa. Auto on nytkin koko kesän seissyt tiukasti paikallaan. Hyvin vähän tulee ajettua. Syömisistä on useampi herkku ja turhat juomat jo karsiutuneet. Kaikkien maksujen jälkeen rahaa on vain ruokaan ja jos apteekissa pitää käydä, se voi sekoittaa ruokaostosmietteet.
Koko ajan tähänkin asti on pitänyt tarkasti laskea menot tuloihin sopivasti joten ei mitään paniikkia. Kerrostalokämppä ja halpa sähkösopimus ensi vuoden kesään auttaa tietysti ja vakituinen työpaikka.
Kyllä sinä selviät kuitenkin. Maailma on nähnyt paljon paljon pahempiakin aikoja, ja aina on porukka selvinnyt. Jotenkin se vaan onnistuu, aika näyttää miten.