Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun kaikki pyörii aamuvirkkujen mukaan, en jaksa!

Vierailija
24.09.2022 |

Prkle, taas kerran uneton yö takana, olen yöihminen.

Tätä on nyt yli 20 vuotta koitettu ympäristönkinntoimesta "korjata" vaikka esim työt eivät ole esteenä.

Silti kuulen yhä silloin tällöin kuittailus mm perheeltä, ystäviltä tutuilta jne miten PITÄÄ elää.

Viime yönä luin, selailun nettiä jne ihan hiljaa.

Koska asun rivitalossa, en voi tehdä öisin mitään äänekästä, tästä luulen että osa ihmisistä saanut sen käsityksen että iltavirkut ovat jopa laiskoja?

Täällä on aina siistiä, mutta jos voisin siivota öisin - suursiiuksiakinnolisi huomattavasti useammin, kun virtaa riittäisi eri tavalla.

Ok-taloa toivoesaa, että pääsisi hiljaisuus aikoja pakoon...

Ja muuta maalle kommentit eivät auta, se ei ole vaihtoehto autottomalle.

Ja se rytmi ei korjaannu, ei edes unilääkkeillä - sitäkin kokeiltu, huonoin tuloksin mutta vuosien ajan.

Muita iltavirkkuja paikalla, miten selviätte?

Kommentit (309)

Vierailija
181/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tuo nykyinen työelämä, joka on päivät per*eellään sisätiloissa istumista ja siihen päälle vielä laitteiden näyttöjen tuijottaminen.

Ottakaapa vaikka alkuun yksi viikko, että teette jotain fyysisesti raskasta tuntikausia päivässä, aamusta alkuiltaan. Kyllä muuten uni maistuu! Varsinkin jos tähän saa sisällytettyä vielä runsaasti ulkoilmaa. Sänkyyn tekisi mieli jo kahdeksalta, puoli kymmeneen saa just ja just sinniteltyä. Olen ihan varma, että se iltavirkuinkin hyytyis.

Entisaikoina yleinen vitsinaihe oli ne jotkut laiskat piiat ja rengit, jotka vain nojailivat haukotellen talikkoon ja käpertyivät heinäkasaan päivätorkuille aina kun silmä vältti. Pastorikin heitä saarnoissaan moitti.

Muutenkin laiskuus yhdistettiin unisuuteen. Laiska kuvattiin haukottelevana oliona joka nukahti jopa kirkon penkkiin. Oli sanonta että "aamun virkku, illan torkku, se tapa talon pitää", eli iltavirkkuus oli jopa moraalinen häpeä.

Mun porukat pitää tätä edelleen ohjenuorana ja se on myös mulla iskostunut johonkin syvälle. Järjellä ymmärrän, että se ei tee musta huonoa ihmistä jos luonnollinen rytmi on n. puolesta yöstä ysiin, mut tunnetasolla olen tyytyväisin jos jostain syystä herään vaikka kuudelta. Ihan älytöntä.

Äiti aina siellä vieraillessa puhisee kiukkuisena jos nukun vaikka kymmeneen ja valittaa mulle, kuinka laiskottelen "koko päivän".

Vierailija
182/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni olisi valmis aloittamaan esimerkiksi koulun tunnin-pari myöhemmin, mutta eivät sitten olisi valmiita kuitenkaan jatkamaan päivää iltapäivästä.

Milloin näiden yökukkujille mielestä pitäisi esim. virastojen olla auki? Kaupataan ovat jo auki aika kauan. Jos ei 7-21 välillä ehdi kauppaan, kyllä vika on silloin itsessä.

Suurimmassa osassa maailmaa kaupat on auki ympäri vuorokauden. Suomi kuuluu niihin kummallisiin erikoisuuksiin joissa koko yhteiskunta sulkeutuu Klo: 21.00. Tai no nykyään onneksi kaupat saa olla auki jopa klo:23.00 asti, että parempaan suuntaan ollaan menossa. Mutta onhan nyt aivan naurettavaa että kaupat ja ravintolat eivät saa olla auki juuri niinä kellonaikoina kuin haluavat. Nämä rajoitukset ovat jäänne toisen maailmansodan jälkeiseltä ajalta kun ihannoitiin neuvostoliittoa ja yritettiin kaikin tavoin miellyttää heitä ja näyttää, että katsokaa, meilläkin rajoitetaan vähän kaikkea, me ollaan kans vähän niin kuin te, mut ei ihan.

Miten niin ei saa olla auki? Minun lähelläni on 24/7 Alepa ja 24/7 Prisma.

Noi on poikkeuksia. Suurin osa kaupoista ja kaikki ravintolat ovat ankaran aukiolorajoituksen alaisia. Mitään järjellistä syytä siihen ei ole. 

Googlaa vaikka "kaupan aukiolo rajoitukset" niin huomaat, että vuodesta 2016 ei ole ollut enää mitään rajoitteita.

Ja olihan esim. mäkkärin autokaistat auki 24/7 monessa kaupungissa jo yli 20 vuotta sitten. Anniskeluraflankin saa pitää auki vaikka kellon ympäri, mutta alkoholia ei saa anniskella muutamana tuntina 04-09 välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tuo nykyinen työelämä, joka on päivät per*eellään sisätiloissa istumista ja siihen päälle vielä laitteiden näyttöjen tuijottaminen.

Ottakaapa vaikka alkuun yksi viikko, että teette jotain fyysisesti raskasta tuntikausia päivässä, aamusta alkuiltaan. Kyllä muuten uni maistuu! Varsinkin jos tähän saa sisällytettyä vielä runsaasti ulkoilmaa. Sänkyyn tekisi mieli jo kahdeksalta, puoli kymmeneen saa just ja just sinniteltyä. Olen ihan varma, että se iltavirkuinkin hyytyis.

Kuule ei fyysinen työkään takaa aina hyviä yöunia. Ehkä kunnon ylityö muttei kroppa kestä sitäkään. Veikkaan että fyysinen tekemisesi on pilipalia fyysisen työn rinnalla. Meillä töissä putoilee purkit käytäville tuusannuuskaksi juuri aamuvuoroissa. Ja mä olen päivävirkku eli sopeudun kyllä.

Mutta herätys onkin klo 03.30, näytä mulle se aamuvirkku joka itsekään mielellään herää tuohon aikaan. Todellisuus on, että ne kauppoihin tulevat ruoat kerää bussilastillinen nuokkujia:D

Vierailija
184/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun tein vuosia sitten kolmivuorotöitä. Iltavuoro 14.00 - 22.00 ja yövuoro 22.00 - 6.00 oli helppoja kuin mikä, ja nukuin ihan normaalit 7-8 tunnin unet kummankin jälkeen. Oli pirteä  ja aikaansaava olo eikä rytmit olleet sekaisin vaikka työt tehtiinkin "outoon" aikaan. Mutta se h-tillinen aamuvuoro 6.00 - 14.00! Olin sen neljän aamuvuoropäivän ajan kuin nukkuneen rukous, en saanut unta kuin vasta puolenyön jälkeen vaikka olisin ollut kuinka loppuun väsynyt, ja aamuviideltä soi taas kello. Töiden lisäksi ei ollut virtaa tehdä käytännössä yhtään mitään. 

Olisin ehkä ollut onnellisin ja energisin  jos olisin voinut tehdä pelkkää yövuoroa. Mutta oli tuo kolmivuoro sentään huomattavasti parempi vaihtoehto kuin mennä duuniin seitsemältä tai kahdeksalta ihan joka arkiaamu.

Vierailija
185/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsta mainostaa tätä ketjua, että "tasan kaksi vuotta sitten"

Ensimmäinen viesti kirjoitettu 24.9.2022

Palstalla on lyhyt vuosi?

Vierailija
186/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisaikoina yleinen vitsinaihe oli ne jotkut laiskat piiat ja rengit, jotka vain nojailivat haukotellen talikkoon ja käpertyivät heinäkasaan päivätorkuille aina kun silmä vältti. Pastorikin heitä saarnoissaan moitti.

Muutenkin laiskuus yhdistettiin unisuuteen. Laiska kuvattiin haukottelevana oliona joka nukahti jopa kirkon penkkiin. Oli sanonta että "aamun virkku, illan torkku, se tapa talon pitää", eli iltavirkkuus oli jopa moraalinen häpeä.

Mun porukat pitää tätä edelleen ohjenuorana ja se on myös mulla iskostunut johonkin syvälle. Järjellä ymmärrän, että se ei tee musta huonoa ihmistä jos luonnollinen rytmi on n. puolesta yöstä ysiin, mut tunnetasolla olen tyytyväisin jos jostain syystä herään vaikka kuudelta. Ihan älytöntä.

Äiti aina siellä vieraillessa puhisee kiukkuisena jos nukun vaikka kymmeneen ja valittaa mulle, kuinka laiskottelen "koko päivän".

Juuri tuon takia en sukuloidessa suostu yöpymään kenenkään kotona tai mökillä vaan menen joko takaisin kotiin illaksi tai hommaan oman majoituksen. Ei ole kukaan arvostelemassa jos nukun aamuyhteentoista. Ei kuulu sukulaisille tippaakaan jos olen aamu-uninen, ei ole heidän lompakolta pois.

Vierailija
187/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin suunnattomasti illasta ja yöstä. Saa olla kokonaan omassa maailmassa kun kaikki muut nukkuu. Ei tarvitse miettiä, että joku tulee oven taakse käymään tai soittaa tai mitään muutakaan. Saan olla ajatusteni kanssa, kirjoittaa, lukea ja katsella telkkaria. Ah elän öitä ja iltoja varten. Aamutkin on ihania oikein aikaiset aamut, taas koska muut nukkuu, mutta päivät on saa anasta. 

Vierailija
188/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en siirrä kelloja talviaikaan tällä kertaa ollenkaan. Jään kesäaikaan, niin sitten olen mukavasti tunnin etuajassa kaikesta. Koko kesä kun menee myöhästellessä, niin jospa tämä auttaisi.

Hyvä idea. Voisin kokeilla samaa.

Vierailija
189/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkkuus on perua agraarisesta kulttuurista, jossa navettaan on mentävä aikaisin aamulla oli arki tai pyhä.

Teollisessa ja varsinkin nykyaikaisessa urbaanissa kulttuurissa olisi paljon järkevämpää elää auringon kierron mukaan. Kesällä valvotaan enemmän ja talvella vähemmän eli vain valoisaan aikaan. Keinovalo tekee ihmiselle hallaa kaikkine uniongelmineen sun muineen.

Vierailija
190/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkkuuden "välttämättömyys" oli ymmärrettävää aikana ennen keinovaloa. Kun työt piti siitä syystä ehtiä tekemään valoisaan aikaan. Nykypäivänä aamuvirkkujen ehdoilla pyörivälle yhteiskunnalle ei ole enää mitään pakollista syytä. 

"Suomalaisista aikuisista 47 % on aamuvirkkuja, 41 % päivävirkkuja ja 12 % iltavirkkuja. Epidemiologisissa tutkimuksissa kronotyypin on havaittu olevan yhteydessä sairastavuuteen. Iltavirkuilla on muita useammin univaikeuksia, hengitystieoireita, masennusta, sydän- ja verisuonitauteja sekä tyypin 2 diabetesta."

Jos tarkasetellaan esim yllä olevaa tekstiä, niin miksi ihmeessä näin suuren ihmisjoukon pitää kärsiä terveysongelmista vain sen takia että heidät pakotetaan itselleen luonnottomaan unirytmiin? 

Pitäisikö sitten mieluummin suuren enemmistön eli aamuvirkkujen kärsiä siitä, että heidät pakotettaisiin hyvin pienen vähemmistön eli iltavirkkujen unirytmiin?

Vierailija
191/309 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkkuuden "välttämättömyys" oli ymmärrettävää aikana ennen keinovaloa. Kun työt piti siitä syystä ehtiä tekemään valoisaan aikaan. Nykypäivänä aamuvirkkujen ehdoilla pyörivälle yhteiskunnalle ei ole enää mitään pakollista syytä. 

"Suomalaisista aikuisista 47 % on aamuvirkkuja, 41 % päivävirkkuja ja 12 % iltavirkkuja. Epidemiologisissa tutkimuksissa kronotyypin on havaittu olevan yhteydessä sairastavuuteen. Iltavirkuilla on muita useammin univaikeuksia, hengitystieoireita, masennusta, sydän- ja verisuonitauteja sekä tyypin 2 diabetesta."

Jos tarkasetellaan esim yllä olevaa tekstiä, niin miksi ihmeessä näin suuren ihmisjoukon pitää kärsiä terveysongelmista vain sen takia että heidät pakotetaan itselleen luonnottomaan unirytmiin? 

Pitäisikö sitten mieluummin suuren enemmistön eli aamuvirkkujen kärsiä siitä, että heidät pakotettaisiin hyvin pienen vähemmistön eli iltavirkkujen unirytmiin?

Oletpa typerä.

Vierailija
192/309 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkkuus on perua agraarisesta kulttuurista, jossa navettaan on mentävä aikaisin aamulla oli arki tai pyhä.

Teollisessa ja varsinkin nykyaikaisessa urbaanissa kulttuurissa olisi paljon järkevämpää elää auringon kierron mukaan. Kesällä valvotaan enemmän ja talvella vähemmän eli vain valoisaan aikaan. Keinovalo tekee ihmiselle hallaa kaikkine uniongelmineen sun muineen.

Ihan turhaan nykymaailmassa tuputetaan tätä, että kuudelta ylös ja kahdeksaksi töihin. Monelle iltavirkulle olisi helpotus, jos työt voisi aloittaa edes yhdeksältä. Kaikilla aloilla (esim. kaupat, leipomot) se ei tietysti onnistu, mutta jonkun toimistotyön voisi aloittaa ihan hyvin tuntia myöhemmin.

Vierailija
193/309 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se kaikki pyöri ihan tuon auringon nousun ja laskun, ja sen seurauksena ihmisissä tapahtuvan vireystilaa säätelevän hormonitoiminnan mukaan. Ei me "aamuvirkut" olla sitä keksitty ja päätetty, että suurin osa ihmisistä toimii silloin, kun on luonnonvaloa, ihan joku muu sen on näin järjestänyt. Eikä se meidän "aamuvirkkujen" syy ole, että olet luonnonoikku. Mutta onneksi et ole yksin, vertaistukea varmasti löytyy, ja toivottavasti vielä joskus löydät itsellesi sopivan omakotitalon.

Ihan naurettava selitys Suomen kaltaisessa maassa, jossa valon ja pimeyden vaihtelu on rajua, ja monta kuukautta on pitkät ja pimeät yöt.

Vierailija
194/309 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut raksalla töissä yli 10 vuotta ja edelleen aivan rättiväsynyt aikaisten herätysten takia. En ymmärrä miksi raksalla pitää olla 7.00, eihän siinä ole mitään järkeä, kun esim. kerrostalokämppiä saneeratessa ei voi meluisia töitä edes aloittaa, kun vasta kahdeksalta. En voi käsittää miksi rakennustyömaat aloitetaan niin aikaisin.

Viimeiset yli 10 vuotta olen myös kuunnellut jatkuvasti sitä papatusta, että "Käy aiemmin nukkumaan, niin ei väsytä!" Vaan kun nämä aamuvirkut eivät tajua, ettei sillä unen määrällä ole mitään väliä, kun herätys on niin luonnottoman aikaisin. Minulle on aivan sama käynkö nukkumaan 22.00 vai 24.00, lopputulos on täysin sama, kun herätys on vähän kuuden jälkeen. Koko päivän on sellaisessa tasaisessa koomassa, joka helpottaa vasta, kun pääsee kotiin nukkumaan päiväunet.

Aikaisten herätysten takia olen miettinyt alan vaihtoa monta vuotta, mutta edes tämä jatkuva väsymys ei vain innosta muullekaan alalle, tykkään muuten ammatistani todella paljon.

Vierailija
195/309 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten illanvirkkuna olemisessa tietenkin harmittaa se, että tämä palsta menee ns prime time aikaan kiinni.

Vierailija
196/309 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään illantorkku saisi unta, jos töiden jälkeen vetäisisin parin tunnin unet.

Vierailija
197/309 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään illantorkku saisi unta, jos töiden jälkeen vetäisisin parin tunnin unet.

Entäs, jos valvotun yön ja työpäivän jälkeen ei millään jaksa sinnitellä ja sitten niiden päikkäreiden jälkeen taas valvotaan se seuraava yö?

Vierailija
198/309 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

unen riistämisellä niitä terroristejakin kidutetaan

Vierailija
199/309 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä valittamisen sijaan voi tehdä valintoja, jotka sopivat omaan luontaiseen rytmiin?

Jos aamuherätykset ei nappaa, luulisi silloin ihmisen hakeutuvan ilta- tai yötöihin sekä valitsevan asuinpaikkansa niin, että saa elää häiriintymättä ja häiritsemättä.

Itse olen joustava. Voin herätä viideltä tai kymmeneltä tarpeen mukaan ja olla pirteä. Minulla merkitsee nukuttujen tuntien määrä, ei heräämisaika. Päiväunia en nuku kuin sairaana. Pystyn ruoka- ja juomavalinnoilla myös vaikuttamaan unentuloon, samoin liikuntavalinnoilla.

Vierailija
200/309 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illanvirkut on vaan laiskoja. Ei kai se uni tule, jos päivällä maataan sängyssä.