Kun kaikki pyörii aamuvirkkujen mukaan, en jaksa!
Prkle, taas kerran uneton yö takana, olen yöihminen.
Tätä on nyt yli 20 vuotta koitettu ympäristönkinntoimesta "korjata" vaikka esim työt eivät ole esteenä.
Silti kuulen yhä silloin tällöin kuittailus mm perheeltä, ystäviltä tutuilta jne miten PITÄÄ elää.
Viime yönä luin, selailun nettiä jne ihan hiljaa.
Koska asun rivitalossa, en voi tehdä öisin mitään äänekästä, tästä luulen että osa ihmisistä saanut sen käsityksen että iltavirkut ovat jopa laiskoja?
Täällä on aina siistiä, mutta jos voisin siivota öisin - suursiiuksiakinnolisi huomattavasti useammin, kun virtaa riittäisi eri tavalla.
Ok-taloa toivoesaa, että pääsisi hiljaisuus aikoja pakoon...
Ja muuta maalle kommentit eivät auta, se ei ole vaihtoehto autottomalle.
Ja se rytmi ei korjaannu, ei edes unilääkkeillä - sitäkin kokeiltu, huonoin tuloksin mutta vuosien ajan.
Muita iltavirkkuja paikalla, miten selviätte?
Kommentit (309)
Meen 7 töihin ja joudun heräämään viideltä. Vaikka kuinka yritän sopeutua niin olen aina ihan väsynyt koko illan ja puolinuokun. Yöt nukun katkonaisesti. Vertailun vuoksi, mulle olisi luontaisin aika herätä 8-9 aikaan. Täytyy etsiä työ jonne saa mennä vasta 10.
KLJAKjsaskasasa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yövirkun pitäisi hommata yötyötä. Yöt töissä ja päivät nukkuu.
Luetelkaas tähän missä ammateissa onnistuu työskentely vain iltaisin tai öisin?
Öö vaikkapa kaupan myyjä Prismassa 24/7 myymälässä/McDonaldissa 24/7, terveydenhuoltoalalla onnistuu lähes missä tahansa tehtävässä, lentoasemalla jotkin työtehtävät, taksikuski, baarityöntekijät, saattaisi sopia leipurillekin. Tässä tällaisia, joita tuli ensimmäisten kymmenen sekunnin miettimisen aikana mieleen.
Onko mitään akateemisia töitä? Lääkäri varmaan ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Moni olisi valmis aloittamaan esimerkiksi koulun tunnin-pari myöhemmin, mutta eivät sitten olisi valmiita kuitenkaan jatkamaan päivää iltapäivästä.
Milloin näiden yökukkujille mielestä pitäisi esim. virastojen olla auki? Kaupataan ovat jo auki aika kauan. Jos ei 7-21 välillä ehdi kauppaan, kyllä vika on silloin itsessä.
Suurimmassa osassa maailmaa kaupat on auki ympäri vuorokauden. Suomi kuuluu niihin kummallisiin erikoisuuksiin joissa koko yhteiskunta sulkeutuu Klo: 21.00. Tai no nykyään onneksi kaupat saa olla auki jopa klo:23.00 asti, että parempaan suuntaan ollaan menossa. Mutta onhan nyt aivan naurettavaa että kaupat ja ravintolat eivät saa olla auki juuri niinä kellonaikoina kuin haluavat. Nämä rajoitukset ovat jäänne toisen maailmansodan jälkeiseltä ajalta kun ihannoitiin neuvostoliittoa ja yritettiin kaikin tavoin miellyttää heitä ja näyttää, että katsokaa, meilläkin rajoitetaan vähän kaikkea, me ollaan kans vähän niin kuin te, mut ei ihan.
Itsellä tuo luontainen rytmi on tosi erikoinen. Nukun nimittäin parhaiten silloin, jos saan nukkua klo 06-14 välin. Siis todella sikeästi, en herää kertaakaan ja sitten kun herään niin olen tosi virkeä. Olen koko elämäni koittanut elää aamuvirkkujen rytmiin. Uni välillä 22-06 vain on tosi huonoa. Nukun pinnallisesti koiran unta, heräilen koko ajan, välillä herään keskellä yötä jopa tunneiksi pyörimään sängyssä. Nukkuminen alkaa tuntua jopa vastenmieliseltä, kun se on niin hankalaa. Ja koko päivän sitten tietysti väsyttää. Aina lomilla elän oman rytmini mukaan ja olen paljon virkeämpi, uni on makeaa ja miellyttävää eikä yhtään vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan omasta tahdostasi kiinni, ettäotat itseäsi niskasta kiinni ja ryhdyt kellon kanssa noudattamaan säännöllistä päivärytkiä. Seiskalta ylös ja kympiltä sänkyyn, siinä se on. Joka päivä.
Mitä siellä sängyssä on tarkoitus tehdä tuo aika, jos minulle riittää 5-6 h unet?
Tuskin sinulle oikeasti riittää noin vähäinen uni. Kärsit jollain tapaa, et vain huomaa sitä (vielä).
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on päiväeläin, jonka silmät ei ole sopeutuneet pimeään kuten yöeläimillä. Se on vaan biologinen fakta, jolle ei voi mitään.
Pidä huoli vaan omista silmistäs. Jos sä et näe illalla tai yöllä mitään ja sun on pakko nukkua ja herätä auringon nousun ja laskun mukaan, niin varmaan talvella sitten et ole hereillä kovin montaa tuntia vuorokaudesta. Se ei tarkoita että muilla olisi näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni olisi valmis aloittamaan esimerkiksi koulun tunnin-pari myöhemmin, mutta eivät sitten olisi valmiita kuitenkaan jatkamaan päivää iltapäivästä.
Milloin näiden yökukkujille mielestä pitäisi esim. virastojen olla auki? Kaupataan ovat jo auki aika kauan. Jos ei 7-21 välillä ehdi kauppaan, kyllä vika on silloin itsessä.
Suurimmassa osassa maailmaa kaupat on auki ympäri vuorokauden. Suomi kuuluu niihin kummallisiin erikoisuuksiin joissa koko yhteiskunta sulkeutuu Klo: 21.00. Tai no nykyään onneksi kaupat saa olla auki jopa klo:23.00 asti, että parempaan suuntaan ollaan menossa. Mutta onhan nyt aivan naurettavaa että kaupat ja ravintolat eivät saa olla auki juuri niinä kellonaikoina kuin haluavat. Nämä rajoitukset ovat jäänne toisen maailmansodan jälkeiseltä ajalta kun ihannoitiin neuvostoliittoa ja yritettiin kaikin tavoin miellyttää heitä ja näyttää, että katsokaa, meilläkin rajoitetaan vähän kaikkea, me ollaan kans vähän niin kuin te, mut ei ihan.
Miten niin ei saa olla auki? Minun lähelläni on 24/7 Alepa ja 24/7 Prisma.
Vierailija kirjoitti:
Hae yö töitä.
Yöllä voi pyykätä, tiskata ja imuroida kotona, monessa laitteessa on nykyään yö käyttöön oma ohjelma ja imurista saa yleensä tehoa pienemmälle, silti se on ihan toimiva ei esim lattioita tarvitse imuroida täysillä tehoilla.
Ei yöllä tarvitse olla täysin hiljaa missä asunnossa, mutta kovaa meteliä mikä häiritsee ei saa tuottaa.
Mä en imuroi öisin, mutta siivoan mopilla. Pariin kertaan kun pyyhkii, puhdasta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se kaikki pyöri ihan tuon auringon nousun ja laskun, ja sen seurauksena ihmisissä tapahtuvan vireystilaa säätelevän hormonitoiminnan mukaan. Ei me "aamuvirkut" olla sitä keksitty ja päätetty, että suurin osa ihmisistä toimii silloin, kun on luonnonvaloa, ihan joku muu sen on näin järjestänyt. Eikä se meidän "aamuvirkkujen" syy ole, että olet luonnonoikku. Mutta onneksi et ole yksin, vertaistukea varmasti löytyy, ja toivottavasti vielä joskus löydät itsellesi sopivan omakotitalon.
Itseasiassa aamuvirkut ovat se "luonnon poikkeus". Heidän sisäinen kellonsa toimii etuajassa. Suurin osa ihmisistä ei ole aamuvirkkuja.
Sitäpaitsi entisaikaankin oli tärkeää että osa ihmisistä pystyi vartioimaan öisin kun toiset nukkuvat. Niin se on nykyisinkin, ehkä jopa enemmän. Paljon tehdään yövuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tuo luontainen rytmi on tosi erikoinen. Nukun nimittäin parhaiten silloin, jos saan nukkua klo 06-14 välin. Siis todella sikeästi, en herää kertaakaan ja sitten kun herään niin olen tosi virkeä. Olen koko elämäni koittanut elää aamuvirkkujen rytmiin. Uni välillä 22-06 vain on tosi huonoa. Nukun pinnallisesti koiran unta, heräilen koko ajan, välillä herään keskellä yötä jopa tunneiksi pyörimään sängyssä. Nukkuminen alkaa tuntua jopa vastenmieliseltä, kun se on niin hankalaa. Ja koko päivän sitten tietysti väsyttää. Aina lomilla elän oman rytmini mukaan ja olen paljon virkeämpi, uni on makeaa ja miellyttävää eikä yhtään vastenmielistä.
Mulla on suurinpiirtein ihan toi sama rytmi silloin kun siihen on mahdollisuus. Eli rytmini liukuu luonnollisesti juuri tuohon aikaan silloin kun ei ole pakottavaa tarvetta keinotekoisesti pitää yllä jotain muuta rytmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei saa olla auki? Minun lähelläni on 24/7 Alepa ja 24/7 Prisma.
Noi on poikkeuksia. Suurin osa kaupoista ja kaikki ravintolat ovat ankaran aukiolorajoituksen alaisia. Mitään järjellistä syytä siihen ei ole.
just toi, että kun menet aamulla töihin, olet aamupäivän ihan zombi. Keho on näennäisesti hereillä mutta aivot "nukkuu".
Sitten iltauutisten jälkeen, kun pitäisi mennä nukkuun, niin aivot onkin täydessä terässä, haluat mennä koneelle, tehdä ja tarkistaa työjuttuja. Teet ja tarkistat tunnissa ne laskelmat uudelleen, mitä teit töissä koko aamupäivän aivosumussa.
Sitten se, että jos sä tuskalla ja vaivalla saat päivärytmisi sellaiseksi, että heräät kukonlaulun aikaan, sinnittelet päivät ilman päikkäreitä ja menet illalla nukkumaan aikaisin, sitä rytmiä kestää korkeintaan pari viikkoa.
Se on melkoinen rasitus keholle ja mielelle kun yrität väkisin saada sen rytmin. Alussa valvot vuorokauden ympäri, koska sitoudut siihen, että et ota päikkäreitä.
Sitten nukut vain 4h. koska kun päikkärit jää pois nukahdat aikaisin koska olet puolikuollut väsymyksestä MUTTA joku sisäinen kello herättää sinut jo joskus 1-2 aikaan aamuyöstä ja valvot lopun yötä pirteänä.
Vihdoin unirytmi tasoittuu, lähinnä koska kehosi on niin puolikuollut ja rasittunut väsymyksestä, että heräät kukonlaulun aikaan ja menet jo "koomassa" normiaikaan nukkumaan.
Ikävä kyllä tätä iloa ei kestä kauaa. Kun kehosi ja aivosi on toipuneet rasituksesta, minkä vuorokausirytmin vaihto aiheutti, unirytmi alkaa taas pikkuhiljaa automaattisesti hivuttautua kohti yövalvomista. Vaikka kuinka menisit sinne petiin jo 10:00 pyöriin.
Se on tuo nykyinen työelämä, joka on päivät per*eellään sisätiloissa istumista ja siihen päälle vielä laitteiden näyttöjen tuijottaminen.
Ottakaapa vaikka alkuun yksi viikko, että teette jotain fyysisesti raskasta tuntikausia päivässä, aamusta alkuiltaan. Kyllä muuten uni maistuu! Varsinkin jos tähän saa sisällytettyä vielä runsaasti ulkoilmaa. Sänkyyn tekisi mieli jo kahdeksalta, puoli kymmeneen saa just ja just sinniteltyä. Olen ihan varma, että se iltavirkuinkin hyytyis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae yö töitä.
Yöllä voi pyykätä, tiskata ja imuroida kotona, monessa laitteessa on nykyään yö käyttöön oma ohjelma ja imurista saa yleensä tehoa pienemmälle, silti se on ihan toimiva ei esim lattioita tarvitse imuroida täysillä tehoilla.
Ei yöllä tarvitse olla täysin hiljaa missä asunnossa, mutta kovaa meteliä mikä häiritsee ei saa tuottaa.Taloyhtiöissä on hiljaisuus klo 23-7 (mikä on eri asia kuin päiväaika jossa "elämisen ääniä" tulee sietää - tiettyyn tasoon asti, vrt. kotirauha) ja toisten unta tulee kunnioittaa. Jos naapuri joskus alkaa imuroimaan klo 01 niin teen heti valituksen sillä täällä äänieristys on olematon ja imurointi yöllä herättää varmasti. Toinen vaihtoehto on alkaa elää täysillä klo 7.01 niin kukaan ei sitten saisi nukkua koskaan rauhassa ja psykoosissa olisi koko talo.
No ehkä sitten jos joku toistuvasti imuroi klo 01 mutta aika turhan riskin naapurisuhteissa otat jos yhden imurointikerran takia alat jotain lappuja raapustelemaan.
Usein siihen yhtäkkiseen/satunnaiseen yöimurointiin voi olla ihan looginen. Jos lattialle tippuu vaikkapa vesilasi tai jotain muuta vaarallista jostain pöydältä yöllä vessaan haahuillessa niin eipä sitä esim. taaperoperheessä voida jättää siivoamatta.
Voin sanoa että pahempaakin on. Kerran alkoi naapuri poramaan klo 02 yöllä. Lähinnä nauratti että sillä oli pokkaa. Mutta siinä talossa olikin erikoisia naapureita. :D on mulla rumpalikin ollut naapurissa. Se olikin sitten jokapäiväinen juttu ja oikeasti häiritsevää.
Ehkä karuin äänin (ironista kyllä) oli naapurista yöllä kuuluva selkeä oksennuksen ääni. Meinasin itsekin oksentaa, se ääni oli ihan kauhea.
Vierailija kirjoitti:
Se on tuo nykyinen työelämä, joka on päivät per*eellään sisätiloissa istumista ja siihen päälle vielä laitteiden näyttöjen tuijottaminen.
Ottakaapa vaikka alkuun yksi viikko, että teette jotain fyysisesti raskasta tuntikausia päivässä, aamusta alkuiltaan. Kyllä muuten uni maistuu! Varsinkin jos tähän saa sisällytettyä vielä runsaasti ulkoilmaa. Sänkyyn tekisi mieli jo kahdeksalta, puoli kymmeneen saa just ja just sinniteltyä. Olen ihan varma, että se iltavirkuinkin hyytyis.
No kyllä minä olin iltavirkku vielä nuorempanakin kun ei älypuhelimia ollut. Olen 32.
Älypuhelimet on yleistyneet Suomessa vasta joskus 2012-2015 välillä. 2012 niitä ei meillä nuorilla ollut juuri kellään, itsekin pidin niitä turhana.
Vierailija kirjoitti:
Entisaikoina yleinen vitsinaihe oli ne jotkut laiskat piiat ja rengit, jotka vain nojailivat haukotellen talikkoon ja käpertyivät heinäkasaan päivätorkuille aina kun silmä vältti. Pastorikin heitä saarnoissaan moitti.
Muutenkin laiskuus yhdistettiin unisuuteen. Laiska kuvattiin haukottelevana oliona joka nukahti jopa kirkon penkkiin. Oli sanonta että "aamun virkku, illan torkku, se tapa talon pitää", eli iltavirkkuus oli jopa moraalinen häpeä.
Se on vähän mihin totuttaa itsensä. Mä oon käynyt kaikki vaiheet läpi. Meluiten olisin taas aamuvirkku. No siihen pitää pyrkiä.
jos yhtään yökukkujia lohduttaa, niin kun 70v. pamahtaa mittariin, niin herääminen alkaa aikaistua huomattavasti. Vanhukset herää luonnostaan jo kukonlaulun aikaan.
Ilmeisesti syynä on joku evoluutio-juttu kun vanhukset tarvitsevat auringon d-vitamiinilisää.
Mutta aina on ollut yövirkkuja koska sellaiset alkuihmis -heimot pärjäsivät paremmin joissa jotkut oli yöllä hereillä ja valppaana petojen varalta. Se on siis evoluution tuotos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis missä maailmassa sinä elät? Suomessa vain alkoholin anniskeluun /myyntiin kohdistuu rajoituksia. Kaupat ja raflat saa olla auki 24/7. Pk-seudulla on useita hypermarketteja auki aina.
Parasta ois , että vois tehdä aamulla pari tuntia, sitten pari tuntia omia hommia, sitten jaksoissa loput työtä-omia juttuja, mun työssä se ois mahdollista ja tehtyjä töitä/työaikaakin pystyttäisiin seuraamaan, mutta kun ei oo joustoa eikä mitenkään pystytä muuttamaan kivikautisia käytäntöjä/asenteita. Joten istutaan sitten monta tuntia putkeen ja takuulla tätä menoa joudutaan ennenaikaiselle sairaseläkkeelle.