Kun kaikki pyörii aamuvirkkujen mukaan, en jaksa!
Prkle, taas kerran uneton yö takana, olen yöihminen.
Tätä on nyt yli 20 vuotta koitettu ympäristönkinntoimesta "korjata" vaikka esim työt eivät ole esteenä.
Silti kuulen yhä silloin tällöin kuittailus mm perheeltä, ystäviltä tutuilta jne miten PITÄÄ elää.
Viime yönä luin, selailun nettiä jne ihan hiljaa.
Koska asun rivitalossa, en voi tehdä öisin mitään äänekästä, tästä luulen että osa ihmisistä saanut sen käsityksen että iltavirkut ovat jopa laiskoja?
Täällä on aina siistiä, mutta jos voisin siivota öisin - suursiiuksiakinnolisi huomattavasti useammin, kun virtaa riittäisi eri tavalla.
Ok-taloa toivoesaa, että pääsisi hiljaisuus aikoja pakoon...
Ja muuta maalle kommentit eivät auta, se ei ole vaihtoehto autottomalle.
Ja se rytmi ei korjaannu, ei edes unilääkkeillä - sitäkin kokeiltu, huonoin tuloksin mutta vuosien ajan.
Muita iltavirkkuja paikalla, miten selviätte?
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
Miksi lasten koulut alkavat niin usein kello 8? Aikuisetkin saavat nykyään yhä useammassa paikassa aloittaa työt halutessaan kello 9 kun on liukuvia työaikoja ja etätöitä.
Tämäpä juuri!
niiih, joillain aamuvirkku alkaa kolistelemaan talossa klo 5 aamulla, ja koirakin viedä ulos pikku kävelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkkuuden "välttämättömyys" oli ymmärrettävää aikana ennen keinovaloa. Kun työt piti siitä syystä ehtiä tekemään valoisaan aikaan. Nykypäivänä aamuvirkkujen ehdoilla pyörivälle yhteiskunnalle ei ole enää mitään pakollista syytä.
"Suomalaisista aikuisista 47 % on aamuvirkkuja, 41 % päivävirkkuja ja 12 % iltavirkkuja. Epidemiologisissa tutkimuksissa kronotyypin on havaittu olevan yhteydessä sairastavuuteen. Iltavirkuilla on muita useammin univaikeuksia, hengitystieoireita, masennusta, sydän- ja verisuonitauteja sekä tyypin 2 diabetesta."
Jos tarkasetellaan esim yllä olevaa tekstiä, niin miksi ihmeessä näin suuren ihmisjoukon pitää kärsiä terveysongelmista vain sen takia että heidät pakotetaan itselleen luonnottomaan unirytmiin?
Pitäisikö sitten mieluummin suuren enemmistön eli aamuvirkkujen kärsiä siitä, että heidät pakotettaisiin hyvin pienen vähemmistön eli iltavirkkujen unirytmiin?
Oletpa typerä.
Et siis osannut vastata yksinkertaiseen kysymykseen? :D
Miksi ketään pitäisi pakottaa elämään väärän unirytmin mukaan?
Aiempi vastaaja oli oikeassa. On typerää korjata iltavirkkujen vaikeudet siirtämällä ne vaikeudet aamuvirkkujen ongelmiksi. On typerää edes ehdottaa sellaista.
Ennen alkoi esikoulu 10:00 nykyään 9:00. Aikaisempaan suuntaan on menty kaikessa. Jos koulut alkaisi useammin kello 9:00 olisi nuorilla helpompaa.
"Miksi ketään pitäisi pakottaa elämään väärän unirytmin mukaan?"
Onko armeiija jo käyty? /(No, ei tarvii vastata).
Vierailija kirjoitti:
Ennen alkoi esikoulu 10:00 nykyään 9:00. Aikaisempaan suuntaan on menty kaikessa. Jos koulut alkaisi useammin kello 9:00 olisi nuorilla helpompaa.
Onhan tuossa hieman ideaa, saa aamun tehtävät tehtyä, vaan silloin kun meillä eskari nuoria, niin abt klo 8.30 paikalla. En muista oliko eskarissa jotain aamupalaa. IPv kerhossa oli jotain tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa hieman ideaa, saa aamun tehtävät tehtyä, vaan silloin kun meillä eskari nuoria, niin abt klo 8.30 paikalla. En muista oliko eskarissa jotain aamupalaa. IPv kerhossa oli jotain tarjolla.
Tosin jotkut aivan puhki jo siinä iltapv. saatossa että uni maittoi hetkeksi, ja sit sama rumba jatkui. Vaan onhan sekin kun isoja ryhmiä niin veto voi olla vähissä välillä.
Vierailija kirjoitti:
Moni olisi valmis aloittamaan esimerkiksi koulun tunnin-pari myöhemmin, mutta eivät sitten olisi valmiita kuitenkaan jatkamaan päivää iltapäivästä.
Milloin näiden yökukkujille mielestä pitäisi esim. virastojen olla auki? Kaupataan ovat jo auki aika kauan. Jos ei 7-21 välillä ehdi kauppaan, kyllä vika on silloin itsessä.
Uudella maalla isot kaupat auki 24 h/vrk. Eipä juuri virastojen tarvi olla auki, kun kaikki hoituu netissä. Aika monella tosi rajoitetut aukioloajat, pari päivää viikossa tms.
No ei todellakaan pyöri! Kun herään about 3-4 niin pitää oottaa seiskaan asti että voi alkaa puuhastella tai käydä kaupassa. Hiljaa hissutellen oon koneella tai katton telkkua. Viikonloput on pahimmat kun kaupat ja ostarit aukee myöhemmin. Mutta jossei saa nukuttua niin minkäs teet?
Suomessa tosiaan mennään aikaisin kouluun ja työhön. Ennen koulut alkoi joskus myöhemmin. Ei kait se lapsille ole kivaa tai aikuisillekaan varsinkin talvisin.
Aloittaja vaan valvoo muutaman vuorokauden putkeen niin lopulta se unikin tulee ihan mihin aikaan hyvänsä. Jos herätyskello herättää aamulla esim klo 8 joka aamu niin kyllä se kroppa siihen sopeutuu että illalla on mentävä nukkumaan. Joka muuta väittää on hölmäö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se kaikki pyöri ihan tuon auringon nousun ja laskun, ja sen seurauksena ihmisissä tapahtuvan vireystilaa säätelevän hormonitoiminnan mukaan. Ei me "aamuvirkut" olla sitä keksitty ja päätetty, että suurin osa ihmisistä toimii silloin, kun on luonnonvaloa, ihan joku muu sen on näin järjestänyt. Eikä se meidän "aamuvirkkujen" syy ole, että olet luonnonoikku. Mutta onneksi et ole yksin, vertaistukea varmasti löytyy, ja toivottavasti vielä joskus löydät itsellesi sopivan omakotitalon.
Heh! sinuakin ahdistaa herätä aamulla herätyskellon ääneen. Mieluummin sinäkin valvoisit yli puolen yön ja heräisit joskus aamupäivällä.
Aamuvirkku ei edes tarvitse herätyskelloa. Itse herään ilman sitäkin ennen viittä viimeistään, lomallakin. Joskus olisi ihan kiva nukkua pitkään, mutta kun ei vaan onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on päiväeläin, jonka silmät ei ole sopeutuneet pimeään kuten yöeläimillä. Se on vaan biologinen fakta, jolle ei voi mitään.
Miksi tätä biologista faktaa ei huomioida siinä minkä aikavyöhykkeen rytmissä eletään.
Mehän eletään vieläkin Moskovan aikaa, johon alunperin päädyttiin jotta kaupankäynti venäläisten kanssa olisi helpompaa. Kesäaika kellojensiirtelyineen vielä pahentaa tilannetta entisestään.Tämän takia joudummen heräämään aamuisin kun on vielä pimeää ja illalla vastaavasti nautitaan auringonpaisteesta. Eikö olisi luonnollisempaa herätä vasta auringon noustua ja mennä nukkumaan sitten kun on pimeää.
Aika mahdotonta olisi sellainen rytmi, että keskitalvella heräisi vasta auringon noustua ja menisi nukkumaan, kun pimenee. Päivä jäisi aika lyhyeksi. Ja itse ainakin ottaisin edes lyhyen valoisan ajan työpäivän jälkeen, siksi olen aikaistanut työpäiväni alkamaan jo klo 7 aikaan. Vaikka olisimme koko vuoden talviajassa, ovat aamut suuren osan vuodesta pimeitä. Kesällä sitten taas auringon on turha nousta jo aamuyöstä tuntia nykyistä aikaisemmin.
Just oli yhden työtoverin kanssa puhetta sellaisesta rytmistä, mihin itse parhaiten luontuu. Työtoveri totesi, että hän on iltavirkku ja menisi mielellään yöunille siinä yhden aikaa ja heräisi myöhään ja aloittaisi työt vasta keskipäivän aikaan, jos mahdollista. Mutta kun ei ole mahdollista. Hän ei vain lähde käyntiin, taustalla jotain sairauttakin joka vaikuttaa siihen ettei ihan parissa sekunnissa vain pääse ylös.
Minun rytmini on pikkasen myöhäistynyt ja sitä on ollut pahuksen vaikea hyväksyä. Jos aikaisemmin jaksoin nousta salamana kuudelta, niin nyt 30-45 minuuttia myöhäisempi herätys auttaa siihen että aamu alkaa paremmin eikä aamu tunnu pistoolilta ohimolla. Tykkään olla aikaisessa jotta työtkin voi lopettaa aikaisin, mutta nyt täytyy vain hyväksyä tämä pieni jousto, jotta itse voi paremmin. Hyvinvointi voi olla pienestäkin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tosiaan mennään aikaisin kouluun ja työhön. Ennen koulut alkoi joskus myöhemmin. Ei kait se lapsille ole kivaa tai aikuisillekaan varsinkin talvisin.
Kivaa on sitten olla koko valoisa aika koulussa/työssä ja koko loppupäivä pimeässä?
Suomessa ei mennä aikaisin kouluun tai työhön. Monessa maassa koulupäivä alkaa jo klo 7.
Itsellä ainakin iän myötä on päivärytmi muuttunut aikaisemmaksi. Nyt on lomallakin vaikea saada nukuttua pidempään kuin 5:30 tai 6. Onneksi on liukuva työaika eikä tarvitse odottaa klo 8 ennen töiden aloitusta. Joskus oikein toivon ja "päätän", että huomenna nukun pitkään. Tulos on, että herään ihan yhtä aikaisin kuin ennenkin ja luovutan viimeistään klo 7. Ärsyttää, kun puoliso nukkuu pidempään ja joutuu olemaan hissukseen pitkään. Eikä yksin itsellekään viitsi keittää kahvia. Sitäkin joutuu siis odottamaan pitkään. Onneksi hänkin on viime aikoina alkanut herätä aikaisemmin. Toivottavasti jatkaakin niin. Muuten tuntuu, että se tehokkain vaihe päivästä menee hukkaan, eli aamu ja aamupäivä. Puolenpäivän jälkeen alkaa pikku hiljaa energia hiipua.
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkku ja iltavirkku on pskapuhetta. Jokainen voi itse päättää millaista vuorokausirytmiä noudattaa.
Voihan ihminen toki pakottaa nukkumaanmeno- ja herätysaikansa. Totta. Tämä ei kuitenkaan poista sitä, että
a) aamu- ja iltavirkun vireys on jakautunut _täysin_ eri tavalla hereilläoloajan yli: toinen on tikkana vartti herätyksestä, toinen vasta tunteja sen jälkeen - ja illalla roolit ovat toisin päin
b) yökukkumiselle on ihan luonnollinen peruste eikä evoluutio ole sitä ehtinyt muuttamaan - miten ihmiskunta olisi selviytynyt hengissä, jos kaikilla olisi ollut sama vuorokausirytmi?
c) itselle epäsopivan rytmin noudattaminen on kuormittavaa, stressaavaa ja epäterveellistä - siihen voi pakottautua, mutta se ei ole hyvä juttu
"Eiköhän se kaikki pyöri ihan tuon auringon nousun ja laskun, ja sen seurauksena ihmisissä tapahtuvan vireystilaa säätelevän hormonitoiminnan mukaan. Ei me "aamuvirkut" olla sitä keksitty ja päätetty, että suurin osa ihmisistä toimii silloin, kun on luonnonvaloa, ihan joku muu sen on näin järjestänyt. Eikä se meidän "aamuvirkkujen" syy ole,"
Suomessa nyt se päivän pituus vaihtelee pahimmillaan nollan ja 24 tunnin välillä joten en nyt ihan osta sellaisenaan väitettä että aamuvirkut vain noudattaisivat valon rytmiä. Minkä vuodenajan tai kuukauden luonnonvalon mukaan te siis toimitte ja miten se toimii vuoden ympäri?
Mulla on sama kuin tällä työkaverilla. Klo 1-1.30 on mulle sopiva aika nukahtaa. Onneksi asun yksin nykyisin, niin ei tarvii sovitella aikatauluja.
Aamut on vaikeita. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja aloitan jokaisen päivän vajaatoimintaisena, kunnes otan lääkkeen. Mun kroppa on hidas imeyttämään ja siksi en sovi mitään ekaan kahteen tuntiin kun olen herännyt. Herään klo 10 ja olen kunnossa vasta klo 12.
Yhteen duunipaikkaan piti mennä 8.30 puolisen vuotta ja oli hankalaa. Autolla ajoin paikalle mutta matkasta en muistanut mitään. Kerran törmäsin peuraan ajaessani. Ei vain hoksottimet toimineet.
Olen joskus yrittänyt ottaa kilpparilääkkeen esim klo 6, mutta en saa kroppaani tahtiin.
Miksi tätä biologista faktaa ei huomioida siinä minkä aikavyöhykkeen rytmissä eletään.
Mehän eletään vieläkin Moskovan aikaa, johon alunperin päädyttiin jotta kaupankäynti venäläisten kanssa olisi helpompaa. Kesäaika kellojensiirtelyineen vielä pahentaa tilannetta entisestään.
Tämän takia joudummen heräämään aamuisin kun on vielä pimeää ja illalla vastaavasti nautitaan auringonpaisteesta. Eikö olisi luonnollisempaa herätä vasta auringon noustua ja mennä nukkumaan sitten kun on pimeää.