Kun kaikki pyörii aamuvirkkujen mukaan, en jaksa!
Prkle, taas kerran uneton yö takana, olen yöihminen.
Tätä on nyt yli 20 vuotta koitettu ympäristönkinntoimesta "korjata" vaikka esim työt eivät ole esteenä.
Silti kuulen yhä silloin tällöin kuittailus mm perheeltä, ystäviltä tutuilta jne miten PITÄÄ elää.
Viime yönä luin, selailun nettiä jne ihan hiljaa.
Koska asun rivitalossa, en voi tehdä öisin mitään äänekästä, tästä luulen että osa ihmisistä saanut sen käsityksen että iltavirkut ovat jopa laiskoja?
Täällä on aina siistiä, mutta jos voisin siivota öisin - suursiiuksiakinnolisi huomattavasti useammin, kun virtaa riittäisi eri tavalla.
Ok-taloa toivoesaa, että pääsisi hiljaisuus aikoja pakoon...
Ja muuta maalle kommentit eivät auta, se ei ole vaihtoehto autottomalle.
Ja se rytmi ei korjaannu, ei edes unilääkkeillä - sitäkin kokeiltu, huonoin tuloksin mutta vuosien ajan.
Muita iltavirkkuja paikalla, miten selviätte?
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Se on tuo nykyinen työelämä, joka on päivät per*eellään sisätiloissa istumista ja siihen päälle vielä laitteiden näyttöjen tuijottaminen.
Ottakaapa vaikka alkuun yksi viikko, että teette jotain fyysisesti raskasta tuntikausia päivässä, aamusta alkuiltaan. Kyllä muuten uni maistuu! Varsinkin jos tähän saa sisällytettyä vielä runsaasti ulkoilmaa. Sänkyyn tekisi mieli jo kahdeksalta, puoli kymmeneen saa just ja just sinniteltyä. Olen ihan varma, että se iltavirkuinkin hyytyis.
Fyysisen rasituksen aiheuttama väsymys ja luonnollinen unirytmi on kaksi aivan eri asiaa. Tekstin perusteella kirjoittaja on joko +60 vuotias käppänä, muinaisine ajatusmalleineen tai sitten nuori, mutta aivoton taukki.
Vierailija kirjoitti:
Meen 7 töihin ja joudun heräämään viideltä. Vaikka kuinka yritän sopeutua niin olen aina ihan väsynyt koko illan ja puolinuokun. Yöt nukun katkonaisesti. Vertailun vuoksi, mulle olisi luontaisin aika herätä 8-9 aikaan. Täytyy etsiä työ jonne saa mennä vasta 10.
En tiedä, mitä teet, mutta tuohan voi olla myös ammatistasi kiinni. Sinun pitää hakeutua hoito-, kauppa- tai ravintola-alalle. Vaihtoehtoja on useita. Varmaan joku haluaa vaihtaa 13-21 vuorot aamu tai yövuoroihin. Itse esimerkiksi voisin työskennellä aamukuudesta eteenpäin.
Olen aamuvirkku ja aina ollut aamuvirkku.
Mutta ei se ole mikään hyve, että aloitan työt klo 7, kun joku toinen klo 9. Se on samanlainen piirre kuin vasenkätisyys, tai punatukkaisuuskin.
Kaikkien pitäisi jo tässä vaiheessa tietää se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on päiväeläin, jonka silmät ei ole sopeutuneet pimeään kuten yöeläimillä. Se on vaan biologinen fakta, jolle ei voi mitään.
Yli puolet ihmisistä on iltavirkkuja. Miten selität tämän? Olisiko linkkiä laittaa johonkin tutkimukseen, joka todistaa ihmisten olevan (vain) päiväeläimiä, eikä iltavirkkuja siis ole?
Voit tehdä itse sellaisen tutkimuksen. Kokeile elää yö metsässä ilman keinovaloa ja sitten päivällä. Kumpi on helpompaa. Ja koita ottaa samassa vireystilassa nokoset auringon alla ja sitten kuunvalossa.
Kukaan ei sanonut, etteikö ihmisillä olisi erilaisia vuorokausirytmejä, mutta auringonvalo säätelee kuitenkin aika paljon. Itse ainakin nukun kesällä vähemmän kuin talvella.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen 8- 16 duunia. Vihaan aamuherätyksiä, en saa illalla ennen klo 24 unta. Ei auta mikään, uni ei vain tule. Aamuisin olen aina pökkyrässä ja on pakko nukkua 2h unet kotiin tultuani. En ole koskaan töissä pirteä. Olen katsellut etätöitä, iltatöitä, mutta ei 50+ enää mihinkään pääse. Tuntuu, että koko elämä pyörii tämän nukkumisen ympärillä. Jospa eläisimme unelmaelämässä, jossa voisimme suunnitella työaikamme itse. Minä olisin todella tuottava iltaisin.
Täällä toinen iltavirkku viisikymppinen, joka on koko elämänsä kärsinyt aamuvuoroista (omalla alallani työt alkavat pääsääntöisesti klo 8). No, tein lopulta päätöksen lopettaa tämä hulluus, joka vei terveyteni ja elämänhaluni. Perustin yrityksen, ja päätän omista aikatauluistani ihan itse. Teen töitä pääasiassa kotona ja koneella, asiakkaat ainoastaan sähköpostin päässä joten voin tehdä töitä millin haluan. Eli elän nyt sitä mainitsemaasi unelmaelämää, ja suunnittelen työaikani itse. Toki töitä joutuu painamaan, koska yrittäjyys ei tässä maassa ole mitään helppoa hommaa kaikkien maksujen ja byrokratian pyörteissä. En silti vaihtasi tätä mihinkään, suosittelen :)
Vierailija kirjoitti:
En minäkään illantorkku saisi unta, jos töiden jälkeen vetäisisin parin tunnin unet.
Ei mitään ongelmaa nukahtaa illalla, vaikka olisi ottanut tunnin päikkärit, uni tulee kyllä helposti vaikka jo kymmeneltä. Ongelma onkin aamun aikainen herätys, ei sillä ole mitään merkitystä mihin aikaan on käynyt nukkumaan, jos joutuu heräämään kuudelta.
Vierailija kirjoitti:
Illanvirkut on vaan laiskoja. Ei kai se uni tule, jos päivällä maataan sängyssä.
Nehän ne laiskoja ovat, jotka aikaisin nukkumaan menevät, kun muka niin väsyttää.
Just! Itse olen illan virkku ja aamun torkku. Talossa, jossa asun asuu paljon vanhempia ihmisiä, joilla on käsittämätön tarve avata joko telkku tai radio, näissä sitten laitetaan nupit kaakkoon heti kuudelta, sunnuntain jumalanpalvelus pitää toki kaikkien asukkaiden kuulla, oli asukas sitten jonkun piruntorjunta systeemin jäsen tai ei. En toki ole nuori minäkään, mutta auta armias, jos vähänkään kovemmalla kuuntelen esim Uriah Heeppiä, Rolling Stonesia, Fleetwood Macia, Lou Reediä tai Brucea ymm.... alkaa pihalla kuulua pihaparlamentin mielensäpahoiianeiden kiivas keskustelu ja tottakai ikkunani alla. Nuoruuteni lemppareita ovat. Olen muutaman vuoden kuluttua 70v ja iästä huolimatta ikuinen rokkari tai hevi-ihminen... seuraavana aamuna, kun kello kuutta käy......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkkuuden "välttämättömyys" oli ymmärrettävää aikana ennen keinovaloa. Kun työt piti siitä syystä ehtiä tekemään valoisaan aikaan. Nykypäivänä aamuvirkkujen ehdoilla pyörivälle yhteiskunnalle ei ole enää mitään pakollista syytä.
"Suomalaisista aikuisista 47 % on aamuvirkkuja, 41 % päivävirkkuja ja 12 % iltavirkkuja. Epidemiologisissa tutkimuksissa kronotyypin on havaittu olevan yhteydessä sairastavuuteen. Iltavirkuilla on muita useammin univaikeuksia, hengitystieoireita, masennusta, sydän- ja verisuonitauteja sekä tyypin 2 diabetesta."
Jos tarkasetellaan esim yllä olevaa tekstiä, niin miksi ihmeessä näin suuren ihmisjoukon pitää kärsiä terveysongelmista vain sen takia että heidät pakotetaan itselleen luonnottomaan unirytmiin?
Pitäisikö sitten mieluummin suuren enemmistön eli aamuvirkkujen kärsiä siitä, että heidät pakotettaisiin hyvin pienen vähemmistön eli iltavirkkujen unirytmiin?
Oletpa typerä.
Et siis osannut vastata yksinkertaiseen kysymykseen? :D
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkku ja iltavirkku on pskapuhetta. Jokainen voi itse päättää millaista vuorokausirytmiä noudattaa.
Tämä on periaatteessa totta. Jotkut vain elää luontaisesti mielellään jotain tiettyä rytmiä. Useimmilla se on nukkua yöt ja valvoa päivät. Minä taas olen aina ollut kaikkea muuta kuin aamuihminen. Teen töissä pelkkää iltavuoroa ihan omasta tahdostani, koska haluan nukkua aamut. Jos olen joskus tehnyt pääsääntöistä aamuvuoroa, niin aina vapaiden tullen rytmini on kääntynyt yövalvomisen suuntaan, ihan aina.
Iltavirkku minäkin ja vaikka menisi kuinka aikasin nukkumaan ja saisi hyvää 8-9 tunnin unta, niin aikainen aamu on aina yhtä kamalaa. Tuntuu väsyneeltä ja vaikelta nousta. Ja kyllä olen tutkinut omaa unenlaatua nykyisillä tekniikoilla ja saan syvää unta tarpeeksi ja periaatteessa kaiken pitäisi olla valmis virkeään päivään.
Vierailija kirjoitti:
Se on vähän mihin totuttaa itsensä. Mä oon käynyt kaikki vaiheet läpi. Meluiten olisin taas aamuvirkku. No siihen pitää pyrkiä.
Jos aamuvirkkuuden määritelmä on helppous nousta ylös pimeään tai hämärään ja saada itsensä työteliääksi nopeasti. Aamupala maistuu ja hakeutuminen ulos kylmään aamuun ei ole asia. Eikä oikein muuta järkevää määritelmää voi olla. Ei tämä ole mitään mihin tulisi pyrkiä ellei se tule luonnostaan.
Tottua toki voi kuten vankilaoloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkkuuden "välttämättömyys" oli ymmärrettävää aikana ennen keinovaloa. Kun työt piti siitä syystä ehtiä tekemään valoisaan aikaan. Nykypäivänä aamuvirkkujen ehdoilla pyörivälle yhteiskunnalle ei ole enää mitään pakollista syytä.
"Suomalaisista aikuisista 47 % on aamuvirkkuja, 41 % päivävirkkuja ja 12 % iltavirkkuja. Epidemiologisissa tutkimuksissa kronotyypin on havaittu olevan yhteydessä sairastavuuteen. Iltavirkuilla on muita useammin univaikeuksia, hengitystieoireita, masennusta, sydän- ja verisuonitauteja sekä tyypin 2 diabetesta."
Jos tarkasetellaan esim yllä olevaa tekstiä, niin miksi ihmeessä näin suuren ihmisjoukon pitää kärsiä terveysongelmista vain sen takia että heidät pakotetaan itselleen luonnottomaan unirytmiin?
Pitäisikö sitten mieluummin suuren enemmistön eli aamuvirkkujen kärsiä siitä, että heidät pakotettaisiin hyvin pienen vähemmistön eli iltavirkkujen unirytmiin?
Oletpa typerä.
Vastaapa sinä vuorostasi, miten määritellään aamuvirkku?
Herääkö aamuvirkku kello?
a) 6:00
b) 5:00
c) 4:00
d) 3:00
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa typerä.
Vastaapa sinä vuorostasi, miten määritellään aamuvirkku?
Herääkö aamuvirkku kello?
a) 6:00
b) 5:00
c) 4:00
d) 3:00
Eipä tullut vastausta tähän.
Yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni olisi valmis aloittamaan esimerkiksi koulun tunnin-pari myöhemmin, mutta eivät sitten olisi valmiita kuitenkaan jatkamaan päivää iltapäivästä.
Milloin näiden yökukkujille mielestä pitäisi esim. virastojen olla auki? Kaupataan ovat jo auki aika kauan. Jos ei 7-21 välillä ehdi kauppaan, kyllä vika on silloin itsessä.
Kauppoja on jo auki 24/7, ainakin isommissa kaupungeissa. Yöllä voi mennä vaikka shoppailemaan kenkiä.
S-market on auki klo 22asti, Prismat ainakin klo 24 asti.
Älä kuku yöllä katsomassa tosi tv:tä.
Miksi lasten koulut alkavat niin usein kello 8? Aikuisetkin saavat nykyään yhä useammassa paikassa aloittaa työt halutessaan kello 9 kun on liukuvia työaikoja ja etätöitä.
Ilta-yö-aamuvirkku. Päivällä voisin nukkua jos saisin. Olen siis täysin yöihminen. Laiska en kuitenkaan ole, yleensä aamuvirkuilla on suunnaton tarve mainostaa aamuvirkkuuttaan sitä miten on noussut viikonloppunakin jo klo 04. Saamatta kuitenkaan mitään aikaiseksi, pääasia että on kukonlaulun aikaan ylhäällä. Olipa milloin tahansa virkku tai torkku niin eihän siitä tarvitse valtavaa numeroa tehdä :D
Käypä oikeasti muuallakin, niin huomaat eri maissa omituiselta tuntuvia sääntöjä. Ei läheskään kaikkialla ole vapaat aukiolot. Suomen säännöt ovat vapautuneet erittäin paljon muutamassa kymmenessä vuodessa ja silloinkin elettiin ja tultiin toimeen. Monet kaupat ovat auki 24/7 ja muut asiat voi hoitaa netissä.