Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun kaikki pyörii aamuvirkkujen mukaan, en jaksa!

Vierailija
24.09.2022 |

Prkle, taas kerran uneton yö takana, olen yöihminen.

Tätä on nyt yli 20 vuotta koitettu ympäristönkinntoimesta "korjata" vaikka esim työt eivät ole esteenä.

Silti kuulen yhä silloin tällöin kuittailus mm perheeltä, ystäviltä tutuilta jne miten PITÄÄ elää.

Viime yönä luin, selailun nettiä jne ihan hiljaa.

Koska asun rivitalossa, en voi tehdä öisin mitään äänekästä, tästä luulen että osa ihmisistä saanut sen käsityksen että iltavirkut ovat jopa laiskoja?

Täällä on aina siistiä, mutta jos voisin siivota öisin - suursiiuksiakinnolisi huomattavasti useammin, kun virtaa riittäisi eri tavalla.

Ok-taloa toivoesaa, että pääsisi hiljaisuus aikoja pakoon...

Ja muuta maalle kommentit eivät auta, se ei ole vaihtoehto autottomalle.

Ja se rytmi ei korjaannu, ei edes unilääkkeillä - sitäkin kokeiltu, huonoin tuloksin mutta vuosien ajan.

Muita iltavirkkuja paikalla, miten selviätte?

Kommentit (309)

Vierailija
121/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae yö töitä.

Yöllä voi pyykätä, tiskata ja imuroida kotona, monessa laitteessa on nykyään yö käyttöön oma ohjelma ja imurista saa yleensä tehoa pienemmälle, silti se on ihan toimiva ei esim lattioita tarvitse imuroida täysillä tehoilla.

Ei yöllä tarvitse olla täysin hiljaa missä asunnossa, mutta kovaa meteliä mikä häiritsee ei saa tuottaa.

Kannatan. Tein itse yötyötä. Hoitoalalla helppoa saada. Päivän ihanin hetki oli aamulla kun istuin bussissa kotiin menossa ja tiesin että tunnin, parin kuluttua pääsen nukkumaan.

Nyt eläkkeellä ollessa valvon yöt ja nukun päivällä pariin otteeseen muutaman tunnin.

Joskus uni tulee neljän-viiden maissa aaamuyöllä. Sitten saatan nukkua puolille päivin. Tänään piti herätä aikaisin 9.30, kun tuli odotettu puhelu.

122/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne aamut on nukkumista varten. Hyvin pärjännyt sillä meiningillä viiskybään asti.

Onneksi ei tarvitse sietää yhtäkään aamuvirkkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkkuuden "välttämättömyys" oli ymmärrettävää aikana ennen keinovaloa. Kun työt piti siitä syystä ehtiä tekemään valoisaan aikaan. Nykypäivänä aamuvirkkujen ehdoilla pyörivälle yhteiskunnalle ei ole enää mitään pakollista syytä. 

"Suomalaisista aikuisista 47 % on aamuvirkkuja, 41 % päivävirkkuja ja 12 % iltavirkkuja. Epidemiologisissa tutkimuksissa kronotyypin on havaittu olevan yhteydessä sairastavuuteen. Iltavirkuilla on muita useammin univaikeuksia, hengitystieoireita, masennusta, sydän- ja verisuonitauteja sekä tyypin 2 diabetesta."

Jos tarkasetellaan esim yllä olevaa tekstiä, niin miksi ihmeessä näin suuren ihmisjoukon pitää kärsiä terveysongelmista vain sen takia että heidät pakotetaan itselleen luonnottomaan unirytmiin? 

Vierailija
124/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse viimeksi tänä aamuna manasin sitä, että kun mitään asioita joissa tarvitsee ottaa kontaktia ei pysty hoitamaan millään ennen klo 9. Jumankauta kaikki asiakaspalvelunumerot on käytössä klo 9  eteenpäin. Itse aloitan työt jo klo 7 vaikka etätöitä teen ja klo 15 alkaa olemaan päivä täynnä. Kun asiantuntijatehtävässä toimin niin nämä ns "iltavuorolaiset " vasta aktivoituvat siihen aikaan ja teamsit ja sähköpostit alkavat laulamaan. Päivä venyy pakostakin kun näillä kaikilla on aiheena: tämä täytyy vielä tänään saada eteenpäin. Että tässä mun näkemys siitä kenen mukaan kaikki pyörii....

Vierailija
125/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse viimeksi tänä aamuna manasin sitä, että kun mitään asioita joissa tarvitsee ottaa kontaktia ei pysty hoitamaan millään ennen klo 9. Jumankauta kaikki asiakaspalvelunumerot on käytössä klo 9  eteenpäin. Itse aloitan työt jo klo 7 vaikka etätöitä teen ja klo 15 alkaa olemaan päivä täynnä. Kun asiantuntijatehtävässä toimin niin nämä ns "iltavuorolaiset " vasta aktivoituvat siihen aikaan ja teamsit ja sähköpostit alkavat laulamaan. Päivä venyy pakostakin kun näillä kaikilla on aiheena: tämä täytyy vielä tänään saada eteenpäin. Että tässä mun näkemys siitä kenen mukaan kaikki pyörii....

Tässä ei ollutkaan kyse SINUN ongelmasta, vaan iltavirkkujen ongelmasta. Juuri SINUNlaisesi ihmiset haluavat, että kaikki pyörivät SINUN napasi ympärillä ja uhraavat henkensä ja terveytensä vain SINUN päivärytmisi mukaan.

Vierailija
126/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sinä olet sopinut työnantajasi kanssa, että työaikasi on klo 7-15, niin sittenhän se on! Sinä lopetat työt kello 15 ja sillä sipuli. Ja annat "iltavuorolaisten" asioiden odottaa seuraavaan päivään.

Vierailija
127/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on, aloittaja, kyllä niin, että tämä on ihan muutettavissa oleva asia. Sori vaan. Ihminen on luotu heräämään ja menemään nukkumaan auringon kanssa yhtä aikaa, ja oma vika on, jos on tuon kellon sotkenut.

Olin itsekin vuosikymmenet ilta- ja yökukku, kunnes sain tarpeekseni siitä, että aina vitutti ja väsytti aikaisin aamulla (kun kerran aamulla yhteiskunta starttaa ja on pakko yleensä nousta ajoissa).

Aloin siirtää nukkumaanmenoaikaani tieten tahtoen aikaisemmaksi, eli tehdä iltatoimia Pikku Kakkosen aikaan, syödä iltapalat ja jättää Kympin Uutiset väliin. Verhot vain kiinni ja lepoasentoon sänkyyn. Siihen kroppa suht pian tottuu, että nyt on aika levätä.

Nykyään nousen jopa mielelläni kukonlaulun aikaan, enkä halua vapaa-päiviäkään tuhlata pidempään nukkumiseen. Silti jaksan joskus jopa valvoa.

Ennen keskiyötä nukutut tunnit virkistävät ja palauttavat elimistöä parhaiten. Jos siis nukkuu muutaman tunnin ennen keskiyötä ja herää kukonlaulun aikaan, jaksaa paremmin kuin jos menisi vasta keskiyöllä nukkumaan ja heräisi vasta muutama tunti kukonlaulun jälkeen.

Vierailija
128/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se kaikki pyöri ihan tuon auringon nousun ja laskun, ja sen seurauksena ihmisissä tapahtuvan vireystilaa säätelevän hormonitoiminnan mukaan. Ei me "aamuvirkut" olla sitä keksitty ja päätetty, että suurin osa ihmisistä toimii silloin, kun on luonnonvaloa, ihan joku muu sen on näin järjestänyt. Eikä se meidän "aamuvirkkujen" syy ole, että olet luonnonoikku. Mutta onneksi et ole yksin, vertaistukea varmasti löytyy, ja toivottavasti vielä joskus löydät itsellesi sopivan omakotitalon.

Jos se pyörisikin auringonvalon mukaan, mutta kun pitää pimeässä tokkurassa könytä töihin.

Vierailija
129/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja otsikko oli että kaikki pyörii aamunvirkkujen mukaan, totesin että minun näkemykseni on juuri päinvastainen.

Vierailija
130/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ap:lla ainakaan duuniin ollut kiire...

Vierailija
131/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae yö töitä.

Yöllä voi pyykätä, tiskata ja imuroida kotona, monessa laitteessa on nykyään yö käyttöön oma ohjelma ja imurista saa yleensä tehoa pienemmälle, silti se on ihan toimiva ei esim lattioita tarvitse imuroida täysillä tehoilla.

Ei yöllä tarvitse olla täysin hiljaa missä asunnossa, mutta kovaa meteliä mikä häiritsee ei saa tuottaa.

Taloyhtiöissä on hiljaisuus klo 23-7 (mikä on eri asia kuin päiväaika jossa "elämisen ääniä" tulee sietää - tiettyyn tasoon asti, vrt. kotirauha) ja toisten unta tulee kunnioittaa. Jos naapuri joskus alkaa imuroimaan klo 01 niin teen heti valituksen sillä täällä äänieristys on olematon ja imurointi yöllä herättää varmasti. Toinen vaihtoehto on alkaa elää täysillä klo 7.01 niin kukaan ei sitten saisi nukkua koskaan rauhassa ja psykoosissa olisi koko talo.

Koskee muuten päivisinkin esim. koirien jatkuvaa haukuntaa, meidänkin yhtiöstä lähti yksi juuri pois kun kukaan ei jaksanut kuunnella! Ei toki tartvitsekaan.

Vierailija
132/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vastaan iltavuorolaisille vasta seuraavana aamuna. 

Vierailija
133/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan paras aika ihmiselle nukkua olisi, oikean puoli yön molemmin puolin. Esim. Klo 20-04, jos siis klo 24 on yön puoliväli. Ja syy on se, että vain tällöin ihmisen hormonit toimivat oikein.

Jonkin aikaa minullekin tämä onnistui, varsinkin kun tekniikka salli katsoa telkkari ohjelmat jälkikäteen, esim. 20:30 uutiset. Tällä hetkellä ei enää onnistu.

Itse kärsin nykyään siitä, kun lounas ajat ravintoloissa päättyvät minulle aivan liian aikaisin. Minulle sopisi lounas lähempänä klo 15.

Vuorokausi rytmin kääntämiseen tarvitaan uutta tutkittua tietoa, miten se voisi ehkä onnistua? Monille se on mahdottomuus, siinä ei todellakaan oma tahto auta. Jos et saa unta, niin et saa, vaikka kuinka herätys olisi aamulla samaan aikaan. Hulluksi sitä tulee nopeasti, jos ei saa nukuttua. Ja kun etätyö on tietokoneella tehtävää työtä, siltä ei voi välttyä.

Vierailija
134/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkkuuden "välttämättömyys" oli ymmärrettävää aikana ennen keinovaloa. Kun työt piti siitä syystä ehtiä tekemään valoisaan aikaan. Nykypäivänä aamuvirkkujen ehdoilla pyörivälle yhteiskunnalle ei ole enää mitään pakollista syytä. 

"Suomalaisista aikuisista 47 % on aamuvirkkuja, 41 % päivävirkkuja ja 12 % iltavirkkuja. Epidemiologisissa tutkimuksissa kronotyypin on havaittu olevan yhteydessä sairastavuuteen. Iltavirkuilla on muita useammin univaikeuksia, hengitystieoireita, masennusta, sydän- ja verisuonitauteja sekä tyypin 2 diabetesta."

Jos tarkasetellaan esim yllä olevaa tekstiä, niin miksi ihmeessä näin suuren ihmisjoukon pitää kärsiä terveysongelmista vain sen takia että heidät pakotetaan itselleen luonnottomaan unirytmiin? 

13 % suuri ihmisjoukko? Sori mutta päivävirkuilla ei ole todettu sairastavuutta väärän rytmin vuoksi, vaan pelkästään teillä iltavirkuilla. Miksi 13 % vähemmistö pitää näin helkatinmoista mekkalaa ja kaappaa keskustelun, valitusta valituksen perään. Hakeutukaa ilta- ja yötöihin tai tyytykää osaanne.

Vierailija
135/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Meillä on töissä liukuva työaika klo 06-09 ja klo 15-18. Tulen itse usein töihin vasta 0830 tai sen jälkeen koska olen huono heräämään aamulla ajoissa enkä saa unta ennen klo 23.  Siihen mennessä jo ties kuinka moni tavoitellut ja olen niitä harvoja jotka tuohon aikaan tulee.

Silloin kun menen aiemmin niin näkee kuinka jengi on ensimmäiset 2-3 h ihan puoliunessa ja tekee puoliteholla hommia. Sitten lähtevät kotiin klo 15. Mutta monissa firmoissa lakaa hommat klo 7-8 niin onhan se ajoissa oltava porukkaa töissä.

Vierailija
136/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se kaikki pyöri ihan tuon auringon nousun ja laskun, ja sen seurauksena ihmisissä tapahtuvan vireystilaa säätelevän hormonitoiminnan mukaan. Ei me "aamuvirkut" olla sitä keksitty ja päätetty, että suurin osa ihmisistä toimii silloin, kun on luonnonvaloa, ihan joku muu sen on näin järjestänyt. Eikä se meidän "aamuvirkkujen" syy ole, että olet luonnonoikku. Mutta onneksi et ole yksin, vertaistukea varmasti löytyy, ja toivottavasti vielä joskus löydät itsellesi sopivan omakotitalon.

Jos se pyörisikin auringonvalon mukaan, mutta kun pitää pimeässä tokkurassa könytä töihin.

On satoja vuosia myös täällä Pohjolassa niin tehty, että aikaisin herätään, vaikka valoa on vähän. Sitä suuremmalla syyllä, koska päivänvaloa on syys- ja talviaikaan niin lyhyen aikaa, jos lainkaan, niin se aika on hyödynnetty.

Vielä omilla isovanhemmillakin oli lounasika jo klo 9 aamulla, koska heräsivät niin aikaisin ja päivä päättyi klo 16-18.

Vierailija
137/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on, aloittaja, kyllä niin, että tämä on ihan muutettavissa oleva asia. Sori vaan. Ihminen on luotu heräämään ja menemään nukkumaan auringon kanssa yhtä aikaa, ja oma vika on, jos on tuon kellon sotkenut.

Olin itsekin vuosikymmenet ilta- ja yökukku, kunnes sain tarpeekseni siitä, että aina vitutti ja väsytti aikaisin aamulla (kun kerran aamulla yhteiskunta starttaa ja on pakko yleensä nousta ajoissa).

Aloin siirtää nukkumaanmenoaikaani tieten tahtoen aikaisemmaksi, eli tehdä iltatoimia Pikku Kakkosen aikaan, syödä iltapalat ja jättää Kympin Uutiset väliin. Verhot vain kiinni ja lepoasentoon sänkyyn. Siihen kroppa suht pian tottuu, että nyt on aika levätä.

Nykyään nousen jopa mielelläni kukonlaulun aikaan, enkä halua vapaa-päiviäkään tuhlata pidempään nukkumiseen. Silti jaksan joskus jopa valvoa.

Ennen keskiyötä nukutut tunnit virkistävät ja palauttavat elimistöä parhaiten. Jos siis nukkuu muutaman tunnin ennen keskiyötä ja herää kukonlaulun aikaan, jaksaa paremmin kuin jos menisi vasta keskiyöllä nukkumaan ja heräisi vasta muutama tunti kukonlaulun jälkeen.

Kyllä mä voin talvella nukkua 23 h/vrk muttamiten ne uunit sitten? Kesällä pärjään paremmin kun on valoisaa jo herätessä klo 05.

Vierailija
138/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeä aikahan se on pahin iltavirkulle, edes se valo ei ole auttamassa aamuja.

Vierailija
139/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en siirrä kelloja talviaikaan tällä kertaa ollenkaan. Jään kesäaikaan, niin sitten olen mukavasti tunnin etuajassa kaikesta. Koko kesä kun menee myöhästellessä, niin jospa tämä auttaisi.

Vierailija
140/309 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13 % suuri ihmisjoukko? Sori mutta päivävirkuilla ei ole todettu sairastavuutta väärän rytmin vuoksi, vaan pelkästään teillä iltavirkuilla. Miksi 13 % vähemmistö pitää näin helkatinmoista mekkalaa ja kaappaa keskustelun, valitusta valituksen perään. Hakeutukaa ilta- ja yötöihin tai tyytykää osaanne.

No 13% on yli 700 000 Suomalaista. Kyllä tuo on aika suuri joukko ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi