Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun kaikki pyörii aamuvirkkujen mukaan, en jaksa!

Vierailija
24.09.2022 |

Prkle, taas kerran uneton yö takana, olen yöihminen.

Tätä on nyt yli 20 vuotta koitettu ympäristönkinntoimesta "korjata" vaikka esim työt eivät ole esteenä.

Silti kuulen yhä silloin tällöin kuittailus mm perheeltä, ystäviltä tutuilta jne miten PITÄÄ elää.

Viime yönä luin, selailun nettiä jne ihan hiljaa.

Koska asun rivitalossa, en voi tehdä öisin mitään äänekästä, tästä luulen että osa ihmisistä saanut sen käsityksen että iltavirkut ovat jopa laiskoja?

Täällä on aina siistiä, mutta jos voisin siivota öisin - suursiiuksiakinnolisi huomattavasti useammin, kun virtaa riittäisi eri tavalla.

Ok-taloa toivoesaa, että pääsisi hiljaisuus aikoja pakoon...

Ja muuta maalle kommentit eivät auta, se ei ole vaihtoehto autottomalle.

Ja se rytmi ei korjaannu, ei edes unilääkkeillä - sitäkin kokeiltu, huonoin tuloksin mutta vuosien ajan.

Muita iltavirkkuja paikalla, miten selviätte?

Kommentit (326)

Vierailija
261/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on päiväeläin, jonka silmät ei ole sopeutuneet pimeään kuten yöeläimillä. Se on vaan biologinen fakta, jolle ei voi mitään.

Miksi tätä biologista faktaa ei huomioida siinä minkä aikavyöhykkeen rytmissä eletään.

Mehän eletään vieläkin Moskovan aikaa, johon alunperin päädyttiin jotta kaupankäynti venäläisten kanssa olisi helpompaa. Kesäaika kellojensiirtelyineen vielä pahentaa tilannetta entisestään.

Tämän takia joudummen heräämään aamuisin kun on vielä pimeää ja illalla vastaavasti nautitaan auringonpaisteesta. Eikö olisi luonnollisempaa herätä vasta auringon noustua ja mennä nukkumaan sitten kun on pimeää.

Talvella voisi valvoa klo 9-15? Pohjoisessa nukuttaisiin talviunta?

Vierailija
262/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo aamuvirkuillakaan helppoa; kun herää yleensä noin klo 4 niin pitää 3 tuntia hiippailla hiljaa ennenku pääsee vauvaileen, kauppaan tai siivoon. Pitkät 3 tuntia olla hiljaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan omasta tahdostasi kiinni, ettäotat itseäsi niskasta kiinni ja ryhdyt kellon kanssa noudattamaan säännöllistä päivärytkiä. Seiskalta ylös ja kympiltä sänkyyn, siinä se on. Joka päivä.

Ei pidä paikkaansa. Olen lähes koko elämäni noudattanut tällaista, ensin koko kouluajan ja sitten pitkään myös työelämässä. Ei toimi minun kohdallani - ei se rytmi ole vielä 40 vuodessakaan muuttunut.

Olen aina väsynyt jos herään ennen yhdeksää, vaikka olisin nukkunut 9h. Ja kun loma koittaa, rytmini palautuu yhdessä yössä luonnolliseksi: yhdeltä petiin ja 9-10 ylös.

Kiitos koronan, maailma on vihdoin tajunnut että montaa työtä voi tehdä kotona, ja saankin nykyään herätä joka päivä klo 8.55 ja aloittaa työt klo 9. Elämänlaatuni on parantunut huimasti ja olen mm. Laihtunut 10kg m

Kello 02-10 nukkuminen on munkin luontainen rytmi. Tai jopa 04-12. Teen kirjoitustöitä ja voin tehdä niitä periaatteessa mihin aikaan vuorokaudesta vaan, paitsi 06.00-10.00 välillä. Sillon aivoni eivät kertakaikkiaan toimi. 

Sama rytmi. Aamut koulussa tai töissä ovat menneet ihan sumussa.

Vierailija
264/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskivirkku. Sopiva aika herätä 7-8 välillä. Nukkumaan taas on hyvä mennä noin.klo.23.00 maissa. 

Vierailija
265/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni olisi valmis aloittamaan esimerkiksi koulun tunnin-pari myöhemmin, mutta eivät sitten olisi valmiita kuitenkaan jatkamaan päivää iltapäivästä.

Milloin näiden yökukkujille mielestä pitäisi esim. virastojen olla auki? Kaupataan ovat jo auki aika kauan. Jos ei 7-21 välillä ehdi kauppaan, kyllä vika on silloin itsessä.

Kauppoja on jo auki 24/7, ainakin isommissa kaupungeissa. Yöllä voi mennä vaikka shoppailemaan kenkiä.

Itsellekirkas sää ja lämpimät ilmat ovat maanpäällinen helvetti. Lähespäinvastinen rytmi olisi sopiva mutta siinä eläminen on haastavaa.

Vierailija
266/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ollut iltavirkku. Elämä oli helvettiä kunnes 18-vuotiaana vaihdoin iltalukioon. Työksi olen tehnyt töitä, joita voi joko tehdä illalla/öisin tai sitten etänä milloin haluaa.

Vierailija
267/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vauvasta asti ollut yökukkuja. Nyt olen onneksi aikuisena löytänyt työn johon voi herätä kello 8:30. Se on suhteellisen siedettävä ajankohta. Viikonloppuisin tulee nukuttua puoleen päivään. En tajua, miksi minun pitäisi olla hereillä kello 6 ollakseni jotenkin hyväksyttävä ihminen. Teen työni ja maksan veroni yhteiskunnan hyväksi, en häiritse ketään ja elän ja annan toisten elää kunhan eivät häiritse mua. Se saa riittää. 

Vierailija
268/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkiuvu leipomoalalle tai yöpaariin töihin.

Vierailija
269/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Myöhäinen mato tirpan välttää ", wanha wiisaus,

Vierailija
270/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vässyköitä olette kaikki. Klo soi 3.10 työt alkaa klo 6 ja loppuu joskus klo 16 jälkeen.. onneksi on muitakin kunnon ihmisiä joita tapaa aamukahvilla

Vierailija
271/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ap jaksa nousta niin jää nukkumaan, ongelma ratkaistu.

Vierailija
272/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii!

Nukun mielelläni muutaman kuukauden yhteen soittoon joka talvi.

Sinä voit virkkuna elättää, kiitos siitä.

Vierailija
273/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa löytäisin ilta/yötyön, josta tykkäisin. Vihaan aamuherätyksiä niin paljon! Haluan nukkua pitkään ja valvoa myöhään. En jaksa enää kiduttaa itseäni aamuherätyksillä.

Vierailija
274/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen yön ja 2.00 välillä meen punkkaan. Ratkon hetken sudokuja ja rupeen nukkuu. Nukun tosi hyvin ja aamulla herään (ei herätyskellolla vaan ihan ittekseni) klo 6.00 nousen ylös aamukahville ja 6.30 koiran kaa lenkille. Päivän puuhailen mitä milloinkin ja käyn juoksulenkkini ja uimassa. 20.00 aloitan rauhoittumisen, kudon, ompelen, luen ja nautin vaan olostani. Normi yöt 4-6 h uniaika ja se riittää mulle, joten olen ehkä ilta-sekä aamuvirkku. Tiedän että ehkä liian lyhyt uniaika, mutta en viitsi maata sängyssä kattoa tuijotellen kun uniaika kerran saavutettu, hittojako sitä väkisin enempää. Kolme neljä kertaa kk saattaa olla peräti 7 tunnin uni, mutta aamun ylösnousuun se ei vaikuta, vaan silloin meen vaan vähän aiemmin punkkaan jos siltä tuntuu ja vastaavasti välillä saatan valvoa lähes 2 vrk. Silti pirtee kun peipponen ja voin ihan hyvin ja nautin kun kerkeen tekee vaikka sun mitä pitkän valveillaolon aikana.

Vierailija
275/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällä nukkujako sä oot? Joskus sunkin lie pakko nukkua. Jos mä nukkuisin päivällä en todellakaan saisi nukuttua yöllä. 

Vierailija
276/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se kaikki pyöri ihan tuon auringon nousun ja laskun, ja sen seurauksena ihmisissä tapahtuvan vireystilaa säätelevän hormonitoiminnan mukaan. Ei me "aamuvirkut" olla sitä keksitty ja päätetty, että suurin osa ihmisistä toimii silloin, kun on luonnonvaloa, ihan joku muu sen on näin järjestänyt. Eikä se meidän "aamuvirkkujen" syy ole, että olet luonnonoikku. Mutta onneksi et ole yksin, vertaistukea varmasti löytyy, ja toivottavasti vielä joskus löydät itsellesi sopivan omakotitalon.

Elikä talvisin olet hereillä sen jtn 5h ja kesäisin et nuku ollenkaan? Muuten ei tuo auringon valoon veroaminen toimi.

En ole tämän varsinaisen kommentin tekijä, mutta juurikin näin. Talvi-aikaan nukkumisen kanssa ei ole mitään ongelmia, kesän valoisaan aikaan on pakko syödä lääkärin määräämiä, kauppa-tavaraa tehokkaampia melatoniineja, jotta unta saisi edes 5h.

Vierailija
277/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan läskiperseet on vaan niin  vetelijä että ei vaan jaksa aamulla nousta ja ruveta touhuamaan ei mitään muuta.

Vierailija
278/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttöystäväni pissaa yöllä sängyyn vaikka on jo yli 18?

mitä voin tehdä etten haise töissä virtzalle

Vierailija
279/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se kaikki pyöri ihan tuon auringon nousun ja laskun, ja sen seurauksena ihmisissä tapahtuvan vireystilaa säätelevän hormonitoiminnan mukaan. Ei me "aamuvirkut" olla sitä keksitty ja päätetty, että suurin osa ihmisistä toimii silloin, kun on luonnonvaloa, ihan joku muu sen on näin järjestänyt. Eikä se meidän "aamuvirkkujen" syy ole, että olet luonnonoikku. Mutta onneksi et ole yksin, vertaistukea varmasti löytyy, ja toivottavasti vielä joskus löydät itsellesi sopivan omakotitalon.

Jos näin on, niin miksei sitten syksyllä ja talvella eletä auringonvalon mukaan? Valoisan tullen töihin ja pimeyden alkaessa kotiin. Ja syksyllä kun on pilvistä ja sateista koko päivän, jäädään kotiin. Problem solved.

Vierailija
280/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän mihin totuttaa itsensä. Mä oon käynyt kaikki vaiheet läpi. Meluiten olisin taas aamuvirkku. No siihen pitää pyrkiä.

Jos aamuvirkkuuden määritelmä on helppous nousta ylös pimeään tai hämärään ja saada itsensä työteliääksi nopeasti. Aamupala maistuu ja hakeutuminen ulos kylmään aamuun ei ole asia. Eikä oikein muuta järkevää määritelmää voi olla. Ei tämä ole mitään mihin tulisi pyrkiä ellei se tule luonnostaan.

Tottua toki voi kuten vankilaoloihin.

Ei tuohon iltavirkkuna totu ikinä. Haluaisin joka aamu kuolla, jos pitää herätä ennen klo 10. Ei ole mitään hirveämpää kuin herätä Klo 6 ja lähteä ulos talvipakkasella. 

Älä muuta sano, hyi että. Kauhulla odotan taas talvea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan