Kun kaikki pyörii aamuvirkkujen mukaan, en jaksa!
Prkle, taas kerran uneton yö takana, olen yöihminen.
Tätä on nyt yli 20 vuotta koitettu ympäristönkinntoimesta "korjata" vaikka esim työt eivät ole esteenä.
Silti kuulen yhä silloin tällöin kuittailus mm perheeltä, ystäviltä tutuilta jne miten PITÄÄ elää.
Viime yönä luin, selailun nettiä jne ihan hiljaa.
Koska asun rivitalossa, en voi tehdä öisin mitään äänekästä, tästä luulen että osa ihmisistä saanut sen käsityksen että iltavirkut ovat jopa laiskoja?
Täällä on aina siistiä, mutta jos voisin siivota öisin - suursiiuksiakinnolisi huomattavasti useammin, kun virtaa riittäisi eri tavalla.
Ok-taloa toivoesaa, että pääsisi hiljaisuus aikoja pakoon...
Ja muuta maalle kommentit eivät auta, se ei ole vaihtoehto autottomalle.
Ja se rytmi ei korjaannu, ei edes unilääkkeillä - sitäkin kokeiltu, huonoin tuloksin mutta vuosien ajan.
Muita iltavirkkuja paikalla, miten selviätte?
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Voi olla, että suuri osa esiintyvistä taiteilijoista on iltavirkkuja.
Anteeksi mutta alkoi naurattaa, että olisipa ihana kun olisi aamuvirkkujen taiteilijoiden klo 7.30 alkavia konsertteja, teatteriesityksiä rock-keikkoja. :D
Minä menisin! 😂 Olisi ihanaa tulla esityksestä virkistyneenä kotiin, kun olisi vielä koko pitkä päivä aikaa puuhata kaikenlaista. Ja sitten ajoissa nukkumaan ja aamulla hyvin levänneenä ylös. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai pyörii vai? Tässä just odottelen, että pääsisin hoitamaan päivän asioita, mutta kauppa, johon mulla on asiaa, aukeaa vasta yhdeksältä! Viidestä asti olen ollut hereillä, mutta mitään kotitöitäkään en voinut aloittaa, ettei muut herää kolinaan.
Sama ongelma ollut aina. Kukaan ei ollut vielä yhdeksältä leikkipuistossa lapsineen, perhekerhot alkoi vasta kymmeneltä, monet kaupat (ei ruoka), avaa ovensa vasta yhdeksältä tai kymmeneltä, kirjasto aukeaa kymmeneltä jne.
Jos sovitaan jotain menoa ja tapaamisia muiden kanssa, kukaan ei pääse liikkeelle ennen puoltapäivää. Yleisesti monet tapahtumat ovat iltapäivällä ja illalla, siis viikonloppuisinkin.
Minulle päivän parhaat tunnit ovat aamulla ja aamupäivästä, mutta en menetä tehojani vielä iltapäivälläkään. Olen valinnutkin työni sen mukaan. Sitä ihmettelen, että miksi ilta- ja yövirkut väkisi
Pienten kauppojen/ erikoiskauppojen aukiolothan perustuu siihen, että päivätyötätekevätkin ehtii vielä asioida työpäviensä jälkeen. Siksi nipistetään aamusta ja lisätään tunteja alkuiltaan. Näin aukiolot saadaan hoidettua yhdessä työvuorossa ja vähemmillä työntekijöillä.
Autottomalle? Joka kylästä löytyy liike joka niitä myy.
Ei ole olemassa aamu- tai iltavirkkuja. On vain totuttu rytmi. Jonka voi muuttaa. Sulla ei oo elämänhallinta kunnossa, et liiku tarpeeksi niin et nukahda ajoissa. Tai nukut liian pitkään niin et saa unta illalla, daa. Voit myös pitää kiinni tästä iltavirkkuteoriasta, se on se perimmäinen este muutokselle. Itse vaihtanut rytmiä sujuvasti kolmivuorotyöstä päivätyöhön ja takaisin. Vaatii itsekuria mutta minulla on sitä. Tsemppiä joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Wikipediasta:
Viivästynyt unijakso (diagnoosikoodi G47.21) (VUJ) eli myöhästyvän univaiheen oireyhtymä on harvinainen neurologinen sairaus, josta kärsii noin puolitoista promillea (tuhannesosaa) väestöstä.
VUJ-potilaat eivät pysty vaikuttamaan itse sisäiseen kelloonsa, sillä heillä on poikkeuksellisen huonosti siirrettävissä oleva rytmi. Kyseessä ei siten ole haluttomuus herätä, eikä viivästynyt unijakso johdu siitä, että ihminen menisi liian myöhään nukkumaan. Häiriö aiheuttaa sen, että potilaiden on äärimmäisen vaikea nukahtaa ja herätä sosiaalisesti hyväksyttävään kellonaikaan. Viivästyneeseen unijaksoon liittyy lisääntyvyyttä sairastavuutta, sillä iltavirkut ihmiset kuolevat aamuvirkkuja nuorempina ja sairastuvat aamuvirkkuja useammin esimerkiksi aikuistyypin diabetekseen ja verenpainetautiin.
Jos itsessään nämä "häiriöt" ovat tulleet siitä että ajatellaan aamuvirkkuuden olevan normaalia verrattuna ilta/yövirkkuihin. Täälähän se lukeekin:
"A. Uni-valverytmi poikkeaa sopivana pidetystä "oikea-aikaisesta" uni-valverytmistä, jota yhteisön vaatimukset ja useimmat siihen kuuluvista noudattavat."
https://www.kaypahoito.fi/nix02238
Eli ei meissä iltavirkuissa mitään vikaa ole, vaan yhteiskunnan asettamissa aikatauluissa, kun kouluun ja yleensä töihinkin pitää herätä klo 6 aamulla. Iltavirkut pitäisi ottaa enemmän huomioon, koska meillä olisi silloin työkyvyn maksimoimiseksi enemmän annettavaakin. Tässä muutama mielenkiintoinen artikkeli:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/iltavirkuista-loytyi-tutkimuksessa-…
https://www.oulu.fi/fi/uutiset/iltavirkut-kokevat-tyokykynsa-aamuvirkku…
Kertokaapa mitä töitä ilta/yövirkku voisi tehdä? Niin, että jäisi töiden jälkeen myös aikaa muuhunkin, eli voisi herätä töihin, mutta sitten työpäivän jälkeen viettää aikaa aivan kuten aamuvirkutkin. Itse en pitäisi siitä, että herään ja olen vapaa-ajalla, kunnes menen töihin ja sen jälkeen suoraan nukkumaan.
Itse olen yrittänyt vuosia muuttaa rytmiä. Ei ole onnistunut. Herään aamulla liian aikaisin, koska lapsi pitää viedä. Kun palaan kotiin, välillä nukun hieman ennen töiden alkua. Toisinaan nukun lounaalla tai töiden jälkeen. Arki menee aina näin, vuodesta toiseen. Viikonloppuisin nukun pitkään ja päivät sujuvat paremmin.
Me ollaan iltavirkkuja puolison kanssa. Perustettiin perheyritys ja työt tehdään alkaen iltapäivästä aina yöhön saakka, joskin itse olen vielä päivätöissä koska firma ei tuota vielä kuin yhden ihmisen palkan. Toimii meillä.
Myöhemmin irtisanoudun enkä jää kaipaamaan aamuherätyksiä tai työkavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Voi olla, että suuri osa esiintyvistä taiteilijoista on iltavirkkuja.
Anteeksi mutta alkoi naurattaa, että olisipa ihana kun olisi aamuvirkkujen taiteilijoiden klo 7.30 alkavia konsertteja, teatteriesityksiä rock-keikkoja. :D
Minä menisin! 😂 Olisi ihanaa tulla esityksestä virkistyneenä kotiin, kun olisi vielä koko pitkä päivä aikaa puuhata kaikenlaista. Ja sitten ajoissa nukkumaan ja aamulla hyvin levänneenä ylös. 😄
Siksi ei tule käytyä teatterissa, kun näytökset loppuvat niin myöhään. Kotimatkaan menee lähimmästäkin teatterista helposti tunti eikä heti näytöksen jälkeen saa unta, kun näytelmä pyörii vielä päässä. Seuraavana aamuna ei kuitenkaan osaa sen pidempään nukkua, kun sisäinen kello herättää normaaliaikaan. Aikaisemmat näytökset olisivat tervetulleita meitä aamuihmisiä ajatellen.
Valvominen lisää alttiutta sairauksiin. Käytän melatoniinia ja kuuntelen äänikirjaa puoli tuntia niin unten mailla jo 22.30.
Valvominen vaikuttaa hormoonitoimintaan. Arkiaskareet rytmittää päivää, liikkuminen lisää virkeyttä. Ystävien kanssa keskustelu virkistää.