Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun kaikki pyörii aamuvirkkujen mukaan, en jaksa!

Vierailija
24.09.2022 |

Prkle, taas kerran uneton yö takana, olen yöihminen.

Tätä on nyt yli 20 vuotta koitettu ympäristönkinntoimesta "korjata" vaikka esim työt eivät ole esteenä.

Silti kuulen yhä silloin tällöin kuittailus mm perheeltä, ystäviltä tutuilta jne miten PITÄÄ elää.

Viime yönä luin, selailun nettiä jne ihan hiljaa.

Koska asun rivitalossa, en voi tehdä öisin mitään äänekästä, tästä luulen että osa ihmisistä saanut sen käsityksen että iltavirkut ovat jopa laiskoja?

Täällä on aina siistiä, mutta jos voisin siivota öisin - suursiiuksiakinnolisi huomattavasti useammin, kun virtaa riittäisi eri tavalla.

Ok-taloa toivoesaa, että pääsisi hiljaisuus aikoja pakoon...

Ja muuta maalle kommentit eivät auta, se ei ole vaihtoehto autottomalle.

Ja se rytmi ei korjaannu, ei edes unilääkkeillä - sitäkin kokeiltu, huonoin tuloksin mutta vuosien ajan.

Muita iltavirkkuja paikalla, miten selviätte?

Kommentit (326)

Vierailija
241/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan omasta tahdostasi kiinni, ettäotat itseäsi niskasta kiinni ja ryhdyt kellon kanssa noudattamaan säännöllistä päivärytkiä. Seiskalta ylös ja kympiltä sänkyyn, siinä se on. Joka päivä.

Ei pidä paikkaansa. Olen lähes koko elämäni noudattanut tällaista, ensin koko kouluajan ja sitten pitkään myös työelämässä. Ei toimi minun kohdallani - ei se rytmi ole vielä 40 vuodessakaan muuttunut.

Olen aina väsynyt jos herään ennen yhdeksää, vaikka olisin nukkunut 9h. Ja kun loma koittaa, rytmini palautuu yhdessä yössä luonnolliseksi: yhdeltä petiin ja 9-10 ylös.

Kiitos koronan, maailma on vihdoin tajunnut että montaa työtä voi tehdä kotona, ja saankin nykyään herätä joka päivä klo 8.55 ja aloittaa työt klo 9. Elämänlaatuni on parantunut huimasti ja olen mm. Laihtunut 10kg muuttamatta muuta kuin että nyt saan elää omassa luontai

Kello 02-10 nukkuminen on munkin luontainen rytmi. Tai jopa 04-12. Teen kirjoitustöitä ja voin tehdä niitä periaatteessa mihin aikaan vuorokaudesta vaan, paitsi 06.00-10.00 välillä. Sillon aivoni eivät kertakaikkiaan toimi. 

Vierailija
242/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilpo x2 kirjoitti:

Aloittaja vaan valvoo muutaman vuorokauden putkeen niin lopulta se unikin tulee ihan mihin aikaan hyvänsä. Jos herätyskello herättää aamulla esim klo 8 joka aamu niin kyllä se kroppa siihen sopeutuu että illalla on mentävä nukkumaan. Joka muuta väittää on hölmäö

Ei sopeudu. Olin kerran 06.00 alkavissa kesätöissä. Silti en saanut koskaan unta ennen puolta yötä. Koko kesä meni ihan zombiena. Elämänlaatu nolla. Never again. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hankitte päivätöitä, jos se on kerran teille niin helvetin vaikeaa? Normaali aamuvirkku kyllä pystyy siirtämään päivärytminsä miten sattuu ja tekemään yötöitä, mutte jos teille luusereille mikään muu ei toimi kuin keskiyöllä valvominen, niin se on omalla vastuullanne. 

Vierailija
244/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkku ja iltavirkku on pskapuhetta. Jokainen voi itse päättää millaista vuorokausirytmiä noudattaa.

Voihan ihminen toki pakottaa nukkumaanmeno- ja herätysaikansa. Totta. Tämä ei kuitenkaan poista sitä, että

a) aamu- ja iltavirkun vireys on jakautunut _täysin_ eri tavalla hereilläoloajan yli: toinen on tikkana vartti herätyksestä, toinen vasta tunteja sen jälkeen - ja illalla roolit ovat toisin päin 

b) yökukkumiselle on ihan luonnollinen peruste eikä evoluutio ole sitä ehtinyt muuttamaan - miten ihmiskunta olisi selviytynyt hengissä, jos kaikilla olisi ollut sama vuorokausirytmi?

c) itselle epäsopivan rytmin noudattaminen on kuormittavaa, stressaavaa ja epäterveellistä - siihen voi pakottautua, mutta se ei ole hyvä juttu 

Tämä on totta. Se on yhteiskunnalle haitallista, koska 1)  huono vireys johtaa huonompaan työsuoritukseen. Ihminen saa itsestään vähemmän irti. 2) Väärä rytmi johtaa Itselläni ainakin väistämättä myös lihomiseen, enkä jaksa liikkua niin kuin muuten liikkuisin. 3) Tietenkin unettomuus lisää myös muita mielenterveyden häiriöitä. 

Vierailija
245/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi koulu alkaa joka aamu klo 8. Siinä ei liukuva työaika tai etätyö käy vaan sorvin äärellä pitää olla täsmälleen.

Tämä iltavirkkujen pakottaminen väärään rytmiin vastaa hom*jen eheytysleirejä.

Vierailija
246/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilpo x2 kirjoitti:

Aloittaja vaan valvoo muutaman vuorokauden putkeen niin lopulta se unikin tulee ihan mihin aikaan hyvänsä. Jos herätyskello herättää aamulla esim klo 8 joka aamu niin kyllä se kroppa siihen sopeutuu että illalla on mentävä nukkumaan. Joka muuta väittää on hölmäö

Aamuvirkut voisivat väkisin vain maata sängyssä aamukymppiin asti ja valvoa puoleenyöhön, kyllä se rytmi siitä muuttuu.

Vierailija
247/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta siirrytään talvi-aikaan mutta onneksi se on vain 5kk ja sitten palataan normaali aikaan.

Vierailija
248/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse iltavirkkuna en ole odottanut maailman sopeutuvan minuun, vaan olen valinnut oman maailmani. Tärkeintä on, että ryhdyin yrittäjäksi ja olen nyt asunut jo vuosia iltapainotteisemmassa maassa. Arkiset valinnatkin teen oma rytmi huomioiden, kuten että en esimerkiksi ota aamulentoja.

Vierailija
249/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen aikaan heräsin aina n. klo 2 ja joskus sitten nukahdin uudelleen ennen aamua mutta aina en. Nykyään kun stressi on helpottanut, nukun paremmin, jopa klo 6 vasta herään niin etten ole kertaakaan herännyt yöllä. 

Kun en saanut unta, nousin aina ylös, tein käsitöitä (kutomista, virkaamista), luin kirjaa, venyttelin ja voimistelin, katselin telkkaa. Nyt haaveilen sähköpianosta, voisin öisin opetella soittamaan jos valvottaa.

Vierailija
250/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on ollut unilääkkeitä mutta niistä menee ihan hemmetin tokkuraan ja näen painajaisia. Vaikka otan 1/8 osan lääkkeestä.

Lääkärin mukaan kun laittaa ruokarytmin kuntoon ja liikkuu päivällä tarpeeksi, saa vuorokausirytmin kyllä kuntoon.

Vierailija
251/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hyvä ihminen yötöihin.

Vierailija
252/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ketju täynnä aamuvirkkuja kuitenkin 🤣🤣 Haluatteko taputuksia päälaelle siitä, että heräätte 5.30?

Kiva vittuilla? sellaisia te aamutorkut olette.

Vierailija
253/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkku varaa aikaa. 

Asiakaspalvelija: Vapaa aika ylihuomenna olisi 10.30. 

Iltavirkku: Ei, onko 18 jälkeen aikoja vapaana? 

Asiakaspalvelija: Emme ole auki. Suljemme 16.00. 

Iltavirkku: sopiiko 18.00? 

Asiakaspalvelija: Kahden viikon päästä xpäivänä olisi 15.15 vapaa aika. 

Iltavirkku: Aivan liian aikaista minulle. 

:D

Vierailija
254/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunnelkaa Filttiketjua! T. Vaasa.

Vierailija
255/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se kaikki pyöri ihan tuon auringon nousun ja laskun, ja sen seurauksena ihmisissä tapahtuvan vireystilaa säätelevän hormonitoiminnan mukaan. Ei me "aamuvirkut" olla sitä keksitty ja päätetty, että suurin osa ihmisistä toimii silloin, kun on luonnonvaloa, ihan joku muu sen on näin järjestänyt. Eikä se meidän "aamuvirkkujen" syy ole, että olet luonnonoikku. Mutta onneksi et ole yksin, vertaistukea varmasti löytyy, ja toivottavasti vielä joskus löydät itsellesi sopivan omakotitalon.

Mitä jos sinun pitäisi jatkossa valvoa yöt? Sanoisimme vaan voi voi ei se meidän iltavirkkujen syy ole, että olet luonnonoikku.

Vierailija
256/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän samaa vikaa, mutta olen oppinut nukkumaan yöllä 5-6 h ja sitten töiden jälkeen 2 h päiväunet. Lomilla valvon aina aamuun ja nukun puolille päivin. Tämä sujuu ihan hyvin, kun en yritä väkisin mennä aiemmin nukkumaan.

Olen samanlainen ja tämä kesäaika vielä pahentaa asiaa. Valvon puoliin öihin ja väkisin herään ennen viittä, siis oikeasti neljää työpäivinä. Viikonloppuisin valvon kahteen- kolmeen ja sitten saan nukuttua jopa kahdeksaan. Kadehdin ihmisiä joilla on hyvät unenlahjat. Kaksivuorotyö oli tosi hyvä kun kotona olin iltavuoron jälkeen yhdeltätoista ja väsyneenä sain hyvät unet ja nukuttua pitkään. Kyllä ne viisi aamuvuoroakin jaksoi, laitoin kellon soittamaan ihan viime hetkillä ja tein ja söin aamiaisen työpaikalla kun ei ollut pomoja paikalla.

Pahinta ja turhinta on mennä aikaisin nukkumaan ja herätä kahdelta ja alkaa pyöriä sängyssä. Menee aikaa ihan hukkaan. Pitää vaan tottua lyhyihin uniin.

Vierailija
257/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta siirrytään talvi-aikaan mutta onneksi se on vain 5kk ja sitten palataan normaali aikaan.

Talviaika on normaali aika. Sen kanssa ruvettiin pelleilemään 1982.

Vierailija
258/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina tuntunut väkinäiseltä sopeutua aamuvirkkujen rytmiin! Käytännössä arki menee 4-7 tunnin unilla ja sitten viikonloppuna nukkuu 10 tuntia molempina öinä. Ja kun on univelkaa niin se vie tehokkuutta kaikesta.

Olen skarpeimmillani ehkä klo 16-00. Mutta jo puolen päivän jälkeen alkaa ajatus kulkemaan selvästi paremmin. Aamupäivät on ihan koomaisia. Usein pystyn yölläkin järkevämpään aivotoimintaan ennen nukkumaan menoa kuin aamupäivällä muutama tunti heräämisen jälkeen.

Vierailija
259/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talviaika on normaali aika. Sen kanssa ruvettiin pelleilemään 1982.

Se olikin 1981, muistin väärin 

Vierailija
260/326 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän mihin totuttaa itsensä. Mä oon käynyt kaikki vaiheet läpi. Meluiten olisin taas aamuvirkku. No siihen pitää pyrkiä.

Jos aamuvirkkuuden määritelmä on helppous nousta ylös pimeään tai hämärään ja saada itsensä työteliääksi nopeasti. Aamupala maistuu ja hakeutuminen ulos kylmään aamuun ei ole asia. Eikä oikein muuta järkevää määritelmää voi olla. Ei tämä ole mitään mihin tulisi pyrkiä ellei se tule luonnostaan.

Tottua toki voi kuten vankilaoloihin.

Ei tuohon iltavirkkuna totu ikinä. Haluaisin joka aamu kuolla, jos pitää herätä ennen klo 10. Ei ole mitään hirveämpää kuin herätä Klo 6 ja lähteä ulos talvipakkasella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi