Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun kaikki pyörii aamuvirkkujen mukaan, en jaksa!

Vierailija
24.09.2022 |

Prkle, taas kerran uneton yö takana, olen yöihminen.

Tätä on nyt yli 20 vuotta koitettu ympäristönkinntoimesta "korjata" vaikka esim työt eivät ole esteenä.

Silti kuulen yhä silloin tällöin kuittailus mm perheeltä, ystäviltä tutuilta jne miten PITÄÄ elää.

Viime yönä luin, selailun nettiä jne ihan hiljaa.

Koska asun rivitalossa, en voi tehdä öisin mitään äänekästä, tästä luulen että osa ihmisistä saanut sen käsityksen että iltavirkut ovat jopa laiskoja?

Täällä on aina siistiä, mutta jos voisin siivota öisin - suursiiuksiakinnolisi huomattavasti useammin, kun virtaa riittäisi eri tavalla.

Ok-taloa toivoesaa, että pääsisi hiljaisuus aikoja pakoon...

Ja muuta maalle kommentit eivät auta, se ei ole vaihtoehto autottomalle.

Ja se rytmi ei korjaannu, ei edes unilääkkeillä - sitäkin kokeiltu, huonoin tuloksin mutta vuosien ajan.

Muita iltavirkkuja paikalla, miten selviätte?

Kommentit (326)

Vierailija
281/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aamuvirkku ja väitän, että KAIKKI ei todellakaan pyöri meidän aamuvirkkujen mukaan. Löysin kiinnostavan teatterikappaleen ja halusin ostaa liput. Onneksi olin nopea! Esityksistä suurin osa on iltaisin, alkaen klo 19, ja vain muutamana lauantaina päiväaikaan. Päiväliput myytiin hetkessä loppuun, iltanäytöksiin on vieläkin runsaasti lippuja vapaana.

En mitenkään pystyisi menemään teatteriin, jos näytös alkaa klo 19 ja kestää vähintään kaksi, jopa kolme tuntia. Esitys päättyisi klo 21-22, sen jälkeen vielä kotimatka. Ei onnistuisi.

Meillä oikeasti aamuvirkuilla ja iltaunisilla on aika vähän mahdollisuuksia osallistua esittävän taiteen näytöksiin, käydä teatterissa ja konserteissa. Teatteriesityksiä ja elokuvia onneksi on myös päiväsaikaan, mutta konsertit voivat alkaa pahimmillaan lähellä puoltayötä. Mikä järki?

Vierailija
282/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 44vuotias ja hyväksynyt etten tule koskaan olemaan aamuihminen. Lasten ollessa pieniä aamut olivat kidutusta,kaikki neuvolat olivat heti aamusta ja piti ulkoilla että ottaisivat päiväunet.

Asun oktalossa ja on mahtavaa kun voin keskellä yötä leipoa,siivota  jne.  Mies nukkuu tulpat korvissa ja teinit yläkerrassa joten en häiritse ketään. Olen kaikista virkein klo 23 jälkeen. Ja työttömänä voin sitten  jäädään nukkumaan kun mies lähtee töihin ja lapset kouluun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäädessäni eläkkeelle pari vuotta sitten annoin itselleni luvan valvoa iltaisin niin kauan kuin valvottaa ja nukkua aamuisin niin kauan kuin nukuttaa ja yöuneni pitenivät n. 5-6 tunnista 7-8 tuntiin ja joskus nukun  jopa 9 tuntiakin. Aamulla tykkään herätä hitaasti ja saatan istua aamupalalla ja päivän uutisia netistä selaten parikin tuntia. Rytmissäni ei ole mielestäni mitään vikaa ja tämä rytmi taitaa olla jopa melko terveellinen, mutta se rajaa kukon laulun aikaan liikkeelle lähtevien eläkeläisystävien tapaamista ja monet eläkeläisille tarkoitetut harrasteetkin on sijoitettu aamupäivän tunteihin jolloin minä aikaisintaan puolen päivän aikaan liikkeelle lähtevänä jään niidenkin ulkopuolelle. 

Vierailija
284/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkkujen ihannointi ja nämä virastoajat ovat jäänne ajalta, jolloin maataloutts piti pyörittää päivällä. Aamu alkoi lypsyllä jne, koska päivisin oli vain luonnonvaloa.

Sitä en ymmärrä, miksi tämä jäänne on vieläkin niin voimakas yhteiskunnassamme. Yli puolet ihmisistä on iltavirkkuja. Aamuvirkkujen mukaan mennään silti yhä.

Huoh.

Sinä sitten rakastat näitä "huoh" kommenttejasi...

Vierailija
285/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tosiaan mennään aikaisin kouluun ja työhön. Ennen koulut alkoi joskus myöhemmin. Ei kait se lapsille ole kivaa tai aikuisillekaan varsinkin talvisin.

Myöhään aloitus tarkoittaa koulu- tai työpäivän lopetusta vastaavasti myöhemmin. Ja eiköhän se toimi niin, että jos aloitusaikaa myöhennetään, niin silloin ne lapset vaan menevät myöhemmin nukkumaan. Tuloksena ihan yhtä vähän unta kuin ennenkin.

Myöhäinen työpäivän lopetus tarkoittaisi monelle vähemmän vapaa-aikaa työviikon aikana. Monilla onneksi on liukuva työaika, jolloin voi itse säätää työpäivänsä ajankohtaa, mutta palveluammateissa se ei ole mahdollinen.

Vierailija
286/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai pyörii vai? Tässä just odottelen, että pääsisin hoitamaan päivän asioita, mutta kauppa, johon mulla on asiaa, aukeaa vasta yhdeksältä! Viidestä asti olen ollut hereillä, mutta mitään kotitöitäkään en voinut aloittaa, ettei muut herää kolinaan.

Sama ongelma ollut aina. Kukaan ei ollut vielä yhdeksältä leikkipuistossa lapsineen, perhekerhot alkoi vasta kymmeneltä, monet kaupat (ei ruoka), avaa ovensa vasta yhdeksältä tai kymmeneltä, kirjasto aukeaa kymmeneltä jne. 

Jos sovitaan jotain menoa ja tapaamisia muiden kanssa, kukaan ei pääse liikkeelle ennen puoltapäivää. Yleisesti monet tapahtumat ovat iltapäivällä ja illalla, siis viikonloppuisinkin. 

Minulle päivän parhaat tunnit ovat aamulla ja aamupäivästä, mutta en menetä tehojani vielä iltapäivälläkään. Olen valinnutkin työni sen mukaan. Sitä ihmettelen, että miksi ilta- ja yövirkut väkisin sinnittelee aamupainotteisessa työssä? Jos ei ennen työelämää ole tiennyt olevansa iltavirkku, niin alan tai työn vaihto on varmasti vieläkin mahdollista. 

Vierailija
287/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aamuvirkku ja väitän, että KAIKKI ei todellakaan pyöri meidän aamuvirkkujen mukaan. Löysin kiinnostavan teatterikappaleen ja halusin ostaa liput. Onneksi olin nopea! Esityksistä suurin osa on iltaisin, alkaen klo 19, ja vain muutamana lauantaina päiväaikaan. Päiväliput myytiin hetkessä loppuun, iltanäytöksiin on vieläkin runsaasti lippuja vapaana.

En mitenkään pystyisi menemään teatteriin, jos näytös alkaa klo 19 ja kestää vähintään kaksi, jopa kolme tuntia. Esitys päättyisi klo 21-22, sen jälkeen vielä kotimatka. Ei onnistuisi.

Meillä oikeasti aamuvirkuilla ja iltaunisilla on aika vähän mahdollisuuksia osallistua esittävän taiteen näytöksiin, käydä teatterissa ja konserteissa. Teatteriesityksiä ja elokuvia onneksi on myös päiväsaikaan, mutta konsertit voivat alkaa pahimmillaan lähellä puoltayötä. Mikä järki?

Olen samaa mieltä, justiinsa näin! Kirjoittelinkin tuolla jälkeesi omasta kokemuksestani aamuvirkkuna. 

Vierailija
288/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa löytäisin ilta/yötyön, josta tykkäisin. Vihaan aamuherätyksiä niin paljon! Haluan nukkua pitkään ja valvoa myöhään. En jaksa enää kiduttaa itseäni aamuherätyksillä.

Eikö se oman luonnollisen rytmin mukaan eläminen olisi kuitenkin mukavampaa kuin työ, josta tykkää? Harva työ on kuitenkaan ihan täydellinen, mutta sitä epätäydellistäkin sietää, kun se muu hyvinvointi on kunnossa.

Vierailija
289/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aamuvirkkuna muun maailman heräämisen odottelu aiheuttaa passivoitumista. Mun täytyis päästä heti herättyä toimimaan, mutta kun joudun odottelemaan muiden aktivoitumista, on vaikeuksia saada itsensä enää kunnolla vauhtiin.

Nyt onneksi teen työtä, jossa muitakin aamuvirkkuja ja työt polkaistaan heti käyntiin. Edellisessä työpaikassa venyttiin eka tunti tai pari "palaveria" pitäen. Käytännössä siis odotettiin, että iltavirkut sai juotua pari kannullista kahvia ja silmänsä auki. Aivot niillä kuitenkin (ihan omien sanojensa mukaan) käynnistyi vasta iltapäivällä.

Tuo oli ihan todella turhauttavaa, kun itse menetti siinä odotellessa sen parhaan vireen. Saihan sen sitten lopulta taas kiinni, mutta aikaa oli hukkautunut jo muutama tunti. No joo, se olikin sellainen työpaikka, jossa ei ikinä saatu mitään kunnolla aikaiseksi... 

Vierailija
290/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu- ja iltavirkkuhöpinät karisis intissä

Vierailija
291/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on kahta tyyppiä, ilta -ja aamuvirkkuja. Molempia on tarvittu kun on suojattu elämää, aamuvirkut ovat hoitaneet päivisin askareet ja ilta/yövirkut huolehtineet turvallisuudesta ja tulen ylläpidosta muiden nukkuessa.

Joku vain keksinyt, että kaikki pyörii auringon mukaan nykyään kun ei tarvitse enää kenenkään vahtia pedoilta ja pitää tulta yllä öisin. Ei kovin vaikeaa ymmärtää.

Vierailija
292/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että suuri osa esiintyvistä taiteilijoista on iltavirkkuja.

Vierailija
293/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varsinaisesti iltavirkku saatika yöihminen, mutten aamuihminenkään. Minä olen saanut työpaikoilla sovittua että teen pelkkää iltavuoroa. Nykyisessä joudun tekemään myös öitä, mutta helpompia nekin ovat kuin aamut. Pysyn kyllä aamuvuoron ajan hereillä ja toimintakykyisenä, mutta kun työpaikan ovesta astun ulos, olen aivan väsymyksestä soikeana ja sammun sohvalle. Olen joskus tehnyt myös aamupainotteisempia vuoroja ja siinä rytmissä loppuu hyvin pian jaksaminen käydä suihkussa, laittaa ruokaa, siivota jne.

Vierailija
294/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Voi olla, että suuri osa esiintyvistä taiteilijoista on iltavirkkuja.

Anteeksi mutta alkoi naurattaa, että olisipa ihana kun olisi aamuvirkkujen taiteilijoiden klo 7.30 alkavia konsertteja, teatteriesityksiä rock-keikkoja. :D 

Vierailija
295/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taitaa kaikki pyöriä jo iltavirkkujen mukaan. Aamulla viikonloppuisin kaupat avautuvat vasta klo 10 tai 11! Miksi? Ja miksi niiden tarvitsee olla auki  klo 20 tai 21? Ei ole ihme, että ADHD-diagnooseja tehdään niin paljon. Illan pitäisi olla työpäivän jälkeen rentoutumis- ja rauhoittumishetki perheen kesken ennen nukkumista.

Muutan käsitykseni tästä asiasta heti, kun THL  ja muut viralliset intanssit julkaisevat kattavan tuloksen, jonka mukaan ilta- ja yöaktiviteetit ovat terveellisempää kuin rentoutuminen ja ajoissa nukkumaan meno.

Vierailija
296/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkut ne laiskoja on kun vaan nukkuvat koko tuotteliaan illan.

Vierailija
297/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai pyörii vai? Tässä just odottelen, että pääsisin hoitamaan päivän asioita, mutta kauppa, johon mulla on asiaa, aukeaa vasta yhdeksältä! Viidestä asti olen ollut hereillä, mutta mitään kotitöitäkään en voinut aloittaa, ettei muut herää kolinaan.

Sama ongelma ollut aina. Kukaan ei ollut vielä yhdeksältä leikkipuistossa lapsineen, perhekerhot alkoi vasta kymmeneltä, monet kaupat (ei ruoka), avaa ovensa vasta yhdeksältä tai kymmeneltä, kirjasto aukeaa kymmeneltä jne. 

Jos sovitaan jotain menoa ja tapaamisia muiden kanssa, kukaan ei pääse liikkeelle ennen puoltapäivää. Yleisesti monet tapahtumat ovat iltapäivällä ja illalla, siis viikonloppuisinkin. 

Minulle päivän parhaat tunnit ovat aamulla ja aamupäivästä, mutta en menetä tehojani vielä iltapäivälläkään. Olen valinnutkin työni sen mukaan. Sitä ihmettelen, että miksi ilta- ja yövirkut väkisin sinnittelee aamupainotteisessa työssä? Jos ei en

Kauppojen aukioloaikoja ei kyllä tosiaan ole määritelty meidän aamuvirkkujen mukaan. On isoja ruokakauppoja, jotka aukeavat klo 6, ja moni pienempikin klo 7, mutta mikä tahansa vähänkin johonkin erikoistunut liike yleensä vasta yhdeksältä tai kymmeneltä.

Olen ratkaissut tämän ongelman niin, että lähden lenkille aamuvarhain ja hoidan kuntoilun alta pois, sen jälkeen ehdin hyvin siistiytyä, ennen kuin päivän asioiden hoitaminen alkaa. Näin ei ärsytä niin paljoa kuin jos vain pyörittelisi peukaloita odotellessaan. Nyt kun aamut ovat jo pitkään olleet pimeitä, niin lenkkeily täytyy hoitaa pimeässä, mutta siinä on jotain kiehtovaa. Tänäänkin oli tosi hieno kuutamo. Jos ympäristössä ei ole katu- tai talojen valoja, niin pimeässäkin näkee hyvin, kun valot eivät häikäise ja silmä tottuu pimeyteen. Niin sysipimeää ei ole oikeastaan ikinä, ettei vähän näkisi.

Parhaat tehot on minullakin aamulla ja aamupäivästä. Iltapäivällä ei oikein ole enää muuta kuin fyysiset tehot jäljellä, keskittymistä ja ajattelua vaativa työ on parasta hoitaa aamun ja aamupäivän aikana. Ruumiillista työtä jaksan tehdä iltapäivällä ja illallakin oikein hyvin. En toki tietenkään iltamyöhään.

Terv. viesti 581 (muistaakseni).

Vierailija
298/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva, että kaupat on auki 20-21, että joskus töistäkin ehtii kauppaan. Ennen kuin kotia syömään ja nukkumaan, että pääsee taas töihin. Kaupat aukeaa 8.00 ja olen jo töissä. 10h eteenpäin niin pääsen pois. Ja iltavirkkuna olen kyllä aika loppu koko päivän ja en tee arkena töiden lisäksi mitään. Ei pysty. 

Vierailija
299/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Siis 281 eikä 581.

Vierailija
300/326 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkkujen ihannointi ja nämä virastoajat ovat jäänne ajalta, jolloin maataloutts piti pyörittää päivällä. Aamu alkoi lypsyllä jne, koska päivisin oli vain luonnonvaloa.

Sitä en ymmärrä, miksi tämä jäänne on vieläkin niin voimakas yhteiskunnassamme. Yli puolet ihmisistä on iltavirkkuja. Aamuvirkkujen mukaan mennään silti yhä.

Huoh.

Tälle olisi tehtävä jotain, vaikka kansalaisaloite. En kyllä tajua yhtään, miksi tätä ei oteta vieläkään huomioon. Ehkä tulevaisuudessa, jos sellaista edes enää on, voisi kuvitella että tutkimusten myötä olisi työt ja koulut liukuvalla ajalla. Mikä estää?

Oma lapsi alisuorittaa koulussa ja uskon, että jos hän saisi nukkua tunnin pidempään, opiskelutulokset paranisi. Itse olen pystyyn kuollut koko päivän kun joudun heräämään ennen seitsemää, en ole työelämässä enkä sellaisessa koomassa kyken

Mitenkähän koulu toimisi käytännössä liukuvalla ajalla? Kai koko luokan olisi syytä olla paikalla samaan aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan