Mulla on taloyhtiölainaa 160 000€. Miten selviydyn, kuntaloyhtiö ei ole suojannut lainojaan?
En myöskään uskaltanut ottaa niitä omiksi lainoikseni, koska mulla oli entuudestaan jo lähes 300 000€ velkaa. Kyseessä on 3 asunnon taloyhtiön remonttilainat. Mitenköhän hyvin sijoittajien selkä kestää nämä yleensäkin, kun niitä ei ole stressitestattu?
En käsitä, miksei taloyhtiöiden hallitukset ole suojannut lainoja korkokatoilla kun raha oli halpaa :/
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö myös saa lainaa pankista aina huonommilla ehdoilla ja korkeammalla marginaalilla kuin yksittäinen henkilöasiakas. Siksi taloyhtiön remonttilainat ovat aina loppujen lopuksi kalliimpia osakkaalle maksaa yhtiölainana kuin että ottaisi itse lainaa ja maksaisi taloyhtiölle osuutensa pois. Lisäksi korkokatto on hyvin kallis ratkaisu kaikissa lainatyypeissä. Siinä tavallaan maksetaan korkojen nousu etukäteen. Ikinä ei kenenkään kannata laittaa rahaa korkokattoon, vaan kannattaa sijoittaa nekin rahat muualle. Lisäksi lainat kannattaa aina ottaa tasalyhenteisinä eikä minään anuiteettilainoina. Eli maksaa aina sama lyhennys ja korot siihen päälle. Näin se laina oikeasti myös lyhenee ja se summa mistä niitä korkoja maksetaan myös pienenee. Kun korot sitten nousee, olet lyhentänyt pääomaasi lainasta reippaasti, eikä se korkoprosentin nousu enää kirpaise niin pahasti. Laskekaapa huviksenne, pankille maksettavaa tulee huomattavasti vähemmän tasalyhenteisessä lainassa. Jotenkin tuntuu hyvin oudolta että ap:llä on sijoitusasuntoja ja muuta omaisuutta, mutta ei ole tajunnut tuota korkoasiaa. Ja kyllä ne pankit yleensä on hyvin kiinnostuneita taloyhtiön kunnosta ja (mahdollisista) yhtiölainoista, kun miettivät lainan antamista sijoittajalle. Että sinänsä hyvin erikoinen aloitus.
Toi on ihan p a s k a neuvo, että ikinä ei kannata ottaa korkokattoa. Mä otin omaan lainani viime kesänä, 14 vuodeksi eteenpäin, luuletko, ettei kannattanut? Iso laina vieläpä.
Olisin toivonut taloyhtiöidenkin ottavan, mutta olin satavarma, että hallituksissa istuu kaltaisiasi i d a r i -änkyröitä.
ApTällä i d a r i änkyrällä on vielä yksi kysymys. Jos sulla on 2 miljoonan omaisuus, miten v***ssa sulla ei ole varainhoitajaa ja privateasiakkuutta tai vastaavaa jostain pankista? Ne neuvoisi sua miten sun kannattaa menetellä että kasvatat omaisuuttasi mahdollisimman paljon. Ei tarvisi silloin kysellä vauvapalstalla tyhmiä.
No siis ensinnäkin pankit eivät hoida kenenkään asunto-, kultaharkko eivätkä mökkivarallisuutta. Mulla on yksi aika oma salkunhoitaja erikoissijoitusrahastossa yksityisessä sijoitusyrityksessä, mutta sinne en uskaltanut laittaa kuin 100 000. Isoin määrä osakkeita on vielä kuolinpesässä, vaikka ne minun tulevatkin olemaan. Siksi pankki ei hoida niitä (eikä hoitaisi ehkä muutenkaan, uskon osaavani allokoida itse ne paremmin). Ellen sitten joudu airbnb-lainan takia istuttamaan ne pankin hoitoon :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy ne asunnot pois, niin ei tarvitse murehtia.
En missään tapauksessa, oletko tyhmä.
ApNiin, tyhmyys on kai katsojan silmissä? Minä olen velaton, enkä joudu miettimään vauva-palstalla, että miten selviän koronnoususta.
No, etpä sinä myöskään saa rahaa tekemättä mitään muuta sen eteen, kuin taloutesi järjestelemällä.
ApTöitä tekemällä sitä rahaa on ennenkin tienattu.
Mun suvussa pitempään jo antamalla rahan tehdä töitä. Ja kummalla on enemmän?
ApEn tiedä paljonko sinulla on mutta minä voin nauttia varallisuudestani ilman penniäkään velkaa.
Velka ei ole korkokaton kanssa mikään ongelma, jos sen hoitoon on suht varmat ja mielellään olan b:n (ja c:n) omaavat tulot.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat sitä korjausvastiketta vähän pitempään.
Mutta jos näissä on jokin tietty laina-aika? Eikö niissä yleensä ole?
Ap
Sinulla on kolmessa taloyhtiössä osakkeet, joissa remonttilainaa ja et tiedä laina- aikaa?Et siis ole käynyt yhtiökokouksissa, tai valtuuttanut edustajaa sinne? Sanoisin että olet provo.
Ap:lle sijoittajuus on identiteettikysymys. Siitä tunnistaa amatöörin, ja kielenkäytöstä selviää, että kuuluu valkoiseen roskaväkeen. Turha tällaisen kanssa on rahasta keskustella.
Höpö höpö juttuja taas. Huomenta vaan.
Minunhan ei kannattanut ostaa sijoitusasuntoa rahastoillani. Mutta eipä ole sen jälkeen tarvinnut murehtia mistään koron nostoista. Joskus vaan ahneella variksella on pskainen loppu. Ja näitä variksia taitaa olla kohta enempikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö myös saa lainaa pankista aina huonommilla ehdoilla ja korkeammalla marginaalilla kuin yksittäinen henkilöasiakas. Siksi taloyhtiön remonttilainat ovat aina loppujen lopuksi kalliimpia osakkaalle maksaa yhtiölainana kuin että ottaisi itse lainaa ja maksaisi taloyhtiölle osuutensa pois. Lisäksi korkokatto on hyvin kallis ratkaisu kaikissa lainatyypeissä. Siinä tavallaan maksetaan korkojen nousu etukäteen. Ikinä ei kenenkään kannata laittaa rahaa korkokattoon, vaan kannattaa sijoittaa nekin rahat muualle. Lisäksi lainat kannattaa aina ottaa tasalyhenteisinä eikä minään anuiteettilainoina. Eli maksaa aina sama lyhennys ja korot siihen päälle. Näin se laina oikeasti myös lyhenee ja se summa mistä niitä korkoja maksetaan myös pienenee. Kun korot sitten nousee, olet lyhentänyt pääomaasi lainasta reippaasti, eikä se korkoprosentin nousu enää kirpaise niin pahasti. Laskekaapa huviksenne, pankille maksettavaa tulee huomattavasti vähemmän tasalyhenteisessä lainassa. Jotenkin tuntuu hyvin oudolta että ap:llä on sijoitusasuntoja ja muuta omaisuutta, mutta ei ole tajunnut tuota korkoasiaa. Ja kyllä ne pankit yleensä on hyvin kiinnostuneita taloyhtiön kunnosta ja (mahdollisista) yhtiölainoista, kun miettivät lainan antamista sijoittajalle. Että sinänsä hyvin erikoinen aloitus.
Toi on ihan p a s k a neuvo, että ikinä ei kannata ottaa korkokattoa. Mä otin omaan lainani viime kesänä, 14 vuodeksi eteenpäin, luuletko, ettei kannattanut? Iso laina vieläpä.
Olisin toivonut taloyhtiöidenkin ottavan, mutta olin satavarma, että hallituksissa istuu kaltaisiasi i d a r i -änkyröitä.
Ap
No jos sulla on yhteensä niitä lainoja vain 420 k edestä, niin mikä on mielestäsi sitten "iso oma laina"? Vai onko sulla laina paljon enemmän kuin toi 420k? Koska minusta tuo ei vielä ole paljon (riippuu toki tulotasosta) ja voin vakuuttaa että korkokatto tulee kalliimmaksi kuin se, että sijoittaa sen korkokattoon menevän rahan johonkin muualle, ja jos/kun korot nousee, maksaa siitä saatavalla tuotolla ne nousseet korkokulut, jos ei muuten siihen pysty. Mutta jokainen toki tekee ratkaisunsa oman ymmärryksensä kautta. Jos haluaa maksaa pankille lisää korkokatosta sen sijaan että laittaisi senkin rahan poikimaan niin siitä vaan, ei ole minulta pois. Mutta ei ehkä kannattaisi haukkua niitä, jotka ovat halunneet sijoittaa nekin rahat.
Asuntosijoittamisessa on hyviä ja huonoja aikoja. Hyvät ajat meni jo eikä koskaa palaa. Idiootit ja tyhmät roikkuu vielä kiinni asunnoissa...
No kai toi ap vaan tykkää pelailla. Lainojen kanssa tappiin asti vekslaaminen on jonkinlaista ekstremeurheilua. Tunnen muutaman tuollaisen tyypin. Vauvapalstalla "neuvojen" kysely on sitten kirsikkana kakun päällä, pikku egopuusti, kun onhan se nyt mahdotonta että jollain muulla täällä vois mitään omaisuutta olla. Suurin osa meistä muista on tyhmiä jotka tekee töitä ja ehkä omistaa jotain osakkeita.
Vaihtoehtoisesti tää on taas vaan jonkun sortin hörhö. Melkein kallistun enemmän tälle kannalle.
Vierailija kirjoitti:
Tää olikin tällainen omaisuudella rehentelyketju. Onnea valitsemallasi tiellä. Voitot on julkisia, tappiot yksityisiä.
No siis en miettinyt ennen aloituksen tekoa, että miksi tuntuu taloudessa jo oikeasti vähän näkyvän tämä kaikkien hintojen nousu? Mutta kesken ketjun hahmotonta, että isoin syy taitaa olla se remontissa oleva sijoitusasuntoni. Siitä menee koko ajan tietenkin vastike, mutta vuokratuottoa ei tule. Se on 775 EUROA vähemmän/kk, kuin yleensä! Kai se nyt jossain tuntuu. Silti Im survivin. Mutta tästä vielä pari sataa lainoihin kulua lisää, niin tuntuisi jo pahalta! Kuka sitä pahoin haluaisi voida? En minä ainakaan.
Mutta kaipa mä selviän, kun hahmotin kiitos ketjun, että 2 asiaa auttaa: saan sen remontoidun asunnon tuottamaan JA tarvittaessa maksan YHDEN taloyhtiölainan pois. tai kaksi pienempää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNiin, tyhmyys on kai katsojan silmissä? Minä olen velaton, enkä joudu miettimään vauva-palstalla, että miten selviän koronnoususta.
No, etpä sinä myöskään saa rahaa tekemättä mitään muuta sen eteen, kuin taloutesi järjestelemällä.
ApEn tiedä paljonko sinulla on mutta minä voin nauttia varallisuudestani ilman penniäkään velkaa.
Velka ei ole korkokaton kanssa mikään ongelma, jos sen hoitoon on suht varmat ja mielellään olan b:n (ja c:n) omaavat tulot.
Ap
Jos kerran velat eivät ole sinulle ongelma niin miksi sitten kitiset asiasta palstalla?
Vierailija kirjoitti:
No taloyhtiölainoissa ei yleensä koskaan ole korkokattoja.
Juuri sen vuoksi koska niissä on marginaalit muutenkin huipussaan ja korkokatto olisi todella kallis lisäkulu. Korkokatto on vain pankin tapa maksattaa korkojen nousu etukäteen asiakkaalla. Kuka tahansa joka osaa laskea näkee ettei se kannata. Korot saisi huidella todella korkealla, ennenkuin siinä pääsisi edes omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo jos sulla on yhteensä niitä lainoja vain 420 k edestä, niin mikä on mielestäsi sitten "iso oma laina"? Vai onko sulla laina paljon enemmän kuin toi 420k? Koska minusta tuo ei vielä ole paljon (riippuu toki tulotasosta) ja voin vakuuttaa että korkokatto tulee kalliimmaksi kuin se, että sijoittaa sen korkokattoon menevän rahan johonkin muualle, ja jos/kun korot nousee, maksaa siitä saatavalla tuotolla ne nousseet korkokulut, jos ei muuten siihen pysty. Mutta jokainen toki tekee ratkaisunsa oman ymmärryksensä kautta. Jos haluaa maksaa pankille lisää korkokatosta sen sijaan että laittaisi senkin rahan poikimaan niin siitä vaan, ei ole minulta pois. Mutta ei ehkä kannattaisi haukkua niitä, jotka ovat halunneet sijoittaa nekin rahat.
Öö, oletko avannut taloussivuja viimeisten 15 vuoden sisällä? Kai kaikille finanssikriisiä seuranneille kävi aika selväksi mikä on korkosuojauksen merkitys aikanaan siinä vaiheessa, kun EU:ssa kerätään elvytyspakettia, ettei Italia kaadu, ja samaan aikaan korot ovat olleet historiallisesti vuosia miinuksella? Että MIKÄHÄN on se korkojen seuraava suunta?
Minulle jo 230 000€:n laina oli suuri. Jonka otin perintöveroon. Mutta kyllä tässä koko ajan oppii!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo jos sulla on yhteensä niitä lainoja vain 420 k edestä, niin mikä on mielestäsi sitten "iso oma laina"? Vai onko sulla laina paljon enemmän kuin toi 420k? Koska minusta tuo ei vielä ole paljon (riippuu toki tulotasosta) ja voin vakuuttaa että korkokatto tulee kalliimmaksi kuin se, että sijoittaa sen korkokattoon menevän rahan johonkin muualle, ja jos/kun korot nousee, maksaa siitä saatavalla tuotolla ne nousseet korkokulut, jos ei muuten siihen pysty. Mutta jokainen toki tekee ratkaisunsa oman ymmärryksensä kautta. Jos haluaa maksaa pankille lisää korkokatosta sen sijaan että laittaisi senkin rahan poikimaan niin siitä vaan, ei ole minulta pois. Mutta ei ehkä kannattaisi haukkua niitä, jotka ovat halunneet sijoittaa nekin rahat.
Öö, oletko avannut taloussivuja viimeisten 15 vuoden sisällä? Kai kaikille finanssikriisiä seuranneille kävi aika selväksi mikä on korkosuojauksen merkitys aikanaan siinä vaiheessa, kun EU:ssa kerätään elvytyspakettia, ettei Italia kaadu, ja samaan aikaan korot ovat olleet historiallisesti vuosia miinuksella? Että MIKÄHÄN on se korkojen seuraava suunta?
Minulle jo 230 000€:n laina oli suuri. Jonka otin perintöveroon. Mutta kyllä tässä koko ajan oppii!
Ap
Jaaha. Tämä nyt viimeistään paljasti että ap on typerä trolli. Ja varsin typerä sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat sitä korjausvastiketta vähän pitempään.
Mutta jos näissä on jokin tietty laina-aika? Eikö niissä yleensä ole?
ApSinulla on kolmessa taloyhtiössä osakkeet, joissa remonttilainaa ja et tiedä laina- aikaa?Et siis ole käynyt yhtiökokouksissa, tai valtuuttanut edustajaa sinne? Sanoisin että olet provo.
Virkistävä poikkeus tosin, tässä on yritystä varsinkin kun suurimmalla osalla palstalaisista ei ole hajuakaan mitä aloittaja selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitten heräsit ja nostit kissan pois pöydältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOta hitosti velkaa, ala kitisemään taloyhtiön lainoista. Jos korkojen nousu tuottaa noin paljon vaikeuksia, niin myy joku ylimääräinen kämppä pois, älä hae enempää velkaa ja katsele tilannetta uudestaan vuoden päästä.
Ei kun mä kekkasinkin jo älykkäämmän tavan: maksan YHDEN taloyhtiölainaa pois, niin saan enemmän kassavirtaa siitä. Toi 160 000€ koostuu 6:sta eri lainaköntästä (kaksi eri remonttikokonaisuutta/asunto).
Ap
Vaikutat täysin sekopäiseltä; onko tämä joku vitsi olevinaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No taloyhtiölainoissa ei yleensä koskaan ole korkokattoja.
Juuri sen vuoksi koska niissä on marginaalit muutenkin huipussaan ja korkokatto olisi todella kallis lisäkulu. Korkokatto on vain pankin tapa maksattaa korkojen nousu etukäteen asiakkaalla. Kuka tahansa joka osaa laskea näkee ettei se kannata. Korot saisi huidella todella korkealla, ennenkuin siinä pääsisi edes omilleen.
Väärin. Mun korkokaton osuus viime kesänä otettuna oli 0,7%!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ei mitään etukäteismaksua. Vaan lainassa maksoin tuon lisää. Katto asettui 2,25%:iin (erittäin ylös, koska tapauksessani marginaali oli 1,5%, koska laina meni perintöveroon). Silti viitekoron suhteen 0,7% on superpieni!!! Ja lainani viitekorko vielä miinusti ekan vuoden, koska ei ollut asuntolaina.
Korkokattoleikkuri kuitenkin aiheuttaa sen, että korkojen noustessa ENEMMÄN, kuin korkokattomaksun osuuden 0,7% maksaisin ilman sitä korkoa muutenkin sen verran!
Joten ei, korkokatosta maksetaan VAIN väärään aikaan otettaessa. Ei aina, nimittäin oikeaan aikaan otettaessa.
Miten tyhmiä pitää jengin olla, etteivät ymmärrä tätä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos kerran velat eivät ole sinulle ongelma niin miksi sitten kitiset asiasta palstalla?
No koska noissa taloyhtiön lainoissa ei ole sitä korkokattoa!!!
Ap
En tiedä paljonko sinulla on mutta minä voin nauttia varallisuudestani ilman penniäkään velkaa.