Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on taloyhtiölainaa 160 000€. Miten selviydyn, kuntaloyhtiö ei ole suojannut lainojaan?

Vierailija
24.09.2022 |

En myöskään uskaltanut ottaa niitä omiksi lainoikseni, koska mulla oli entuudestaan jo lähes 300 000€ velkaa. Kyseessä on 3 asunnon taloyhtiön remonttilainat. Mitenköhän hyvin sijoittajien selkä kestää nämä yleensäkin, kun niitä ei ole stressitestattu?
En käsitä, miksei taloyhtiöiden hallitukset ole suojannut lainoja korkokatoilla kun raha oli halpaa :/

Kommentit (126)

Vierailija
1/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat sitä korjausvastiketta vähän pitempään.

Vierailija
2/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 asunnon taloyhtiö. Et ole hallituksessa päättämässä asioista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 asunnon taloyhtiö. Et ole hallituksessa päättämässä asioista?

Mulla on kolme asuntoa 2 eri taloyhtiössä.

Ap

Vierailija
4/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh joo kyseessä ovat siis kolmen asuntoNI taloyhtiöremonttilainat. Yhdyssana olisi selventänyt kirjoitustani.

Ap

Vierailija
5/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"en uskaltanut ottaa omaksi lainaksi". Kai tajusit että se velkavastuu on kuitenkin lopulta sinulla noinkin, paitsi sinulla on huonommat mahdollisuudet vaikuttaa lainasi kuluihin ja maksuihin. Kuinka typerä voi olla.

Vierailija
6/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat sitä korjausvastiketta vähän pitempään.

Mutta jos näissä on jokin tietty laina-aika? Eikö niissä yleensä ole?

Ap

Vierailija
7/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy ne asunnot pois, niin ei tarvitse murehtia.

Vierailija
8/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"en uskaltanut ottaa omaksi lainaksi". Kai tajusit että se velkavastuu on kuitenkin lopulta sinulla noinkin, paitsi sinulla on huonommat mahdollisuudet vaikuttaa lainasi kuluihin ja maksuihin. Kuinka typerä voi olla.

No mun piti ottaa nyt lisää lainaa. En olisi enää saanut sitä, jos noi ois nyt mun vakuuksina olleet kokonaan. Tai vaikka vakuuksia onkin, lisääkin, niin pankki ei anna lainaa tulojen takia. Noita vastikelainojahan he eivät niin laskeskele. (Ainakaan vuosi sitten).

Ap

Vierailija
9/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En missään tapauksessa, oletko tyhmä.

Ap

Vierailija
10/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun piti ottaa nyt lisää lainaa. En olisi enää saanut sitä, jos noi ois nyt mun vakuuksina olleet kokonaan. Tai vaikka vakuuksia onkin, lisääkin, niin pankki ei anna lainaa tulojen takia. Noita vastikelainojahan he eivät niin laskeskele. (Ainakaan vuosi sitten).

Ap

Suomeksi. Pankki arvioi sinut kyvyttömäksi hoitaa lainojasi kunnialla.  (ihan oikein, koska muuten et vinkuisi täällä).  Olet velkaantunut holtittomasti ja ottanut ylisuuria riskejä. -> oma vika, kukaan ei pakottanut

Vierailija
11/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENTÄS KUN TONTTI MYYDÄÄN ALTA SIJOITUSYHTIÖLLE.... taitaa vastike taas nousta melkoisesti.

Vierailija
12/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Suomeksi. Pankki arvioi sinut kyvyttömäksi hoitaa lainojasi kunnialla.  (ihan oikein, koska muuten et vinkuisi täällä).  Olet velkaantunut holtittomasti ja ottanut ylisuuria riskejä. -> oma vika, kukaan ei pakottanut

No ei mene oikeaan se arvio. Nyt otin lainaa kiinteistön ostoon, joka tuottaa noin 300€/kk lainakulujen jälkeen, eli tulot KASVAVAT ja sitten n. 40 000 remonttilainan, jonka pystyn maksamaan kokonaan n. vuoden sisällä pois.

Kun kysyin alustavasti saisinko vielä 200 000€ lainaa Espoolaisen kesämökkikiinteistön kunnostamiseksi Airbnb-kohteeksi, pankista tuli mietteliäs. Kuulemma ehkä niin saisin, että siirrän heille parinsadan tonnin osakesalkkuni. Se on nyt toisessa pankissa.

Ap

Vierailija
13/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tiivistyy nyt hyvin kuinka käy näille velkavipusijoittajille jotka vetänyt velat tappiin.

Teitä on todennäköisesti paljon jotka kuvitteli helpoksi rikastumisen tällä tavalla ja monet ostaneet asuntoja joista ei edes saa ostohintaa takaisin.

Vierailija
14/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ENTÄS KUN TONTTI MYYDÄÄN ALTA SIJOITUSYHTIÖLLE.... taitaa vastike taas nousta melkoisesti.

En usko että myydään. Me osakkaat omistamme sen (taloyhtiö).

Ap

Vierailija
15/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei mene oikeaan se arvio. Nyt otin lainaa kiinteistön ostoon, joka tuottaa noin 300€/kk lainakulujen jälkeen, eli tulot KASVAVAT ja sitten n. 40 000 remonttilainan, jonka pystyn maksamaan kokonaan n. vuoden sisällä pois.

Kun kysyin alustavasti saisinko vielä 200 000€ lainaa Espoolaisen kesämökkikiinteistön kunnostamiseksi Airbnb-kohteeksi, pankista tuli mietteliäs. Kuulemma ehkä niin saisin, että siirrän heille parinsadan tonnin osakesalkkuni. Se on nyt toisessa pankissa.

Ap

Alkaa kuulostaa 80-luvulta, jos pörssiosakkeet kelpaa lainanvakuudeksi.

Vierailija
16/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ota hitosti velkaa, ala kitisemään taloyhtiön lainoista. Jos korkojen nousu tuottaa noin paljon vaikeuksia, niin myy joku ylimääräinen kämppä pois, älä hae enempää velkaa ja katsele tilannetta uudestaan vuoden päästä.

Vierailija
17/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 000€:n laina on lyhennysvapailla ekat 6kk, sen kanssa eläminen ei oikein mahdu budjettiini. Siksi maksan sen pois ekana. Jos joku ihmettelee, että miksi en maksa taloyhtiölainoja sillä. Mutta ei pysty, kun 40 000€ ei riitä 160 000:een. Voisin tietysti ehkä maksaa YHDEN lainan pois, joka pienentäisi nousseita lainakuluja nousun verran, aaa, hyvä idea, kiitti palsta!

Ap

Vierailija
18/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyse on sijoitusasunnosta, niin missään nimessähän ei kannata maksaa taloyhtiölainaa pois, koska lainan korot lyhennyksineen voi vähentää verotuksessa. Tähän piti tulla joku huononnus joskus, mutta en tiedä tuliko.

Vierailija
19/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ota hitosti velkaa, ala kitisemään taloyhtiön lainoista. Jos korkojen nousu tuottaa noin paljon vaikeuksia, niin myy joku ylimääräinen kämppä pois, älä hae enempää velkaa ja katsele tilannetta uudestaan vuoden päästä.

Ei kun mä kekkasinkin jo älykkäämmän tavan: maksan YHDEN taloyhtiölainaa pois, niin saan enemmän kassavirtaa siitä. Toi 160 000€ koostuu 6:sta eri lainaköntästä (kaksi eri remonttikokonaisuutta/asunto).

Ap

Vierailija
20/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Alkaa kuulostaa 80-luvulta, jos pörssiosakkeet kelpaa lainanvakuudeksi.

Ymmärsin että

Tässä puhuttiin siitä, missä osake tili (sallku) sijaitsee ja kuka sitä hoitaa (hoitopalkkiot ja osalelaupan kokonaisvollymi ovat panklle edullisia.

Ei puhuttu osakkeiden olevan minkään lainan vakuutena. (Kyllä niitä voi käyttää, mutta ovat huonoja vakuuksia sekä pankille että lainanottajalle, joten ei kannata ja marginaalit ob aika korkeampia)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän