Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on taloyhtiölainaa 160 000€. Miten selviydyn, kuntaloyhtiö ei ole suojannut lainojaan?

Vierailija
24.09.2022 |

En myöskään uskaltanut ottaa niitä omiksi lainoikseni, koska mulla oli entuudestaan jo lähes 300 000€ velkaa. Kyseessä on 3 asunnon taloyhtiön remonttilainat. Mitenköhän hyvin sijoittajien selkä kestää nämä yleensäkin, kun niitä ei ole stressitestattu?
En käsitä, miksei taloyhtiöiden hallitukset ole suojannut lainoja korkokatoilla kun raha oli halpaa :/

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntosijoittamisessa on hyviä ja huonoja aikoja. Hyvät ajat meni jo eikä koskaa palaa. Idiootit ja tyhmät roikkuu vielä kiinni asunnoissa...

Ostin aikoinaan sijoituskaksion, kun muutin miehen asuntoon. No sitten tuli ero ja nyt asun tässä kaksiossa. Onneksi ostin sellaisen asunnon, josta pidin itse tosi paljon vaikka aluksi olikin vain sijoitusta varten. Oli helppo ero, kun otin vaan kimpsut ja kampsut ja muutin tänne. 

Vierailija
82/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksat sitä korjausvastiketta vähän pitempään.

Mutta jos näissä on jokin tietty laina-aika? Eikö niissä yleensä ole?

Ap

Sinulla on kolmessa taloyhtiössä osakkeet, joissa remonttilainaa ja et tiedä laina- aikaa?Et siis ole käynyt yhtiökokouksissa, tai valtuuttanut edustajaa sinne? Sanoisin että olet provo.

Mitä sillä on väliä, mikä se laina-aika on? Maksut läjähtää vastikkeeseen tietyn suuruisina kumminkin. Ei asuntoa sillä perusteella myydä, vaan katsoo, mikä on kämpän velkaosuus.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos AP ei ole trolli vaan aivan tosissaan, niin mielestäni hän säätää liikaa lainojensa ja korkojensa kanssa tai ainakin vaikuttaa siltä, ettei ole kovin hyvää kompetenssia taloudessa ja sijoituspäätösten tekemisessä. Pitäisi kyetä tekemään varmemmin ja määrätietoisemmin päätöksiä, jos haluaa vaurastua asuntosijoittamalla. Ei ehkä olisi kannattanut ryhtyä siihen alun alkaenkaan, jos tällaiselle palstalle tulee ajattelemaan ääneen? Vaikuttaa vähän siltä, että alkaa olla kohta paniikki päällä.

Vierailija
84/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos AP ei ole trolli vaan aivan tosissaan, niin mielestäni hän säätää liikaa lainojensa ja korkojensa kanssa tai ainakin vaikuttaa siltä, ettei ole kovin hyvää kompetenssia taloudessa ja sijoituspäätösten tekemisessä. Pitäisi kyetä tekemään varmemmin ja määrätietoisemmin päätöksiä, jos haluaa vaurastua asuntosijoittamalla. Ei ehkä olisi kannattanut ryhtyä siihen alun alkaenkaan, jos tällaiselle palstalle tulee ajattelemaan ääneen? Vaikuttaa vähän siltä, että alkaa olla kohta paniikki päällä.

Ei ole paniikkia ja miksi oletat, että olisin RYHTYNYT asuntosijoittamaan? En ole, luojan kiitos. Ihan SAANUT olen kaiken ja siitä ois tarkoitus NAUTTIA. Mutta tajusin kesken ketjun, että huono tunne taloudesta johtuu yhden asunnon remontista ja se on onneksi tilapäistä!

Ap

Vierailija
85/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah haa!  Ahneelle tulee paskainen loppu, kun korot nousevat, eikä ilmaista rahaa olekaan enää saatavilla, eivätkä ihmiset suostu enää maksamaan kohtuuttomia vuokria!

Ihanaa lukea Omistajan ulinaa täällä.  Toivottavasti menetät ihan kaiken!

Vierailija
86/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No taloyhtiölainoissa ei yleensä koskaan ole korkokattoja.

Juuri sen vuoksi koska niissä on marginaalit muutenkin huipussaan ja korkokatto olisi todella kallis lisäkulu. Korkokatto on vain pankin tapa maksattaa korkojen nousu etukäteen asiakkaalla. Kuka tahansa joka osaa laskea näkee ettei se kannata. Korot saisi huidella todella korkealla, ennenkuin siinä pääsisi edes omilleen.

Väärin. Mun korkokaton osuus viime kesänä otettuna oli 0,7%!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ei mitään etukäteismaksua. Vaan lainassa maksoin tuon lisää. Katto asettui 2,25%:iin (erittäin ylös, koska tapauksessani marginaali oli 1,5%, koska laina meni perintöveroon). Silti viitekoron suhteen 0,7% on superpieni!!! Ja lainani viitekorko vielä miinusti ekan vuoden, koska ei ollut asuntolaina.

Korkokattoleikkuri kuitenkin aiheuttaa sen, että korkojen noustessa ENEMMÄN, kuin korkokattomaksun osuuden 0,7% maksaisin ilman sitä korkoa muutenkin sen verran!

Joten ei, korkokatosta maksetaan VAIN väärään aikaan otettaessa. Ei aina, nimittäin oikeaan aikaan otettaessa.

Miten tyhmiä pitää jengin olla, etteivät ymmärrä tätä?

Ap

Ei ehkä pitäisi ruokkia trollia, mutta kysynpä nyt huvin vuoksi. Tekee mieli nähdä mitä ap nyt keksii selitykseksi.

Koska korkokaton ottamisen ajankohta on ratkaiseva sen kannattavuudelle, niin mitä arvelet että olisi maksanut taloyhtiölle ottaa lainaansa viime kesänä korkokatto? Sehän se oli se sun alkuperäinen valituksen aihe, kun taloyhtiö ei ollut ottanut sitä. Otitko selvää asiasta? Aikamoista jos taloyhtiössä on vain kolme osakasta, etkä sen vertaa ole itse huolehtinut kun mielestäsi se korkokatto on kaiken pelastaja. Mutta sen voin kertoa että se hinta korkokatolle taloyhtiön lainaan olisi ollut aika erilainen kuin henkilöasiakkaalle myönnettävä. Jos ylipäätään olisi ollut edes saatavilla. Ei ne pankit tappiolla mitään tee, edes niitä korkokattoja.

Vierailija
87/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah hah haa!  Ahneelle tulee paskainen loppu, kun korot nousevat, eikä ilmaista rahaa olekaan enää saatavilla, eivätkä ihmiset suostu enää maksamaan kohtuuttomia vuokria!

Ihanaa lukea Omistajan ulinaa täällä.  Toivottavasti menetät ihan kaiken!

Niin, siis tarkoitin että miten selviän niin, ettei elintasoni laske, vaikka taloyhtiöt eivät ole suojanneet lainojaan. Tää ketju oli muille joilla sama tilanne, miten ovat ratkoneet asian?

Kurjaa, jos joku ei pysty selviytymään. Voi tulla ihan kyllä asunnossa itse asuvallekin eteen.

Vierailija
88/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Alkaa kuulostaa 80-luvulta, jos pörssiosakkeet kelpaa lainanvakuudeksi.[/quote]

Osakkeet on aivan normaali lainanvakuus vuonna 2022. Niistä arvostetaan usein vain 50%, mutta kyllä käytetään useinkin.

Vierailija
89/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No taloyhtiölainoissa ei yleensä koskaan ole korkokattoja.

Juuri sen vuoksi koska niissä on marginaalit muutenkin huipussaan ja korkokatto olisi todella kallis lisäkulu. Korkokatto on vain pankin tapa maksattaa korkojen nousu etukäteen asiakkaalla. Kuka tahansa joka osaa laskea näkee ettei se kannata. Korot saisi huidella todella korkealla, ennenkuin siinä pääsisi edes omilleen.

Väärin. Mun korkokaton osuus viime kesänä otettuna oli 0,7%!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ei mitään etukäteismaksua. Vaan lainassa maksoin tuon lisää. Katto asettui 2,25%:iin (erittäin ylös, koska tapauksessani marginaali oli 1,5%, koska laina meni perintöveroon). Silti viitekoron suhteen 0,7% on superpieni!!! Ja lainani viitekorko vielä miinusti ekan vuoden, koska ei ollut asuntolaina.

Korkokattoleikkuri kuitenkin aiheuttaa sen, että korkojen noustessa ENEMMÄN, kuin korkokattomaksun osuuden 0,7% maksaisin ilman sitä korkoa muutenkin sen verran!

Joten ei, korkokatosta maksetaan VAIN väärään aikaan otettaessa. Ei aina, nimittäin oikeaan aikaan otettaessa.

Miten tyhmiä pitää jengin olla, etteivät ymmärrä tätä?

Ap

Ei ehkä pitäisi ruokkia trollia, mutta kysynpä nyt huvin vuoksi. Tekee mieli nähdä mitä ap nyt keksii selitykseksi.

Koska korkokaton ottamisen ajankohta on ratkaiseva sen kannattavuudelle, niin mitä arvelet että olisi maksanut taloyhtiölle ottaa lainaansa viime kesänä korkokatto? Sehän se oli se sun alkuperäinen valituksen aihe, kun taloyhtiö ei ollut ottanut sitä. Otitko selvää asiasta? Aikamoista jos taloyhtiössä on vain kolme osakasta, etkä sen vertaa ole itse huolehtinut kun mielestäsi se korkokatto on kaiken pelastaja. Mutta sen voin kertoa että se hinta korkokatolle taloyhtiön lainaan olisi ollut aika erilainen kuin henkilöasiakkaalle myönnettävä. Jos ylipäätään olisi ollut edes saatavilla. Ei ne pankit tappiolla mitään tee, edes niitä korkokattoja.

Lue eka sivu, niin pääset kärryille, ettei kyseessä ole 3 asunnon taloyhtiö, vaan kaksi erillistä taloyhtiötä.

Mulle sen hinta oli 0,7%, vaikka ois ollut 1%, niin ois kannattanut ottaa.

Ap

Vierailija
90/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy ne asunnot pois, niin ei tarvitse murehtia.

En missään tapauksessa, oletko tyhmä.

Ap

No älä sitten valita. 

Vierailija
91/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se korkokatto on nykyään (ainakin OP:lla) 12kk euribor + korkokattomarginaali, JONKA leikkuri leikkaa tiettyyn prosenttiin.

Esim. mulla leikkuroi euriborin nousun jonnekin 0,05%:iin.

Eli mun korko on nyt, kun euribor nousi YLI 0,05%:n 2,25%, joka koostuu seuraavasti: 1,5% marginaali ja 12kk euribor max 0,05%+ korkokaton marginaali 0,7%.

Ap

Vierailija
92/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en kyllä tajua, miten tyhmä piti ihmisen viime kesänä olla, ettei ottanut isolle lainalleen pitkää korkosuojaa. VARSINKIN taloyhtiöissä! Meilläkin toisessa varmaan jotain 2 miljoonaa lainaa.

Ap

Vierailija
93/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

160 000e laina on vielä pikkusumma. Ohisalollakin oli melkein 300 000e lainaa sijoitusasunnosta . Päälle yhteisasunnon lainat. 

Vierailija
94/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko siis sen mökin itsellesi, äitipuolesi luopui siitä??

Vierailija
95/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"kolmen huoneiston taloyhtiö"

"miksi hallitus ei ole suojannut korkokatolla"

Ei hallitus päätä korkokatosta, vaan yhtiökokous.

Ja toisekseen, jos asunto oy, hallitus muodostuu 2-3 jäsenestä, niin etkö itse ole hallituksen jäsen?

Kun kuvittelin itseni nolla-talousopintotaustalla piirittämään yhtiökokoukseen, että otetaanpas nyt korkosuoja taloyhtiön lainoihin, niin olin IHAN VARMA, että minua olisi vain halveksittu, kuten tuo yksi i d i o o t t i jo täällä taas esitelmöi, miten nyt korkoja varten kantsii säästää! Ai, mun mielestä niitä kantsii VÄLTTÄÄ! 😂

Ap

Jos sinulla on 2milj. omaisuus ja lähes puolen miljoonan velat niskassa, eikö olisi kannattanut palkata neuvonantaja, kun kuitenkin toteat "itseni nolla-talousopintotaustalla", joka edustaa myös yhtiökokouksessa.

Ja toisekseen, pankit suhtautuvat nihkeästi taloyhtiön lainoihin, saati johonkin korkokattoon, koska lainan vakuutena on lähinnä tontti ja rakennuksia, jotka ovat vaikeasti realisoitavissa.

Eikä korkokatto lähes puolen miljoonan lainasta ole ilmainen, kun maksajana on kolmen huoneiston osakkaat. Ja onko edes muilla taloyhtiön osakkailla taloyhtiölainaa?

Miksi et maksa taloyhtiölainaa pois?

Vierailija
96/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppu ja kristallikissa.

Saitko jo äitipuolen ajettua mökistä. Entä ne äidin antamat Heppa-lehdet?

Vierailija
97/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin en kyllä tajua, miten tyhmä piti ihmisen viime kesänä olla, ettei ottanut isolle lainalleen pitkää korkosuojaa. VARSINKIN taloyhtiöissä! Meilläkin toisessa varmaan jotain 2 miljoonaa lainaa.

Ap

Miksi et maksa yhtiölainaa pois?

Vierailija
98/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saitko siis sen mökin itsellesi, äitipuolesi luopui siitä??

En vielä, mutta nyt sieltä on tullut kommenttia, että voisi luopua. en ole kysellyt, onko sille ehtoja. Jos on (haluaa esim. reippaasti rahaa), niin makselkoot hän kuluja rapistuneesta mörskästä, jossa voi hädin tuskin olla, vielä. . .

Vierailija
99/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi et maksa yhtiölainaa pois?

Haluan pitää ne rahat muualla. Niiden arvo voi nousta tms.

Ap

Vierailija
100/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppu ja kristallikissa.

Saitko jo äitipuolen ajettua mökistä. Entä ne äidin antamat Heppa-lehdet?

Siis tarkoitat ottamat? Miksi jankutat niistä vielä? Ne olivat vain esimerkki hänen epäreiluudestaan (pointtina se, ettei pahoitellut, kun myöhemmin sain sanottua, että en olisi halunnut, että hän ottaa ne ilman lupaani, vaan suuttui, koska minä muka taas käyttäydyin pahasti. Se, että kertoo, missä hän on loukannut itseä, on siis pahaa käytöstä.) Jännä, että sellainen käytös on sinusta häneltä hyvää, eikä tuomittavaa, koska MINÄ olin oikeassa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme