Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on taloyhtiölainaa 160 000€. Miten selviydyn, kuntaloyhtiö ei ole suojannut lainojaan?

Vierailija
24.09.2022 |

En myöskään uskaltanut ottaa niitä omiksi lainoikseni, koska mulla oli entuudestaan jo lähes 300 000€ velkaa. Kyseessä on 3 asunnon taloyhtiön remonttilainat. Mitenköhän hyvin sijoittajien selkä kestää nämä yleensäkin, kun niitä ei ole stressitestattu?
En käsitä, miksei taloyhtiöiden hallitukset ole suojannut lainoja korkokatoilla kun raha oli halpaa :/

Kommentit (126)

Vierailija
121/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy ne asunnot pois, niin ei tarvitse murehtia.

En missään tapauksessa, oletko tyhmä.

Ap

Ota hitosti velkaa, ala kitisemään taloyhtiön lainoista. Jos korkojen nousu tuottaa noin paljon vaikeuksia, niin myy joku ylimääräinen kämppä pois, älä hae enempää velkaa ja katsele tilannetta uudestaan vuoden päästä.

Ei kun mä kekkasinkin jo älykkäämmän tavan: maksan YHDEN taloyhtiölainaa pois, niin saan enemmän kassavirtaa siitä. Toi 160 000€ koostuu 6:sta eri lainaköntästä (kaksi eri remonttikokonaisuutta/asunto).

Ap

Vaikutat täysin sekopäiseltä; onko tämä joku vitsi olevinaan?

Kuinka niin? Tuo on jokseenkin ainoa asia, minkä minä olen ap:n sekavista jutuista ymmärtänyt. Ehkä siksi, että itsekin harkitsen maksaa yhden osuuden taloyhtiölainaa pois. Ei ole kyse remonttilainoista vaan uudisasunnon yhtiölainoista, joita voi maksaa pois vähintään puolikkaan kerrallaan. Eli alunperin rakennusyhtiö on ottanut 3 lainaa, jotka siirtyneet osakkaille hallinnanluovutuksessa. Näitä saa maksella pois esim. 1/6, 2/3 tms. Comprendo? 😉😄

Minulla on jäljellä 3/6 eli puolet lainoista. Voisin maksaa tilillä roikkuvilla 25000€:lla pois 1/6 lainaa, jolloin jäljelle jäisi enää 2/6 eli kolmasosa lainoista. Sitä alkaisin lyhentää näillä näkymin 7.2023 tai vasta 1.2024, jos maksan tuon yhden lainanpuolikkaan pois. Mutta onko hölmöä lyhentää sijoitusasunnon yhtiölainaa etukäteen? 🤔 Sitähän ei voi vähentää vuokratuloista, vain lainakorot voi vähentää.

Miksei sitä voi vähentää vuokratuloista? Eikö nuo nykyisin lähes poikkeuksetta tulouteta?

Ap

Kyllä rahastoiminen on yleisempää. Voikohan tuota muuttaa yhtiökokouksen päätöksellä?

Kyllä voi. Joku joskus sanoi, että kertaluonteisena maksettavat usein rahastoidaan, mutta itse olen ymmärtänyt, että omassa taloyhtiössäni nekin tuloutetaan. Ja olin ymmärtänyt, että kaikissa uusissa yhtiöissä ne pyritään sijoittajien mieliksi nimenomaan tulouttamaan.

Siitä kertaluonteisesta kun saattoi olla riskinä aito tulo yhtiölle, josta menisi veroa. Mutta ihmettelen tätä, jos yhtiö on vanha ja sillä on kaikenlaisia kuluja. Luulisi nyt aina muutaman kymppitonnin saavan uppoamaan vaikka lämmityslaskuihin :/

Ap

Vierailija
122/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy ne asunnot pois, niin ei tarvitse murehtia.

En missään tapauksessa, oletko tyhmä.

Ap

Ota hitosti velkaa, ala kitisemään taloyhtiön lainoista. Jos korkojen nousu tuottaa noin paljon vaikeuksia, niin myy joku ylimääräinen kämppä pois, älä hae enempää velkaa ja katsele tilannetta uudestaan vuoden päästä.

Ei kun mä kekkasinkin jo älykkäämmän tavan: maksan YHDEN taloyhtiölainaa pois, niin saan enemmän kassavirtaa siitä. Toi 160 000€ koostuu 6:sta eri lainaköntästä (kaksi eri remonttikokonaisuutta/asunto).

Ap

Vaikutat täysin sekopäiseltä; onko tämä joku vitsi olevinaan?

Kuinka niin? Tuo on jokseenkin ainoa asia, minkä minä olen ap:n sekavista jutuista ymmärtänyt. Ehkä siksi, että itsekin harkitsen maksaa yhden osuuden taloyhtiölainaa pois. Ei ole kyse remonttilainoista vaan uudisasunnon yhtiölainoista, joita voi maksaa pois vähintään puolikkaan kerrallaan. Eli alunperin rakennusyhtiö on ottanut 3 lainaa, jotka siirtyneet osakkaille hallinnanluovutuksessa. Näitä saa maksella pois esim. 1/6, 2/3 tms. Comprendo? 😉😄

Minulla on jäljellä 3/6 eli puolet lainoista. Voisin maksaa tilillä roikkuvilla 25000€:lla pois 1/6 lainaa, jolloin jäljelle jäisi enää 2/6 eli kolmasosa lainoista. Sitä alkaisin lyhentää näillä näkymin 7.2023 tai vasta 1.2024, jos maksan tuon yhden lainanpuolikkaan pois. Mutta onko hölmöä lyhentää sijoitusasunnon yhtiölainaa etukäteen? 🤔 Sitähän ei voi vähentää vuokratuloista, vain lainakorot voi vähentää.

Miksei sitä voi vähentää vuokratuloista? Eikö nuo nykyisin lähes poikkeuksetta tulouteta?

Ap

Kyllä rahastoiminen on yleisempää. Voikohan tuota muuttaa yhtiökokouksen päätöksellä?

Kyllä voi. Joku joskus sanoi, että kertaluonteisena maksettavat usein rahastoidaan, mutta itse olen ymmärtänyt, että omassa taloyhtiössäni nekin tuloutetaan. Ja olin ymmärtänyt, että kaikissa uusissa yhtiöissä ne pyritään sijoittajien mieliksi nimenomaan tulouttamaan.

Siitä kertaluonteisesta kun saattoi olla riskinä aito tulo yhtiölle, josta menisi veroa. Mutta ihmettelen tätä, jos yhtiö on vanha ja sillä on kaikenlaisia kuluja. Luulisi nyt aina muutaman kymppitonnin saavan uppoamaan vaikka lämmityslaskuihin :/

Ap

Tuloutus ja rahastointi ei mene aivan näin. Tuloutus ei ole aina mahdollista suurissa kertasuorituksissa etenkään vanhoissa yhtiöissä. Yhtiölainoissa on aivan eri ehdot, säännöt ja periaatteet (yritysluottoja) kuin kuluttajapuolen luotoissa, joita olet pankista ottanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/126 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt en uskaltaisi näihin valtavan velkaisiin as.oy:hin sijoittaa. Huonosti voi käydä, jos isohko osa omistajista joutuu varattomiksi tai koñkurssiin.

Vierailija
124/126 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naivina naisena lienet jaksanut jauhaa tätä näinkin kauan. Ihme kun jaksoin selata tämän Me Naiset vollotuksen, mutta koeta miehistyä

Vierailija
125/126 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"en uskaltanut ottaa omaksi lainaksi". Kai tajusit että se velkavastuu on kuitenkin lopulta sinulla noinkin, paitsi sinulla on huonommat mahdollisuudet vaikuttaa lainasi kuluihin ja maksuihin. Kuinka typerä voi olla.

No mun piti ottaa nyt lisää lainaa. En olisi enää saanut sitä, jos noi ois nyt mun vakuuksina olleet kokonaan. Tai vaikka vakuuksia onkin, lisääkin, niin pankki ei anna lainaa tulojen takia. Noita vastikelainojahan he eivät niin laskeskele. (Ainakaan vuosi sitten).

Ap

Suomeksi. Pankki arvioi sinut kyvyttömäksi hoitaa lainojasi kunnialla.  (ihan oikein, koska muuten et vinkuisi täällä).  Olet velkaantunut holtittomasti ja ottanut ylisuuria riskejä. -> oma vika, kukaan ei pakottanut

No ei mene oikeaan se arvio. Nyt otin lainaa kiinteistön ostoon, joka tuottaa noin 300€/kk lainakulujen jälkeen, eli tulot KASVAVAT ja sitten n. 40 000 remonttilainan, jonka pystyn maksamaan kokonaan n. vuoden sisällä pois.

Kun kysyin alustavasti saisinko vielä 200 000€ lainaa Espoolaisen kesämökkikiinteistön kunnostamiseksi Airbnb-kohteeksi, pankista tuli mietteliäs. Kuulemma ehkä niin saisin, että siirrän heille parinsadan tonnin osakesalkkuni. Se on nyt toisessa pankissa.

Ap

Alkaa kuulostaa 80-luvulta, jos pörssiosakkeet kelpaa lainanvakuudeksi.

Jep, ja kohta siirrytään 90-luvulle, sen ajan eläneet tietävät mistä puhun.

Vierailija
126/126 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestä Perussuomalaisia ja ongelma on poissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi