Mulla on taloyhtiölainaa 160 000€. Miten selviydyn, kuntaloyhtiö ei ole suojannut lainojaan?
En myöskään uskaltanut ottaa niitä omiksi lainoikseni, koska mulla oli entuudestaan jo lähes 300 000€ velkaa. Kyseessä on 3 asunnon taloyhtiön remonttilainat. Mitenköhän hyvin sijoittajien selkä kestää nämä yleensäkin, kun niitä ei ole stressitestattu?
En käsitä, miksei taloyhtiöiden hallitukset ole suojannut lainoja korkokatoilla kun raha oli halpaa :/
Kommentit (126)
Aiemmin vain kauhistelin paikan pilalle menneitä rakennuksia ja ahdisti. Mutta tuon artikkelin luettuani tajusin, että kyllä ihmisiä voisi vain kiinnostaa. Luonto.
Se on siis resurssi, sitä ei saisi hukata. Kyseinen paikka siis. Ja kun itsellä ei ole sille niin käyttöä. Äiti saisi olla siellä alkuun kun vaikka toista paikkaa kunnostettaisiin. Sitten jos saisi tuotoilla sitä jatkuvasti kunnosteltua. Olis kiva :)
Äitinihän on isoin syy, miksi läski ei ole halunnut siitä luopua, tai siis häntä veetutti, kun isäni oli elossa se ajatus ainakin. ehkei silläkään ole enää hänelle niin väliä, en tiedä. I d a r i se nainen on, mutta maksakoot nyt 2000€ vuodessa, katsotaan, kuinka kauan vielä jaksaa, ennen kuin anelee mua ottamaan paikan! Eikä hän tiedä mun haaveiluista mitään. Ja vaikka tietäisikin, paikan kuntoonlaitto hänelle tienestiksi ei kannata, kun ei omista sitä.
En tajua, miksi en aikaisemmin ajatellut, että kaikki airbnb:t ovat tulleet sillä aikaa, kun en itse ole paikassa oleskellut. Ja että niiden avulla mökin voisi ehkä taloudellisestikin ajatellen (miten aina pyrin ajattelemaan) saada kunnostettua
Ap
Ja kun se ois niin kiva projekti!
Mutta senkin takia pitäisi muun talouden olla aika kuosissaan, ennen kuin voi lähteä lisää riskiä ottamaan. Tai en tiedä onko siinä riskiä kuin se, että remonteissa menee jotain pieleen? Kyllä luulisi tulijoita olevan, jos speksit on sitä, mitä tulija odottaakin.
Mutta siinä pitäisi tehdä kuntokartoitus ja en ihan yksin osaa suunnitella kyllä tuollaisen kohteen tarpeita, mutta saan siihen varmaan apua, jos vain osaan etsiä oikeasta paikasta.
Kadehdit varmaan, hevoslehtiin jämähtänyt?
Ap
Kun itse en ole mikään retkeilijä, vaikka partiota onkin tullut harrastettua, niin en tiedä, mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan. Mutta tuo HS:n artikkeli antoi vähän suuntaviivaa...
Jotain yhteistyötä alueen muiden toimijoiden kanssa olen myös miettinyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy ne asunnot pois, niin ei tarvitse murehtia.
En missään tapauksessa, oletko tyhmä.
ApOta hitosti velkaa, ala kitisemään taloyhtiön lainoista. Jos korkojen nousu tuottaa noin paljon vaikeuksia, niin myy joku ylimääräinen kämppä pois, älä hae enempää velkaa ja katsele tilannetta uudestaan vuoden päästä.
Ei kun mä kekkasinkin jo älykkäämmän tavan: maksan YHDEN taloyhtiölainaa pois, niin saan enemmän kassavirtaa siitä. Toi 160 000€ koostuu 6:sta eri lainaköntästä (kaksi eri remonttikokonaisuutta/asunto).
ApVaikutat täysin sekopäiseltä; onko tämä joku vitsi olevinaan?
Kuinka niin? Tuo on jokseenkin ainoa asia, minkä minä olen ap:n sekavista jutuista ymmärtänyt. Ehkä siksi, että itsekin harkitsen maksaa yhden osuuden taloyhtiölainaa pois. Ei ole kyse remonttilainoista vaan uudisasunnon yhtiölainoista, joita voi maksaa pois vähintään puolikkaan kerrallaan. Eli alunperin rakennusyhtiö on ottanut 3 lainaa, jotka siirtyneet osakkaille hallinnanluovutuksessa. Näitä saa maksella pois esim. 1/6, 2/3 tms. Comprendo? 😉😄
Minulla on jäljellä 3/6 eli puolet lainoista. Voisin maksaa tilillä roikkuvilla 25000€:lla pois 1/6 lainaa, jolloin jäljelle jäisi enää 2/6 eli kolmasosa lainoista. Sitä alkaisin lyhentää näillä näkymin 7.2023 tai vasta 1.2024, jos maksan tuon yhden lainanpuolikkaan pois. Mutta onko hölmöä lyhentää sijoitusasunnon yhtiölainaa etukäteen? 🤔 Sitähän ei voi vähentää vuokratuloista, vain lainakorot voi vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOta hitosti velkaa, ala kitisemään taloyhtiön lainoista. Jos korkojen nousu tuottaa noin paljon vaikeuksia, niin myy joku ylimääräinen kämppä pois, älä hae enempää velkaa ja katsele tilannetta uudestaan vuoden päästä.
Ei kun mä kekkasinkin jo älykkäämmän tavan: maksan YHDEN taloyhtiölainaa pois, niin saan enemmän kassavirtaa siitä. Toi 160 000€ koostuu 6:sta eri lainaköntästä (kaksi eri remonttikokonaisuutta/asunto).
Kuinka niin? Tuo on jokseenkin ainoa asia, minkä minä olen ap:n sekavista jutuista ymmärtänyt. Ehkä siksi, että itsekin harkitsen maksaa yhden osuuden taloyhtiölainaa pois. Ei ole kyse remonttilainoista vaan uudisasunnon yhtiölainoista, joita voi maksaa pois vähintään puolikkaan kerrallaan. Eli alunperin rakennusyhtiö on ottanut 3 lainaa, jotka siirtyneet osakkaille hallinnanluovutuksessa. Näitä saa maksella pois esim. 1/6, 2/3 tms. Comprendo? 😉😄
Minulla on jäljellä 3/6 eli puolet lainoista. Voisin maksaa tilillä roikkuvilla 25000€:lla pois 1/6 lainaa, jolloin jäljelle jäisi enää 2/6 eli kolmasosa lainoista. Sitä alkaisin lyhentää näillä näkymin 7.2023 tai vasta 1.2024, jos maksan tuon yhden lainanpuolikkaan pois. Mutta onko hölmöä lyhentää sijoitusasunnon yhtiölainaa etukäteen? 🤔 Sitähän ei voi vähentää vuokratuloista, vain lainakorot voi vähentää.
Miksei sitä voi vähentää vuokratuloista? Eikö nuo nykyisin lähes poikkeuksetta tulouteta?
Ap
Ei kannata kysyä miten SELVIYDYN, vaan miten kikkailen. Jos olisi selviytymisestä kyse, ylimääräiset asunnot menisivät myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jäljellä 3/6 eli puolet lainoista. Voisin maksaa tilillä roikkuvilla 25000€:lla pois 1/6 lainaa, jolloin jäljelle jäisi enää 2/6 eli kolmasosa lainoista. Sitä alkaisin lyhentää näillä näkymin 7.2023 tai vasta 1.2024, jos maksan tuon yhden lainanpuolikkaan pois. Mutta onko hölmöä lyhentää sijoitusasunnon yhtiölainaa etukäteen? 🤔 Sitähän ei voi vähentää vuokratuloista, vain lainakorot voi vähentää.Miksei sitä voi vähentää vuokratuloista? Eikö nuo nykyisin lähes poikkeuksetta tulouteta?
Ap
Kyllä rahastoiminen on yleisempää. Voikohan tuota muuttaa yhtiökokouksen päätöksellä?
Nuo asuntoasiat on ihan sun oma valinta. Kannattaa ottaa laskin käteen ja miettiä, kannattasko joku myydä tai jotain..
Meillä on 9 sijoitusasuntoa samassa taloyhtiössä.
Taloyhtiö teetti putkiremontin, kaikki vuokralaiset saivat remontin ajaksi 100% vapautuksen.
Muutama ovat asuneet vuosia, saivat vaikuttaa mm kaakelivalintoihin.
3 ei muuttanut takaisin.
Nyt yhtiövastike on noussut.
Saan käteen n 100 e per kaksio, vrt vuokra on 1200 e, koska velkaa on niin paljon.
Onneksi asunnot ovat velattomia.
Asuntosijoitus on pitkän ajan suunnitelma vaurastumiseen. Ei oikotie onneen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppu ja kristallikissa.
Saitko jo äitipuolen ajettua mökistä. Entä ne äidin antamat Heppa-lehdet?
Siis tarkoitat ottamat? Miksi jankutat niistä vielä? Ne olivat vain esimerkki hänen epäreiluudestaan (pointtina se, ettei pahoitellut, kun myöhemmin sain sanottua, että en olisi halunnut, että hän ottaa ne ilman lupaani, vaan suuttui, koska minä muka taas käyttäydyin pahasti. Se, että kertoo, missä hän on loukannut itseä, on siis pahaa käytöstä.) Jännä, että sellainen käytös on sinusta häneltä hyvää, eikä tuomittavaa, koska MINÄ olin oikeassa.
Ap
Ongelma pankkien taannoisessa hurlumheivuosien asuntokuplan hövelillä pankkivelan tyrkytyksellä on se ettei kukaan järjissään oleva siihen ryhtynyt. Täytyi etenkin parina viimevuonna olla hullu jos lähti jo ylihinnoitelluilla vuokra-asunnoilla pelaamaan. Korkojen noustessa kaksinumeroisiksi muuttuu se asunnon myyntiaie monella, mutta sitten se menee ulosottomiehen konsultoidessa ja freesien ajatusten saamiseen käräjäoikeudesta urpoon sijoitusfantasiaan.
Moni on spekuloinut myös mökeillä ja jopa kryptoilla.
Huvittavaa seurata kun nyt markkinoille tulvii näitä sijoittajien ylihintaisia neukkukuutioita eikä kukaan osta.
Mikä ongelma sinulla olikaan, jos on kolme asuntoa? Myy yksi sijoitusasunto pois, jos alkaa tehdä tiukkaa!
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö teetti putkiremontin, kaikki vuokralaiset saivat remontin ajaksi 100% vapautuksen.
3 ei muuttanut takaisin.Nyt yhtiövastike on noussut.
Saan käteen n 100 e per kaksio, vrt vuokra on 1200 e, koska velkaa on niin paljon.
Koska velkaa on niin paljon. Onneksi asunnot ovat velattomia? Öhh. Ei ne asunnot ole velattomia, jos sinulla jää 1200 euron vuokrasta 100 euroa käteen. No, vuokralaiset maksaa sinun yhtiölainoja pois, joten sinulla on tilanne, että omaisuus kertyy koko ajan. Ja realisoidessa saat enemmän rahaa taas ensi vuonna asunnoista. Tai sitten kun yhtiölainat on maksettu, niin vuokratuotot kasvaa todella reilusti. En tiedä, paljon sulla on ikää, mutta 1200 euron vuokralla olevilla 9 kaksiolla on ihan asiallisesti arvoa. Tuossa voisi jo lopettaa töiden teon halutessaan. Myydä vaikka yhden pois alkuun, kun vuokratuotto ei vielä ole yhtiölainojen takia kova.
Voivoi kirjoitti:
Ei kannata kysyä miten SELVIYDYN, vaan miten kikkailen. Jos olisi selviytymisestä kyse, ylimääräiset asunnot menisivät myyntiin.
Viidakon vanhan sananlaskun mukaan kun kikka osuu tuulettimeen, kikkailijalla kikka osuu omaan nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 ei muuttanut takaisin.Nyt yhtiövastike on noussut.
Koska velkaa on niin paljon. Onneksi asunnot ovat velattomia? Öhh. Ei ne asunnot ole velattomia, jos sinulla jää 1200 euron vuokrasta 100 euroa käteen. No, vuokralaiset maksaa sinun yhtiölainoja pois, joten sinulla on tilanne, että omaisuus kertyy koko ajan. Ja realisoidessa saat enemmän rahaa taas ensi vuonna asunnoista. Tai sitten kun yhtiölainat on maksettu, niin vuokratuotot kasvaa todella reilusti. En tiedä, paljon sulla on ikää, mutta 1200 euron vuokralla olevilla 9 kaksiolla on ihan asiallisesti arvoa. Tuossa voisi jo lopettaa töiden teon halutessaan. Myydä vaikka yhden pois alkuun, kun vuokratuotto ei vielä ole yhtiölainojen takia kova.
Missä pullossa olet ollut kun et tiedä että vuokratuotot laskee nykyisellään ja jo valmiiksi kuvailemasi nimelliset vuokratuotot ei korvaa edes kuluja joita asuntosijoittamistoiminnasta syntyy.
Eikö sijoittamalla pitänyt tulla miljonääriksi, kuten kaikkialla hehkutetaan?
Hahah, myyt kaikki pois ja muuta vuokralle.
Rinkisen Virpikö se siellä kirjoittelee?
Vierailija kirjoitti:
Rinkisen Virpikö se siellä kirjoittelee?
Äitihulluhan se .
Vierailija kirjoitti:
ENTÄS KUN TONTTI MYYDÄÄN ALTA SIJOITUSYHTIÖLLE.... taitaa vastike taas nousta melkoisesti.
Useammassa tietämässäni taloyhtiössä on taloyhtiö ottanut lainaa ja lunastanut tontin omaksi. Ne, ketkä ei ole omaa tonttiosuutta lunastaneet maksavat vastiketta taloyhtiölle. Riskit on aika lailla minimaaliset tässä. Lisäksi kiihtyvä inflaatio syö lainoja eli taloytiön velkataakka pienenee. Jos korot nousee esim. 5% tarkoittaa se meidän tapauksessa kympin lisämaksua. Joku päivä ehkä lunastetaan oma tonttiosuus mutta ei juuri nyt kun olen opiskelija määräaikaisessa työsuhteessa huonolla palkalla.
Kyllä mä saan, on vain ajan kysymys.
Innostuin, kun näin tämän artikkelin viime kesänä. Paikka ei ole menetetty!
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000008855471.html
Vaikka on siis myös huonossa kunnossa. Vihimmillään siitä voisi tehdä vastaavan.
Jos siihen laittaisi paljohkosti rahaa, siellä jo on ja kunnostamalla siis sinne saisi kaksi majoitusyksikköä, yhteensä helposti siis 8 + 4 vuodepaikkaa. Ja teemana voisikin olla retkeily, tentsilet, melontaa, kiipelymahdollisuus yms. Jos sen saisi vuokrattua keskimäärin hinnalla 900e/vko x 2, tienais ihan kivasti jo ihan vain esim. huhti-marraskuussa.
Ap