Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Julkiselta sektorilta yksityiselle, huhhuh mikä ero!!

Vierailija
23.09.2022 |

Siirryin puoli vuotta sitten julkiselta sektorilta yksityiselle. Teen periaatteessa samaa toimistotyötä.

Ero näiden sektoreiden välillä on huikea! Yksityisellä on motivoituneita työntekijöitä, jotka tekevät töitä, autetaan toisiamme ja ns. puhallamme yhteen hiileen. Olen itsekin motivoituneempi ja energisempi tekemään töitä.

Julkisella sektorilla työt oli tarkasti rajattuja eikä aina tiennyt, keneltä apua olisi kysynyt, koska kyseiset työt eivät heille kuuluneet. Ilmapiiri oli muutenkin jotenkin flekmaattinen ja hidas. Aloin itsekin muuttua laiskemmaksi ja motivaatio katosi.

Oletteko muut huomanneet tätä eroa?

Kommentit (135)

Vierailija
61/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne samat ihmiset on julkisella tehottomia ja yksityisellä todella tehokkaita?

JUlkisella lait ja säädökset rajaavat tekemistä, yksityisellä rikotaan lakeja aika lailla holtittomasti ja toivotaan, että kukaan ei huomaa.

Vierailija
62/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuositasolla yksi viikko työaikaa menee hukkaan pelkästään kaikenlaisten myyntiedustajien kohteliaisuuskäynteihin, koska aniharvoin heillä on oikeasti mitään sellaista tarjottavaa mitä ei olisi voinut sähköpostiviestillä tiedottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella sektorilla ongelmana on liian raskas hallinto, vanhanaikaiset työskentelytavat (ja välineet mitä tulee digitalisaatioon) ja epäselvä vastuunjako. Julkisella puolella ei tehdä omia rahoja, kuten yksityisellä, joten se mahdollistaa epätehokkaiden tapojen ja rakenteiden olemassa olon.

Kukin osa-alue saa määrärahat itselleen ja ne tuhlataan vaikka väkisin, jotta seuraavan vuoden rahoitusta ei leikattaisi. Tämä tietenkin aiheuttaa juuri tuota tehottomuutta. Tehostaminen tuottaa säästöä, eikä säätöä osata ajatella mahdollisuutena kehittää toimintaa. Raskas hallinto aiheuttaa taas sen, että erilaisia esihenkilöitä on lähes yhtä paljon kuin työntekijöitä. Kukaan ei halua kantaa viimeistä vastuuta, joten yksinkertaisia asioita siirellään työpöydältä toiselle, jonka takia päätöksiä ei saada tehtyä ketterästi. Asiat eivät etene ja tämä aiheuttaa apatiaa koko työyhteisössä. 

Julkisessa sektorissa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta se kaipaisi kipeästi kunnon tuulettamista. Julkinen sektori kun käyttää meidän kaikkien yhteisiä verorahoja, tulisi tehdä se mahdollisimman tehokkaasti ja kannattavasti.

Yksityisellä on usein ihan yhtä huonot järjestelmät, jos jotain muuta tarvitsee tehdä kuin pitää excelillä pikkufirman asiakasrekisteriä.

Kokemusta on, paljonkin.

Vierailija
64/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemman Tehyn lakon aikana olin yksityisellä töissä ja kun olisi pitänyt mennä lakkoon, niin saatiin se korotus seuraavassa liksassa ja annettiin muiden lakkoilla.

T.hoitsu evp

Valehtelet, että pärstäsi tärisee.

Yksiktyisellä puolella on aivan eri työehtosopimus, kuin julkisella.

Näin oli myös edellisen hoitajalakon aikaan.

Hoitajat ja lääkärit julkisella kuuluvat KVETS piiriin, eli Kunnallisten viranhaltijoiden ja työntekijöiden, työehtosopimuksen piiriin.

Yksityisellä työskentelevät eivät tietenkään tuohon kuulu, sillä eiväthän he ole töissä kuntapuolella.

Yksityisen puolen sairaanhoitajat eivät siis koskaan osallistu julkisen puolen hoitajien lakkoon.

Heillä on täysin eri työnantajat ja sopimukset.

Kommentoija halusi vain esiintyä palstalla, ei edes hoitaja.

Mutta on kylläkin uskomattoman tietämätön ja tyhmä ihminen.

Vierailija
65/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaan yleistät oman kokemuksesi perusteella. Itse työskentelen julkisella sektorilla HR-hommissa ja tiimini on hyvin motivoitunut, avulias jne.

Olen itse "edennyt" siirtymällä aina seuraavalle portaalle, perusassarin hommista aloitin. Aina olen saanut apua, osaamisen kehittymistäni on tuettu, työnantaja on maksanut minulle kahden eri tutkinnon ja olen saanut käyttää palkallisia työpäiviä lähiopetuspäiviin.

Typerä yleistys, joka kertoo enemmän sinusta kuin esittämästäsi asiasta.

Ilmankos julkiset menot on niin valtavat. Mikään ei riitä. Aina ollaan vonkumassa toisten verorahoja.

Vierailija
66/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla alallani on yleistä lähteä hyvissä ajoin ennen eläkeikää "varhaiseläkkeelle" julkiselle sektorille. Loppuu se ainaknen kiire, suorituspaineet ja tulosvastuullisuus siihen paikkaan, eikä palkassakaan enää jäädä jälkeen kun valtiolle menee. Kaupan päälle entiseen verrattuna suorastaan naurettavan paljon vuosilomaa.

Jaa, meille ei (iso kaupunki) kyllä ole vanhuksia palkattu vuosikymmeniin, kyllä ne, jotka palkataan, ovat ihmisiä, joilla on vielä työuraa edessä. Ei kaupunki halua ottaa ristikseen kehäraakkia joka vain sairastaa ja on hidas.

Sama muualla, mitä nyt koulutuksissa jutellaan. Missähän teitä vanhuksia palkataan? Kerro!

Vierailija
67/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Mä olin it-hommissa julkisella, mutta vaihdoin jokunen vuosi sitten yksityiseen konsulttifirmaan koska palkat todella paljon paremmat. Oli se työtahti melkoinen järkytys. Pelkäsin jo etten edes selviä. Tällä hetkellä en ole varma oliko vaihto kuitenkaan hyvä, vaikka palkka yli tuplaantui. Mutta julkisella ei ollut mitään stressiä, työpäivät oli paljolti mukavaa pullakahvipalavereissa istuskelua, missään hommissa ei ollut tiukkoja deadlinejä, sai näperrellä omaa tahtiaan. Nyt on scurm ja 2 viikon välein julkaisut, kauhea stressi ja paine koko ajan ja joutuu tekemään ilmaisia ylitöitäkin että pärjää mukana.

Vierailija
68/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan yleistät oman kokemuksesi perusteella. Itse työskentelen julkisella sektorilla HR-hommissa ja tiimini on hyvin motivoitunut, avulias jne.

Olen itse "edennyt" siirtymällä aina seuraavalle portaalle, perusassarin hommista aloitin. Aina olen saanut apua, osaamisen kehittymistäni on tuettu, työnantaja on maksanut minulle kahden eri tutkinnon ja olen saanut käyttää palkallisia työpäiviä lähiopetuspäiviin.

Ilmankos julkiset menot on niin valtavat. Mikään ei riitä. Aina ollaan vonkumassa toisten verorahoja.

Ohesta kysyn, että kuvitteletko sinä ääliö saavasi veroillesi parempaa vastetta jos ihmisten työviihtyvyyttä vähennetään ja urakehitys katkaistaan. Olet vissiin yksityisellä kun olet noin tyhmä.

Vierailija
69/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella sektorilla ongelmana on liian raskas hallinto, vanhanaikaiset työskentelytavat (ja välineet mitä tulee digitalisaatioon) ja epäselvä vastuunjako. Julkisella puolella ei tehdä omia rahoja, kuten yksityisellä, joten se mahdollistaa epätehokkaiden tapojen ja rakenteiden olemassa olon.

Kukin osa-alue saa määrärahat itselleen ja ne tuhlataan vaikka väkisin, jotta seuraavan vuoden rahoitusta ei leikattaisi. Tämä tietenkin aiheuttaa juuri tuota tehottomuutta. Tehostaminen tuottaa säästöä, eikä säätöä osata ajatella mahdollisuutena kehittää toimintaa. Raskas hallinto aiheuttaa taas sen, että erilaisia esihenkilöitä on lähes yhtä paljon kuin työntekijöitä. Kukaan ei halua kantaa viimeistä vastuuta, joten yksinkertaisia asioita siirellään työpöydältä toiselle, jonka takia päätöksiä ei saada tehtyä ketterästi. Asiat eivät etene ja tämä aiheuttaa apatiaa koko työyhteisössä. 

Julkisessa sektorissa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta se kaipaisi kipeästi kunnon tuulettamista. Julkinen sektori kun käyttää meidän kaikkien yhteisiä verorahoja, tulisi tehdä se mahdollisimman tehokkaasti ja kannattavasti.

Yksityisellä on usein ihan yhtä huonot järjestelmät, jos jotain muuta tarvitsee tehdä kuin pitää excelillä pikkufirman asiakasrekisteriä.

Kokemusta on, paljonkin.

Yksityisellä sektorilla tämän asian suhteen on huomattavasti enemmän hajontaa kuin julkisella. Firman koko ja toiminta ovat suoraa verrannollisia siihen, millaisiin järjestelmiin on investoitu. 

Vierailija
70/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä kokemus julkiselta, ei kokemusta yksityiseltä.

Julkisen puolen miinukset itse koettuna:

- Mielenkiintoinenkin työtehtävä muuttuu tylsäksi. Liikaa nippelibyrokratiaa ja siihen liittyvää sälätyötä, raportointia ja esihenkilön / päättäjien kulloisenkin tahtotilan mukaista temppuilua. 

- Huono palkka

- "Uudistuksia", joista ei seuraa useinkaan mitään hyvää, vaan ainoastaan lisää hankaluuksia

- Huono johtaminen

- Huonot käytännöt

- Huonot työtilat (sisäilmaongelmia)

- Vaikea rekrytoida nykyisin enää kunnon väkeä, yksityiseltä puolelta taloon tulevat lähtevät puolessa vuodessa tai vuodessa pettyneinä pois, jopa kesätyöntekijöitä vaikeaa saada

Julkisen puolen plussia:

- Oman työporukan kesken (esihenkilöä lukuun ottamatta) hyvä ilmapiiri, vinoa huumoria

- Mahdollisesti pidempi työura, jos vain itse haluaa jatkaa

...siinä ne plussat olikin..

Minä en olisi tuommoiseen jäänyt, enkä jäänyt, samat vaivat oli pikkufirmassa, jossa olin, pääsin kaupungille. Nyt on laitteet viimeisen päälle, koulutusta saa ja esimiehet antaa tehdä hyvin itsenäisesti. Lomaa on riittävästi ja vapaata saa helposti. Meillä palkka tulee automaattisesti, entisessä ainainen kitinä ja viivyttely. Jos lapset sairastaa, itsestään selvää, että voi jäädä kotiin. Loman saa haluamassaan pätkässä, entisessä ainainen tappelu.

Vierailija
71/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan siivouspuolella ei näy paremmuutta. Yksityisen puolen palkka huono, työolot no jaa, paskaa ollut joka paikassa. Kiusaamista ja kyttäämistä. Ehkä se sitten muissa hommissa on eri. Ja tosiaan terveydenhoidon kohteissa töitä olen tehnyt.

Vierailija
72/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että suurin osa julkisen sektorin töistä on lakisääteisiä.

On laissa määrätty, mitkä palvelut ja asiat kuntien on pakko asukkailkeen järjestää.

Kuten terveydenhuolto, päiväkodit, esikoulut, peruskoulu, pelastuslaitos, lämpö, vesi, sosiaalihuolto, lastensuojelu, infastruktuuri, kirjastot, jne.

Näihin hommiin tarvitaan ihmisiä duuneihin, sekä suunnutteluun, työnjohtoon, palkkoihin, työterveyteen, siivoukseen, ja lapion varteen, ja vaikka mihin, kussakin kunnan organisaatiossa.

Tottakai siihen kuluu veroeuroja, sekä palkkoihin, että noiden pakollisten toimien ylläpitämiseen.

Juuri siksihän me kuntaveroja maksamme, että nuo palvelut saamme.

Mutta kun tässäkin ketjussa huutaa eniten ne luuserit, jotka eivät ole koskaan edes töissä olleet.

Eivätkä veroja maksaneet.

Vierailija
73/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla pidempää työkokemusta myös yksityiseltä sektorilta jotta voit verrata?

Kyllä, olen nuorena työskennellyt yksityisellä sektorilla useita vuosia. Kahdessa eri toimistossa olin, eikä kummassakaan mikään asia ollut paremmin kuin nykyisessä työpaikassani.

Omituinen ajatus, että pitäisi verrata, kun kerron, että:

tiimini on hyvin motivoitunut, avulias jne.

Onko siis yksityisellä em. asiat yleisesti vielä paremmin vai miksi ei riitä kertomani vaan pitää lisäksi löytyä kokemusta yksityiseltä? Jos nykypäivänä on oikeasti yksityisellä on vielä paremmin kuin minulla nyt, niin sehän on hienoa, kannattaa pysyä siellä sitten.

Kritisoit alunperin toista kirjoittajaa että hän yleistää oman kokemuksensa yleiseksi totuudeksi. Sinä teit samaa. Ainoa ero on että sinä olet positiossa, missä pistäisi vaikuttaa ihmisten hyvinvointiin, eli et todellakaan ole puolueeton

t. Eri

Vierailija
74/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus on ajanut julkista sektoria alas niin se näkyy, muille ei haluta budjetoida kun eivät meidän yksityistä köytä eikä heiltä ole lypsettäväksi joka p.skasta palvelusta.

Asenneongelma pohjasakalle surkeaa palvelua, mutta asiakasta voi sitten yrittää lypsää tekotärkeillä agendoilla. Ajurina pelkka raha ajaa allikkoon.

Vierailija
75/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinen puoli pyörii verovaroilla?

Mistä muualta se rahaa saisi?

Ei kunnilla ole yrityksiä, joiden tuotteita myymällä se saisi rahaa, kuten yksityinen puoli.

Julkisen puolen, sekä valtion että kunnan kaikki laissa määrätyt pakolliset asiat, toteutetaan veron maksuilla.

Jos veroja ei peritä, ei ole palvelujakaan.

Vaan jokainen maksaa itse lapsensa peruskoulun, joka ikisen tk-lääkärin käynnin, tiemaksut sun muut.

Ja mitä helvettiä sinä vingut, kun et maksa veroja. Olet työtön muiden verorahoilla elävä.

Vierailija
76/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä sektorilla tahti on kovempi eikä varmuutta ikuisesta työpaikasta ole. Silti tykkään enemmän yksityisen sektorin sisäänrakennetusta pakosta jatkuvasti kehittää toimintaa ja ihmisiä. Itselleni on tärkeää etten jämähdä paikoilleni. Lisäksi oman kokemukseni mukaan työilmapiiri ja johtaminen ovat yksityisellä sektorilla huimasti parempia.

Julkisen puolen ihmisistä huomaa usein, miten leipääntyneitä ovat. Mitäs, liian kauan, liian varmaa, firma ei konkkaan ja Ay osatokin selustassa turvana.

Vierailija
77/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohesta kysyn, että kuvitteletko sinä ääliö saavasi veroillesi parempaa vastetta jos ihmisten työviihtyvyyttä vähennetään ja urakehitys katkaistaan. Olet vissiin yksityisellä kun olet noin tyhmä.

En minä mitään kuvittele. Kokemusta on. Olen kaikkea muuta kuin tyhmä.

Vierailija
78/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla pidempää työkokemusta myös yksityiseltä sektorilta jotta voit verrata?

Ei se ole tarpeen sillä ihminen voi olla tyytyväinen työpaikkaansa ilman, että on vertailupohjaa. Aloituksessa annettiin ymmärtää, että julkinen puoli ei voi tuottaa muuta kuin pettymyksiä.

Vierailija
79/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuositasolla yksi viikko työaikaa menee hukkaan pelkästään kaikenlaisten myyntiedustajien kohteliaisuuskäynteihin, koska aniharvoin heillä on oikeasti mitään sellaista tarjottavaa mitä ei olisi voinut sähköpostiviestillä tiedottaa.

Meillä ole käynyt vuosikymmeniin. Jos teillä käy, niin lopeta niitten reissut.

Vierailija
80/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä mitään kuvittele. Kokemusta on. Olen kaikkea muuta kuin tyhmä.

Ohiksena totean, että kirjoitat tyhmiä, joten kyllä olet tyhmä.