Julkiselta sektorilta yksityiselle, huhhuh mikä ero!!
Siirryin puoli vuotta sitten julkiselta sektorilta yksityiselle. Teen periaatteessa samaa toimistotyötä.
Ero näiden sektoreiden välillä on huikea! Yksityisellä on motivoituneita työntekijöitä, jotka tekevät töitä, autetaan toisiamme ja ns. puhallamme yhteen hiileen. Olen itsekin motivoituneempi ja energisempi tekemään töitä.
Julkisella sektorilla työt oli tarkasti rajattuja eikä aina tiennyt, keneltä apua olisi kysynyt, koska kyseiset työt eivät heille kuuluneet. Ilmapiiri oli muutenkin jotenkin flekmaattinen ja hidas. Aloin itsekin muuttua laiskemmaksi ja motivaatio katosi.
Oletteko muut huomanneet tätä eroa?
Kommentit (135)
Itse julkisella puolella ja hommia painetaan niska limassa kovalla sykkeellä. Tosin olen asiantuntijatöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuositasolla yksi viikko työaikaa menee hukkaan pelkästään kaikenlaisten myyntiedustajien kohteliaisuuskäynteihin, koska aniharvoin heillä on oikeasti mitään sellaista tarjottavaa mitä ei olisi voinut sähköpostiviestillä tiedottaa.
Meillä ole käynyt vuosikymmeniin. Jos teillä käy, niin lopeta niitten reissut.
Ylempi porras antaa ymmärtää, että kontakteja eri toimittajiin täytyy pitää yllä, vaikka siinä palaa vain työaikaa. Kaksi koronavuotta oli kyllä kuin taivas, kun ei tullut kuin videoneuvottelupyyntöjä, joiden aikana pystyy multitaskaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemusta julkisesta vain yhdestä työpaikasta, mutta se riitti. Tulin nuorena suoraan yliopistosta sinne ja olen luonnostani ahkera ja kunnianhimoinen.
Huomasin nopeasti, että muut työntekijät olivat 50+-naisia jotka olivat olleet työpaikassa 20-30 vuotta. He näkivät minussa mahdollisuuden hankkiutua eroon vaikeista työtehtävistään. Vetosivat etteivät osaa käyttää digitaalisia ohjelmia niin hyvin. Minulle alkoi kerääntyä muilta töitä ja istuin iltaisin ylitöissä. Valitin esimiehellekin, mutta hän toppuutteli, että kaikki eivät ole yhtä taitavia tietotekniikan kanssa ja kai pystyn vähän auttamaan.
Onneksi löytyi uusi työpaikka yksityiseltä, jossa oli ihan itsestään selvää, että kaikki opettelevat asioita ja porukka on pätevää. Myöhemmin kuulin, että minun jälkeeni joku toinen nuori nainen oli palkattu taloon ja käynyt läpi saman tätilauman muilutuksen.
Minulle kävi tämä sama yksityisellä. Olisin voinut tehdäkin ne kaikki "näppäryyttä" vaativat jutut, mutta samaan aikaan piti tehdä saman verran muita töitä kuin muutkin.
Julkisella sentään on pätevyysvaatimukset, eikä nykyisessä työssäni voisi olla työkaverina yksinään niistä yksityisen osaamattomista tyypeistä. :)
Vierailija kirjoitti:
Itse julkisella puolella ja hommia painetaan niska limassa kovalla sykkeellä. Tosin olen asiantuntijatöissä.
Niinhän me kaikki täällä av:lla ollaan asiantuntijatyössä. Mäkin olen hei asiantuntija, nimittäin preanalytiikan asiantuntija, kun otan työkseni lähinnä verinäytteitä. ;D
Kokemusta molemmista.
Suurin ongelma mielestäni on se, että julkisia työpaikkoja pidetään varmoina, eläke-virkoina. Sieltä ei lennä pihalle ja suuri luottamusmies ym koneisto takana.
Tämän takia siellä per**illään ja lusmuillaan paljon enemmän.
No, julkinen sopii tietylle ihmistyypille oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä puolella on rankempaa, kaikki pitää merkata minuutin tarkkuudella.
Mitäpä ihmeellistä siinä on?
Omassa työssäni julkisella on huomattavasti inhimillisempää kuin yksityisellä. Yksityisellä on vaade ottaa vähintään 7 asiakasta päivässä. Julkisella voin itse määrittää, montako otan. Palkka on toki pienempi, mutta työolotkin paremmat. (olen käynyt yksityisellä mutkan ja tunne useita kollegoja, jotka siellä ovat)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan yleistät oman kokemuksesi perusteella. Itse työskentelen julkisella sektorilla HR-hommissa ja tiimini on hyvin motivoitunut, avulias jne.
Olen itse "edennyt" siirtymällä aina seuraavalle portaalle, perusassarin hommista aloitin. Aina olen saanut apua, osaamisen kehittymistäni on tuettu, työnantaja on maksanut minulle kahden eri tutkinnon ja olen saanut käyttää palkallisia työpäiviä lähiopetuspäiviin.
Typerä yleistys, joka kertoo enemmän sinusta kuin esittämästäsi asiasta.
Ilmankos julkiset menot on niin valtavat. Mikään ei riitä. Aina ollaan vonkumassa toisten verorahoja.
Julkinen puoli pyörii verovaroilla?
Mistä muualta se rahaa saisi?
Ei kunnilla ole yrityksiä, joiden tuotteita myymällä se saisi rahaa, kuten yksityinen puoli.
Julkisen puolen, sekä valtion että kunnan kaikki laissa määrätyt pakolliset asiat, toteutetaan veron maksuilla.
Jos veroja ei peritä, ei ole palvelujakaan.
Vaan jokainen maksaa itse lapsensa peruskoulun, joka ikisen tk-lääkärin käynnin, tiemaksut sun muut.Ja mitä helvettiä sinä vingut, kun et maksa veroja. Olet työtön muiden verorahoilla elävä.
Täytyisi julkisella karsia kovasti sitä, mihin rahoitusta laitetaan. Siellä sitä vasta paljon on elättejä.
Ja kun palveluita ehdotetaan karsittavaissa, kaltaisesi ovat heti huutamassa että koska verot pitää olla myös palvelut.
Ehkei! Ei huudella.
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta molemmista.
Suurin ongelma mielestäni on se, että julkisia työpaikkoja pidetään varmoina, eläke-virkoina. Sieltä ei lennä pihalle ja suuri luottamusmies ym koneisto takana.
Tämän takia siellä per**illään ja lusmuillaan paljon enemmän.No, julkinen sopii tietylle ihmistyypille oikein hyvin.
Loppuun kiteytyi mielestäni merkittävä asia. Julkisiin työpaikkoihin hakeutuu usein henkilöt jotka haluavat päästä vähän vähemmällä. Myös johtaja tason virkoihin. Tuo rasittaa sitten ihan organisaatiotakin.
Olen ollut töissä valtiolla, kunnalla ja yksityisellä. Löysintä oli valtiolla ja jäykintä kunnalla. Kyllä yksityinen on minun paikkani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan yleistät oman kokemuksesi perusteella. Itse työskentelen julkisella sektorilla HR-hommissa ja tiimini on hyvin motivoitunut, avulias jne.
Olen itse "edennyt" siirtymällä aina seuraavalle portaalle, perusassarin hommista aloitin. Aina olen saanut apua, osaamisen kehittymistäni on tuettu, työnantaja on maksanut minulle kahden eri tutkinnon ja olen saanut käyttää palkallisia työpäiviä lähiopetuspäiviin.
Ilmankos julkiset menot on niin valtavat. Mikään ei riitä. Aina ollaan vonkumassa toisten verorahoja.
Ohesta kysyn, että kuvitteletko sinä ääliö saavasi veroillesi parempaa vastetta jos ihmisten työviihtyvyyttä vähennetään ja urakehitys katkaistaan. Olet vissiin yksityisellä kun olet noin tyhmä.
En minä mitään kuvittele. Kokemusta on. Olen kaikkea muuta kuin tyhmä.
Ohiksena totean, että kirjoitat tyhmiä, joten kyllä olet tyhmä.
Julkisen alan työntekijän kielenkäyttöä!
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut töissä julkisella, mutta eron huomaa terveydenhuollossa jo odotushuoneen vastaanottovirkailijasta. Yksityisellä tervehditään katsekontaktin kanssa, julkisella tuijotetaan transsissa eteenpäin.
Yksityisellä se johtuu siitä että jos asiakas antaa huonoa palautetta, voi tulla kenkää. Julkisellahan saa vaikka naama punaisena karjua, saa taputuksia selkään että hyvin hoidettu asiakas pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä missään töissä ole, jos täällä joudat kirjoittelemaan noihin aikoihin.
Hän varmaan kunnalla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohesta kysyn, että kuvitteletko sinä ääliö saavasi veroillesi parempaa vastetta jos ihmisten työviihtyvyyttä vähennetään ja urakehitys katkaistaan. Olet vissiin yksityisellä kun olet noin tyhmä.
Oletko edelleenkin kunnalla koulutuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta molemmista.
Tämän takia siellä per**illään ja lusmuillaan paljon enemmän.No, julkinen sopii tietylle ihmistyypille oikein hyvin.
Loppuun kiteytyi mielestäni merkittävä asia. Julkisiin työpaikkoihin hakeutuu usein henkilöt jotka haluavat päästä vähän vähemmällä. Myös johtaja tason virkoihin. Tuo rasittaa sitten ihan organisaatiotakin.
Todella yksisilmäistä analyysia molemmilta. On paljon aloja, joilla toimitaan enimmäkseen julkisella puolella. Paljon eri aloja ja ihmistyyppejä niputatte yhteen ja teette yksioikoiset johtopäätökset. Oerseilijöitä on molemmilla puolilla, yksilöistä kiinni. Ennen kaikkea en yleistäisi, paljon julkisia aloja joissa työskennellään niska limassa, sitä vastoin yksityisellä puolella taas ei niinkään eli esimerkkejä löytyy varmasti molemmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä missään töissä ole, jos täällä joudat kirjoittelemaan noihin aikoihin.
Hän varmaan kunnalla töissä.
Ja sinä yksityisellä.
Minä taasen palasin julkiselle puolelle yksityiseltä. Yksityisellä oli täyttä tykitystä (tuottavaa työtä) ilman mahdollisuutta kouluttautua tms. Tauotkin usein jäivät pitämättä. Väsähdin. Nyt on vaihtelevampaa ja taukojakin.
Minulla oli yksityisellä paljon iisimpää kuin kunnallisella puolella. Sain myös asiantuntijuuteni täysimääräiseen käyttöön, ja pääsen hyödyntämään yliopistokoulutustani. Olen tyytyväisempi, vaikka kiire on kova, toivottavasti jaksan siitä huolimatta, sillä ilmapiirikin kunnallisella parempi ja johto asiansa osaavaa mitä se ei todella yksityisellä ollut.
Julkisella sektorilla ei ole tulosvastuuta, joten meininki onkin sen mukainen.
Minulla on kokemusta julkisesta vain yhdestä työpaikasta, mutta se riitti. Tulin nuorena suoraan yliopistosta sinne ja olen luonnostani ahkera ja kunnianhimoinen.
Huomasin nopeasti, että muut työntekijät olivat 50+-naisia jotka olivat olleet työpaikassa 20-30 vuotta. He näkivät minussa mahdollisuuden hankkiutua eroon vaikeista työtehtävistään. Vetosivat etteivät osaa käyttää digitaalisia ohjelmia niin hyvin. Minulle alkoi kerääntyä muilta töitä ja istuin iltaisin ylitöissä. Valitin esimiehellekin, mutta hän toppuutteli, että kaikki eivät ole yhtä taitavia tietotekniikan kanssa ja kai pystyn vähän auttamaan.
Onneksi löytyi uusi työpaikka yksityiseltä, jossa oli ihan itsestään selvää, että kaikki opettelevat asioita ja porukka on pätevää. Myöhemmin kuulin, että minun jälkeeni joku toinen nuori nainen oli palkattu taloon ja käynyt läpi saman tätilauman muilutuksen.