Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Julkiselta sektorilta yksityiselle, huhhuh mikä ero!!

Vierailija
23.09.2022 |

Siirryin puoli vuotta sitten julkiselta sektorilta yksityiselle. Teen periaatteessa samaa toimistotyötä.

Ero näiden sektoreiden välillä on huikea! Yksityisellä on motivoituneita työntekijöitä, jotka tekevät töitä, autetaan toisiamme ja ns. puhallamme yhteen hiileen. Olen itsekin motivoituneempi ja energisempi tekemään töitä.

Julkisella sektorilla työt oli tarkasti rajattuja eikä aina tiennyt, keneltä apua olisi kysynyt, koska kyseiset työt eivät heille kuuluneet. Ilmapiiri oli muutenkin jotenkin flekmaattinen ja hidas. Aloin itsekin muuttua laiskemmaksi ja motivaatio katosi.

Oletteko muut huomanneet tätä eroa?

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan yleistät oman kokemuksesi perusteella. Itse työskentelen julkisella sektorilla HR-hommissa ja tiimini on hyvin motivoitunut, avulias jne.

Olen itse "edennyt" siirtymällä aina seuraavalle portaalle, perusassarin hommista aloitin. Aina olen saanut apua, osaamisen kehittymistäni on tuettu, työnantaja on maksanut minulle kahden eri tutkinnon ja olen saanut käyttää palkallisia työpäiviä lähiopetuspäiviin.

Typerä yleistys, joka kertoo enemmän sinusta kuin esittämästäsi asiasta.

Ilmankos julkiset menot on niin valtavat. Mikään ei riitä. Aina ollaan vonkumassa toisten verorahoja.

Julkinen puoli pyörii verovaroilla?

Mistä muualta se rahaa saisi?

Ei kunnilla ole yrityksiä, joiden tuotteita myymällä se saisi rahaa, kuten yksityinen puoli.

Julkisen puolen, sekä valtion että kunnan kaikki laissa määrätyt pakolliset asiat, toteutetaan veron maksuilla.

Jos veroja ei peritä, ei ole palvelujakaan.

Vaan jokainen maksaa itse lapsensa peruskoulun, joka ikisen tk-lääkärin käynnin, tiemaksut sun muut.

Ja mitä helvettiä sinä vingut, kun et maksa veroja. Olet työtön muiden verorahoilla elävä.

Täytyisi julkisella karsia kovasti sitä, mihin rahoitusta laitetaan. Siellä sitä vasta paljon on elättejä.

Vierailija
82/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä sektorilla tahti on kovempi eikä varmuutta ikuisesta työpaikasta ole. Silti tykkään enemmän yksityisen sektorin sisäänrakennetusta pakosta jatkuvasti kehittää toimintaa ja ihmisiä. Itselleni on tärkeää etten jämähdä paikoilleni. Lisäksi oman kokemukseni mukaan työilmapiiri ja johtaminen ovat yksityisellä sektorilla huimasti parempia.

Julkisen puolen ihmisistä huomaa usein, miten leipääntyneitä ovat. Mitäs, liian kauan, liian varmaa, firma ei konkkaan ja Ay osatokin selustassa turvana.

Yksityisellä ei näköjään tarvitse edes osata kirjoittaa.

Minä näen leipääntymistä ja kateutta vain yksityisellä, olen kouluttaja, alaa en kerro.

Julkisella ollaan tyytyväisiä, enkä ihmettele, työtahti on leppoisampi ja palkka parempi, lomat ja edut hyviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan yleistät oman kokemuksesi perusteella. Itse työskentelen julkisella sektorilla HR-hommissa ja tiimini on hyvin motivoitunut, avulias jne.

Olen itse "edennyt" siirtymällä aina seuraavalle portaalle, perusassarin hommista aloitin. Aina olen saanut apua, osaamisen kehittymistäni on tuettu, työnantaja on maksanut minulle kahden eri tutkinnon ja olen saanut käyttää palkallisia työpäiviä lähiopetuspäiviin.

Typerä yleistys, joka kertoo enemmän sinusta kuin esittämästäsi asiasta.

Ilmankos julkiset menot on niin valtavat. Mikään ei riitä. Aina ollaan vonkumassa toisten verorahoja.

Julkinen puoli pyörii verovaroilla?

Mistä muualta se rahaa saisi?

Ei kunnilla ole yrityksiä, joiden tuotteita myymällä se saisi rahaa, kuten yksityinen puoli.

Julkisen puolen, sekä valtion että kunnan kaikki laissa määrätyt pakolliset asiat, toteutetaan veron maksuilla.

Jos veroja ei peritä, ei ole palvelujakaan.

Vaan jokainen maksaa itse lapsensa peruskoulun, joka ikisen tk-lääkärin käynnin, tiemaksut sun muut.

Ja mitä helvettiä sinä vingut, kun et maksa veroja. Olet työtön muiden verorahoilla elävä.

Täytyisi julkisella karsia kovasti sitä, mihin rahoitusta laitetaan. Siellä sitä vasta paljon on elättejä.

Ja kun palveluita ehdotetaan karsittavaissa, kaltaisesi ovat heti huutamassa että koska verot pitää olla myös palvelut.

Vierailija
84/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla alallani on yleistä lähteä hyvissä ajoin ennen eläkeikää "varhaiseläkkeelle" julkiselle sektorille. Loppuu se ainaknen kiire, suorituspaineet ja tulosvastuullisuus siihen paikkaan, eikä palkassakaan enää jäädä jälkeen kun valtiolle menee. Kaupan päälle entiseen verrattuna suorastaan naurettavan paljon vuosilomaa.

Jaa, meille ei (iso kaupunki) kyllä ole vanhuksia palkattu vuosikymmeniin, kyllä ne, jotka palkataan, ovat ihmisiä, joilla on vielä työuraa edessä. Ei kaupunki halua ottaa ristikseen kehäraakkia joka vain sairastaa ja on hidas.

Sama muualla, mitä nyt koulutuksissa jutellaan. Missähän teitä vanhuksia palkataan? Kerro!

Kyllä siellä kaupungilla on nuoria raakkeja, jotka pitävät paljon sairaslomia

Vierailija
85/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin paikasta ja ihmisistä. T. Kokenut pätkätyöläinen. Nyt olen toistaiseksi mikrofirmassa. Näitä parjataan paljon, mutta tää on paras. Nyt oon tauolla vähän etuajassa aloitettuani aikaisin.

Eli siis vietät aikasi av-palstalla.

Olen julkisella ollut, jäin eläkkeelle toukokuussa, ei olisi tullut mieleenkään palstailla työajalla, ei edes tauolla. Kahvitauoilla kävin kahvilla ja lounastauolla lounaalla, muita taukoja ei ollut.

Vierailija
86/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Julkisella puolella kytättiin ettei vaan kukaan tee liian "reippaasti " töitä. Jos ehdotti muutoksia helpottamaan ja nopeuttamaan työntekoa,sanottiin: Haluatko tehdä meistä työttömiä!

Palavereissa istuttiin kahvitellen ja päätettiin,että tämänkertaiset aiheet käsitellään seuraavassa palaverissa!

Terveisiä Kuopion kaupungille!

Vierailija
87/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella sektorilla ongelmana on liian raskas hallinto, vanhanaikaiset työskentelytavat (ja välineet mitä tulee digitalisaatioon) ja epäselvä vastuunjako. Julkisella puolella ei tehdä omia rahoja, kuten yksityisellä, joten se mahdollistaa epätehokkaiden tapojen ja rakenteiden olemassa olon.

Kukin osa-alue saa määrärahat itselleen ja ne tuhlataan vaikka väkisin, jotta seuraavan vuoden rahoitusta ei leikattaisi. Tämä tietenkin aiheuttaa juuri tuota tehottomuutta. Tehostaminen tuottaa säästöä, eikä säätöä osata ajatella mahdollisuutena kehittää toimintaa. Raskas hallinto aiheuttaa taas sen, että erilaisia esihenkilöitä on lähes yhtä paljon kuin työntekijöitä. Kukaan ei halua kantaa viimeistä vastuuta, joten yksinkertaisia asioita siirellään työpöydältä toiselle, jonka takia päätöksiä ei saada tehtyä ketterästi. Asiat eivät etene ja tämä aiheuttaa apatiaa koko työyhteisössä. 

Julkisessa sektorissa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta se kaipaisi kipeästi kunnon tuulettamista. Julkinen sektori kun käyttää meidän kaikkien yhteisiä verorahoja, tulisi tehdä se mahdollisimman tehokkaasti ja kannattavasti.

Yksityisellä on usein ihan yhtä huonot järjestelmät, jos jotain muuta tarvitsee tehdä kuin pitää excelillä pikkufirman asiakasrekisteriä.

Kokemusta on, paljonkin.

Yksityisellä sektorilla tämän asian suhteen on huomattavasti enemmän hajontaa kuin julkisella. Firman koko ja toiminta ovat suoraa verrannollisia siihen, millaisiin järjestelmiin on investoitu. 

Mä olen ollut monessa yli 1000 hengen firmassa, jotka Suomessa lasketaan suuryrityksiksi, ja surkeimmat järjestelmät on ollut nimenomaan niissä. Se kun riitti, että homma toimii. Jos joku asia olisi nopeutunut paremmalla järjestelmällä, laskettiin kylmästi, että työaika koko talonkin mittakaavassa maksaa tonneja, uusi järjestelmä maksaa vähintään 10x enemmän.

Vierailija
88/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella, että joissain ammateissa julkinen voi olla parempi. Esimerkiksi mitä olen ymmärtänyt päiväkotien ja hoitajatyön osalta.

Mutta it-alalla en kyllä julkiselle enää lähde. Hierarkia ja kaikenmaailman komiteat joiden kautta jokainen päätös piti juoksuttaa veivät kaiken innon. Ihmisillä ei ollut motivaatiota ajatella kokonaisuutta vaan jokainen pikkupomo pyöritti sen pienen jakkaransa paperirumbaa. Kollegat olivat kuppikuntaisia ja työhönsä tympääntyneilta, eikä heiltä oikein oppinut mitään.

Olen nyt töissä yksityisellä ja palkka nousi 3700 eur > 6500 eur. Mutta mikä parasta, yrityskulttuuri on ihan loistava ja työtä tehdään pienissä itseohjautuvissa tiimeissä joissa on valta päättää suurimmasta osasta asioista itse. Työnantaja tulee kehittymistäni ja pystyn käytännössä valitsemaan koulutukset ja seminaarit jotka haluan. Meillä on 2 viikkoa vuodessa ekstralomaa ja ylitöitä tai pitkiä päiviä ei tehdä. Työkaverit ovat ihania ja fiksuja, tuntui niin uskomattomalta että työpaikalla voi olla näin hyvä ilmapiiri virastokokemuksen jälkeen.

Vierailija
89/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla alallani on yleistä lähteä hyvissä ajoin ennen eläkeikää "varhaiseläkkeelle" julkiselle sektorille. Loppuu se ainaknen kiire, suorituspaineet ja tulosvastuullisuus siihen paikkaan, eikä palkassakaan enää jäädä jälkeen kun valtiolle menee. Kaupan päälle entiseen verrattuna suorastaan naurettavan paljon vuosilomaa.

Jaa, meille ei (iso kaupunki) kyllä ole vanhuksia palkattu vuosikymmeniin, kyllä ne, jotka palkataan, ovat ihmisiä, joilla on vielä työuraa edessä. Ei kaupunki halua ottaa ristikseen kehäraakkia joka vain sairastaa ja on hidas.

Sama muualla, mitä nyt koulutuksissa jutellaan. Missähän teitä vanhuksia palkataan? Kerro!

Kyllä siellä kaupungilla on nuoria raakkeja, jotka pitävät paljon sairaslomia

Meillä kaupungilla ohjataan heti selvittelyyn jos paljon sairastaa. Toki vakavat taudit, syövät jne. ja loukkaantumiset pois lukien.

Vierailija
90/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jobbade under studietiden en tid för kommunen. Något ineffektivare och mera komiskt har man inte sedan dess sett i arbetslivet.

Från den tiden står övertygelsen över det att kommun och stat måste hållas på en minimumnivå fast. Då Finland sedan dess har gått i motsatt riktning, har man löst problemet genom att flytta till ett land där stat och kommuner är sekundära. De finns, men de varken dominerar eller genomsyrar samhället.

Vierailija
91/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin kuvitella, että joissain ammateissa julkinen voi olla parempi. Esimerkiksi mitä olen ymmärtänyt päiväkotien ja hoitajatyön osalta.

Mutta it-alalla en kyllä julkiselle enää lähde. Hierarkia ja kaikenmaailman komiteat joiden kautta jokainen päätös piti juoksuttaa veivät kaiken innon. Ihmisillä ei ollut motivaatiota ajatella kokonaisuutta vaan jokainen pikkupomo pyöritti sen pienen jakkaransa paperirumbaa. Kollegat olivat kuppikuntaisia ja työhönsä tympääntyneilta, eikä heiltä oikein oppinut mitään.

Olen nyt töissä yksityisellä ja palkka nousi 3700 eur > 6500 eur. Mutta mikä parasta, yrityskulttuuri on ihan loistava ja työtä tehdään pienissä itseohjautuvissa tiimeissä joissa on valta päättää suurimmasta osasta asioista itse. Työnantaja tulee kehittymistäni ja pystyn käytännössä valitsemaan koulutukset ja seminaarit jotka haluan. Meillä on 2 viikkoa vuodessa ekstralomaa ja ylitöitä tai pitkiä päiviä ei tehdä. Työkaverit ovat ihania ja fiksuja, tuntui niin uskomattomalta että työpaikalla voi olla näin hyvä ilmapiiri virastokokemuksen jälkeen.

Kuulostaa erittäin tutulta.. Viestintävirastossa it-hommissa ollut.

Vierailija
92/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla juuri toisinpäin, olin yksityisellä, isossa firmassa, siellä tappelun jälkeen palkka 3890 €, työmäärä kauhea, eikä minkäänlaisia ylityökorvauksia vaikka niitä oli pakko tehdä jotta homma pyöri. Pääsin keskisuureen kaupunkiin, vuodessa ylenin pomoksi ja palkka on nykyään 7340 €/ kk, ja tuosta se vielä nousee kunhan kokemusta kertyy. Työtahti on sopiva ja ylityöt saa pitää vapaana tai ottaa rahana. Eikä ketään tarvitse mielistellä, riittää, että tekee hommansa hyvin, se on suurin plussa.

Vierailija
93/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla päinvastainen kokemus. Yksityisellä johto täynnä psykopaattieja tai narsisteja, työntekijät puukottavat toisiaan selkään ja tavoitteena on vain kiivetä uralla ilman mitään substanssia sekä esitellä omia aikaansaannoksiaan mahd kuuluvasti. Julkisella inhimillisiä johtajia, ei kilpailua ja puhalletaan yhteen hiileen. Kaikilla työmoraali korkea. Veikkaanpa, että näitä organisaatioita löytyy sekä että ja riippuu myös siitä mitä tekee. Täysin ongelmatonta organisaatiota ei myöskään ole.

Vierailija
94/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa minäkin oman kokemukseni. Vaihdoin yksityiseltä julkiselle ja olen paljon motivoituneempi ja tehokkaampi nykyisin. Työ ei ole terveydenhoitoalalla vaan teen asiantuntijatehtäviä. Yksityisellä ei työnlaadulla ollut mitään merkitystä, piti tehdä paljon ja nopeasti virheistä viis. Minusta se on asiakkaan kusetusta jos asiakas tilaa jonkun selvityksen ja se vetästään puolihuolimattomasti ja jätetään oikeastaan koko varsinainen selvitys tekemättä. Kysyinkin kerran esimieheltä, että oikeastiko tähän tarvitaan yliopistokoulutus. Vähemmälläkin koulutuksella osaa kopioida vanhan selvityksen ja muuttaa niihin vain nimet ja päivämäärät. Ei kyllä motivoinut työnteko yhtään ja koko laaja osaamuseni meni hukkaan.

Nykyisin julkisella puolella ja asiat tutkitaan ja tehdään huolella. Kiire on ja palkka pienempi kuin yksityisellä, mutta nyt koen oikeasti tekeväni töitä.

Vierailija
95/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä yksi ihana piirre julkiselta puolelta.

Jotkut vanhemmat työntekijät, joilla on todella pitkä ura takanaan, ovat ihan kirjaimellisesti olleet uransa alkuaikana vielä kuin vanhassa Neuvostoliitossa. Sen verran, mitä olen kuullut tämän organisaation menneisyydestä, on meininki julkisella puolella tosiaan ollut NL:n kaatumisen aikaan (ja vielä vähän aikaa sen jälkeenkin) kun Neuvostoliitosta kopioitua.

Suomi on pysähtynyt maa.

Vierailija
96/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aivan liian tunnollinen kunnan toimistohommiin. Meillä porukkaa vaihtui ja aina ennen kuin uusi ihminen tuli, hommat jaettiin. Yllätys, mutta yleensä se olin minä koska koin että nämä ovat tilanteita, jolloin autetaan kaikki kaikkia. Opin tämän vuosia sitten yksityiseltä.

Toinen sihteeri ei ikinä joutunut ottamaan mitään lisätöitä. En tiedä, mikä sopimus hänellä pomon kanssa oli, mutta tasapuolista tuo ei ollut.

Muutenkin pomot olivat niin nössöjä sanomaan kellekään jos töitä ei tehty.

En pystynyt enää katsomaan tuota työkulttuuria ja lähdin yksityiselle. Nyt minun työmoraalia arvostetaan!

Vierailija
97/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt ensimmäistä kertaa yksityisella töissä ja asia joka oman kokemukseni mukaan eroaa eniten julkisesta on hyvä johtaminen. Täällä johto on todella helposti lähestyttävää, empaattista ja pyrkivät tukemaan onnistumistamme ja auttamaan eteenpäin. Julkisella suurin osa oli jo 90-luvulla taloon tulleita, jotka halusivat päättää kaikesta ja kaikki uusi oli epäilyttävää. Istuttiin ovien takana ja pyöriteltiin papereita.

Olen työvoimapula-alalla jossa on ymmärretty, että jos haluaa pärjätä, pitää tarjota ihmisille loistava työpaikka. Muuten äänestetään jaloilla.

Vierailija
98/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku EK palkannut tänne näitä trolleja vai mitä meinaa?

Nro 5:skin on aloittajan tyylillä kirjoitettu.

Niinkö? No en ole sama kuin ap.

Vierailija
99/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jobbade under studietiden en tid för kommunen. Något ineffektivare och mera komiskt har man inte sedan dess sett i arbetslivet.

Från den tiden står övertygelsen över det att kommun och stat måste hållas på en minimumnivå fast. Då Finland sedan dess har gått i motsatt riktning, har man löst problemet genom att flytta till ett land där stat och kommuner är sekundära. De finns, men de varken dominerar eller genomsyrar samhället.

No sano nyt mikä uusi kotimaasi on, kun sitä kaikkialla hehkutat. Tullaan perässä me muutkin maksajan rooliin kyllästyneet.

Vierailija
100/135 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä puolella on rankempaa, kaikki pitää merkata minuutin tarkkuudella.