Julkiselta sektorilta yksityiselle, huhhuh mikä ero!!
Siirryin puoli vuotta sitten julkiselta sektorilta yksityiselle. Teen periaatteessa samaa toimistotyötä.
Ero näiden sektoreiden välillä on huikea! Yksityisellä on motivoituneita työntekijöitä, jotka tekevät töitä, autetaan toisiamme ja ns. puhallamme yhteen hiileen. Olen itsekin motivoituneempi ja energisempi tekemään töitä.
Julkisella sektorilla työt oli tarkasti rajattuja eikä aina tiennyt, keneltä apua olisi kysynyt, koska kyseiset työt eivät heille kuuluneet. Ilmapiiri oli muutenkin jotenkin flekmaattinen ja hidas. Aloin itsekin muuttua laiskemmaksi ja motivaatio katosi.
Oletteko muut huomanneet tätä eroa?
Kommentit (135)
Kyllä, julkisella pitkät lomat, mutta montako viikkoa vuodessa ollaankaan töissä, eli kyllä työssä pitää viihtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä missään töissä ole, jos täällä joudat kirjoittelemaan noihin aikoihin.
Terveisiä palaverista!
Taitaa olla tyhjänpäiväisiä palavereita. Meillä ainakin pitää keskittyä kokouksiin eikä ole aikaa kirjoitella vauvapalstalle muuten. No muuten voi olla vähän löysempää töissä ja voi kirjoitella vauvapalstalle kuten nyt teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä palaverista!
Taitaa olla tyhjänpäiväisiä palavereita. Meillä ainakin pitää keskittyä kokouksiin eikä ole aikaa kirjoitella vauvapalstalle muuten. No muuten voi olla vähän löysempää töissä ja voi kirjoitella vauvapalstalle kuten nyt teen.
Niin on, mutta minun on pakko osallistua palavereihin, jotka kuuluvat työhöni.
Toiset tykkäävät omasta äänestään ja järjestävät joka risahduksesta palaverin. Minä en ole sellainen, mutta en voi mitään, jos minut on sellaiseen palaveriin kutsuttu.
Olen ollut sekä yksityisellä että kunnallisella työnantajalla. Siiloutuminen on molemmissa ollut ongelmana, eri tiimit tekevät omia juttujaan ja synergiaedut jäävät aika vähäisiksi. Tämä on ollut yksityisellä puolella jopa korostuneempaa. Vaihtuvuus on ykstyisellä puolella suurempi, mikä syö työtehoa: uuden henkilön perehdyttämiseen menee aikaa ja rahaa. Vaihtuvuus myös minusta vaikuttaa siihen siiloutumiseen, kunnallisella puolella kun vaikka oltiinkin siellä siiloissa, niin kun talossa oltiin kauan niin oli edes vähän parempi kuva siitä mitä toinen tiimi tekee. Palkka on vähän parempi yksityisellä, mutta lomat huonommat. Liukuma ja työajanseurana ovat yksityisellä rennommat. Minä olen vähän siinä asemassa työtehtävieni takia, että eteneminen on molemmissa organisatioissa hankalaa, niin uran luomisesta en osaa sanoa mitään. Aikoinani vaihdoin julkiselta yksityiselle uraumpikujan takia havaitakseni että sama umpikuja oli vastassa täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä palaverista!
Enemmistö palavereista on täysin tyhjää lätinää, ellei kyseessä ole asiakastapaaminen.
Asiaa voi kuvata graafisesti tasasivuisella kolmiolla, jonka kärkipisteissä on sanat "AHKERA", "VIISAS" ja "KUNNALLA TÖISSÄ"
Huomaat, että noista termeistä vain kaksi voi olla yhtä aikaa voimassa. Siis:
Jos olet viisas ja kunnalla töissä, et ole ahkera
Jos olet ahkera ja kunnalla töissä, et ole viisas
Jos olet viisas ja ahkera, et ole kunnalla töissä.
M.O.T.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, julkisella pitkät lomat, mutta montako viikkoa vuodessa ollaankaan töissä, eli kyllä työssä pitää viihtyä.
Olen julkisella, viihdyn erinomaisesti, eikä pitkät lomat lainkaan huononna viihtyvyyttä. Palkkani on parempi kuin vastaavissa tehtävissä yksityisellä olevilla kavereilla, tutuilla ja sukulaisilla. Työtahti on huomattavasti leppoisampi ja minulla on joustava sivutoimilupa, saan lisätienestiä ihan mukavasti. En palaa enää yksityiselle, jos vain täällä pidetään. Minulla on oma työhuone, jos on huono päivä voin ottaa niin rennosti kuin haluan. Inhoan yli kaiken avokonttoria. Ja kuten joku muukin totesi, en halua kodistani työpaikkani sivukonttoria. Työ töissä, kodissa kaikki muu. Meillä myös pääsee hyvin koulutuksiin, yksityisellä niissä kävivät vain esimiehet.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa voi kuvata graafisesti tasasivuisella kolmiolla, jonka kärkipisteissä on sanat "AHKERA", "VIISAS" ja "KUNNALLA TÖISSÄ"
M.O.T.
Ja sinä, tyhmyydestäsi päätellen, et ole missään töissä.
MOT
Vierailija kirjoitti:
M.O.T.
Oman tekstin yläpeukuttaminen on äärettömän noloa. Eipä minulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yksityisellä ja inhoa tätä paskaa, koko ajan haen julkiselle.
Olen työskennellyt koko urani yksityisellä puolella, mutta tehnyt töitä myös julkisissa organisaatioissa konsulttina. Olihan se kokemus kun virastossa työskennellessä ei ollut varma onko työpaikalla vai egyptiläisessä muumiomuseossa? Niin unettavaa ja hidasta työnteko oli. Ei oma kantti kestäisi kauaa noissa aikaa viettää.
Riippuu täysin paikasta ja ihmisistä. T. Kokenut pätkätyöläinen. Nyt olen toistaiseksi mikrofirmassa. Näitä parjataan paljon, mutta tää on paras. Nyt oon tauolla vähän etuajassa aloitettuani aikaisin.
Julkisen puolen byrokratia syö yksikön tehokkuuden. Kun yksikön henkilömäärä ylittää kriittisen massan (n. 20 henkilöä) , se pystyy työllistämään itse itsensä ilman ulkopuolista ärsykettä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus ja ensimmäinen vastaus oli selvästi samaa kirjoitustyyliä. Aloittaja vastasi itse itselleen.
Jotkut täällä tekee niin. Aika hassua minusta.
Omalla alallani on yleistä lähteä hyvissä ajoin ennen eläkeikää "varhaiseläkkeelle" julkiselle sektorille. Loppuu se ainaknen kiire, suorituspaineet ja tulosvastuullisuus siihen paikkaan, eikä palkassakaan enää jäädä jälkeen kun valtiolle menee. Kaupan päälle entiseen verrattuna suorastaan naurettavan paljon vuosilomaa.
Vierailija kirjoitti:
Omalla alallani on yleistä lähteä hyvissä ajoin ennen eläkeikää "varhaiseläkkeelle" julkiselle sektorille. Loppuu se ainaknen kiire, suorituspaineet ja tulosvastuullisuus siihen paikkaan, eikä palkassakaan enää jäädä jälkeen kun valtiolle menee. Kaupan päälle entiseen verrattuna suorastaan naurettavan paljon vuosilomaa.
Plus vielä ne kaksi "saikkupäivää"/kk
Julkisella sektorilla ongelmana on liian raskas hallinto, vanhanaikaiset työskentelytavat (ja välineet mitä tulee digitalisaatioon) ja epäselvä vastuunjako. Julkisella puolella ei tehdä omia rahoja, kuten yksityisellä, joten se mahdollistaa epätehokkaiden tapojen ja rakenteiden olemassa olon.
Kukin osa-alue saa määrärahat itselleen ja ne tuhlataan vaikka väkisin, jotta seuraavan vuoden rahoitusta ei leikattaisi. Tämä tietenkin aiheuttaa juuri tuota tehottomuutta. Tehostaminen tuottaa säästöä, eikä säätöä osata ajatella mahdollisuutena kehittää toimintaa. Raskas hallinto aiheuttaa taas sen, että erilaisia esihenkilöitä on lähes yhtä paljon kuin työntekijöitä. Kukaan ei halua kantaa viimeistä vastuuta, joten yksinkertaisia asioita siirellään työpöydältä toiselle, jonka takia päätöksiä ei saada tehtyä ketterästi. Asiat eivät etene ja tämä aiheuttaa apatiaa koko työyhteisössä.
Julkisessa sektorissa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta se kaipaisi kipeästi kunnon tuulettamista. Julkinen sektori kun käyttää meidän kaikkien yhteisiä verorahoja, tulisi tehdä se mahdollisimman tehokkaasti ja kannattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus vielä ne kaksi "saikkupäivää"/kk
Tämä koskee ehkä hoitajia työn raskauden vuoksi. Ei meiltä hallinnon puolelta ole kukaan koskaan saikulla.
Julkisella palkka oli 3200 e/kk, yksityisellä 5000 e/kk + vuodessa noin 25 000 e bonukset päälle. Julkisella tiukat tulostavoitteet, jatkuva seuranta, liikaa töitä ja palkattomia saldotunteja. Yksityisellä selkeärajainen työtehtävä, liukumasta huolimatta saldoja ei synny, kotiin pääsee / työn voi päättää klo 15:30. Valtiolla ei ollut mitään kampaviineripalavereja, sen sijaan oli teams-palavereja joskus kolmekin samaan aikaan.
Nyt on leppoisaa, helppoa ja vähän kuin jatkuvaa lomaa, työtä saa tehdä omaan tahtiin ja lähteä perjantaisin vaikka puoliltapäivin kuntoilemaan. Vuosilomaa on 38 vrk/v eli eipä siinäkään tullut vähennyksiä.
Terveisiä palaverista!