Onko sulla arkunkantajat?
Katsoin netistä Pirkko Lahden haastattelun. Pirkon mielestä ihmisellä pitää olla sen verran ystäviä, että löytyy arkunkantajat.
Onko sulla?
Mulla ei oo ystäviä, eikä sukua. Kolme kantajaa osaisin nimetä, en enempää. Onneksi on polttohautaus.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviikin laittaa johonkin toive tuhkauksesta. Silloin kärrätään kylmähuoneesta siunauskappeliin kärryllä. Sääliksi käy niitä hautaustoimiston hemmoja kun siirtäessään vainajia joutuvat kahdestaan nostamaan arkun autosta kärryyn.
Tapana on kyllä yleensä että omaiset kantavat vainajan ruumisautosta kirkkoon tai kappeliin kuten esimerkiksi Loirin hautajaisissa nähtiin. Tarvittaessa voidaan käyttää kärryä mutta yleensä sitäkin on työntämässä samat 6 henkilöä.
Seurakunnissa on eroavaisuuksia siinä, suostuvatko papit siunaamaan tuhkatun vainajan vai haluavatko he siunata ruumiin, joka sitten tuhkataan. Tämä on ongelma ja tästä on ollut uutisissakin. Jos vainaja halutaan siunata "ruumiina" hän tarvitsee arkun. Ja olisi naurettavaa hankkia sellainen vain papin mielipiteen vuoksi. Ja tämä mielipide liittyy raamattua tulkitseviin pappeihin ja kirkkoherroihin, joista osa ajattelee, että kristityn ruumis nostetaan Jeesuksen palatessa sieltä arkusta ylös eikä heillä ilmeisesti usko riitä siihen, että tuhkattu voisi nousta mihinkään. Tiedän, hölmöä.
Näissä tapauksissa vainajaa joudutaan kuskaamaan tai hankkimaan toista pappia ja ties mitä, turhaa huolta ja kustannuksia. Suomen kirkko saisi vetää tästä tiukan linjan ja ohjeistuksen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b1dcd2b-64ff-42cd-bf1a-a45493092479
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviikin laittaa johonkin toive tuhkauksesta. Silloin kärrätään kylmähuoneesta siunauskappeliin kärryllä. Sääliksi käy niitä hautaustoimiston hemmoja kun siirtäessään vainajia joutuvat kahdestaan nostamaan arkun autosta kärryyn.
Tapana on kyllä yleensä että omaiset kantavat vainajan ruumisautosta kirkkoon tai kappeliin kuten esimerkiksi Loirin hautajaisissa nähtiin. Tarvittaessa voidaan käyttää kärryä mutta yleensä sitäkin on työntämässä samat 6 henkilöä.
Seurakunnissa on eroavaisuuksia siinä, suostuvatko papit siunaamaan tuhkatun vainajan vai haluavatko he siunata ruumiin, joka sitten tuhkataan. Tämä on ongelma ja tästä on ollut uutisissakin. Jos vainaja halutaan siunata "ruumiina" hän tarvitsee arkun. Ja olisi naurettavaa hankkia sellainen vain papin mielipiteen vuoksi. Ja tämä mielipide liittyy raamattua tulkitseviin pappeihin ja kirkkoherroihin, joista osa ajattelee, että kristityn ruumis nostetaan Jeesuksen palatessa sieltä arkusta ylös eikä heillä ilmeisesti usko riitä siihen, että tuhkattu voisi nousta mihinkään. Tiedän, hölmöä.
Näissä tapauksissa vainajaa joudutaan kuskaamaan tai hankkimaan toista pappia ja ties mitä, turhaa huolta ja kustannuksia. Suomen kirkko saisi vetää tästä tiukan linjan ja ohjeistuksen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b1dcd2b-64ff-42cd-bf1a-a45493092479
Ja uudempi uutinen TÄLTÄ VUODELTA:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkausta suunnittelevat, ottakaa huomioon muuttunut laki. Aiemmin, vuosia sitten, tuhkat sai mukaansa ja ne myös sai esim. jakaa eri paikkakunnille ja ripotella vähän minne halusi. Nykyisin tuhkia ei luovuteta, jos omaisella ei ole kertoa paikkaa mihin aikoo tuhkat ripotella ja maanomistajan lupa on oltava. Tuhkia ei saa jakaa. Seurakunnilla on halpoja yhteispaikkoja, mihin (seurakunnan työntekijä) vie tuhkat jos niin haluaa.
Joillain paikkakunnilla on nimettyjä "tuhkan levityspaikkoja". Jos haluaa jonnekin vainajan tykkäämälle paikalle niin kannattaa selvittää kuka omistaa maan ja hakea lupaa. Sitä ei välttämättä saa.
Kun miettii etukäteen niin välttyy ongelmilta :)
Mulla on jo nyt maanomistajan lupa. Mun tuhkat tullaan ripottelemaan metsään samaan aikaan edesmenneitten kissojeni ja koirieni tuhkien kanssa.
Arkunkantajan ei tarvitse olla hirveän läheinen, esim. jonkun seuran jäsenet riittää jos on ollut aktiivijäsen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin ei tarvita arkunkantajia - arkku lasketaan kappelista suoraan tuhkattavaksi. Ei mulla olisikaan läheisiä miehiä kuutta, mutta eiköhän niitä serkuista ja muista löytyisi.
Onko nämä arkunkantajat muuten jokin miehisyyden viimeinen linnake - onko koskaan nähty naisia arkkua kantamassa?
Minä ainakin kannoin jo 90-luvulla isovanhempani hautaan, eikä naiset olleet mitenkään epätavallisia kantajina edes tuolloin.
Missä te oikein asutte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vainaja tarvitsee arkun aina riippumatta siitä tuhkataanko hänet vai haudataanko maahan. Myöskään sillä ei ole merkitystä onko siunaustilaisuus ennen vai jälkeen tuhkauksen niin arkku on tuhkauksessa silti oltava.
Ei ole. Suku on kaukana ja jäljellä olevat jo etäisiä. Ystävät ovat suuttuneet ja lopettaneet yhteydenpidon kuka mistäkin syystä ja lapsia on vain yksi. Tulee halvat ja koruttomat hautajaiset.
Katsoin myös ohjelman Tv. Olen sanonut: Kun kuolen suoraan krematorioon.Koska en kulu kirkkoon enään.Tuhkat Harmajan majakalle jossa meri hauta paikka. Jos itse tuhkia ei haluta viedä sinne? Sen kyllä viranomainen hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin ei tarvita arkunkantajia - arkku lasketaan kappelista suoraan tuhkattavaksi. Ei mulla olisikaan läheisiä miehiä kuutta, mutta eiköhän niitä serkuista ja muista löytyisi.
Onko nämä arkunkantajat muuten jokin miehisyyden viimeinen linnake - onko koskaan nähty naisia arkkua kantamassa?
Minä ainakin kannoin jo 90-luvulla isovanhempani hautaan, eikä naiset olleet mitenkään epätavallisia kantajina edes tuolloin.
Missä te oikein asutte?
Jokunen vuosi sitten me lapsenlapset kannettiin mummon arkkua, meitä on sopivasti kuusi, naisia ja miehiä.
riippuu siitä milloin kuolen. Mutta oma mies, 2 veljeä, miehen 2 poikaa, oma poika. Ehkä miehen veljet varalle ja vaikka kaveri vielä varalle.
Vierailija kirjoitti:
riippuu siitä milloin kuolen. Mutta oma mies, 2 veljeä, miehen 2 poikaa, oma poika. Ehkä miehen veljet varalle ja vaikka kaveri vielä varalle.
Pitääkin kirjata johonkin toive, että mun hautajaisissa ei laiteta mitään all-male panelia arkkua kantamaan. Voisi laittaa muitakin toiveita, etteivät ihmiset ala nipottaa vaikkapa pukeutumissäännöistä. Olin kerran hautajaisissa, joihin oli pyydetty pukeutumaan värikkäästi ja koristustakin oli värikkäämpään tyyliin. Oli aika kivat hautajaiset.
En halua hautajaisia. Kirkkoon ei kuuluta. Yksinkertaisin ja halvin arkku, mikä kaupasta löytyy. Sit uuniin ja tuhkat mereen. Puoliso ja muutama kaveri voi nostaa mun muistoksi maljan niin halutessaan.
Korutonta ja yksinkertaista, muuta en tahdo. Tästä olen jo vuosia kertonut kaikille, joiden kanssa on ollut asiasta puhetta.
Enpä olisi uskonut, että kyseinen ihminen syyllistää yksinäisiä. Sairas tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Veli ja kaksi poikaani. Kai kavereiden/ystävien miehistä löytyisi kolme lisää.
Mikä kösitys tämä on, että pakko olla miehiä. Arkku ei ole niin painava (tai riippuu asukista) etteikö kuusi naistakin jaksa kantaa. Korkkareiden tilalle tosin ehkä jotakin muuta...
En tarvi, tarvitsen vain uurnan kantajan ja minulla on 3 lasta joten elossa oleva vanhin kantaa. Tai puoliso jos kuolen ennen häntä. Tuhkat ripotellaan mereen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä te oikein asutte?
Ei kai sillä asumispaikalla merkitystä ole. En vain ole koskaan nähnyt naisia kantamassa, mutta hyvä jos näin voi olla. En mä nyt joka päivä hautajaisissa ole käynytkään, ei ole sattunut kohdalle naiskantajia.
Eipä ole. Useimmat ystävät ovat naisia ja yhtä vanhoja tai vanhempia kuin minä eli ei heistä kantajaksi ole. Mutta tiedän, että eri järjestöt tarjoavat kantajapalvelua, esim. Lions Club. Tällä tavalla tätinikin saateltiin hautaan. Ja se lienee minunkin kohtaloni. Vaikka olisi tarkoitus tuhkatakin, niin kappeliin pitää kantaa ja sieltä pois ruumisautoon, joka vie krematorioon. Uurnan voi sitten kantaa ja laskea joku läheinen. Minulla serkku on luvannut huolehtia, että pääsen kunniallisesti maan poveen, kun se aika koittaa. Hautapaikka on valmiina.