Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sulla arkunkantajat?

Vierailija
22.09.2022 |

Katsoin netistä Pirkko Lahden haastattelun. Pirkon mielestä ihmisellä pitää olla sen verran ystäviä, että löytyy arkunkantajat.

Onko sulla?

Mulla ei oo ystäviä, eikä sukua. Kolme kantajaa osaisin nimetä, en enempää. Onneksi on polttohautaus.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi. En edes kuulu kirkkoon. Jossain pahvilaatikossa tuhkat johonkin.

No tilaat vaan pizzalaatikon ilman pizzaa. Tai syöt ensin sen pizzan, Siinä laatikko.

Sitten käsket jonkun valittamaan siitä pizzasta ja ne hakee laatikon.

Vierailija
42/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarvitse arkunkantajia. Haluan tuhkauksen.

Katsopa kuvia Loirin hautajaisista. Hänkin halusi turnauksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut tuhkataan. Enkä halua hautajaisia ollenkaan tai jos lähiomaiset jotain haluavat niin siunaustilaisuus sillä muutamalla lähiomaisella. Muistella voi vaikka kahvikupin äärellä tai miten haluavat. Eikä mihinkään lehteen laiteta ilmoitusta, en ole itsekään tilannut lehtiä varmaan viimeiseen kymmeneen vuoteen. Olisi merkillistä ilmoittaa asiasta mediassa, jota en suosi, ihmisille joista en erityisemmin välitä.

Vierailija
44/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sieluani kantavat enkelit, jos Jumala suo. Ruumis menee mutaan , takaisin. Kaikki on Jumalan armoa. Elinpäivät kuin ruoho, kukoistaa ja kuihtuu. On onni saada nähdä täällä kaikki tämä. Ja rakastaa. Jokainen on ainutlaatuinen.

Vierailija
45/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella laaja ystäväpiiri, kavereissa enemmän miehiä vaikka itse olen nainen.

Vierailija
46/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarvitse arkunkantajia. Haluan tuhkauksen.

Katsopa kuvia Loirin hautajaisista. Hänkin halusi turnauksen.

Sehän riippuu siitä, missä siunaustilaisuus on. Oma vanhempani tuhkattiin eikä arkkua tarvinnut kantaa.

Vierailija
47/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jestas. Katsoin saman haastattelun, ja ennennin olen kuullut puhuttavan termillä "arkunkantajat".

Mutta siis oikeastiko luulitte että sillä sanonnalla tarkoitetaan kirjaimellisesti arkunkantajia hautajaisissa :D :D

Tiedoksi, termillä tarkoitetaan läheisiä ihmisiä, ystäviä, tukiverkostoa, ihmisiä joille voi puhua ongelmistaan.

Ymmärsin kyllä mutta syyllinen olo tuli. Miten olen epäonnistunut, kun ei tuota määrää ystäviä ole :(

Älä välitä. 6-8 ystävää on iso määrä enkä usko, että suomalaisilla on yleisesti niin monta todella hyvää ystävää. Hyvä ystävä on eri asia kuin kaveri tai tuttava. Joskus ystävät jäävät matkan varrelle, kasvetaan eroon, muututaan, toinen kuolee ennen aikojaan. Sitten ei ole sitäkään.

Arkunkantajat ovat yleensä lähiomaisia. Kirkko tarjoaa varmaan kantajia jos sellaisia puuttuu. Ja jokainen voi nykyään valita tuhkauksen.

En pitä jutuista, joissa kerrotaan miten "asioiden tulee olla". Mielestäni ihmisen pitäisi elämänsä aikana kasvaa sielultaan suuremmaksi ja hyväksyä, että ihmiset ja heidän asiansa ovat erilaisia. Kyllä, tämä oli sinulle, Pirkko.

Vierailija
48/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviikin laittaa johonkin toive tuhkauksesta. Silloin kärrätään kylmähuoneesta siunauskappeliin kärryllä. Sääliksi käy niitä hautaustoimiston hemmoja kun siirtäessään vainajia joutuvat kahdestaan nostamaan arkun autosta kärryyn.

Vierailija
49/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin ei tarvita arkunkantajia - arkku lasketaan kappelista suoraan tuhkattavaksi. Ei mulla olisikaan läheisiä miehiä kuutta, mutta eiköhän niitä serkuista ja muista löytyisi.

Onko nämä arkunkantajat muuten jokin miehisyyden viimeinen linnake - onko koskaan nähty naisia arkkua kantamassa?

Vierailija
50/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla tule olemaan arkunkantajia, kun on vain yksi lapsi ja sukulaisten kanssa etäiset välit.

Vierailija
51/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin kunnan äijät roudaa sen arkun. Palvelua, jota ei Suomesta saa.

Vierailija
52/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkko saa olla mitä mieltä on, ei silti kaikilla ole edes saattoväkeä. Ihmeellistä sinänsä jos on noin sanonut, kas kun luulisi mielenterveysaktiivin tajuavan, ettei yksinäisyys aina ole itsestä kiinni. Esimerkiksi liikuntavamma voi syrjäyttää todella tehokkaasti.

Kaikki on hautaan päässeet jotka on kuolleet ja jos ei, niin ainakin parempiin suihin, niinsanotusti.

Seurakunnilla on vapaaehtoiset kantajat yksinäisten saattokeikoille eikä ateistejakaan hautaamatta jätetä. Itse olen tilannut polttarit ilman hihhulointia eli hauturi hoitaa arkun krematorioon ja uurnan kantaa kevyesti yksinkin. Uskon että tyttäreni yhdessä ripottelevat tuhkat kansallispuistoon.

Ja jos eivät niin eiköhän yhteiskunta hoida homman kuten parhaaksi näkee.

Vierailija
53/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin asun maassa, jossa arkun kantaa ulkopuoliset. Eli hautaustoimiston järkkäämät kantajat, maksusta tietenkin. Saisi sen varmasti itsekin kantaa, mutta en ole koskaan kuullut näin tehtävän. Tuo, että arkun kantaminen tapahtuu kunnan toimesta, on taas yksi sellainen asia, mistä en ole koskaan kuullut. Maksaako se vai onko verovaroin tuotettu palvelu?

Vierailija
54/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jestas. Katsoin saman haastattelun, ja ennennin olen kuullut puhuttavan termillä "arkunkantajat".

Mutta siis oikeastiko luulitte että sillä sanonnalla tarkoitetaan kirjaimellisesti arkunkantajia hautajaisissa :D :D

Tiedoksi, termillä tarkoitetaan läheisiä ihmisiä, ystäviä, tukiverkostoa, ihmisiä joille voi puhua ongelmistaan.

Hölmöä käyttää sitten "arkunkantajat" -nimitystä. Paitsi jos kuolee nuorena. Mutta jos kuolee 80+, niin aika harva ikätoveri - vaikka miten hyviä ystäviä oltaisiin - pystyisi enää kantamaan arkkua. Mulle termi "arkunkantajat" on tarkoittanut lähipiirin ihmisiä, jotka ihan oikeasti pystyisivät aikanaan kantamaan arkkuani. Ja joo, multa kyllä löytyy arkunkantajat. 

Vierailija
55/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005597432.html

Srk:n vapaaehtoisten ohella monet järjestöt ja yhdistykset kantavat, esim. Odd Fellows.

Vierailija
56/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin asun maassa, jossa arkun kantaa ulkopuoliset. Eli hautaustoimiston järkkäämät kantajat, maksusta tietenkin. Saisi sen varmasti itsekin kantaa, mutta en ole koskaan kuullut näin tehtävän. Tuo, että arkun kantaminen tapahtuu kunnan toimesta, on taas yksi sellainen asia, mistä en ole koskaan kuullut. Maksaako se vai onko verovaroin tuotettu palvelu?

Veroilla. Ei ole edes kirkon rahoilla, vaikka näin luulisi.

Vierailija
57/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin ei tarvita arkunkantajia - arkku lasketaan kappelista suoraan tuhkattavaksi. Ei mulla olisikaan läheisiä miehiä kuutta, mutta eiköhän niitä serkuista ja muista löytyisi.

Onko nämä arkunkantajat muuten jokin miehisyyden viimeinen linnake - onko koskaan nähty naisia arkkua kantamassa?

Olen nainen ja olen kantanut arkkua.

Tiedän myös, että muitakin naisia on. Joten se ei todellakaan ole vain miesten tehtävä. Usein vainajan + arkun painon takia saatetaan tarvita voimaa, mutta esim. 8 kantajaa jaksaa jo kantaa melkoisen painon.

Vierailija
58/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarviikin laittaa johonkin toive tuhkauksesta. Silloin kärrätään kylmähuoneesta siunauskappeliin kärryllä. Sääliksi käy niitä hautaustoimiston hemmoja kun siirtäessään vainajia joutuvat kahdestaan nostamaan arkun autosta kärryyn.

Tapana on kyllä yleensä että omaiset kantavat vainajan ruumisautosta kirkkoon tai kappeliin kuten esimerkiksi Loirin hautajaisissa nähtiin. Tarvittaessa voidaan käyttää kärryä mutta yleensä sitäkin on työntämässä samat 6 henkilöä.

Vierailija
59/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheltä löytyy arkunkantajat. Ja oma hautapaikkakin on jo varattu ja valittu. Varmaan harva alle nelikymppinen tietää tarkan paikan, missä oma hauta tulee olemaan.

Vierailija
60/81 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkausta suunnittelevat, ottakaa huomioon muuttunut laki. Aiemmin, vuosia sitten, tuhkat sai mukaansa ja ne myös sai esim. jakaa eri paikkakunnille ja ripotella vähän minne halusi. Nykyisin tuhkia ei luovuteta, jos omaisella ei ole kertoa paikkaa mihin aikoo tuhkat ripotella ja maanomistajan lupa on oltava. Tuhkia ei saa jakaa. Seurakunnilla on halpoja yhteispaikkoja, mihin (seurakunnan työntekijä) vie tuhkat jos niin haluaa.

Joillain paikkakunnilla on nimettyjä "tuhkan levityspaikkoja". Jos haluaa jonnekin vainajan tykkäämälle paikalle niin kannattaa selvittää kuka omistaa maan ja hakea lupaa. Sitä ei välttämättä saa.

Kun miettii etukäteen niin välttyy ongelmilta :)