Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vikaa kun en laihdu

Vierailija
21.09.2022 |

Mulla on ruokavalio ravitsemusterapeutin suunnittelema ja kävelen tunnin verran päivässä. Muutenkin olen pienessä liikkeessä pitkin päivää. Vesisateella en mene ulos vapaaehtoisesti, se johtuu vain siitä, että entisen työni vuoksi jouduin olemaan ulkona säässä kuin säässä. Sellaisia sisäpäiviä on kuitenkin tosi harvoin, melkein aina on joku väli, kun ei sada. Lumisade ei haittaa, päinvastoin.

Olen 160cm pitkä ja painan 72kg. Kaikki läski vatsan kohdalla.

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihtuminen on niin kummallinen juttu. Itsekin olen viime vuodet kamppaillut painon kanssa näin keski-iässä. Mielestäni syön ihan suht terveellisesti ja normaalisti, samalla tavalla kuin kaverini, mutta itse lihon tällä määrällä ja joku toinen voi pysyä normaalipainossa. Aloitin Saxenda-kuurin ja nyt paino tippuu koko ajan. Mielestäni syön samalla tavoin kuin tähänkin asti, en siis ole muuttanut mitään. Toki varmaan annokset ovat sitten pienentyneet, mutta keitän yhä edelleen aamuisin saman määrän puuroa jne. Jotain vain kropassani muuttui.

Et siis halunnut muuttaa mitään, vaan lääkkeillä laihdutat. Eipä mitenkään tervettä toimintaa. Tosin kaltaisiasi laihduttajia riittää ja lääkkeet menee kaupaksi. Surullista.

Vierailija
42/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon ravitsemusterapeutti on laskenut kalorimääräksi paljonko syöt? Usein ns ravitsemusalan ihmiset laittavat laihduttajallekin tosi isoja kalorimäärä. Esim suurin pudottaja - ohjelmassa mies kilpailijalla päivittäinen kalorimäärä oli 2800 kcal. Ei tuollainen määrä ole yhdenkään laihduttajan tarvitsema ruokamäärä.

Ylipainoinen kuluttaa ihan hirmuiset määrät kaloreita jos liikkuu paljon. Jos pitää kalorivajauksen 1500-2000 kcal päivässä niin eipä jaksa pitkään liikuntaa harrastaa. 

Mulla esim. 4 h treenit päivässä kuluttaa noin 1800 kcal(168 cm/100 kg) oman sykemittarini mukaan ja tämänkin laskurin mukaan yli 2000 kcal. Eli minullakin päivittäinen kulutus voi olla 3500 kcal.

Syön noin 1800-2500 kcal silloin kun en yritä laihduttaa eli painoni pysyy samassa tällä kalorimäärällä.

https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap. pituisesi ja mulla lähtee paino nousuun jo kahdesta jäätelöstä viikossa tavallisen ruuan päälle. Välillä tuntuu että lääkäritkään ei hiffaa kuinka vähän tämän pituisen tarvitsee syödä. Itse sain painon kuriin, kun tajusin ettei tarvitse syödä yhtä isoja lautasellisia kuin 20 senttiä pidempi mieheni. Pelkkä liikkeessä olo ei myöskään riitä, vaan pitää tehdä muutama ponnisteluja vaativa juttu.

Vierailija
44/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihtuminen on niin kummallinen juttu. Itsekin olen viime vuodet kamppaillut painon kanssa näin keski-iässä. Mielestäni syön ihan suht terveellisesti ja normaalisti, samalla tavalla kuin kaverini, mutta itse lihon tällä määrällä ja joku toinen voi pysyä normaalipainossa. Aloitin Saxenda-kuurin ja nyt paino tippuu koko ajan. Mielestäni syön samalla tavoin kuin tähänkin asti, en siis ole muuttanut mitään. Toki varmaan annokset ovat sitten pienentyneet, mutta keitän yhä edelleen aamuisin saman määrän puuroa jne. Jotain vain kropassani muuttui.

Et siis halunnut muuttaa mitään, vaan lääkkeillä laihdutat. Eipä mitenkään tervettä toimintaa. Tosin kaltaisiasi laihduttajia riittää ja lääkkeet menee kaupaksi. Surullista.

Ole sinä surullinen, minä puolestani olen oikein iloinen tästä käänteestä! Ja syön kuten ennenkin: kasvispainotteisesti ja pitäen ateriavälit pitkinä. Mutta on mukavaa olla stressitön, kun tietää edistystä tapahtuvan. Tänään esim olen syönyt kouluruokalan aterian: salaattia, 2 pientä perunaa ja kanapyöryköitä (5 kpl) ja kuppi kahvia. Noin tunti sitten 2 palaa ohutta ruisleipää juustolla ja tomaatilla. Illalla ehkä vielä kreikkalaista jogurttia ja marjoja. Mutta tää varmaan meneekin tuonne samaan kastiin kuin kaksi perhepizzaa epäterveellisyydessään.

Vierailija
45/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni luulee syövänsä terveellisesti ja kevyesti. Ei osata nähdä kriittisesti omia annoskokoja ja välipalojen tuhtiutta. Tiedän yhdenkin, joka syö välipalaksi nuudelin. Voiko enää enempää mennä metsään. Ja yksi perheestäni syö huikopalaksi pyttipannua. Ja sitten laitetaan 50 kilon ylipaino geenien syyksi.

Mä en ymmärrä sitä välipalojen tuputtamista. Miksi syödä, jos ei ole nälkä. Nälän tunne on normaalia ihmiselle. Siitä on vain tehty mörkö.

Mulla alkoi vyötärö kaventua, kun aloin karsia niitä välipaloja. Nykyään odotan, että tulee nälän tunne. Välillä annan mahan oikein kurnia. Ja yksi hieno asia joka tästä on myös seurannut on se, että makeanhimo on kadonnut lähes kokonaan.

En myöskään syö enää suositeltua iltapalaa, jos ei ole nälkä. Olo on myös paljon energisempi.

Vierailija
46/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies47 kirjoitti:

Kävely ei laihduta juuri mitään. Ei 72 kiloisen paino putoa kovin helposti koska ei vaan se vaatii kovempaa treeniä, kunnon juoksua ja treenausta.

Kävelyllä olen itse saanut kiloja pois. Mutta vauhdin täytyy olla todella reipas. Niin, että syke nousee kunnolla ja tulee hiki.

Useimmille kävely on yhtä kuin hidas löntystely. Siitä ei ole mitään hyötyä. Kunnon vauhti päälle, niin että läskit lentelee pitkin kehoa. :)

Vierailija
47/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt liikaa

Herkuttelet

Fakta

Et sinä sitä energiaa hengitysilmasta saa :D

Höpö höpö. Monesti juuri päinvastoin, syödään dieetillä liian vähän ja nipistetään lisää siitä, mitä pitäisi syödä. Elimistö menee säästöliekille ja pitää kynsin hampain kiinni saamastaan ravinnosta.

Vierailija
48/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käveletkö reippaasti niin että ottaa lihaksiin, hengästyt ja tulee jopa hiki? Vai lyllerrätkö hitaasti niin ettet juuri saa aineenvaihduntaan liikettä?

Vierailija
49/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas aloitus jossa ei kerrota mitä ja paljonko päivässä tulee syötyä. Liikuntahan ei laihduta.

Vierailija
50/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko on mennyt näiden elämäntapojen kanssa? Jos vain pari kuukautta, niin silloin ei voikaan odottaa mitään suurta painonlaskua. Pitkäaikaisena voi olla että energiankulutuksesi on yliarvioitu, tai sitten joku häiriö aineenvaihdunnasss

Vierailija
51/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas aloitus jossa ei kerrota mitä ja paljonko päivässä tulee syötyä. Liikuntahan ei laihduta.

Aloituksessa jo kerroin, että ruokavalion on laatinut ravitsemusterapeutti. Tälläiset on ohjeet yhden päivän osalta. Ruokalajit tietty vahtuu, ei samaa syödä joka päivä.

-aamupala: puuroa mehukeitolla ja raejuustoa, täysjyväleipä keijulla ja kurkkuviipaleilla

-välipala: hedelmä

-lounas: kana-kasviskeitto, 2 täysjyväleipää keijulla ja 5% juustolla, lasillinen rasvatonta maitoa

-välipala: hedelmä, proteiinijogurtti

-päivällinen: jauhelihapihvi, 2 perunaa, porkkanaraastetta, lasillinen rasvatonta maitoa

-iltapala: 2 täysjyväleipää, keijua, jotain kasvista, teetä.

Vierailija
52/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa jo kerroin, että ruokavalion on laatinut ravitsemusterapeutti. Tälläiset on ohjeet yhden päivän osalta. Ruokalajit tietty vahtuu, ei samaa syödä joka päivä.

-aamupala: puuroa mehukeitolla ja raejuustoa, täysjyväleipä keijulla ja kurkkuviipaleilla

-lounas: kana-kasviskeitto, 2 täysjyväleipää keijulla ja 5% juustolla, lasillinen rasvatonta maitoa

-päivällinen: jauhelihapihvi, 2 perunaa, porkkanaraastetta, lasillinen rasvatonta maitoa

Hyvältähän toi näyttää noin yhden päivän syömisten osalta. Pitäiskö sun lisätä liikuntaa reilusti? Jospa sitten laihtuisit.

Vierailija
53/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on liikaa kaloreita. Oon saman pituinen ap ja laihduin kun söin vähän niinkuin sinä mut jättämällä kaikki noi leivät pois. Iltapalalle rahka tai jogurtti tms (sokeriton maustamaton) ja marjoja ja jotain sokeritonta lesettä/mysliä.

Vierailija
54/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos tekisit kävelyn lisäksi lihaskuntoa? Joko kotona tai salilla.Kirjastosta ja netistä saa hyviä ohjelmia eikä tarvii tehdä pitkiä ohjelmia Lihakset polttavat rasvaa tehokkaammin ja kävelyn lisäksi se vois auttaa.

Ja sulla on niin vähän ylipainoa että kannattaa välttää liikaa stressiä siitä.Niin kyl se paino lähtee pikkuhiljaa alaspäin.

Vierailija
55/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla jokin lääkitys tai käytätkö alkoholia?

Ne kun voivat vaikuttaa aika lailla. Eli lihoat helpommin, etkä pysty laihtumaan normi painoon ainakaan ilman terveydelle haitallisia keinoja.

Vierailija
56/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipalat jättäisin pois tai ainakin aamupalan ja lounaan välistä. Mutta itselläni jäisi nälkä tuosta lounaasta ja päivällisestä, saattaisin syödä hedelmän tai rahkan jälkiruuaksi ainakin toisella aterialla. Muutenkin liikaa hedelmiä, suosin marjoja. Mutta kokeile pitää päiviä, jolloin energiaa ei tule kuin puolet normaalista, niin tulee sitä vajetta tarpeeksi. Vaatii tietoista päätöstä, että jättää iltapalan väliin.

Vierailija
57/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömisestä johtunee. Itsellä syy on se, että lapset valvottaa (taas toinen sairaana ja heräilee pitkin yötä) ja sitten väsyneenä en pysty vastuutaan kiusausta. Eli nyt sitten tilanne on se, että päivällä syön tosi vähän, kun olen virkeämpi ja illalla retkahdus. Nonni.

En ole kyllä lihava, mutta ihan pari kiloa haluaisin pois.

Vierailija
58/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa hiilihydraattia, vähän rasvaa. Puuron kanssa leipää, mitä en käsitä ja perunaa, hedelmää ja lisää leipää.

Vierailija
59/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa hiilihydraattia, vähän rasvaa. Puuron kanssa leipää, mitä en käsitä ja perunaa, hedelmää ja lisää leipää.

Toi on ylipäätään ihan tosi paljon ruokaa jokaiseen päivään, ainakin jos kyse vaikkapa yli 40v naisesta, jonka aineenvaihdunta jo hidastunut paljon nuoruusvuosista (oliko ap:n ikä tiedossa?). Siis miksi kaksi leipää lounaskeiton kanssa? Eiköhän riittäisi pelkkä keitto, jos liikunta on tasoa yksi kävelylenkki päivässä. Ja mikä ihmeen hedelmä aamupalan ja lounaan välissä. Välipalaksi riittää joko hedelmä tai jogurtti. Vain yksi peruna, iltapalalle yksi leipä jne.

Kuitenkin 160cm ihminen, niin ei nyt puhuta mistään 2-metrisestä, jonka kulutus ehkä suurempaa. Ja vieläpä liikunta vain tunnin kävelylenkki.

Vierailija
60/127 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on ylipäätään ihan tosi paljon ruokaa jokaiseen päivään, ainakin jos kyse vaikkapa yli 40v naisesta, jonka aineenvaihdunta jo hidastunut paljon nuoruusvuosista (oliko ap:n ikä tiedossa?). Siis miksi kaksi leipää lounaskeiton kanssa? Eiköhän riittäisi pelkkä keitto, jos liikunta on tasoa yksi kävelylenkki päivässä. Ja mikä ihmeen hedelmä aamupalan ja lounaan välissä. Välipalaksi riittää joko hedelmä tai jogurtti. Vain yksi peruna, iltapalalle yksi leipä jne.

Kuitenkin 160cm ihminen, niin ei nyt puhuta mistään 2-metrisestä, jonka kulutus ehkä suurempaa. Ja vieläpä liikunta vain tunnin kävelylenkki.

Lisään vielä, että toki satunnaisesti, vaikka reissussa tai juhlissa voi syödä enemmän, mutta ei kävelylenkkeilyä harrastava 160cm tarvitse noin paljoa ruokaa joka päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi