Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

240€:n budjetti yo-juhlien kahvitarjoiluun?

Abin äiti
20.09.2022 |

Tuolla summalla siis pitäisi siis saada aikaiseksi kahvitarjoilu. Väkeä arvioitu tulevan n.50. Mä ja tuleva ylioppilas sekä isänsä puoliso tehdään tarjoilut eli ei ole mitään pitopalvelusta. Lapsen isä maksaa ainekset niihin mitä puolisonsa tekee, joten ne ei kuulu tuohon 240 euroon.

Kuoharit on ostettu jo aiemmin, joten niihin ei tarvitse varata rahaa. Illalla on boolitarjoilu, mutta väkeä vähemmän silloin jo joten mitään älytöntä määrää ei tarvitse olla niihin. Booliin varataan erikseen rahat.

Tarjoilussa ainakin juustokakkua, täytekakkua, suolaisia piirakoita, suolaisia sarvia (lapsen oma toive). Pitää nyt vielä miettiä mitä muuta. Väen tuntien suolainen tarjottava on enemmän monen makuun.

Tuo budjetti ei nyt ihan lukkoon lyöty ole vaan arvio siitä mitä pystyn vähintään säästämään joulukuun alkuun mennessä. Toivon mukaan saa enemmänkin kasaan ja töitä teen sen eteen koko ajan. Onneksi mekko, kengät ja yo-lakki on ostettu jo.

Kommentit (108)

61/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo summa riittää jos leivotte itse.

Esim. useampaa sorttia itse tehtyjä pikkuleipiä. Täytekakku. Ehkä jotain pullaa? Kuivakakkuja pari kpl? Nuo ei maksa itse tehtynä juuri mitään.

🇺🇦🇮🇱

62/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen britankakkua. Sen voi tehdä koko pellin kokoisena etukäteen, säilyy huoneenlämmössä pohjat ihan hyvänä pari päivääkin.

Eli teet kaksi pellinkokoista ja sitten juuri ennen tarjoilua laitat pohjat puoliksi ja nostat toisen puolikkaan toisen päälle.

Väliin esim. mansikkaa ja kermavaahto-tuorejuustosekoitusta. Tätä ei tarvitse koristella koska siinä päällä on se marenki mantelilastuineen. Eli nopea koota.

Tulee tosi hyvä myös gluteenittonana. Mä en juhliin nykyään enää muita teekään.

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä on ajan ja rahan haaskausta, jos muutamalle glutenittomalle tekee omat erilliset tarjoilut. Kun tekee yhden repertuaarin, mikä sopii kaikille, niin selviää kaikkein parhaiten. Sitten jos joku yksittäinen on ton-ihan kaikkea, niin sitten kysyy, että mikä käy ja ostaa vaikka erikseen yhden sopivan leivonnaisen. Ei tarvitse väsätä yhden takia koko kakkua.

Yksi tuttu toi muutama vuosi sitten kakut sun muut tilpehöörit Tallinnasta, mutta sekään ei enää taida olla kannattavaa, kun siellä on inflaatio vielä pahempi kuin meillä.

Aina on joku joka on unohtanut kertoa ja sitten näitä jotka ottavat sen ainoan gluteiinittoman vahingossa. Ostaisin useamman leivoksen tai yhden hyvän pikkukakun ja muutaman suolapalan. Aika ankeaa siinä ainoana keliaakikkona jyrsiä sitä yhtä leivosta kun muut hakevat santsia ja ottavat pikkuleipiäkin. Sitten on maitoallergikkoja ja yllättävän paljon vegaaneja. Jos kuitenkin leipoo montaa sorttia niin eipä tuo iso vaiva ole, mutta onneksi valmiinakin tosiaan saa.

Vierailija
64/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Suosittelen britankakkua. Sen voi tehdä koko pellin kokoisena etukäteen, säilyy huoneenlämmössä pohjat ihan hyvänä pari päivääkin.

Eli teet kaksi pellinkokoista ja sitten juuri ennen tarjoilua laitat pohjat puoliksi ja nostat toisen puolikkaan toisen päälle.

Väliin esim. mansikkaa ja kermavaahto-tuorejuustosekoitusta. Tätä ei tarvitse koristella koska siinä päällä on se marenki mantelilastuineen. Eli nopea koota.

Levykakku hyvä idea mutta marenki on kokemattomalle vaaranpaikka;)

Vierailija
65/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä tämä suomalaisten (naisten) juhlatarjoilukulttuuri. Kysehän ei ole mistään muusta kuin ns. kilpavarustelusta ja siitä, että ei vaan ole huonommat ja halvemmat tarjoilut kuin naapurin Marjukalla. Ja tietty kivoja some-kuvia pitää saada notkuvista pöydistä. Sitten itketään joko tarjoilujen hintaa tai vaivaa, jos itse väkertää. 

Lakkiaisissa lienee pääasia kohottaa malja sille ylioppilaalle, napata jotakin pientä suolaista/makeaa ja sillä selvä. Ei kukaan tule sinne ruokailemaan, joten löysätkää pipoa kaiken maailman juusto-capuccino-kirsikka-hevonpaskakakkuinenne. 

Tämä on suomalaisen miehen tapa vältellä joutumasta tekemään mitään perheensä eteen. Leimataan naisten vaivalla tekemät juhlajärjestelyt turhanpäiväisiksi, jolloin niitä voi hyvällä omalla tunnolla vältellä. Totuus vain on se, että mitkään juhlat eivät valmistu ilman vaivannäköä.

Vierailija
66/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Kyllä mä osaan marenkia tehdä. Ehkä tuo britakakku voisi olla täytekakun tilalla, mutta juustokakusta ei luovuta. Eikä tehdä vain yhtä juustokakkua koska kyllä siitä muutkin tykkää kuin vain lapsi.

Vierailija
67/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä tämä suomalaisten (naisten) juhlatarjoilukulttuuri. Kysehän ei ole mistään muusta kuin ns. kilpavarustelusta ja siitä, että ei vaan ole huonommat ja halvemmat tarjoilut kuin naapurin Marjukalla. Ja tietty kivoja some-kuvia pitää saada notkuvista pöydistä. Sitten itketään joko tarjoilujen hintaa tai vaivaa, jos itse väkertää. 

Lakkiaisissa lienee pääasia kohottaa malja sille ylioppilaalle, napata jotakin pientä suolaista/makeaa ja sillä selvä. Ei kukaan tule sinne ruokailemaan, joten löysätkää pipoa kaiken maailman juusto-capuccino-kirsikka-hevonpaskakakkuinenne. 

Sen verran katkeraa tekstiä, ettei teillä tainnut jälkipolvelle paljoa koulut maistua ja jäi lukiot lapsilla käymättä

Alkuperäisen kirjoittajan viestissä ei kyllä mikään viitannut mihinkään kilpavarusteluun, ihan normaaleista lakkiaistarjoiluista tuossa oli kyse.

Vierailija
68/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Kyllä tuo summa riittää jos leivotte itse.

Esim. useampaa sorttia itse tehtyjä pikkuleipiä. Täytekakku. Ehkä jotain pullaa? Kuivakakkuja pari kpl? Nuo ei maksa itse tehtynä juuri mitään.

Liian tavallisia pullat. Ap aikoi ostaa pikkuleipiä.

Vierailija
69/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abin äiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Kyllä mä osaan marenkia tehdä. Ehkä tuo britakakku voisi olla täytekakun tilalla, mutta juustokakusta ei luovuta. Eikä tehdä vain yhtä juustokakkua koska kyllä siitä muutkin tykkää kuin vain lapsi.

Täytekakut ovat kyllä ihan toivottuja juttuja juhlissa. Ihmiset nimenomaan ovat vähän kyllästyneet kaikkiin brassailuihin. Tuo Britakakku kyllä myös on ihanan perinteinen ja vanha juttu. Ja juustokakku ajaa aina paikkansa.

Vierailija
70/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei teeskenelty rikasta kun yo juhlat olivat yksin huoltaja äidin lasella.Suoraan sanottin on nytti kestit ja todella antoisat hienot olikin kotimme vaatimaton.Jos rakauden sydän heku surempana kun ulkokultaisuus ja teeskentely,makeilu! Kukaan ei halveksinnut vaan ilolla jokainen toi jotain tarjoiltavaa..Sitä aitoa rehellisyyttä, Ei mitään teeskentelyä.Ninhän kaiken pitäisi olla suvun kuin ystävien kanssa.Miksi ette ole?

Vierailija
71/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti riittää. Itse tein 4 suurta juustokakkua, 2 täytekakkua, mustikkapiirakkaa 2 peltiä, raparperipiirakkaa 2 peltiä, 5 peltiä suolaisia piirakoita, karjalanpiirakoita , munavoin, pikkuleipiä ja kauralastuja. Ja ei olis sun budjetti ylittynyt.

Voithan sä etukäteen käydä kaupassa kirjaamassa mitä ainekset maksaa, niin voit vaikka reseptejä vähän muutella.

Vierailija
72/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjapiirakka juhlissa on aika junttia, sori siitä.

Lapsenlapsi (poika) toivoi, että mummo tekisi lakkiaisiin mustikkapiirakan. Emmin ensin, mutta ajattelin sitten, että täytän toiveen. Mustikkapiirkka hävisi nuorison suihin alta aikayksikön. Olin hämmästynyt kyllä.

Meilläkin nuoret pitävät, mutta se on arkiruoka.

Marjapiirakoita on satoja erilaisia, jos joku osaa tehdä erityisen hyvää piirakkaa, kakkua, torttua, tmv. niin se on juhlavaa ja kohokohta, vaikka sinä söisit arkisin ruokana.

Moni juhlatarjottava näyttää hyvältä mutta maku on kaikkea muuta, pilaa tunnelman jos vieras toisensa perään pyörittelee silmiään maistaessaan jotain epämiellyttävää ja sitten yritetään syödä kohteliaasti loppuun vaikka yököttää tai epätoivoisesti piilotetaan lautasliinan sisään.

Vierailija
73/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrttilihapullia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsenlapsi (poika) toivoi, että mummo tekisi lakkiaisiin mustikkapiirakan. Emmin ensin, mutta ajattelin sitten, että täytän toiveen. Mustikkapiirkka hävisi nuorison suihin alta aikayksikön. Olin hämmästynyt kyllä.

Marjapiirakoita on satoja erilaisia, jos joku osaa tehdä erityisen hyvää piirakkaa, kakkua, torttua, tmv. niin se on juhlavaa ja kohokohta, vaikka sinä söisit arkisin ruokana.

Moni juhlatarjottava näyttää hyvältä mutta maku on kaikkea muuta, pilaa tunnelman jos vieras toisensa perään pyörittelee silmiään maistaessaan jotain epämiellyttävää ja sitten yritetään syödä kohteliaasti loppuun vaikka yököttää tai epätoivoisesti piilotetaan lautasliinan sisään.

No, kukin saa tarjota juhlissaan ihan niin arkista ruokaa kuin haluaa.

Vierailija
74/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin riittää

Kakkutarpeet 100€ kun kotona tekee, tuohon mahtuu jo tuoreita marjoja koristeeksi. Arvio reilusti yläkanttiin. 3 isoa kakkua toiveiden mukaan

1-2 erilaista pikkuleipää 20€

Suolaiset piirakat 20€/pellillinen. 3 pellillistä 60€

Vihreä salaatti oheen 15€

Ruisnappeja, kylmäsavulohta/turkkilaista jugurttia/ruohosipulia ja tai tilliä/mausteita 40€

Kahvia pari pakettia 12€

No meni 7 euroa yli mutta arviot oli yläkanttiin.

Ei mitään salaattia kahvipöytään.

Vierailija
75/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ymmärtäähän tuon, että mikään juhlavampi tarjottava ei maistu, kun mamman marjapiirakka on juhlatarjoilujen multihuipentuma.

Vierailija
76/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti riittää. Itse tein 4 suurta juustokakkua, 2 täytekakkua, mustikkapiirakkaa 2 peltiä, raparperipiirakkaa 2 peltiä, 5 peltiä suolaisia piirakoita, karjalanpiirakoita , munavoin, pikkuleipiä ja kauralastuja. Ja ei olis sun budjetti ylittynyt.

Voithan sä etukäteen käydä kaupassa kirjaamassa mitä ainekset maksaa, niin voit vaikka reseptejä vähän muutella.

Sekä S-ryhmällä että K-ryhmällä voi myös tehdä kauppalistan nettisivuilla tai sovelluksessa, niin saa kokonaishinnan selville. Minusta hintojen vertaileminenkin on helpompaa etukäteen kuin kaupan hyllyllä.

Vierailija
77/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ymmärtäähän tuon, että mikään juhlavampi tarjottava ei maistu, kun mamman marjapiirakka on juhlatarjoilujen multihuipentuma.

Mikä tekee marjapiirakasta arkisemman kuin esim. suolainen piirakka, kuivakakku tai kääretorttu?

Vierailija
78/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa triplata suoraan. Meillä meni pelkkiin kakkuihin 350e. 

Kakut voi helposti tehdä itse, eikä maksa paljon, konditoria tuotteissa on järjettömästi ilmaa, paras bisnes ikinä.

Vierailija
79/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirakkapohjaksi suolaisille suosittelen tätä:  https://martat.valudata.fi/keskusteluarkisto/ruoka/ruokanurkka/supernop…

Vinkkinä, että kannattaa ostaa pieniä kauraryynejä. Taikina tuntuu löysältä, mutta ohje on oikeasti hyvä, kun taikina vetäytyy jonkin aikaa, niin  tulee hyvä. Olen tuolla tehnyt varmaan satoja ja aina kehutaan, toki täytteillä oma osansa, mutta pohjaakin on kehuttu. Lisäisin itse tuohon ohjeeseen, että esipaista pohjia, muuten tahtoo jäädä raa'aksi. Mutta tuolla tulee edullinen pohja, kun ei tarvitse voita. Tuo on helppo moninkertaistaa, mutta leivinjauhetta en kerro samalla kertoimella kuin muut, kohoaa liikaa. Sen olen puolittanut. Enkä suolaa laita kuin puolet tuosta, mitä ohjeessa, vähän riippuen toki mikä on täyte. 

Kyllä meillä vieraista 90 % on aina ottanut täytekakkua, vaikka meillä on ollut aika paljon panostettuna suolaisiin. 

Vierailija
80/108 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tekee marjapiirakasta arkisemman kuin esim. suolainen piirakka, kuivakakku tai kääretorttu?

Nuo kaikki ovat arkisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi